Helgsnack: Vilken uppgradering har varit viktigast för dig?

Permalänk
Medlem

3dfx voodoo. före det var all 3d i software för vanligt folk, verite kostade till exempel i sverige mer än resten av datorn, vilket var väldigt mycket dyrare en 64mb ram som kunde feeda hela framebuffern kostade skjortan. Jag bodde på landsbygden och enda alternativet var att åka till närmsta stadens hotell och spela lite hunter eller sega rally*. Men till slut fick man råd med ett 3dfx Voodoo1 och hade därmed bättre spel än alla andra, så vi hade 20-30 pers som turades om att spela på tjocktvn och dricka öl (hauppage tv in och ett hauppage tv out, tror det var brooktree 484/848 chipset) för grafikkortet hade bara vga out och det funkade inte på tjockTV'n och det fanns inte adapters som idag. Det fanns, men bara för att konvertera signalen externt så kostade det massor med pengar, medans ett bt kort kostade ca 230SEK för tv in, och 380SEK för tv-ut i PCI förmat.

*tror det var sega rally, men är inte säker, men det var den klassiska med två svarta stolar i glasfiber och sidoskärmning med ett litet tak.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Som så många andra gjorde nog SSD störst skillnad för den upplevda prestandan. Köpte en Intel X-25 80GB för längesen och j--lar vilken skillnad det gjorde. Den SSDn tuggar fortfarande på i min kära fars burk.

Sedan är det steget från 60Hz-skärm till 144Hz med Freesync som gjorde en enorm skillnad runt 2016. Delad plats med uppgraderingen till en Oled med den härliga kontrastrika bilden kombinerat med bra HDR som gjordes förra året.

Generellt känner jag att det man sitter och tittar och tar på är viktigast för upplevelsen. Så skärmar, tangentbord och mus är viktiga att få rätt för mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Brorsan som övertalade föräldrarna att uppgradera familjedatorn med 3DFX Voodoo-kort var verkligen oslagbart. Möjligtvis överdrift, men jag är osäker om jag skulle vara där jag är idag om det steget aldrig togs.

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Om vi tar det kronologiskt så skulle jag vilja nämna dessa milstolpar:

1) Fick tag på en gigantisk Micropolis SCSI-HD från stenåldern (vill minnas att den var runt ~140MB formatterad) och lyckades installera denna i min Amiga 2000. Detta var min första hårddisk, och det kändes verkligen som en helt ny värld öppnade sig. Minns inte exakt när detta var men jag gissar 1988.

2) Att flytta från Amiga till PC: året var 1992 och jag pensionerade min Amiga 2000 och införskaffade en sprillans ny 486DX-50 med en massa godis under skalet. Skillnaden i speed var rent ut sagt larvig -- 7MHz 68000 vs 50MHz 486DX, jorå.

3) Miraklet Core 2: ganska många år senare hade jag en P3 Coppermine på 733MHz som fungerade fint i många år. Uppgraderade från den till en 3.33GHz Core 2 Duo E8600 som jag lyckades pressa upp i 4GHz utan problem. Coppermine i all ära, men det här var en helt galen uppgradering. Jag har kvar den maskinen fortfarande.

4) SSD. Via jobb lyckades jag köpa en enterprise 64GB SLC SSD väldigt tidigt, jag har för mig det var 2007. Troligtvis den enskilt största uppgraderingen någonsin, och jag glömmer aldrig den dagen.

5) I modern tid: OLED. Jag skaffade nyligen en LG 42C2 under vinterrean och jisses. Nu fattar jag vad alla pratat om. Jag är kär i den.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Eeeh, hmm. Då man sälla får en bra uppgradering genom att bara en sak så är det svårt att säga. Men gjorde en full uppgradering i år + slutet av förra året.

Dator med 64 gb ram, 4 tb m.2, 2 tb sdd, 10 tb hdd, 3090, Ryzen 7 5800X.
TV med 120 hz och ny curved monitor med 144 hz.
Trådlös Logitech mus.
Random surround hörlurar.
Sen får man inte glömma massage dynan och alla roliga program jag skaffa till burken.

Blev en klar förbättring på det jag hade innan då den gamla datorn bara hade 1080 och en seg platt tv som började bli inbränd och jag tror bara klara så lite som 30 hz.

Så det som klump har vart mitt roligaste köp hittills. Sitter fortfarande på om man ska lägga till ett surround system och VR headset, men tror jag väntar med det ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Men… avseende Amigan, hur höll du systemet kvar i RAM-minnet mellan avstängning och påslagning igen?

Det gick ju inte, men den bootbara RAM-disken (RAD) överlevde reboot så bara man behöll datorn påslagen var det lugnt. Om den inte kraschade väldigt hårt.

Jag använde RAD-disken på några olika sätt:
På min Amiga 500 med 2Mbyte extra fastmem använde jag den för skojs skull då datorn kändes väldigt snabb vid boot och användning.

När jag skaffade hårddisk och bättre cpu och minne använde jag ibland RAD-disken för att kunna köra systemet med hårddisken i vila = helt tyst dator då den ju inte hade fläkt eller behövde klickande disketter. Snabbt vid kompileringar också, exempelvis.

Använde network cd för att sätta upp och boota från en mycket liten RAD-disk på min Amiga CD32 och nätverka den seriellt till min Amiga 500 där jag hade Civilization AGA på hårddisken. Riktigt omständligt sätt att kunna spela en del Amiga 1200 - spel utan att faktiskt ha en Amiga 1200.

Tillvägagångssätt för att snabbt få upp en RAD-disk var att göra ett script som mountade den och sedan packade upp ett arkiv man redan förberett med lämpliga filer till den och reboota.

Hur som helst så känns det som att de största uppgraderingar man gjort ligger bakåt i tiden, har svårt att se vad nästa riktigt stora uppgradering jag gör blir. 8K-skärm? 16-kärnig ARM-cpu?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Viktigaste uppgraderingen för mig, sett till hur mycket det påverkat datorns efterföljande utveckling, har nog varit när jag bytte nätaggregat (till Antec CP-850) för drygt tio år sedan.

Inverkan har varit tvåfaldig:
1. Mitt tidigare nätaggregat var bra, så länge det inte belastades för hårt. Det framkom efter att jag köpt det att den modellen inte klarade sin märkeffekt och skydden var otillräckliga, men vid låg eller måttlig belastning (där min dator arbetade) gav den väldigt fin spänning och ström.
Efter bytet har jag inte behövt oroa mig för att nätaggregatet ska börja brinna om datorn drar mer effekt efter någon uppgradering. Det finns stor marginal och skydden fungerar. Räknar med att kunna fortsätta använda det ytterligare något decennium.

2. Det nya nätaggregatet har en formfaktor som inte slog igenom på bred front. Valet av datorchassie blir därmed något begränsat, särskilt om man ser till vad som finns på marknaden i dag.

Permalänk

1. 3DFX .. så sjuk skillnad mot gamla grafiken innan
2. Zen 4 3D .. störd skillnad i vissa multiplayer spel

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det gick ju inte, men den bootbara RAM-disken (RAD) överlevde reboot så bara man behöll datorn påslagen var det lugnt. Om den inte kraschade väldigt hårt.

Jag använde RAD-disken på några olika sätt:
På min Amiga 500 med 2Mbyte extra fastmem använde jag den för skojs skull då datorn kändes väldigt snabb vid boot och användning.

När jag skaffade hårddisk och bättre cpu och minne använde jag ibland RAD-disken för att kunna köra systemet med hårddisken i vila = helt tyst dator då den ju inte hade fläkt eller behövde klickande disketter. Snabbt vid kompileringar också, exempelvis.

Använde network cd för att sätta upp och boota från en mycket liten RAD-disk på min Amiga CD32 och nätverka den seriellt till min Amiga 500 där jag hade Civilization AGA på hårddisken. Riktigt omständligt sätt att kunna spela en del Amiga 1200 - spel utan att faktiskt ha en Amiga 1200.

Tillvägagångssätt för att snabbt få upp en RAD-disk var att göra ett script som mountade den och sedan packade upp ett arkiv man redan förberett med lämpliga filer till den och reboota.

Hur som helst så känns det som att de största uppgraderingar man gjort ligger bakåt i tiden, har svårt att se vad nästa riktigt stora uppgradering jag gör blir. 8K-skärm? 16-kärnig ARM-cpu?

👍 oh, intressant! Tackar för läsningen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Största besvikelsen är nog däremot ssd, kan fortfarande inte förstå hur folk kan hylla dem så mycket jämfört med hdd för de påverkar ju i princip bara boottiiden om man inte har för lite ram och startar om datorn gör man ju max en gång i månaden när man tvingas av win update.

Skrivet av hölmiz:

Om en ssd gör skillnad beror ju på vad datorn används till. Om det primära användningsområde är webbläsare så blir det kanske inte så stor skillnad men jag märkte stor skillnad i laddtider i spel, läs och skrivtider vid bildbehandling, tid att installera spel och program, hur snabbt det går att flytta runt filer i allmänhet. Värt var krona sedan 2011.

Det finns en sak till. Ljudet!
Eller o-ljudet, det metalliska surrandet. Underbart att bli av med.

(Köpte ett rejält dämpande chassi innan SSD kom, just pga. av det. [Deep Silence 1])

Edit: jo, ännu en sak. Alla ominstallationer av OS tar numera mycket kortare tid. (Tror det var runt 10-15 minuter första gången på SSD, för Windows. Minns inte, men tog väl över en timma tidigare?)

Permalänk
Medlem

När jag stoppade i ett Mega Midget Racer 030 @25Mhz med SRAM i min A500 för väldigt väldigt länge sen.

Även jämfört med SSD som är en mycket klar nr2 på den listan så är SSD ändå inte i närheten av den prestandaboosten.

C300A@464 som uppgradering från en P166mmx får sägas vara nr3.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nr 1 : AMD K5 PR100 (typ som Pentium 100) > Pentium 2 450MHz

Nr2 : Mjukvarurendering > Voodoo 3 2500

Nr 3 : P2 + Voodoo 3 > Athlon XP + GF4

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nr 1 : AMD K5 PR100 (typ som Pentium 100) > Pentium 2 450MHz

Nr2 : Mjukvarurendering > Voodoo 3 2500

Nr 3 : P2 + Voodoo 3 > Athlon XP + GF4

Jag gick från en pentium 33mhz och 4mb ram till p2 450mhz och 128 mb ram. Det var rejäl boost

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Jag gick från en pentium 33mhz och 4mb ram till p2 450mhz och 128 mb ram. Det var rejäl boost

Det tror jag nog det var. Men för att vara en Besserwisser, så fanns det ingen Pentium 33MHz. Jag skulle gissa på att det var en 386 eller 486 du hade. Den långsammaste Pentium jag känner till var på 60Mhz.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Övergången från HDD (Western Digital Black var min favorit) till en Kingston SSD 128 GB. Jag häpnade över skillnaden. Den var så påtaglig och konstant. Lite grann som att ha kört en risig Volvo och så köper man en Porsche.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Var nog när jag bytte till en 42” 4k bildskärm.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var nog när Athlon 64x2 kom och det blev enkelt att få in 2 kärnor i en normal pc.
Intel hade ju egentligen aldrig släppt konsumentmoderkort för dubbla cpuer eller tagit steget vidare från hypertreading utan försökte som vanligt bromsa utvecklingen mot multikärnigt som det normala.

Största besvikelsen är nog däremot ssd, kan fortfarande inte förstå hur folk kan hylla dem så mycket jämfört med hdd för de påverkar ju i princip bara boottiiden om man inte har för lite ram och startar om datorn gör man ju max en gång i månaden när man tvingas av win update.

Stänger av datorn varje natt för att spara ström, så alla program ska läsas in på nytt varje dag.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Böt ut lite komponenter.
Blev ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II och en Ryzen 7 5700x och Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart.
Hade innan ett Asus maximus ranger rog z97 och en 4790k parat med 2x8Gb adata 2400MHz.
Upplever som att allt flyter på bättre och är super nöjd med uppgraderingen.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II