Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Får dåliga vibbar av Boxer och deras kundtjänst efter att ha hjälpt päronen med diverse tv-relaterade saker senaste åren.
Men hur stabilt är deras Bredband?

För mig har det funkat 100% felfritt under de 5 månader jag haft dem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

För mig har det funkat 100% felfritt under de 5 månader jag haft dem.

👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Tolka mig rätt, jag har inga problem att lämna.
Hade ett intro-erbjudande på X rabatt i 6 mån, ingen bindningstid.

Fick ett bra pris men sedan ville de höja till ordinarie from månad 7.
Jag skickade mail om att jag ville säga upp och fick ett moterbjudande på 239kr/mån vilket var marginellt dyrare än tidigare (215 kr/mån). Däremot var 239 kr billigare än Bahnhofs 379 kr/mån 12 mån. Så jag hoppade på 12 mån till hos Boxer.

Blir det dyrt har jag inte några problem att hoppa skepp igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tolka mig rätt, jag har inga problem att lämna.
Hade ett intro-erbjudande på X rabatt i 6 mån, ingen bindningstid.

Fick ett bra pris men sedan ville de höja till ordinarie from månad 7.
Jag skickade mail om att jag ville säga upp och fick ett moterbjudande på 239kr/mån vilket var marginellt dyrare än tidigare (215 kr/mån). Däremot var 239 kr billigare än Bahnhofs 379 kr/mån 12 mån. Så jag hoppade på 12 mån till hos Boxer.

Blir det dyrt har jag inte några problem att hoppa skepp igen.

Förstår, uppskattar din feedback.
Ska bli så jävla skönt att slippa Telias ruttna prissättning nu hur som helst, sen går ju det mesta uppåt i prisväg i vilket fall...
Nej jag har inga problem heller med att byta om det nu inte vore så att fram tills nästa månad då jag flyttar så har min fastighet varit knuten till endast Telia och deras 100/100. Varken upp eller ner finns att välja på.
Så sitter nu och försöker avgöra om man ska gå på antingen Halebop som verkar köra i Telias nät eller ej, 250/250 för 399:- är ju ändå helt ok.

Får se vart vi landar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Betalar idag 399 kr för 100/100 och de ska höja till 449 kr.
Kontaktade Bahnhof och fick prata med en trevlig tant. Hon skickade ut ett erbjudande till mig.

419 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period återgår din tjänst till nuvarande kostnad 449 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid och en månads uppsägningstid.

Hon sa att även BB2 kommer höja sina avgifter men att de väntar till juli med att meddela detta. Vilket antagligen stämmer om det är Zitius som står bakom höjningen.

För mig höjer de 1:a juli, BB2 Irriterande att de vill ha mer av gamla trogna kunder än om man tecknar nytt (är ju samma tjänst...). Sen verkar det som de struntar i att jag hade ett tidigare avtal med rabatt fram tills november, men det är väl så de "lyssnar på sina kunder"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

För mig höjer de 1:a juli, BB2 Irriterande att de vill ha mer av gamla trogna kunder än om man tecknar nytt (är ju samma tjänst...). Sen verkar det som de struntar i att jag hade ett tidigare avtal med rabatt fram tills november, men det är väl så de "lyssnar på sina kunder"

Ofta ger dem ju % rabatt på priset i kampanj. Så om priset ändras så får du ju betala mer men din % räknas på det nya priset. Så om du har 10% rabatt hos BB2 och alla leverantörer höjer till 449 kr då är ju BB2 fortfarande billigast eftersom du har 10% rabatt på 449 kr. Sedan kan såklart andra leverantörer erbjuda kampanj också som kanske slår dina 10%.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det inte är bullshit anledning de använder då det hänt flera gånger för mig med i stadsnät, troligen är det runt kontrakt ändring tider då jag såg även att alla andra leverantörer höjde priset runt samma tid.

Dock gick priset ner igen efter ett tag (men så klart var man tvungen att begära det nya lägre priset manuellt) så att byta leverantör för nätpriset höjts ger dig nog inte så mycket utöver temporära ny kund kampanjer då de antagligen kommer höja priser även om det kanske inte händer samma månad för varje leverantör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Låter rimligt, alla priser går upp.

låter inte rimligt när man precis HÖJT avgifterna med samma anledning vid årsskiftet och sen SÄNKT dem igen i februari.
används som strategi för att tjäna pengar eftersom dem inte behöver meddela prissänkningar eller auto-justera ditt pris till dem lägre priserna.

Permalänk
Medlem

Det var ju så fint med öppna nät där olika leverantörer kan sälja sina tjänster, hur kunde det bli så här? Kanske var det bättre att låta operatörerna konkurrera på infrastrukturnivå ändå, som förr i tiden. Då fanns det tydliga skillnader att ta ställning till. Ta en investeringskostnad på fiber, köra gammal beprövad koppar med retur aktiverad för den breda massan, eller till och med dsl om det är helt kravlöst i föreningen?

Nu är det samma nät med två lager mellan kund och internet som båda ska ha betalt och marginella skillnader för slutkund.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

För mig höjer de 1:a juli, BB2 Irriterande att de vill ha mer av gamla trogna kunder än om man tecknar nytt (är ju samma tjänst...). Sen verkar det som de struntar i att jag hade ett tidigare avtal med rabatt fram tills november, men det är väl så de "lyssnar på sina kunder"

Mjo, problemet är väl att man skiter i de trogna kunderna, man vill tjäna deg.
Att rabattera en nykund anses förmodligen vara värt det för man kalkylerar på att få en fullpriskund år 2, alternativt att man även får en större kundbas.

Vissa "gamla" kunder byter säkert vid prishöjningar, men tillräckligt många stannar nog för att det ska vara värt det.

Jag är övertygad om att det är gigantiska mängder energi som läggs ner på att analysera dessa kundflöden, och tyvärr så visar det sig väl att det fungerar att höja priserna på det stora hela.

Permalänk
Medlem

Mitt höjer dom till 469kr.
Dags och kolla över sen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har senaste kanske halvåret gått från Bredband2 till Ownit och nu till Halebop, just pga höjningar. Bredband2 för ”nödvändiga investeringar i infrastrukturen”, Ownit skyllde rakt av på Zitius.

Jag fortsätter hoppa runt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Bitcom skickade ett mail där dom skriver att Open Infra höjer sina priser och därför höjs mitt 500/100 från 439kr/mån till 465kr/mån men uppgraderas samtidigt till 500/500.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Har senaste kanske halvåret gått från Bredband2 till Ownit och nu till Halebop, just pga höjningar. Bredband2 för ”nödvändiga investeringar i infrastrukturen”, Ownit skyllde rakt av på Zitius.

Jag fortsätter hoppa runt.

Nöjd med Halebop?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick även jag ett mail runt 19 att dom kommer höja till 469 kr/mån(250/250). Det räckte alltså inte med höjningen dom gjorde i februari i år till 419 kr?

Ser att Halebop tar 277 kr/mån med 12 månaders bindning därefter 369 kr(250/250). Inte hört något om dom, varken negativt eller positivt, men får väl börja läsa runt lite om det ens är värt att byta leverantör. Någon som har bra/dålig erfarenhet med dom?

Permalänk
Medlem

Även jag fick detta mail, dom ökade 100/10 med 30kr/mån så det hamnar på 349kr/mån, men där har dom också smyghöjt tidigare då samma tidpunkt förra året låg det på 279kr/mån.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nöjd med Halebop?

Vet inte än, går igång första Juni. Beställningen jag la på Zmarket hade de inte fått men där skyller jag på Zitius. Supporten har varit bra hittils, ingen aning om i övrigt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Vet inte än, går igång första Juni. Beställningen jag la på Zmarket hade de inte fått men där skyller jag på Zitius. Supporten har varit bra hittils, ingen aning om i övrigt.

Got it.
Funderar också på att testa dom...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Börjar titta lite på alternativ till Bahnhof. Hur funkar Tele2? 500-1000 upp/ner för 299kr per månad är ändå ett helt ok pris.

Finns det bättre alternativ? Kör 100/100 idag och behöver egentligen inte mer.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Har Tele2 Bredband i samma nät och fick också brev om att avgiften skulle gå upp.
Betalar nu 400:- för 500 Mb/s och efter höjningen över 600kr.
Hade faktiskt funderat på att byta till Bahnhof.

Mitt Tele2 bredband har för övrigt fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nöjd med Halebop?

Jag har kört med Halebop i snart två år, inga problem överhuvudtaget. Bytte från bredband2 pga prishöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxs:

Jag har kört med Halebop i snart två år, inga problem överhuvudtaget. Bytte från bredband2 pga prishöjningar.

Gött att höra, dom kör i Telias nät va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Got it.
Funderar också på att testa dom...

Halebop går ju helt och hållet i Telias nät, samma routing/peering. T.om. IP prefixen som används är samma som Telias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Halebop går ju helt och hållet i Telias nät, samma routing/peering. T.om. IP prefixen som används är samma som Telias.

OK, misstänkte det.
Ja får se vart det landar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Surfade för skoj skull in på Open Infras sida idag och noterade att priset på 100/100 nu var samma som 250/250. Frågade kundtjänst och tydligen är det en prishöjning på 100/100 på gång den 27 maj. Apropå det här med att höja priser alltså...

Permalänk

Förstår inte varför folk byter och istället klagar. Be och bli kopplade till uppsägningsavdelningen och byt till en billigare operatör.

Låt dem förstå att en prishöjning förlorar de kunder.

Permalänk
Medlem

Offtopic, men har någon här stora problem kvällstid stockholmsområdet, ligger på 20ms och cirka 50mbit, av 250
Har bahnhof just nu, men funderar på byta

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Blev att säga upp Bahnhof 250/250. Hade haft 429 kr/månad ett tag men fick det nyligen sänkt till 399kr för att nu få en höjning till 479kr. De kunde som bäst erbjuda 429 kr/månad i 12 månader bundet som sen går över till 469kr. Blir förmodligen Telenor eller Tele2

Permalänk
Skrivet av margz:

Blev att säga upp Bahnhof 250/250. Hade haft 429 kr/månad ett tag men fick det nyligen sänkt till 399kr för att nu få en höjning till 479kr. De kunde som bäst erbjuda 429 kr/månad i 12 månader bundet som sen går över till 469kr. Blir förmodligen Telenor eller Tele2

Samma här. Var på väg att byta från Bahnhof för två månader sedan, då sänkte de från 429 till 399 om jag stannade kvar. Och nu kom mejlet som sa att de ville höja till 469. Så mycket för deras "stanna kvar"-erbjudande. Pratade med uppsägningsavdelningen som ville göra 439 i 12 månader, eller 399 i 12 månader med 24 månaders bindning. Alltså ett helt år extra till ordinarie pris. Och bara gudarna vet vad ordinarie pris är om 12 månader.

Sa att det får vara 399 eller inget alls, så det blev uppsägning. De sa inte ens hej då, eller undrade om jag hade några fler frågor. Sa bara att en bekräftelse kommer, och bröt sedan chatten utan att jag ens fick chans att ställa följdfrågor. Bra sätt att behandla kunder de haft i flera år.

Hoppade över till Telenor för en liten stund sedan. 12 månader för 329 kr/mån (250/250).

Permalänk
Medlem

Sista biten i "Öppna nät" är det oftast monopol på så det kan sätta vilka priser det vill.
Är ju helt oreglerat så om möjligt ännu sämre än på elsidan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W