Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan om man ska spela kl 01:00 inatt eller dra igång imorgon på morgonen. I-landsproblem!

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så man drunknar i legandaries längre fram alltså ? Har fått bara 1 legendary som lvl 30 och det var via gamble xD

Fick säkert 10-12st bara igår. 😆

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Hur fungerar med "world tier3"?

är ~52 och har kört wt2 ett tag nu men hur gör man för att låsa upp wt3?

/h

Permalänk
Medlem

Rätt sugen på att köpa spelet, men kan inte bestämma mig för PS5 eller PC. Någon som har några insikter att dela med sig av?

Läste att PS5 grafik flyter på bättre samt couch co-op, men inget loot filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Hur fungerar med "world tier3"?

är ~52 och har kört wt2 ett tag nu men hur gör man för att låsa upp wt3?

/h

Du spelar en dungeon på Tier2 så låser du upp den. Är i huvudstaden. Minns inte namnet på den men googla var enkelt! Gjorde jag direkt vid 50.

Edit: To unlock World Tier 3 in Diablo 4, players must complete the main campaign and the Cathedral of Light Dungeon in Kyovashad on World Tier 2. This will then unlock the ability to change over to World Tier 3.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Vad är det här för psykopatretorik? "Jag har ingen aning om hur ditt liv ser ut, varför du är sjuk eller varför du inte har råd, men du har definitivt fel prioriteringar".
Bättre att du är tyst istället.

Jag kommer alltid stå fast vid att har man inte råd med något så bör man heller inte köpa det, i synnerhet digitala spel som inte kommer föra ditt liv framåt utan ge dig temporär underhållning. Sedan tycker jag inte man ska öka sitt självmedlidande och tigga på ett offentligt forum, utan faktiskt ta ansvar över sitt liv. Sjukdom eller ej spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Märkligt det här, jag är helt beroende av potion och måste köra som tank fast jag är sorc. Så är det väl inte tänkt? Vara är hp-reg, nåt man får senare?!

En annan skum grej är att det känns som att jag blir svagare ju mer jag levlar. Är lvl 27 nu och har stora problem, kommer inte vidare i storyn, dör direkt i bosstriden. Är sjukt svårt nu. Nån annan som märker av detta?

Spelar du på WT 1 eller 2? WT 1 är ju busenkelt. Bossarna dör som flugor o gör inte så ont med iaf rätt build.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Just Diablo har ju en historia utav kraschade, eller rättare sagt otillgängliga servers pga extremt hårt tryck från alla spelare som vill in på samma gång.

Denna typen utav släpp gör att de kan dela upp trycket lite och få en mer jämn ström utav anslutande spelare.

Hur delar man då upp vem som får spela när ?
Klart som fan alla vill stå först i kön, men om man bara lägger på lite pengar så kommer den absoluta största massan vänta lite - dvs kommer massivt tryck på servers och internetförbindelser att mest troligt utebli.
Då har man löst problemet som Diablo 3 launchen (rätta mig om jag har fel?) hade.

Att sedan tjäna lite extra pengar är väl inget konstigt, tillgång och efterfrågan. Och sist jag kollade så var Blizzard ett företag, och företag i min värld har ett övergripande mål; att tjäna pengar.

Så jag må kanske inte tycka om förfarandet som sådant, men förstår och stöttar trots det beslutet.

Väl spelat Blizzard, väl spelat.

Skrivet av gurkburk92:

Blizzard spel releaser är enorma. Att dela upp den någon dag innan är bara smart och bra för spelaren. Jag tror du får tänka tillbaka till D3 releasen och se hur det gick när alla skulle spela samtidigt.

Nu har man undvikit det helt. Försläppet har varit heeeelt smärtfritt och 99% problemfritt.

Jag är inte en fattig snåljåp, men jag köper kanske 1-2 spel per år. Då kan det få kosta någon krona extra för mig, som dessutom arbetar, och nu får 4 dagar på rad att spela(klämdag osv). Så för mig passar detta extremt bra.

Tyvärr kan man inte göra samma sak med Wow expansions, så där kryllar det ännu med problem på releaser. Annars hade jag betalat extra för early access där med.

I kostnaden för spelet ingår tillgång till servrar. I dagens läge är det inget problem att dynamisk sjösätta fler servrar beroende på efterfrågan. Antalet sålda spel och var dom är sålda ger en bra indikation på var och hur mycket servrar som behövs.

Att ta extra betalt för early release är bara girigt. Att lägga early realeas dagen på en fredag visar att det inte riktigt har att göra med oron för trycket på servrarna då trycket hade varit lägre på en vardag (som den vanliga releasen är). Att ha en early release över huvud taget är bara att lägga extra stress på dom som faktiskt gör spelet.

Ur företagsperspektiv är det "smart", det är ju gratis pengar. Ur konsumentperspektiv är det girigt, man utnyttjar särskilt människor som är neurologiskt avvikande, deprimerade, eller har problem med impulskontroll av andra anledningar. Allt som pågår här är väldigt konsumentovänligt och att säga att det är bra för konsumenter att få betala mer pengar för något visar bara på hur bra dessa företag är på att lura oss.

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplevt att grafikkortet blir väldigt väldigt varmt i Diablo IV? Har ett 4090 strix och kör i 5120x1440@240hz (och låser FPS till 240). I en av de första mellansekvenserna i spelet hörde jag grafikkortsfläktarna (vilket man normalt aldrig gör) så slog på monitorering och såg att Diablo fick grafikortet att dra imponerande(?) 450-480W i mellansekvensen. Grafikkortet på 75-76C och fläktarna på (ljudliga) 2000rpm. Det enda spel jag upplevt tidigare som pressat kortet på detta sätt är Cyberpunk med pathtracing... men Diablo??. Accepterade att 144hz/fps kunde vara "good enough" och vips ramlade jag ner på 250-260W och 54-55C på grafikkortet. Men lite oväntat beteende(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Spelar du på WT 1 eller 2? WT 1 är ju busenkelt. Bossarna dör som flugor o gör inte så ont med iaf rätt build.

Stämmer inte tycker jag, kör ändå barb med 3 shouts och jag fick ge upp några bossar pga det droppas ju knappt några potions visst jag kör world tier 2 men ändå helt lätt är det inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mullvaden83:

Spelar du på WT 1 eller 2? WT 1 är ju busenkelt. Bossarna dör som flugor o gör inte så ont med iaf rätt build.

Beror nog på en hel del faktorer, balansen mellan klasser och även inom en och samma klass verkar pendla extremt hejvilt, var själv tvungen att backa ned från WT2 för att en boss i en dungeon fetspöade mig varje gång, fick ned honom till 50% och sen hade jag slut på potions. (Druid, vargar, vine, stormstrike, shred.)

Under en tid runt level 25 eller så så var det riktigt tufft även på WT1 mot slutbossar, särskilt i stronghold eller vaddenuheter där skurkarna är 2 levlar högre än en själv. Det var fan slitsamt alltså att köra solo måste sägas. Nu när jag passerat 30 har jag fått lite bättre grejer, bland annat en bra leggo hammare med mera och lite mer skillpoäng i försvarsförmågor, nu skulle jag kanske kunna stega upp till WT2 igen. Men jag låter gärna bli tills jag når endgame om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Förslag på build till en barbar, var finner jag det? Går inget bra med min, jag suger. Misstänker att jag satsat på fel build.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Förslag på build till en barbar, var finner jag det? Går inget bra med min, jag suger. Misstänker att jag satsat på fel build.

Här e två sidor

https://app.mobalytics.gg/diablo-4/builds/barbarian

https://maxroll.gg/d4/tierlists/leveling-tier-list

Spelar inte barb själv men det e nog rend eller hota som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag kommer alltid stå fast vid att har man inte råd med något så bör man heller inte köpa det,

Håller helt och hållet med, bra grundläggande filosof.

Skrivet av Chrillthebill:

i synnerhet digitala spel som inte kommer föra ditt liv framåt utan ge dig temporär underhållning.

Här tappar du mig helt, alla hobbys är ju bara temporär underhållning, fan allt vi gör som inte är att jobba är ju temporär underhållning. Det här har väldigt hög Andrew Tate faktor, allt man gör måste föra en framåt och uppåt i livet, tjänar man inte pengar varenda sekund man är vaken gör man fel.

Skrivet av Chrillthebill:

Sedan tycker jag inte man ska öka sitt självmedlidande och tigga på ett offentligt forum,

Här kan jag hålla med igen.

Skrivet av Chrillthebill:

utan faktiskt ta ansvar över sitt liv.

Åter igen Andrew Tate vibes samt att du inte har någon aning om hur mycket ansvar personen har tagit över sitt liv.

Skrivet av Chrillthebill:

Sjukdom eller ej spelar mindre roll.

Förmågan att ta ansvar över sitt liv är väl direkt kopplad till ens hälsa, så varför skulle sjukdom spela mindre roll? Personer kan vara förlamade och bara kan spela via ögonrörelser, men det är det som ger livsglädje, lida av utmattningsdepression och inte vara arbetsför men att spel ger någon form av möjlighet att se en framtid eller vara förkyld och vill ha något att göra.

Om du bara hade sagt "sluta tigga på forumet" så hade jag hållt med dig, men du var tvungen att dra in personens prioriteringar.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så går det inte köpa Diablo 4 för PC någon annanstans än Bnet? Hittar inget när jag söker runt.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, jag kör ranged rogue (lvl 51). Var lite motigt i bossfighter ett tag men nu har jag tillräckligt bra gear för att kunna klara det mesta känns det som. Kör T1.
Har inriktat mig på Poison Imbue och har valt Combo Points som specialty, pilbågen är en Trickster. Kör så länge det går, tar det stopp senare så får man kolla upp nån guide.

https://i.ibb.co/kxNwhXv/1888a151e7835-screenshot-Url.png

Jävligt nice armor....

Permalänk

Jag tänkte kolla läget här innan jag köper grisen i säcken. Hade stora problem under betan med ständiga DC:ar och kraschar på grund av "The game ran out of memory". Det blev så illa att jag gav upp innan betan var slut.

Hur är stabiliteten sen i fredags? Det kanske är för tidigt att fråga innan den 6:e?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag tänkte kolla läget här innan jag köper grisen i säcken. Hade stora problem under betan med ständiga DC:ar och kraschar på grund av "The game ran out of memory". Det blev så illa att jag gav upp innan betan var slut.

Hur är stabiliteten sen i fredags? Det kanske är för tidigt att fråga innan den 6:e?

Jag har inte stött på ett enda bekymmer när jag har spelat iallafall, inga dcar, inga köer, inget rubberbanding.
Spelet har fungerat klockrent och jag är supernöjd.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det flöt på bra under betan både på xbox och pc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fasen, lite beslutsångest. Level 31, kört Rouge med Twisting Blades som main damage. Funderar lite på att byta till Penetrating Shot och börja lira ranged. Tycker det är omständigt med all mobility med Twisting Blades-build.

Åsikter? Fördelar/Nackdelar? Spelar väl kanske mindre roll eftersom man är så pass låglevlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Fasen, lite beslutsångest. Level 31, kört Rouge med Twisting Blades som main damage. Funderar lite på att byta till Penetrating Shot och börja lira ranged. Tycker det är omständigt med all mobility med Twisting Blades-build.

Åsikter? Fördelar/Nackdelar? Spelar väl kanske mindre roll eftersom man är så pass låglevlad.

Kör Twisting själv med poision och tycker det fungerar riktigt bra, kör world tier 3 sedan lvl 47 då jag blev klar med storyn och tycker faktiskt att behöva röra sig fram och tillbaka gör det lite roligare än att ha en build där man bara står still eller knappt gör något

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så man drunknar i legandaries längre fram alltså ? Har fått bara 1 legendary som lvl 30 och det var via gamble xD

Känns som att det droppar mer frekvent nu (är lvl 40). Körde lite gamble innan lunch och fick tre efter att ha använt hela coins potten. Sen blev det ett gäng events och cellars vilket gav ytterligare tre. Vet inte om det är tur eller inte men fick min första vid lvl 25 om jag inte minns fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, jag kör ranged rogue (lvl 51). Var lite motigt i bossfighter ett tag men nu har jag tillräckligt bra gear för att kunna klara det mesta känns det som. Kör T1.
Har inriktat mig på Poison Imbue och har valt Combo Points som specialty, pilbågen är en Trickster. Kör så länge det går, tar det stopp senare så får man kolla upp nån guide.

https://i.ibb.co/kxNwhXv/1888a151e7835-screenshot-Url.png

Känner lite samma sak, man tappar fort ifall man inte har rätt gear/lvl.
Men jag kör på T2 Det är lite små jobbigt ibland.
Så ibland så behöver jag spendera guld på gear för uppgradera för jag inte hittar bättre.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Köpte spelet till ps5, hoppas det känns ok att lira med handkontroll, någon som lirar på ps5 och har ett omdöme?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Köpte spelet till ps5, hoppas det känns ok att lira med handkontroll, någon som lirar på ps5 och har ett omdöme?

Ja kör på pc, men använder min ps5 kontroll. Spelar aldrig med kontroll på pc i vanliga fall, men i d4 föredrar jag det.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Köpte spelet till ps5, hoppas det känns ok att lira med handkontroll, någon som lirar på ps5 och har ett omdöme?

Diablo 4 är helt underbart med handkontroll, tror helt ärligt att Rogue och Druid men även barb är bättre med handkontroll, Sorc och Rogue har teleport skill där precisionen med musen är bättre, det har iofs barb också men WW barb med handkontroll är helt underbart så väger upp det enligt mig.

Detta får du ta med nypa salt men har också läst någonstans att handkontroll är vad utvecklarna utvecklade spelet primärt med.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem

Blir till att fundera över bättre build nu, bara plöjt genom T1 och T3 på snabbt ihopslängd sorc-build.

Provat T4 också men det var inte möjligt själv, blev carried av polarna..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag tänkte kolla läget här innan jag köper grisen i säcken. Hade stora problem under betan med ständiga DC:ar och kraschar på grund av "The game ran out of memory". Det blev så illa att jag gav upp innan betan var slut.

Hur är stabiliteten sen i fredags? Det kanske är för tidigt att fråga innan den 6:e?

Du kommer få samma problem om du ställer grafiken för högt. Gå ned ett par kliv så flyter det på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Köpte spelet till ps5, hoppas det känns ok att lira med handkontroll, någon som lirar på ps5 och har ett omdöme?

Bara lirat det på PC men i och med det begränsade antal knappar du tillåts använda och att jag känner att styrkors hade varit bättre för rörelse än point & click är så vill jag påstå att spelet troligen känns bättre med handkontroll.

Permalänk
Entusiast

Det är mer än spelbart med handkontroll, det känns faktiskt riktigt bra. Nackdelen är menyer och dylikt, själva striderna är fina.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II