Har ASUS RT-AC86U men behöver byta - går vilse i djungeln..

Permalänk

Har ASUS RT-AC86U men behöver byta - går vilse i djungeln..

Misstänker min ASUS RT-AC86U router för att ha problem så jag tänkte byta till en motsvarande men ny.
Den skall stå på mitt skrivbord med gaveln mot en vägg så formfaktorn med en stående modell med antennerna på övre långsidan skulle funka.

Jag har både utgående och inkommande (server) trafik och kör Bahnhof fiber med 250/250 hastighet.
Inga spel förekommer genom denna router.

Några råd här?

EDIT:
Skrev fel nummer i tråden, skall vara RT-AC86U, hade en 68U tidigare men bytte till denna förra våren. Fel även i trådnamnet...

Felskrivning av artikelnumret
Permalänk
Medlem

Asus verkar ha rullat ut en dålig update som påverkar flera av sina routers (även nya) och leder till memory leaks och hög CPU använding, så småningom crashar routern eller den tappar anslutning till internet. DEt verkar vara programmet asd (asus security daemon" som fick en update i natt.

Du kan se lite info här och här

Du kan koppla upp dig till routern och kolla dina logs för "dnsmasq-dhcp[754]: failed to write /var/lib/misc/dnsmasq.leases: No space left on device (retry in 60s)". Man ser och hög cpu använding ( hittas i network map / system status tab till höger).

Om du kör en reboot så funkar det ok i 10-30 minuter sen börjar det igen.

Jag skulle vänta med att köpa en ny router, de kommer sannolikt fixa det via en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem

Köp en RT-AC86U eller AX86U istället.
Bättre modell oavsett buggarna.

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Asus verkar ha rullat ut en dålig update som påverkar flera av sina routers (även nya) och leder till memory leaks och hög CPU använding, så småningom crashar routern eller den tappar anslutning till internet. DEt verkar vara programmet asd (asus security daemon" som fick en update i natt.

Jag tror att min router inte kör automatiska uppdateringar.
När jag kollar manuellt blir det följande meddelande:

Citat:

The router cannot connect to ASUS server to check for the firmware update. Please download the latest firmware from ASUS Product Support Site and do manually upgrade. Check on FAQ for more instructions

Det var så jag fick göra förra gången jag uppdaterade för ett år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag tror att min router inte kör automatiska uppdateringar.
När jag kollar manuellt blir det följande meddelande:
Det var så jag fick göra förra gången jag uppdaterade för ett år sedan.

Jag har inte heller automatiska uppdateringar på, tror att de menar att endast security programmet uppdater sig själv (eller sina definitions) vilket man inte har någon kontroll över. Teorin är att det var något fel med senaste definitions filen. Jag är också kvar på äldre firmware.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Köp en RT-AC86U eller AX86U istället.

Bättre modell oavsett buggarna.

Det är en RT-AC86U jag har, skrev fel i trådstarten... Hade en RT-AC68U tidigare som byttes ut för ett år sedan.

RT-AC86U
har utgått hos WebHallen
finns bara som mobilrouter ASUS 4G-AC86U hos NetOnNet

RT-AX86U
utgående modell hos NetOnNet 2990 så länge lagret räcker
kampanjvara hos WebHallen 2690 - troligen utgående där också

RT-AX86U Pro
Finns hos Kjell&Co för 2490 extrapris (utgående?)

Medan jag skrev i tråden försvann fiberinternet igen för 3:e gången idag!
Jag har också en router från BahnHof (som är dålig, ger bara c:a 80 MBps på en fiber som har 250/250 abonnemang). Den används till gästnätet (WiFi) och IP-telefonen.
Men den fortsätter att vara uppkopplad i alla fall.
Så nu har jag fått koppla upp mig som gäst med min laptop och telefon men alla mina andra maskiner är numera bortkopplade från världen.

Om Bahnhofs router fortsätter att ge data medan ASUS inte gör det så verkar det som att ASUS är trasig, eller hur?

Felskriving
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

RT-AX86U Pro

Ok då är det väl denna som ersatt de utgående modellerna med nyare minnestyp och processor.
Nästa steg verkar bli GT-AX6000 (annan ful formfaktor) om man ska köra merlin

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ok då är det väl denna som ersatt de utgående modellerna med nyare minnestyp och processor.
Nästa steg verkar bli GT-AX6000 (annan ful formfaktor) om man ska köra merlin

Nja, jag har kört stock ASUS f/w hittills så jag fortsätter nog med det...
Nu har jag beställt en RT-AX86U Pro hos Kjell.
Kan inte hämta i butik eftersom vi skall åka iväg tidigt i morgon, får den levererad på lördag i stället så jag kan hämta i BudBee-boxen när jag kommer hem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag tror att min router inte kör automatiska uppdateringar.
När jag kollar manuellt blir det följande meddelande:
Det var så jag fick göra förra gången jag uppdaterade för ett år sedan.

Problem hos mina föräldrar idag med en RT-AX55, fick ladda ner uppdatering separat och flasha med senaste firmware.

Det stod något om fixar för denial of service-attacker och minnesläckor i senaste versionen. Om många fått samma problem kanske det är frågan om att det är någon som försöker penetrera routrar med gammal firmware.

Verkar fungera vettigt efter uppdatering.

Permalänk
Medlem

ASUS har lagt upp ett meddelande om problemet. Såhär står det.

Interruption in Router Product Connectivity and Urgent Mitigation Measures Dear Valued
Dear Valued Customer,
During routine security maintenance, our technical team discovered an error in the configuration of our server settings file, which could potentially cause an interruption in network connectivity on part of the routers.
• Our technical team has urgently addressed the server issue and impacted routers should return to normal operation. If your device was affected, we recommend the following:

1. Manually reboot your router
2. If rebooting does not resolve the issue, please save the settings file, perform a hard reset (factory default), and then re-upload the settings file (follow the directions in the https://www.asus.com/support/FAQ/1050464)
3. If you cannot access the user interface to save settings or perform a reset, you can press the RESET button for about 5-10 seconds until the power LED indicator on the router starts to blink, which means the reset is completed.
https://www.asus.com/support/FAQ/1000925/#m2
If there are any further developments around this issue, we will immediately update our users.
We deeply apologize for any inconvenience this incident may have caused and are committed to preventing such an incident from happening again.
For any further inquiries about your ASUS router, please contact our customer service for support.

Permalänk
Medlem

Jag kör likadan router och har inte stött på något utöver det vanliga. Kikade precis och har nyaste firmware då loggen iaf säger "no need to upgrade firmware" i loggen, daterat i 19/5-2023. Den brukar tappa internet cirka 4-6 gånger per år men en omstart fixar det alltid.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag kör likadan router och har inte stött på något utöver det vanliga. Kikade precis och har nyaste firmware då loggen iaf säger "no need to upgrade firmware" i loggen, daterat i 19/5-2023. Den brukar tappa internet cirka 4-6 gånger per år men en omstart fixar det alltid.

Du menar alltså RT-AC86U då?

När jag går till f/w-update funktionen så verkar den inte kunna kolla ifall jag har senaste versionen. Mystiskt, men hände med min förra router vockså. Då fick jag leta mig fram på nätet tills jag hittade en f/w-fil hos ASUS som var senare än den jag har och laddade ner den och flashade sedan.
Får göra så här när jag kommer hem igen:
- Spara inställningarna
- Ta screenshots på alla inställningarna för säkerhets skull
- Ladda ner den nya f/w-filen från ASUS
- Använda den för att flasha in det i routern vid ett tillfälle när det är lugnt (söndag morgon)

Sen får jag se ifall det stabiliserar sig, och om inte får jag använda screenshots för att konfigurera den nya RT-AX86 Pro likadant som jag har den befintliga...

Permalänk
Medlem

Problemet finns även i Asus 4G-AC68U. Började i onsdags.

Permalänk
Medlem

Problemet löst för mig. Startade om 1-2 gånger genom att ta ut strömsladden tills jag kunde koppla upp mig till web interface, sen startade jag och stoppade AI security och körde reboot via web interface. Har varit stabil sen igår kväll. Idag körde jag även den senaste uppdaderingen via nedladning (sparade inställningarna först, sen updatera, ren reboot, sen ladda upp inställningarna igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Du menar alltså RT-AC86U då?

När jag går till f/w-update funktionen så verkar den inte kunna kolla ifall jag har senaste versionen. Mystiskt, men hände med min förra router vockså. Då fick jag leta mig fram på nätet tills jag hittade en f/w-fil hos ASUS som var senare än den jag har och laddade ner den och flashade sedan.
Får göra så här när jag kommer hem igen:
- Spara inställningarna
- Ta screenshots på alla inställningarna för säkerhets skull
- Ladda ner den nya f/w-filen från ASUS
- Använda den för att flasha in det i routern vid ett tillfälle när det är lugnt (söndag morgon)

Sen får jag se ifall det stabiliserar sig, och om inte får jag använda screenshots för att konfigurera den nya RT-AX86 Pro likadant som jag har den befintliga...

Ja, likadan router.
Den uppdaterar automatiskt, vilket kanske är anledningarna till att jag tappar nätet någon gång per år. Du bör ha en "knapp" som heter system log, routern söker då och då efter ny mjukvara och det syns i loggen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Har varit stabil sen igår kväll. Idag körde jag även den senaste uppdaderingen via nedladning (sparade inställningarna först, sen updatera, ren reboot, sen ladda upp inställningarna igen).

För information:
Här är länken till Asus firmware page för RT-AC86U

Den senaste versionen är: 3.0.0.4.386.51529 2023/04/13

Så en dryg månad gammal.

Själv kör jag: 3.0.0.4.386.48260 2022/03/25
som var aktuell när jag byggde om mitt system efter att ha fått fiber även till sommarstugan och skulle sätta upp ett Dual-site LAN.

Nu skall jag uppdatera routern på söndag när jag kommit hem.

EXTRA INFO
Det verkar som om RT-AX86U-PRO är den nyaste routerns som mest liknar RT-AC86U.
Denna klarar den senaste WiFi-standarden ax också.
Om man köper en sån (jag har beställt) så finns dess f/w på webben här:
F/W för RT-AX86U-Pro

Tilläggsinformation om nästa generation av routern
Permalänk
Medlem

Kanske finns bra tredjepartsmjukvara till den?

Har själv en Asus RT-AC88U som tuffar på fint, hittade en bra tredjepartsmjukvara på SNB (small net builder) som gav många trevliga nya funktioner. Verkar dessutom betydligt stabilare än Asus original...så nästa router blir bara ett köp om den kan köra samma typ av mjukvara, den är kung

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Kanske finns bra tredjepartsmjukvara till den?

Har själv en Asus RT-AC88U som tuffar på fint, hittade en bra tredjepartsmjukvara på SNB (small net builder) som gav många trevliga nya funktioner. Verkar dessutom betydligt stabilare än Asus original...så nästa router blir bara ett köp om den kan köra samma typ av mjukvara, den är kung

I alla fall verkar det inte bli nåt från dd-wrt:
DD-WRT for Asus AX series router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Du menar alltså RT-AC86U då?

När jag går till f/w-update funktionen så verkar den inte kunna kolla ifall jag har senaste versionen. Mystiskt, men hände med min förra router vockså. Då fick jag leta mig fram på nätet tills jag hittade en f/w-fil hos ASUS som var senare än den jag har och laddade ner den och flashade sedan.
Får göra så här när jag kommer hem igen:
- Spara inställningarna
- Ta screenshots på alla inställningarna för säkerhets skull
- Ladda ner den nya f/w-filen från ASUS
- Använda den för att flasha in det i routern vid ett tillfälle när det är lugnt (söndag morgon)

Sen får jag se ifall det stabiliserar sig, och om inte får jag använda screenshots för att konfigurera den nya RT-AX86 Pro likadant som jag har den befintliga...

Ja, jag har en 86U

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Ja, jag har en 86U

På något märkvärdigt sätt så ändrade båda mina RT-AC86U routrar på sig och visade att en uppdaterad f/w fanns tillgänglig.
Så jag kunde uppdatera direkt i admin-gränssnittet utan att behöva ladda ner nån fil och köra manuell uppdatering.
Båda routrarna är nu uppdaterade till sista version 3.0.0.4.386_51529 på detta sätt.

Jag har också bytt till 1000/1000 MBps hemma och routern fungerar fortfarande (efter en del strul med OpenInfra som kör fibern där).

Så nu vet jag inte ifall jag skall aktivera min nya router RT-AX86U-PRO eller skicka tillbaka den till Kjell&Co...

Permalänk
Medlem

Fördelen med 86u pro är att den är den senaste och har wifi 6.

Ac modellerna har något år kvar max innan EoL.

86u Pro har också vlan möjligheter vilket inte många asus routrar har

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

OK, då får jag ta och aktivera den genom att ansluta den som klient i mitt gästnät så jag kan testa och dessutom föra över alla DHCP-reservationer jag har (21 stycken) liksom alla port forward etc etc...
Får namnge SSID till nåt som jag kan ändra senare.

UNDRING:
Kan man ändra basadress för LAN utan att förlora alla DHCP-reservationerna?
Säg att jag har 192.168.nnn.x men vill bygga den nya med 192.168.yyy.x inklusive reservationerna och port forward.
När det är inmatat och fungerar så skulle jag vilja stänga den gamla routern och byta yyy mot nnn i den nya routern utan att behöva mata in allt igen...

Glömde...
Permalänk
Medlem

Jag hade själv ovan nämnda router, men efter något år eller två så vägrade den koppla upp på 2.4 GHz, så var mycket som inte funkade.

Bytte till en RT-AX56U, begagnad, och har funkat helt klockrent i dryga året nu. Har betongväggar och annat på 90 kvadrat lägenhet, och har mycket bättre täckning än AC86U. Iallafall i mitt fall. 😊 Och AX56U säljs fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har för mig man kan överföra router filen i asus... Låt mig leta

Edit
https://www.asus.com/support/FAQ/1001376/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25