Buds-hypen (Airpods etc) - revolution i passform eller kollektiv psykos?

Permalänk
Skrivet av pistage:

Vill väldigt gärna ha ett par nu när det är varmt och over ear blir svettigt, men vill inte spotta ut 1500-2000 spänn på något som ramlar ut hela tiden och bara blir en sprinttävling i om jag kommer tappa bort dom eller kasta bort dom först.

Jag har helt gett upp att använda mina samsung buds när det är just varmt för dom glider ur öronen konstant då..

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Jag skulle rekommendera lurar för löpning, med en liten extra vinge på. De sitter ofta betydligt säkrare i mina öron. Exempelvis Beats Fit Pro och Sennheiser Sport True Wireless. Det finns säkert billigare modeller. Jag använder Jaybird Vista 2. Har aldrig åkt ur öronen. Mina nyare Sony Linkbud S sitter inte alls lika bra och skulle aldrig våga springa eller cykla med dem.

Taskig ordföljd.
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Psykos.. Önskar att mina Soundcore hade vingar så de inte ploppade ur öronen så ofta (pga felbyggda) medans mina Oneplus-inears har just vingar (som är bortslarvade)

Permalänk
Medlem

Går inte att vara utan nu när man vant sig till trådlösa earbuds.
Tog ut ett par Airpod pro till jobbtelefonen för ett par år sedan och vart helt såld.
Innan jag hittade ett par som passade mina öron så skulle jag nog hållit med om kollektiv psykos.

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem som sådant med helt fristående såsom airpods som sådant.
Dock finns det ett problem.
De flesta av dessa (bland annat airpods) är av en typ där det inte är någon gummiplupp som tätar i örat.
Det gör att ljudet från dessa blir så erbarmligt dåligt att de inte duger till något annat än möjligen samtal eller en ljudbok.
Musik är uteslutet eftersom i stort sett allt under midbas försvinner pga att dom inte tätar.
Jag har provat flera varianter med samma resultat.

Nu har ju alla olika krav på ljudkvalitet men personligen så använder jag ofta lurar till musik och då är det uteslutet att köpa pods för över 1000 kr som inte tätar i örat och därmed låter skit.

Ett par bra som har gummipluppar som tätar i örat funkar säkerligen men då finns det ju faktiskt alternativ med in ear där man får stå ut med sladden som för min del funkar mycket bättre och dessutom så slipper jag ha all elektronik i örat utan det istället hänger på sladden som gör över nacken vilket är mycket bekvämare.

så jag känner inget som helst intresse för att köpa airpods eller liknande när det finns med betydligt bättre prestanda för mindre än halva priset. Sladden mellan är för mig inget problem eftersom jag alltid använder båda lurarna när jag lyssnar i alla fall och det ger dessutom en extra säkerhet mot att tappa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Du fick fysiskt testa dom på HiFi-Klubben alltså?
Kanske får bli en tur dit då.
Eller var det för att du bombastiskt sa "priset spelar ingen roll" som du fick testa?

Dom hade en liten monter i butiken med provlurar. Så det hade inget att göra med att jag sa att priset inte spelar någon roll. Jag fick en Ipad i handen att köra musik genom och sen sa dom att det var bara att prova på och ta den tid jag behövde.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag hade TWS innan AirPods
/protohipster

Det är bara stationära saker som får saker med sladd. I mobilen så lyssnar jag på Spotify och pratar i telefon. "Good enough" är definitivt mer intressant än "dom bästa". Det är ofta inget fel på själva ljudet ens i billigare lurar utan det brukar vara laddlådda och features som skiljer. ANC är jävligt svårt att vänja sig av med, men Hear-Through vet jag inte riktigt om jag är lika såld på. Jag har det visserligen bara på ett par lurar men mikrofonerna är så pass dåliga och algoritmen som används gör att ljudet är rätt oskönt.

Förstår dock faktiskt inte folk som inte stoppar ner sina buds direkt i laddlådan. Hela poängen är ju att hålla dom laddade, och att lådan är stor nog för att inte tappas bort.

Skrivet av Pepelopones:

Jag skulle rekommendera lurar för löpning, med en liten extra vinge på. De sitter ofta betydligt säkrare i mina öron. Exempelvis Beats Fit Pro och Sennheiser Sport True Wireless. Det finns säkert billigare modeller. Jag använder Jaybird Vista 2. Har aldrig åkt ur öronen. Mina nyare Sony Linkbud S sitter inte alls lika bra och skulle aldrig våga springa eller cykla med dem.

Jag har ett par Jabra Elite 4 Active som jag har när jag springer eller skejtar. Jag har åkt i backen ett par gånger men lurarna sitter kvar. Inga vingar.

Tillägg
Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bästa som finns
Täcker allt utom bra ljudkvalité men det har man riktiga in-ear med tråd till om man bryr sig.

AirPods Pro 2nd gen har faktiskt riktigt bra ljud med tycker jag. Då har jag haft en hel del bra hörlurar.

Permalänk
Medlem

Har ett par JBL Tune 230 och tycker det fungerar strålande. Alltid kopplade i tid till att dom sätts i örat från att fodralet öppnas. En liten detalj men ack så avgörande för helhetsupplevelsen, mina förra hörlurar hade alltid en 4-5 sekunder fördröjning. En liten effekt av noise cancellation men inget nämnvärt. Kruxet är däremot att ljudkvaliteten dippar vid samtal då mikrofonen är igång (bandbredden över bluetooth effektivt halveras), och för att kunna höras byter jag alltid över till mobil-ljudet vid samtal. Det får mig att snegla mot airpods men de funkar inte heller helt optimalt med android-lurar, och kostar flera skjortor.

Använder lurarna mest för podcast så ljudbilden spelar inte särskilt stor roll. Inget sticker ut på ett störande sätt med JBL:erna

Permalänk
Medlem

inga vanliga in-ear passar mina öron, behöver sånna som går runt hela örat för att de inte ska ramla ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Köp inte lurar för 2000kr. Räcker gott och väl med några för under 1000-lappen, speciellt eftersom du är rädd för att tappa bort dom.
Jag har Nothing Ear (1) och är relativt nöjd. När jag inte använder dom förvaras dom i skalet. Passformen är helt okej i mina öron, men dom rör lite på sig när jag blir svettig. Det är mina första lurar med ANC, så jag vet inte hur bra den är jämfört med andra, men den är också "okej". Höga ljug bråkar den med tex.

På gott och ont, när man väl är låst i Apples ekosystem är det relativt lätt att punga up närmare 3 000 kr för ett par AirPods Pro. Tycker personligen de är fantastiska små skapelser som sitter som gjutet i mina öron, oavsett hur svettig jag blir eller vilken landsaktivitet jag utövar. Är man å andra sidan en av de med lite annorlunda öronkanaler förstår jag att man inte riktigt ser charmen om de hela tiden faller ur, eller om du inte har några andra Apple-produkter.

För att återgå till Apples ekosystem, har du t.ex. en iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV, och en Mac, så är det verkligen kalas med AirPods, eftersom de kan hoppa mellan dina enheter automatiskt tack vare iCloud, så oavsett om du plocker upp och använder din iPhone eller iPad, så får du ljudet i dina öron från den enheten utan att behöva göra något som helst manuellt. Dock inte om du redan lyssnar på något, t.ex. en ljudbok. Om frugan har lagt sig innan dig och du vill se på lite TV utan att riskera hennes vrede kommer ju ljudet rätt in i dina AirPods, som du förmodligen redan har i dina öron.

Nu låter jag som värsta jävla Apple-fanboyen, men det är jag inte. Tycker de överlag har riktigt tråkiga produkter som saknar innovation, men de ger en slags enhetlig stabilitet i användarvänligheten (macOS undantaget som är en riktig sörja) som är väldigt viktig för många, mig inkluderat nu när jag blivit lite äldre och bara vill ha grejer som fungerar.

Skrivet av pistage:

[...]
Så min fråga är. Är det genialiska med Airpods och Airbuds att det kommit någon revolution i passform för in-ear? Eller är enda orsaken Apples otroliga förmåga att skapa hype och kollektiv psykos?

[...]

Mitt svar ovan får gälla på din originalfråga också. Kort och gott: utöver faktiskt god hårdvara så handlar det även om det integrerade Apple-ekosystemet. Inte någon slags mass-psykos, även om jag förstår att det kan se så ut för många

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Lite av allt skulle jag säga. Jag har ett par SONY XM4, som jag tycker låter helt OK. De kom med typ Comply tips, som sitter bra i mina öron.
Jag gillar att de är smidiga och inte har en sladd som lätt hamnar ivägen. Så på väg till jobbet med ryggsäck som man kanske behöver ta av hit och dit, pausa musik mm för att man reser, handlar mm så är de väldigt smidiga.
Om jag går ut och går väljer jag fortfarande helst IEM's med sladd för bästa ljud. Ju bättre hörlurarna blir så klart att de är smidiga.
Nackdelar är ju: dålig kopplingsteknink, ena hörluren kopplar gärna ifrån sig. Touch controls ballar ur och slutar fungera, öppna luckan tre gånger för reset och hoppa omkring som en tossig för att saker inte fungerar.
Ljudet - du måste betala bra höga priser för att få ett bra ljud som inte är burkigt eller svajar när man talar i telefon. Visserligen en personlig preferens och här så gör ju många hörlurar framsteg så det är ju bra, men det går inte att på långa vägar klå med en DAC ikopplad och riktiga hörlurar/IEM's - men det känns som olika behov för olika tillfällen så att ha både och passar i alla fall mig.

Permalänk
Medlem

Airpods:en (nu 3:rd gen icke-pro) har varit en revolution för mig för att jag slipper sladden.
Jag står, går, cyklar och springer med dom och kopplar dom till både telefon och garmin-klocka (som jag streamar spotify från så jag slipper ha mobilen med ut på löpturen). Så länge jag inte fysiskt råkar komma åt dom så sitter dom överraskande bra kvar i mina öron.

Permalänk

Undrar hur dessa airpods står sig mot RHA CL2

Permalänk
Medlem

Provat några olika men gillar inte. Kör bose qc 35 när jag jobbar, ibland peltor

Permalänk
Medlem

Jag kör med vanliga(gen1/2) AirPods. AirPods pro och gen 3 ger mycket bättre ljud men gillar dem inte av olika anledningar. Pro för att det blir ”för” tätt(för mig) och gen 3 känns lite klumpiga i mina öron.
Båda låter dock mycket bättre men använder mina för samtal och lyssna på något när jag springer. Springer mycket terräng och har aldrig lyckats tappa någon av lurarna. Dock känns det som att de tappas hur lätt som helst men likväl gör dem inte det.

På gott och ont har ju marknaden vuxit i massor.
In ear/over ear, Öppna/slutna, noicecancel, medhörning. Tyvärr blir ju facit att en del av lurarna är bra på olika saker. Ingen blir aldrig riktigt fulländad på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Hade ett par BOSE inköpta för säkert 10 år sedan som satt väldigt bra, de hade en "krok" liknande dem på bilden som jag älskade. De hade även 3.5mm uttag vilket jag föredrar.https://i.imgur.com/xqR9FjB.png När dessa gick sönder var jag tvungen att köpa nya.Har sedan dess köpt 2 par som inte passat mig. De ramlar ut konstant om man inte sitter helt stilla. Såg i förra veckan att det finns andra med den där lilla kroken så får väl bli ett tredje par för att kunna få ett par som passar ordentligt.

Med jaybird vista får du med flera olika gummipluppar i olika storlekar, med och utan "krok". Väldigt nöjd med mina.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Mina Bose QC Earbuds 2 är det bästa jag har köpt i mitt liv. Otrolig passform och suveränt ljud i en liten förpackning.

Permalänk
Avstängd

In-ear har inte lockat mig direkt. De billiga kabelanslutna "budsen" man får med telefoner kan funka i nödfall men många passar inte mina öron utan ramlar ut väldigt lätt. De som funkar bäst är de med mer faktisk "in-ear"-design, helst med silikon, än bara platta buds liksom.

Men i höstas när det började bli kallt (och blött) så hade jag inga lurar små nog att funka innanför mössan (de "on-ear" jag hade förra vintern började släppa ifrån sig "fuskläderytan" så de ligger i "nödlådan" nu), och så råkade jag se några "true wireless" OnePlus på rea för typ 250, och köpte dem. De duger ljudmässigt, inte direkt bra ljud men duger för längre podcasts och är väl inte katastrof för musik heller, ungefär som Airpods alltså. De har NC men inte särskilt bra, även om det förstås gör lite i alla fall. Men de sitter ok och priset gör ju att jag är mindre rädd för att tappa dem.

Jag går en kvällspromenad varje dag, typ en halvtimme eller så, och brukar lyssna på någon pod, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prio för det. Alltså har jag fortsatt med dessa billiga lurar även nu på våren. Jag tänkte byta tillbaka till mina over-ears för ett par veckor sedan men det blev väldigt varmt plötsligt och de är ju inte direkt luftiga, så jag har fortsatt med de små. De är ju lätta att bära, får plats i typ vilken ficka som helst, och gör mig inte svettigare än utan lurar, så de duger för detta specifika syfte. Lyssnar jag hemma, eller typ för jobbdatorn och alla online-möten, så kör jag på bättre lurar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Mina Bose QC Earbuds 2 är det bästa jag har köpt i mitt liv. Otrolig passform och suveränt ljud i en liten förpackning.

Synd bara att dom är fula som stryk, ser ut som nå små ufon som hoovrar precis utanför öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Dom hade en liten monter i butiken med provlurar. Så det hade inget att göra med att jag sa att priset inte spelar någon roll. Jag fick en Ipad i handen att köra musik genom och sen sa dom att det var bara att prova på och ta den tid jag behövde.

Det där är ju guld. Aldrig sett. Men ska kika på närmsta HiFi-Klubben för att se om de har motsvarande. Isåfall blir det köp i den butiken även om det skulle kosta lite mer.

om det blir något köp alls, mtp

Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har helt gett upp att använda mina samsung buds när det är just varmt för dom glider ur öronen konstant då..

Fan då. Har också svettiga örongångar så blir väl samma för mig.
Köpa botox-injektioner för öronen kanske, som folk gör mot handsvett.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Det där är ju guld. Aldrig sett. Men ska kika på närmsta HiFi-Klubben för att se om de har motsvarande. Isåfall blir det köp i den butiken även om det skulle kosta lite mer.

om det blir något köp alls, mtp
Fan då. Har också svettiga örongångar så blir väl samma för mig.
Köpa botox-injektioner för öronen kanske, som folk gör mot handsvett.

Negativa med hifi klubben är att en del utav butikerna bryr de sig nada om kunderna.
Att de lyckades få Sennheiser är ett stort frågetecken.
Många utav deras försäljare är amatörer.
Det är synd för en del produkter de har är inte dåliga.

Mins jag fick testa RHA långt tillbaka när de lanserades. Har för mig de bara bytte tips efter kund som ville lyssna. RHA Audio är brittisk som tydligen blivit uppköpt utav Sonos. Bra ljud till hyfsat pris, förutom då deras CL2 modell som är deras high end serie

Permalänk
Medlem

Har både AirPods 2gen och Airpods2Pro 2gen (som jag använder via jobbet). Klarar inte av Airpods pro, gillar inte när det ska tryckas in i örat och sitter inget vidare. Dock vanliga AirPods gillar jag, blir nog att kanske testa 3gen av vanliga när dessa börjar sjunga på sista versen.
Sitter även med trådlöst headset vid datorn. Tror nog att jag aldrig hade kunnat gå tillbaka till sladd när det gäller hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Negativa med hifi klubben är att en del utav butikerna bryr de sig nada om kunderna.
Att de lyckades få Sennheiser är ett stort frågetecken.
Många utav deras försäljare är amatörer.
Det är synd för en del produkter de har är inte dåliga.

Mins jag fick testa RHA långt tillbaka när de lanserades. Har för mig de bara bytte tips efter kund som ville lyssna. RHA Audio är brittisk som tydligen blivit uppköpt utav Sonos. Bra ljud till hyfsat pris, förutom då deras CL2 modell som är deras high end serie

Ja är väl grejen med franchisebutiker, väldig skillnad i kvalité från butik till butik gällande kunskap, service, och bemötande.
Kalium verkar ha hittat en av de bra.

I just det här fallet är det enkelt för mig då jag specifikt söker efter att kunna testa lurarna, antingen har butiken det eller så har de det inte. Men verkar helt klart större chans att se i HiFi-klubben butiker först, då jag aldrig varit med om att man kan testa in-ear, medan Kalium har varit med om det i en HiFi-klubben butik.

Permalänk
Medlem

All hype kring ear penetration som satte igång för typ 13.2 år sedan är sinnes. Over ear är det enda vettiga som inte riskerar att slinka ur och krångla och bli äcklig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Det där är ju guld. Aldrig sett. Men ska kika på närmsta HiFi-Klubben för att se om de har motsvarande. Isåfall blir det köp i den butiken även om det skulle kosta lite mer.

om det blir något köp alls, mtp
Fan då. Har också svettiga örongångar så blir väl samma för mig.
Köpa botox-injektioner för öronen kanske, som folk gör mot handsvett.

En bra grej med hifiklubben är att dom har tre års garanti. Det väger rätt så tungt för mig då jag är en sån som gärna utnyttjar garantin på saker om dom går sönder.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare