Permalänk
Medlem

Stopp i duschen

Det har varit stopp i min golvbrunn senaste dagarna och tänkte försöka lösa det i helgen. Problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga.

Tidigare har jag haft en sån variant där man kan lyfta vattenlåset och rensa bort allt smuts men finns ingen hink att lyfta upp där jag bor nu.

Bild på avloppet

https://imgur.io/a/syM0u1T

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz

Permalänk
Medlem

Har du provat att lossa på de två skruvarna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kaustiksoda, sen mer kaustiksoda. Ser ut som något från History Channel det där. Haha

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Ser ut som "handtaget" till "hinken" har lossnat. Borde gå att lyfta ur den nedersta delen för hand, kan sitta lite hårt om det var längesedan man gjorde rent.

Edit, ser nu även jag att vattenlåset är skruvat, så borde det nog inte vara men lossa skruvarna så går det nog fint

Permalänk
Medlem

Det ser ut exakt som en sån jag har hemma och om det är det så kan du faktiskt lyfta upp vattenlåset (men om det inte är gjort på länge så sitter det nog som f-n).

På med gummihandskar, stick ner fingrarna i hålet hitta kanten med fingrarna och dra uppåt.

Permalänk
Medlem

Du ska vika upp och lyfta med denna, men spola rent först, usch jag hatar sånt där.

Permalänk
Medlem

En väl beprövad metod är diskmedel och kokhett vatten. Om det inte släpper första ggn, gör om det ett par ggr.

Permalänk
Medlem

Så skitigt att det är svårt att se, men förutom varianter där man tar loss något så finns det (ofta gjutjärn) där man tar ur en rensplugg för att spola. Dvs där kan man inte ta loss någon stor del.

Permalänk
Medlem

Cirkeln i mitten är ett plastlock du skruvar ut med typ en 5 krona, sen är det bara gräva. Du kommer inte åt från andra hållet.

Permalänk
Medlem

Det är bara lyfta upp den. Tror inte man behöver skruva något.

https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/rensa-...

Lägg vattenlåset i vattenfylld hink och rengör.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att lägga upp nya bilder när allt är skinande rent, annars kommer vi inte kunna sova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Det är bara lyfta upp silen. Tror inte man behöver skruva något.

https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/rensa-...

Lägg skiten i hink och rengör.

Som sagt, det finns olika typer av golvbrunnar. Nya går normalt att lyfta upp, men det finns främst äldre där det inte går utan de bara har en plugg man tar ut för att spola. Detta gäller särskilt gjutjärnsbrunnar, men det kan förekomma plastbrunnar som är så också. Man behöver alltså identifiera vad det är för typ av brunn och inte bara (tillspetsat) hämta en kofot och bända för kung och fosterland för att det "ska" gå att få loss den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebbot:

Cirkeln i mitten är ett plastlock du skruvar ut med typ en 5 krona, sen är det bara gräva. Du kommer inte åt från andra hållet.

Utbuktande (lär det inte vara här) eller nedsänkt fyrkant är inte ovanligt heller, om det är en rensplugg, men det ser man ju om man gör rent lite. Främst om orignalet har kommit bort eller gått sönder, kan det sitta något fasttryckt man får pilla bort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj, där var det inte rensat på många, mååånga år.

Kokade vatten och diskmedel efter du har rensat det du kan med manuella medel.
Brukar ta de mesta, men är de ett djupare stopp får du ringa spolbilen 👍

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av p.lindblom:

Glöm inte att lägga upp nya bilder när allt är skinande rent, annars kommer vi inte kunna sova.

Hahaha, lite så kände jag med 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hahaha, lite så kände jag med 😂

Vi får se om grannarna märker något...

trckfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Kaustiksoda, sen mer kaustiksoda. Ser ut som något från History Channel det där. Haha

Nej. nej. nej och åter NEJ.

Kommer inte lösa problemet och kommer bara ställa till det längre fram. När TS får ta dit en rörmokare så kommer de svära åt att TS använt kaustiksoda. Det kommer bildas stenhårda avlagringar som kommer göra problemen värre med tiden eftersom TS inte kommer ha möjlighet att korrekt och noggrant kunna skölja bort all kaustiksoda som TS stoppar ner.

Det enda rätta är att plocka isär vattenlåset och noggrant rengöra det. Punkt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den är bäst!

Permalänk
Medlem

OM man tänker använda kaustiksoda (natriumhydroxid) så skall det göras i samband med hett vatten - aldrig kallt vatten om man inte vill riskera stenhård sodasten. Kaliumhydroxid (som i mudin express som redan nämnt) ger inte sodasten på samma sätt.

Tänk på att natrium/kaliumhydroxid käkar hud och kan ge djupa svårläkta frätskador på inget tid alls om man tex. får pärlor av ämnet under foten när man slabbar runt och det känns inget förrän det är försent. varningsskylten med halvt uppfrätt hand är inget skämt, det _är_ precis så farligt...

Hade en arbetskollega som gjorde det trots att jag varnade noga om det och det var inget mysigt alls då hålet var ända ned i till köttet under huden i fotsulan... - och vi pratar om minuter för missödet och denne tänkte inte på sådant just när en rör/slang släppte under handfatet och översvämmade allt därunder och hela toalettutrymmet med starka alkaliska lösningen/pärlorna utrinnande och denne stående i strumplästen - han sa att halva fotsulans skinn satt kvar i strumpan när han rev av sig denna strax efter...

Med andra ord det är i princip skyddsglasögon/ ansiktsskärm, långärmade gumminadskar, gummistövlar och icke sugande skyddskläder som gäller och räkna med mentalt att missöde och översvämning kan hända och se till att kunna hantera det då mycket som borde sitta fast kan lossna av värmen som bildas när natrium/kaliumhydroxid löser sig (gäller främst fallet om man rensar handfat, duschkabiner, badkar med avledande slangar under medans golvbrunnar brukar inte ge några större överraskningar - förutom att det kanske rinner ned till grannen under för att gjutjärnsbrunnen är genomrostad och kaustiksodabehandlingen var den sista stöten som slog hål på det helt...)

Ha också skyddsglasögon även vid användning av ansiktsskärm då att få droppar av lut uppstänkta på ögon kan snabbt ge synskador för livet (hornhinnan skadas och kan bli ärr senare som ger suddig vy)...

Starka akaliska lösningar svider inte och varnar på samma sätt som en syra gör förrän det är väldigt försent - det blir bara såphalt

Permalänk
Medlem

Ser ut som hemma hos mig. 3 tjejer som duschar 24/7
Jag brukar spola med kokhet vatten 2ggr per år. Funkar fint och inga medel behövs.
Brunnen ser ut som hos mig också. Min har inga skruvar kvar så jag
kör bara ner handen i slasket och lyfter upp. Finns en stor o-ring runt om hela locket som kommer ut.

Sen duschar man efterår för det är så äckligt med 6 mån gamla hudavlagringar som nästan fått puls

Permalänk
Medlem
Skrivet av hokko:

Det har varit stopp i min golvbrunn senaste dagarna och tänkte försöka lösa det i helgen. Problemet är att jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga.

Tidigare har jag haft en sån variant där man kan lyfta vattenlåset och rensa bort allt smuts men finns ingen hink att lyfta upp där jag bor nu.

Bild på avloppet

https://imgur.io/a/syM0u1T

Är det du som tagit ur ena skruven där?
Sätt i så fall genast tillbaka den. Då den håller ner en ring som pressar kanten på golvmattan så att det skall vara tätt runt golvbrunnen, annars finns det risk för vattenläckor.

Apropå propplösare och annat, så föredrar jag att lösa upp det i en hink med varmt vatten innan jag häller det, då kan man se till att det är garanterat upplöst innan man häller i det = nästan ingen risk för problem längre fram.

Men i detta fall så är det ju bättre att bara ta isär det och göra rent, istället för att använda det (om det nu inte är stopp längre ner i röret vill säga).

Permalänk
Medlem

@Superthug

Du får smyga in en 30-liters elvarmvattenberedare för just duschen så blir det självreglerande i hur länge man vill stå där - och för att vrida om kran till den stora varmvattenförsörjningen för lååånga duschar så kostar det pengar...

På sommaren så är elvarmvattenberedaren klart den största energiförbrukaren för min del och då duschar jag ändå inte speciellt länge...