Nvidia: "Energieffektiva RTX 4060 sparar hundralappar"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

"Köp ett väldigt marginellt snabbare grafikkort än ditt 3060 och minska elutgifterna väldigt marginellt."

Decenniets selling point....

Fast kortet är väl inte riktat till de som sitter på 3060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sen finns det andra mycket effektivare sätt att spara 0,6 kWh i veckan än att betala 4000:- för en nytt grafikkort. Då menar jag inte i datorväg utan genom andra saker i hemmet.

Nvidia har inte heller räknat med energin som går åt till att tillverka och transportera det här elavfallet till grafikkort.
[/quote]

@Pepsin

Jag sparar ca 200W i timmen från att gå från 6950xt till 4070 om jag använder kortet 100%

Samt jag slipper ha ACn på som drar 2kw i timmen.

Så på 10 timmar spel har jag sparat 22kW. Det blir några hundra per månad om jag spelar mycket.

Sen får man räkna med elöverföring och alla skatter mm och inte bara kW priset.

https://www.sweclockers.com/test/36143-nvidia-geforce-rtx-407...

Så du kör din AC på 2kW med ett CoP värde av ca 3. Dvs den kyler 6 kW I ditt rum, För att kyla bort 200 W.

Matematiskt blir det att du kör din AC på 60W för att kyla bort effekten på 200W. Dvs 260W. Så en besparing på kanske 6 kr per dag på de dagar det faktiskt är varmt nog att behöva AC, vilket inte är många på ett år.

Du hade nog vunnit mer på att undervolta ditt 6950xt istället.

Permalänk
Medlem

Om man inte typ dubblar sin fps så förstår jag inte varför man uppgraderar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast kortet är väl inte riktat till de som sitter på 3060.

Varför jämför de energiförbrukningen med 3060's energiförbrukning i så fall?
De låtsas att det är värt att punga ut några tusen för att uppgradera från 3060 till 4060 bara för att spara ihop några hundralappar på fyra år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosplay:

Varför jämför de energiförbrukningen med 3060's energiförbrukning i så fall?
De låtsas att det är värt att punga ut några tusen för att uppgradera från 3060 till 4060 bara för att spara ihop några hundralappar på fyra år.

Vad har energiförbrukning att göra med att "kortet är inte riktat för de som sitter på 30 serien idag"?
Jämförelsen är för nya kunder som sitter på 2 serien eller 1 serien, eller motsvarande AMD, borde ju vara rätt självklart? Och funderar på ett nytt kort. När 3060 och 4060 kostar typ lika mycket (åtminstone här i sverige) så är nog 4060 mer intressant där det drar mindre ström och erbjuder 20% högre prestanda samt Frame Gen.

Permalänk
Medlem

Det är bra att saker blir energieffektivare, fast argumentet gäller nog om man teoretiskt tänker sig ett företag med tex 1000 anställda som går över till 4060, då kan det bli en peng för företagets elräkning. Eller kanske för en familj med fyra barn där alla kör med 4060..

Men om man ska uppgradera från 3060 till 4060 för att spara pengar på elräkningen så kostar det ju över 6000 kr och man hinner nog uppgradera ännu en gång efter 4 år, så man hinner inte tjäna in de pengarna.

Sen kan man även räkna in minskad Co2 när man ändå håller på..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Vi som betalar strax över 0,09€/kWh (~1.06 kr/kWh) får nog ha kortet länge om energieffektiviteten ska spela nån roll.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nu tar de i med PR för de vet kortet är skit för summan de vill ha för det
$199 skulle vara ett bra pris för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

The more you play the more you save

Hur är jämförelsen med t.ex. en Steam Deck på 15 watt? Måste väl bli ganska stora besparingar där om man spelar mycket.

Spelar man mycket med steam deck måste man nog räkna med extra kostnad för naprapat, sjukgymnast eller liknande.

Skrivet av Daemon85:

Om man inte typ dubblar sin fps så förstår jag inte varför man uppgraderar

Det gör man inte. När i världshistorien har folk uppgraderat generationen efter och hållit sig på samma nivå. Ett xx60 mot xx60, osv. Det har nästan alltid varit ovärt. Folk hoppar över en eller två, ibland tre generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vi som betalar strax över 0,09€/kWh (~1.06 kr/kWh) får nog ha kortet länge om energieffektiviteten ska spela nån roll.

@PGWiZaRD

Har du räknat med överförings avgift, skatt och moms samt avgift för anläggningen då?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast kortet är väl inte riktat till de som sitter på 3060.

Nä det borde det ju inte vara, fast köparen väljer ju själv förstås, men oavsett:
I exempelsliden så jämför de just 3060 och 4060 så det ser rätt pantat ut, därav min ypperligt roliga kommentar.

Köp 20% mer för 4 papp mer fast du lär antagligen byta kort igen innan du "tjänat" in de minskade elutläggen, om du nu skulle göra en sån mikrouppgradering.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ett annat exempel på energisnåla kort är kort som ingen köper (och därmed inte används alls) 0W baby!. Hmm...

(Ärligt talar, tycker inte 4060 är den katastrof som utmålats - om än ej en home run heller)