Meta lanserar VR-prenumeration för Quest

Permalänk
Melding Plague

Meta lanserar VR-prenumeration för Quest

Meta inspireras av Playstation Plus och erbjuder två spel i månaden för en knapp hundralapp, men bara så länge prenumerationen är aktiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

640 kronor för en helårsprenumeration låter ju helt OK, men beror ju på vilka spel de släpper in i abbonemanget.

Permalänk
Medlem

Finns det ens tillräckligt med bra spel för ett ynka år?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Snart har vi som för film med 20 olika aktörer som bara visar sitt samt gammal skit.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Karate Taco:

Finns det ens tillräckligt med bra spel för ett ynka år?

Jag ställer mig också frågande till det. Tar man en titt bland bästsäljarna just nu är det många titlar som närmar sig 10 år på nacken. Känns som att modellen i sig är lite förlegad? Med Playstation Plus var ju huvudpoängen med prenumerationen att du fick onlinespelande, med lite gratisspel som "bonus", så där fanns det ju ett annat syfte med att hålla prenumerationen igång oavsett.

Permalänk

Ska troligtvis köpa Meta Quest 3 men hade absolut kunnat tänka mig att bygga upp ett spelbibliotek innan dess. Men jag gissar att det inte finns något sätt att komma åt prenumerationen utan att äga hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Personligen lägger jag hellre lagt pengarna på erkänt bra spel som jag vill ha än att delta i en lootbox-prenumeration där det lika gärna kan vara totalt skit som kommer. Spelkvalitet över kvantitet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av siggelump:

Ska troligtvis köpa Meta Quest 3 men hade absolut kunnat tänka mig att bygga upp ett spelbibliotek innan dess. Men jag gissar att det inte finns något sätt att komma åt prenumerationen utan att äga hårdvaran?

Bra fråga! Du skulle kunna prova att ladda ned Quest-applikationen och prova? Jag har erbjudandet där bland mina inställningar, men äger också en Quest 2 så svårt att svara på om det syns annars. Har inte lyckats hitta det i webbläsare, men letade inte supernoga.

Permalänk
Medlem

Jag undrar, exakt vad tillför ett reklamföretag till datorspelsvärlden som är positivt?
* Stark inlåsning i en proprietär trädgård?
* Enorm insamling av telemetri från sina kunder/produkter?
* Osäker förvaring av all data man samlat in från sina kunder/produkter?
* Skamlös försäljning av telemetri
* Tvivelaktiga experiment på sina kunder/produkter?

Skall vi börja gissa redan nu?
Kommer Facebook att betala tillbaka något till sina kunder/produkter när de avvecklar detta?
Jämför med vad Google gjorde när de avvecklade Stadia.

Permalänk
Medlem

Jag prenumererar hellre på Kalle ankas pocket.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Bara 37% lägre pris, du får inte välja spel själv och du måste behålla prenumerationen för att kunna spela de spelen du redan har.

Låter som en sjukt dålig deal. Iaf för mig som spelar spel på meta questen rätt sällan. Sen om man redan har en hel del spel sedan innan och de är med bland månadens spel? Då får man absolut noll nytt för sina pengar, den månaden, antar jag...

Permalänk
Medlem

Detta måste vara för generation Z ?

Jag vill inte ge min analys på varför 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag undrar, exakt vad tillför ett reklamföretag till datorspelsvärlden som är positivt?
* Stark inlåsning i en proprietär trädgård?
* Enorm insamling av telemetri från sina kunder/produkter?
* Osäker förvaring av all data man samlat in från sina kunder/produkter?
* Skamlös försäljning av telemetri
* Tvivelaktiga experiment på sina kunder/produkter?

Skall vi börja gissa redan nu?
Kommer Facebook att betala tillbaka något till sina kunder/produkter när de avvecklar detta?
Jämför med vad Google gjorde när de avvecklade Stadia.

Just inlåsningen stämmer inte dock. Du kan både köra valfri PCVR-programvara och sideloada egna APK:er.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Bra fråga! Du skulle kunna prova att ladda ned Quest-applikationen och prova? Jag har erbjudandet där bland mina inställningar, men äger också en Quest 2 så svårt att svara på om det syns annars. Har inte lyckats hitta det i webbläsare, men letade inte supernoga.

Det gick!

Permalänk
Medlem

Att "låtsas köpa" två slumpmässiga spel varje månad, och bygga ett bibliotek, för att sedan få lov att betala en hyra för att spela dem? Snacka om att "äga ingenting, och vara glad".

Dessutom så är ju spel som Walkabout Mini Golf (riktigt bra spel förresten) helt beroende av DLCn. Det är ju där värdet finns i det spelet, i de grymma level paketen man kan köpa till. Ska man då köpa DLC till ett spel man inte ens äger? Helt befängt.

Kan man inte ens få frihet i vilka spel man kan spela som med en Gamepass liknande tjänst, så finns där verkligen inget värde i en sån här tjänst. Det är ju bara ett manipulativt sätt att låsa upp kunder genom psykologiska trick, att man har "investerat" i tjänsten och därmed förlorar något om man slutar betala. Nej, tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cimlite:

Dessutom så är ju spel som Walkabout Mini Golf (riktigt bra spel förresten) helt beroende av DLCn. Det är ju där värdet finns i det spelet, i de grymma level paketen man kan köpa till. Ska man då köpa DLC till ett spel man inte ens äger? Helt befängt.

Det här har jag tänkt ganska mycket på för befintliga prenumerationstjänster. Den från microsoft exempelvis.
Mängder av spel har ju en ofantlig mängd expansioner/DLCs - vilka inte ingår i prenumerationerna.

Och exakt det där undrar jag då också. Vem köper expansioner till spel man inte köpt eller har kvar över tid?

Exempelvis Sims, payday - med flera.

Ska bli intressant att se hur det där utvecklas alltså

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här har jag tänkt ganska mycket på för befintliga prenumerationstjänster. Den från microsoft exempelvis.
Mängder av spel har ju en ofantlig mängd expansioner/DLCs - vilka inte ingår i prenumerationerna.

Och exakt det där undrar jag då också. Vem köper expansioner till spel man inte köpt eller har kvar över tid?

Exempelvis Sims, payday - med flera.

Ska bli intressant att se hur det där utvecklas alltså

Jag tror de flesta som skaffar denna typ av tjänst inte är så brydd över DLC.
Jag har gamepass till Xbox/PC och tycker det är suveränt för mig, casual gamin i soffan och jag spelar inget enstaka spel tillräckligt länge/intensivt att en DLC känns nödvändig. Är det något speciellt spel jag "måste" ha köper jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Finns det ens tillräckligt med bra spel för ett ynka år?

Skrivet av landmarks:

Jag ställer mig också frågande till det. Tar man en titt bland bästsäljarna just nu är det många titlar som närmar sig 10 år på nacken. Känns som att modellen i sig är lite förlegad? Med Playstation Plus var ju huvudpoängen med prenumerationen att du fick onlinespelande, med lite gratisspel som "bonus", så där fanns det ju ett annat syfte med att hålla prenumerationen igång oavsett.

Ni måste verkligen lyfta blicken från Superhot, Beat saber och Job simulator. Nog finns det spel, det kommer spel och många spel är ju sådana som håller länge.
Var bara det. Tjänsten som nyheten handlar om känns dålig dock. Jag har redan nu hälften av spelen som utannonseras så känns ju rätt meningslöst 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Molotov:

Ni måste verkligen lyfta blicken från Superhot, Beat saber och Job simulator. Nog finns det spel, det kommer spel och många spel är ju sådana som håller länge.
Var bara det. Tjänsten som nyheten handlar om känns dålig dock. Jag har redan nu hälften av spelen som utannonseras så känns ju rätt meningslöst 😂

Ur det perspektivet kan det ju vara ett bra sätt att lyfta de spel som inte syns bland bästsäljarna, men som fortfarande är bra. Jag tycker det kan vara rätt svårt att vada genom de som är mindre bra, för att hitta guldklimparna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Bara 37% lägre pris

I snitt 37%. Med tanke på att det skiljer 59% mellan 640 kr per år och 1020 kr per år (85 kr per månad), verkar det sannerligen antyda att det senare erbjudandet inte är någon vidare bra idé.

Permalänk
Medlem

En glädjen dag😍 Meta har inte gjort något rätt på femton år och detta är med dödsdömt varje förlorad miljard är ett steg i rätt riktnig någon sa att detta är en generation Z grej tyvärr för metas del hatar den generation allt meta står för. FB är en telefonkatalog med bilder för pensionärer. Om meta skapar något som andra ska använda innebär det alltid kasst innehåll svindyra lotlådor och köp till produkter. Det finns dåliga affärer och så finns det meta😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

En glädjen dag😍 Meta har inte gjort något rätt på femton år och detta är med dödsdömt varje förlorad miljard är ett steg i rätt riktnig någon sa att detta är en generation Z grej tyvärr för metas del hatar den generation allt meta står för. FB är en telefonkatalog med bilder för pensionärer. Om meta skapar något som andra ska använda innebär det alltid kasst innehåll svindyra lotlådor och köp till produkter. Det finns dåliga affärer och så finns det meta😲

Jag är då väldigt nöjd med deras VR produkter. Använder en Quest 2 nästan dagligen.
Iår har jag spelat mer VR spel än pannkaksspel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ur det perspektivet kan det ju vara ett bra sätt att lyfta de spel som inte syns bland bästsäljarna, men som fortfarande är bra. Jag tycker det kan vara rätt svårt att vada genom de som är mindre bra, för att hitta guldklimparna

Rekomenderar tex att kolla in Gamertag VR på youtube. Han recenserar VR spel, öven en hel del Quest spel.
Trovärdig och ingen "OMG VAD HÄFTIGT VR ÄR" nör man spelar Beat saber.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ni måste verkligen lyfta blicken från Superhot, Beat saber och Job simulator. Nog finns det spel, det kommer spel och många spel är ju sådana som håller länge.
Var bara det. Tjänsten som nyheten handlar om känns dålig dock. Jag har redan nu hälften av spelen som utannonseras så känns ju rätt meningslöst 😂

Det finns fler spel än de du nämner ja, men som helhet håller jag med om att det i dagsläget är rysk roulette med flera kulor i revolvern att prenumerera på 2 spel på måfå - ganska hög risk att man serveras en bajsmacka. Kan möjligen se ett visst värde i om man till exempel vill köra Asgards Wrath 2 (kommer kosta $60), ser att det kommer som månadens spel, prenumerar, kör igenom och avslutar men annars vettefanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelump:

Ska troligtvis köpa Meta Quest 3 men hade absolut kunnat tänka mig att bygga upp ett spelbibliotek innan dess. Men jag gissar att det inte finns något sätt att komma åt prenumerationen utan att äga hårdvaran?

Meta store på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det finns fler spel än de du nämner ja, men som helhet håller jag med om att det i dagsläget är rysk roulette med flera kulor i revolvern att prenumerera på 2 spel på måfå - ganska hög risk att man serveras en bajsmacka. Kan möjligen se ett visst värde i om man till exempel vill köra Asgards Wrath 2 (kommer kosta $60), ser att det kommer som månadens spel, prenumerar, kör igenom och avslutar men annars vettefanken.

Japp den sk prenumerationen har jag inte mycket till övers. Det var bara övriga kommentarer om det finns nått.
Folk måste se förbi "gamla topp spelen". Det är typiska casual nybörjar spel men inget seriösa gamers kör. Förutom Beat Saber då kanske där det finns tävlingsmoment.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc