Smugglare åker fast med SSD-enheter för 360 000 kronor runt kaggen

Permalänk
Melding Plague

Smugglare åker fast med SSD-enheter för 360 000 kronor runt kaggen

En löst sittande rock och konstig utbuktning kring midjan. Det kan vara tecken på någon som har massvis av SSD-enheter att dölja.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du skulle vara billigare i Macao än i Kina?
Är det helt enkelt för att mygla undan momsen på 13%?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

450 SSD x 2 TB
11h flyg från hong kong till sverige
23831 MB/s

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu låter jag säkert som en missnöjd, gammal och grinig gubbe.

Men sådana här "nyheter" är av typen, och kvalitén, du finner i en blaska som Aftonbladet. Herregud Sweclockers, håll kursen.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt kollat på Gränsbevakarna: Kina!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Nu låter jag säkert som en missnöjd, gammal och grinig gubbe.

Men sådana här "nyheter" är av typen, och kvalitén, du finner i en blaska som Aftonbladet. Herregud Sweclockers, håll kursen.

Kom igen, lite komiskt är det väl ändå

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Lika skumt som när privatpersoner har tiotals terabyte lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lika skumt som när privatpersoner har tiotals terabyte lagringsutrymme.

Hej! Det finns flera dussin av oss!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hej! Det finns flera dussin av oss!

Exakt! 15 tb and counting just nu! (redigerar film och klipp till youtube samt organisationer som hundklubbar som vill ha instruktionsvideos.. ifall någon undrar.)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hej! Det finns flera dussin av oss!

Sitter på 40tb själv enbart linux-distros såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lika skumt som när privatpersoner har tiotals terabyte lagringsutrymme.

Sitter själv på en 120TB utrymme. Driver ett arkiveringsprojekt för att bevara mjukvara. Inte allt är så svart och vitt vet du... Hör absolut inte till det vanliga nej, men det betyder inte att de som har disk endast använder det för piratändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Förstår inte varför du skulle vara billigare i Macao än i Kina?
Är det helt enkelt för att mygla undan momsen på 13%?

Anledningen till att det smugglas så mycket är för att i Macao samt Hong Kong har väldigt speciell skattelagstiftning. Intäkter från försäljning av varor till andra länder än Kina helt befriade från alla typer av skatter och moms. Intäkterna från internationell försäljningen räknas inte heller som en intäkt. De anställda behöver inte heller betala någon inkomstskatt på löner som betalas ut med vinster som härstammar från internationell handel.. Så om dem exempelvis köper en sak för 800 och säljer för 1000 till en icke kines så har man i verkligheten gjort en vinst på 200 men på pappret anses företaget ha gjort en förlust på 800. Om varan istället säljs till en kines så skall 13% moms betalas på hela beloppet samt 10% bolagsskatt på vinsten och de anställda skall även betala 10% skatt på sin lön. Det får till följd att företagen kan sälja extremt mycket billigare vid export än om det är lokala invånare som köper

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnnoyingIB:

Kom igen, lite komiskt är det väl ändå

Det var roligt första gången, nu är det väl minst femte gången dom har liknande nyhet.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Det var roligt första gången, nu är det väl minst femte gången dom har liknande nyhet.

Då vet jag inte om vi läser från samma sida

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur han går plus på detta? Går att köpa i Sverige
Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB
För 543 kr ny, inkl garanti o frakt. Har sett dom gå för 399 kr på rea (annan modell).

Nu är dom han smugglar med sig begagnad iomed att de saknar förpackningar. Så de kan väl inte säljas för nypris..

Kan det vara enterprise server m2 drives så hade värdet kunnat vara riktigt högt iofs..?

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Vad gör man inte slippa betala skatt till CopySweden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Lika skumt som när privatpersoner har tiotals terabyte lagringsutrymme.

Det finns ganska många som kommit förbi stadiet där de tror att en dator bara kan användas till spel.

Dessutom går en 20TB snurredisk loss på cirka 4000 inkl moms

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket kryptovaluta det skulle få plats på dom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Insåg precis att jag har 24 TB totalt i min burk, även om jag ännu inte använder drygt 12 tb av dom. Men det är mest för att jag inte fixat klart med backups. Lär sluka upp 10 tb ganska snabbt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Då vet jag inte om vi läser från samma sida

Var ju om smuggling av bl.a processorer i Kina inte på samma sida men dock Sweclockers. Så roligt var det inte ens första gången. Var som någon skrev i tråden att sådant här hör hemma i blaskor som Aftonbladet.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Kom igen, lite komiskt är det väl ändå

Har du sett någon seriös sida använda ordet "kagge"?

Märks att SweC gått ner sig ordentligt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Så folk gnäller?
Var det oklart vad det var för typ av artikel baserat på titeln? Nej.
Kommentera inte på artiklar ni inte gillar.
Kommentarer -> engagemang -> trafik -> intäkter -> "MER sådant, tack"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kommentera inte på artiklar ni inte gillar.
Kommentarer -> engagemang -> trafik -> intäkter -> "MER sådant, tack"

Det är just dit SweC är på väg, vilket gör mig ledsen.

När jag ser att en nyhet publicerats på SweC har jag förväntat mig något matnyttigt och seriöst. Det har varit min bild av SweC under de dryga 20 år jag funnits här. Den bilden börjar bli allt mer vag. To each their own gissar jag. Säkert någon som blir exalterad av dessa infantila nyheter, jag hör inte till dem - och det berättar jag gärna om under nyheterna jag inte tycker hör hemma här. Om detta bidrar till att SweC publicerar mer av dem vill jag tro de har missförstått sin kundbas å det grövsta.

Men å andra sidan börjar jag bli till åren, det är kanske detta folk vill konsumera nu för tiden ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Nu låter jag säkert som en missnöjd, gammal och grinig gubbe.

Men sådana här "nyheter" är av typen, och kvalitén, du finner i en blaska som Aftonbladet. Herregud Sweclockers, håll kursen.

Vet inte varför du förväntar dig mer från Sweclockers. Är ju bara kolla på systersajten fz.se så bör man ju inse att geeks inte värdesätter kvalité, utan blir mer och mer som vilken nyhetsblaska som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lika skumt som när privatpersoner har tiotals terabyte lagringsutrymme.

Jag har 160 TB. Skulle behöva mer till mina semesterfilmer

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

Det är just dit SweC är på väg, vilket gör mig ledsen.

När jag ser att en nyhet publicerats på SweC har jag förväntat mig något matnyttigt och seriöst. Det har varit min bild av SweC under de dryga 20 år jag funnits här. Den bilden börjar bli allt mer vag. To each their own gissar jag. Säkert någon som blir exalterad av dessa infantila nyheter, jag hör inte till dem - och det berättar jag gärna om under nyheterna jag inte tycker hör hemma här. Om detta bidrar till att SweC publicerar mer av dem vill jag tro de har missförstått sin kundbas å det grövsta.

Men å andra sidan börjar jag bli till åren, det är kanske detta folk vill konsumera nu för tiden ¯\_(ツ)_/¯

Så länge de inte skimpar på resten av nyheterna så ser jag inga problem med den här typen av nyheter.
Det är ju bara en rolig liten grej som får en att dra på smilbanden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME