Billiga Android-enheter säljs med skadeprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då vill jag nog påstå att det inte skiljer så mycket mellan de flesta Android-tillverkare och iPhone.

Eftersom jag inte är särskilt intresserad av Google samtliga mjukvarubibliotek, plus Androidmobilens egen motsvarighet!) så var det väldigt befriande att endast hitta ett par saker som Aktier och nåt annat som inte var intressant i iPhone.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Vet inte vad "Pixel" är, men Apple har inte mycket i form av bloatware.

Du har fått svar redan, Pixel är Googles egen serie telefoner. Utan bloat, beroende på hur man definierar bloat förstås. Färre förinstallerade appar än Iphone har den i alla fall.

Skrivet av Wiggin:

Köpte iPhone 11 Pro Max när den kom (uppgradering från 6s Plus) och har den fortfarande...antagligen bästa telefon jag haft hittills. Jag har aldrig riktigt fastnat för Android dock. Har haft en HTC(?) och Nexus(?) genom jobbet och gillade ingen av dem.
Har för mig att jag blev irriterad bara genom inställningarna, men det kanske är mer olika mellan modellerna än jag trott, eller rent av bättre idag.

Sista Nexus kom 2015 och HTC drog sig ur smartphone-branschen 2018 så det var ett tag sedan. Det kanske inte låter som så lång tid, men relativt hur länge Android eller moderna smartphones har funnits så är det ju det. Android kom 2009 så det är lite som att döma ut Volvo idag för att du hade en Amazon på sextiotalet som du inte gillade eller så.

Skrivet av Wiggin:

Eftersom jag inte är särskilt intresserad av Google samtliga mjukvarubibliotek, plus Androidmobilens egen motsvarighet!) så var det väldigt befriande att endast hitta ett par saker som Aktier och nåt annat som inte var intressant i iPhone.

Tja, man kan förstår föredra Apples appar över Googles, men på det stora hela är det ungefär samma funktioner man får med. Båda har sin webbläsare, app-butik, epost-klient, kalkylator, kalender, kartor/navigering, klocka/alarm, kamera, fotovisare, ljuduppspelare etc. Båda skickar med en app för deras egen videotjänst, Youtube eller AppleTV. Båda vill gärna att man köper media i deras butik, att man prenumererar på deras musiktjänst och deras spelprenumeration. Om man köper exempelvis en Samsung däremot så får man ju med många av Googles appar men också många av Samsungs egna alternativ till samma funktioner, så där kan man verkligen prata om bloat.

En skillnad är att Apple verkar skicka med i princip alla appar de har medan Google inte förinstallerar allt, å andra sidan har ju Google fler appar förstås. Men på Iphone får du ju deras smarta-hem-app, Fitness, Health, Podcasts exempelvis medan Google har motsvarande appar men har valt att inte installera dem från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ibland kommer man otroligt långt på en ren byk till skillnad från motsatsen.

Det som android erbjuder är rooting så man kan installera adaway (reklamblockerare) som funkar i alla apps och websidor. Helt fantastisk produkt som är helt omöjlig på iOS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det som android erbjuder är rooting så man kan installera adaway (reklamblockerare) som funkar i alla apps och websidor. Helt fantastisk produkt som är helt omöjlig på iOS.

Kör Adaway min rootade Android-lur här, men skulle faktiskt påstå att AdGuard är långt mycket kraftfullare till iOS/iPadOS.

Tillsammans med NextDNS (tänk molnbaserad PiHole) ser jag aldrig någon reklam på mina Apple-prylar.

Till skillnad från Google, så tillåter Apple annonsblockerare i sina enheter.

Gillade Android mer än iOS ett tag, men efter att iOS 13 släpptes, så kom Apple äntligen ikapp och även körde om Andriod i vissa avseenden.

Kan ibland sakna program som FX File Explorer, men har lärt mig att jobba runt det i iOS mha USB-minne och Files-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör Adaway min rootade Android-lur här, men skulle faktiskt påstå att AdGuard är långt mycket kraftfullare till iOS/iPadOS.

Tillsammans med NextDNS (tänk molnbaserad PiHole) ser jag aldrig någon reklam på mina Apple-prylar.

Till skillnad från Google, så tillåter Apple annonsblockerare i sina enheter.

Gillade Android mer än iOS ett tag, men efter att iOS 13 släpptes, så kom Apple äntligen ikapp och även körde om Andriod i vissa avseenden.

Kan ibland sakna program som FX File Explorer, men har lärt mig att jobba runt det i iOS mha USB-minne och Files-appen.

Apple tillåter INTE blockering på hostnivå, vilket en rootad andoid gör, det är där skillnaden ligger.
Adaway funkar även när man använder 4g eller publika nätverk som det gratis stadsnätet som finns här i min hemstad. man vill ju inte bära med sig en piehole vartän man går.

Har inte sett nån lösning lokalt på apparaten för iOS där man blockerar all reklam i appar ännu, men du får gärna upplysa mig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Apple tillåter INTE blockering på hostnivå, vilket en rootad andoid gör, det är där skillnaden ligger.

Detsamma gäller en jailbreakad iOS-enhet

Vidhåller att AdGuard och NextDNS är utmärkt alternativ som funkar fint över Wifi/4G etc.

https://nextdns.io/

Utmaningen med Adaway på Android är att det lämnar stora vita ytor i exempelvis Chrome.

Med AdGuard så filterar allt sådant bort på samma sätt som uBlock Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Apple tillåter INTE blockering på hostnivå, vilket en rootad andoid gör, det är där skillnaden ligger.
Adaway funkar även när man använder 4g eller publika nätverk som det gratis stadsnätet som finns här i min hemstad. man vill ju inte bära med sig en piehole vartän man går.

Har inte sett nån lösning lokalt på apparaten för iOS där man blockerar all reklam i appar ännu, men du får gärna upplysa mig.

Skrivet av walkir:

Detsamma gäller en jailbreakad iOS-enhet

Vidhåller att AdGuard och NextDNS är utmärkt alternativ som funkar fint över Wifi/4G etc.

https://nextdns.io/

Utmaningen med Adaway på Android är att det lämnar stora vita ytor i exempelvis Chrome.

Med AdGuard så filterar allt sådant bort på samma sätt som uBlock Origin.

Går även att göra det på Android. Jag använder mig av privat dns funktionen som finns i Android 9 och nyare. skriver in där dns.adguard.com och får adblockning i hela Android utan root Använder den på telefoner som jag inte vill roota

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går även att göra det på Android. Jag använder mig av privat dns funktionen som finns i Android 9 och nyare. skriver in där dns.adguard.com och får adblockning i hela Android utan root

Funkar det även över mobilnätet?

Jag tänkte på AdGuard-appen i iOS och inte enbart deras DNS. Kör för övrigt med AdGuards DNS i routern här också.

NextDNS funkar också på Android och kan vara värd att kolla in.

I övrigt kör jag igång VPN ibland för att komma runt mitt egna skydd.

Skrivet av danedi:

Har inte sett nån lösning lokalt på apparaten för iOS där man blockerar all reklam i appar ännu, men du får gärna upplysa mig.

Har svårt att se hur reklam skulle drabba mig när jag inte är uppkopplad mot nätet NextDNS funkar på alla mina nät, vilket är skälet till att jag kör det.

Förstår inte hur du kan lita på hosts-filen i Android på exempelvis en Kina-lur, då även Microsoft ignorerar hosts-filen i Windows i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Funkar det även över mobilnätet?

Jajamänsan!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig