Permalänk
Medlem

Laptop hittar inte ett specifikt wifi

Har ett problem med en Lenovo laptop, ~ 7 år gammal, med Windows 10.
När hemmets router byttes i samband med ett byte till fiber. Nu hittar inte laptopen det nya wifi, den hittar alla grannars wifi och om jag internetdelar med mobilen. Men just den här nya wifi hittas inte.
Någon som har en aning om vad felet kan vara eller hur jag kan börja felsöka?

Permalänk

2,4GHz eller 5GHz wifi kanske?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fazzu:

Har ett problem med en Lenovo laptop, ~ 7 år gammal, med Windows 10.
När hemmets router byttes i samband med ett byte till fiber. Nu hittar inte laptopen det nya wifi, den hittar alla grannars wifi och om jag internetdelar med mobilen. Men just den här nya wifi hittas inte.
Någon som har en aning om vad felet kan vara eller hur jag kan börja felsöka?

Vad är det för kanal? Vet ej hur gammal den är men stödjer kanske inte DFS-kanler.

Test att justera 5ghz till något lågt. Samt kolla om det är 20mhz/40mhz eller 80mhz.

"There are 16 DFS channels: 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140, and 144. These channels are in the 5.25 GHz and 5.73 GHz frequency range."

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fazzu:

Har ett problem med en Lenovo laptop, ~ 7 år gammal, med Windows 10.
När hemmets router byttes i samband med ett byte till fiber. Nu hittar inte laptopen det nya wifi, den hittar alla grannars wifi och om jag internetdelar med mobilen. Men just den här nya wifi hittas inte.
Någon som har en aning om vad felet kan vara eller hur jag kan börja felsöka?

Din nya router är säkerligen en sk WiFi 6 router och din gamla och dina grannars är nog WiFi 5
Jag fick samma problem med min 8 år gamla HP när jag bytte ut mina stenålders Unifi till moderna dito. Har bara inte orkat se om det går att aktivera/växla till WiFi 5 och om det hjälper.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på router och laptop? Blir lättare att kolla kompatibiliteten då. Har svårt att tro att en router skulle vara inställd på bara 802.11ax. De flesta är väl bakåtkompatibla med åtminstone 802.11n, men kanske även 802.11b.
Ja, bara 5 GHz är en möjlighet, även om det är osannolikt att en 7 år gammal laptop inte har stöd för det.

En tidslinje med lanseringsår för de olika standarderna som referens:
1999 802.11a + 802.11b
2003 802.11g
2009 802.11n (Wifi 4)
2013 802.11ac (Wifi 5)
2021 802.11ax (Wifi 6)
(Ja det finns många fler men dessa är de vanligaste, och man bör kunna gissa på kompatibilitet med majoriteten av bärbara datorer lanserade ca 1-2 år efter.)

Uppdaterad med generationsnamn på Wifi 4-6
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del äldre adaptrar som stöder 5Ghz men bara 802.11n.
802.11ac grejer ska vara bakåtkompatibla med n, men jag har upplevt att det är lite si och så med det i praktiken, ibland väljer tillverkare att bara stödja en standard på det vanligaste bandet och skita i det andra. 802.11ax på 2.4Ghz är ett till exempel som en del inte stöder.

Kontrollera vilken wifi-region router/laptop är inställda på, en del kanaler är bara tillåtna i vissa regioner, så om routern råkat hamna på en sån syns den inte för en klient som tror den är i usa, tex.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det finns även en del adaptrar (Qualcomm…) som inte klarar av WPA3, men det är låg sannolikhet att en router levererad av en internetleverantör bara kör ren WPA3.

Ska du ha bra hjälp, ladda ner en WiFi-analysator för Android och posta hur nätverket ser ut, tillsammans med exakt modell på laptopen och helst exakt vilket WiFi-kort som sitter i. Exakt chipset på WiFi-kortet är allra bäst. Exakt modell av router är inte heller fel som bakgrundsinfo.

Icke-certifierade WiFi-produkter har egentligen ingen garanti för att fungera ihop.