Corsair RMX Shift – ATX 3.0 med kontakterna på sidan

Permalänk
Melding Plague

Corsair RMX Shift – ATX 3.0 med kontakterna på sidan

När världen vänder blickarna mot den färska ATX 3.0-standarden, passar Corsair på att i samma veva vända på de modulära kontakterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att dom försöker med nåt nytt.
Men jag har svårt att se marknaden för detta.
Framförallt inte när priset är 2-3 ggr mot vad det borde vara....
Plus en inkompatibilitet med massor av existerande (de flesta?) chassin.

Sen så vet jag inte om inkluderandet av nVidias egna GPU kontakt motiverar att kalla det en ny standard.
Själv så skaffade jag en sladd för mitt gamla nätagg som har 12VHPWR i andra ändan, är mitt agg ett ATX 3.0 nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Svensktiger:

Kul att dom försöker med nåt nytt.
Men jag har svårt att se marknaden för detta.
Framförallt inte när priset är 2-3 ggr mot vad det borde vara....
Plus en inkompatibilitet med massor av existerande (de flesta?) chassin.

Sen så vet jag inte om inkluderandet av nVidias egna GPU kontakt motiverar att kalla det en ny standard.
Själv så skaffade jag en sladd för mitt gamla nätagg som har 12VHPWR i andra ändan, är mitt agg ett ATX 3.0 nu?

Som beskrivs i artikeln är det enligt Corsairs sammanställning åtminstone 500 moderna chassin som uppfyller de 30 millimeter som behövs, så det borde vara långt från alla lådor som har problem med detta.

Gällande 12VHPWR är det inte Nvidias egen kontakt utan del av ATX 3.0 för de mer kraftfulla enheterna. En sådan kabel till ett äldre nätagg är egentligen bara en snyggare variant av adaptrarna som följer med, och beroende på hur väldimensionerad nätdelen är kan det såklart fungera bra ändå.

Permalänk
Medlem

Det var en nyhet. Detta är en mer djupgående sponsorsartikel
Jag tyckte den var bra iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivmaskin

Samma produkt, men annat format på artikeln. Nu när nätdelen finns tillgänglig går vi alltså in lite mer i detalj och testar hur det ser ut i ett bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det var en nyhet. Detta är en mer djupgående sponsorsartikel
Jag tyckte den var bra iaf.

Skrivet av Wittwang:

Samma produkt, men annat format på artikeln. Nu när nätdelen finns tillgänglig går vi alltså in lite mer i detalj och testar hur det ser ut i ett bygge

Ja om jag hade läst lite så hade jag nog fattat, sorry

Permalänk
Medlem

Klickade mej snabbt in när jag såg ett nätagg tanken gick att nu är Jonas tillbaka och Corsair har betalt för att han ska göra en recension, men nej då det var bara en betald annons vilket någon i tråden redan påpekat att ni skrivit om redan? (obetald)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Samma produkt, men annat format på artikeln. Nu när nätdelen finns tillgänglig går vi alltså in lite mer i detalj och testar hur det ser ut i ett bygge

Ok, men om ni nån gång även recenserar agget ber jag ni lägger lite krut på att testmontera agget i så många chassin ni kan komma över, och var verkligen nitiska och detaljerade när det gäller kablaget och hur flexibelt det är att arbeta med kablarna på agget mot sidopanelen.
(Min reflektion: de verkar inte lagt speciellt krut på att göra kontakterna speciellt korta, flexibla eller vinklade för att bättre passa nya formatet?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Roger W:

Ok, men om ni nån gång även recenserar agget ber jag ni lägger lite krut på att testmontera agget i så många chassin ni kan komma över, och var verkligen nitiska och detaljerade när det gäller kablaget och hur flexibelt det är att arbeta med kablarna på agget mot sidopanelen.
(Min reflektion: de verkar inte lagt speciellt krut på att göra kontakterna speciellt korta, flexibla eller vinklade för att bättre passa nya formatet?)

Ja, det är absolut värt att undersöka den saken lite närmare. När det gäller kontakterna på nätdelen är de något mindre än på Corsairs äldre enheter (som kan ses på ingressbilden), men längden är ungefär samma. Jag tror att det är svårt att göra dem mycket kortare än så, för att med enkelhet komma åt snäpplåsen för att lossa kablarna. Att tumma alltför mycket på de specificerade 30 mm kan nog också bli knepigt, eftersom det är typiskt dumt att mosa kablaget – även om jag upplevde det hyfsat flexibelt direkt ur kartong. Alltså, typiskt bra grej att titta på

Hur som helst är det kul när tillverkarna testar ett annat format, och jag tror spontant att detta har större potential än Seasonics Connect-lösning. Det återstår att se om patentansökan går igenom för RMX Shift, och hur Corsair då väljer att förvalta det!

Permalänk
Medlem

"..men också allt vad ATX 3.0 innebär."

Förutom uttaget på nätdelen? Eller är jag blind?

Förstår inte vad detta är. Är det en nyhet, recension eller sponsrad artikel? Känns som en sponsrad artikel.

Edit: Ser nu att det står sponsrad artikel högst upp med små bokstäver. Lätt att missa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kan det funka i ett North?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan det funka i ett North?

Ja*

*(På Fractal Designs(FD) hemsida har dom en bild rakt bakifrån, Där ser nätaggregatet ut att sitta nästan exakt i mitten. FD skriver att chassit är 215mm brett, ATX PSU är 150mm breda. Jag tolkar artikeln som att man ska ha minst 30mm mellan sidopanelen och nätaggregatet

215mm minus 150mm blir 65mm, dock är det på var sida så dela 65mm på 2 så blir det 32,5mm på baksidan. Det är dock från PSU till utsidan av chassit

Corsair skriver själva på sin sida "The PSU and cables will fit in any PC case that supports ATX PSU format and is at least 210mm (8.3") wide." FD North är 215mm brett.)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk

Finns ingen 16 port slot dock utan är 2 kablar från psu som går ihop till 16 för gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kul att dom försöker med nåt nytt.
Men jag har svårt att se marknaden för detta.
Framförallt inte när priset är 2-3 ggr mot vad det borde vara....
Plus en inkompatibilitet med massor av existerande (de flesta?) chassin.

Sen så vet jag inte om inkluderandet av nVidias egna GPU kontakt motiverar att kalla det en ny standard.
Själv så skaffade jag en sladd för mitt gamla nätagg som har 12VHPWR i andra ändan, är mitt agg ett ATX 3.0 nu?

Hoppas du skämtar. Lycka till att hitta en ATX 3.0 PSU för halva priset.

Permalänk

Jag har 850w av denna sedan en månad i ett Fractal Design Define 7 chassi. Det jag gillar är att agget är knäpptyst. Plats för kablarna var inget problem.

Permalänk
Medlem

"där RMX Shift når guldstatus vad gäller verkningsgrad, A-klass när det kommer till ljudnivå,"

Betyder det A eller A-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Hoppas du skämtar. Lycka till att hitta en ATX 3.0 PSU för halva priset.

Finns ingenting som gör att ett "3.0" agg måste vara dyrare än ett som inte är det.
Det är ingenting speciellt, bara en extra kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns ingenting som gör att ett "3.0" agg måste vara dyrare än ett som inte är det.
Det är ingenting speciellt, bara en extra kontakt.

Citat:

Key Features:

The key features of these power supplies are:

16-pin PCIe 5.0 12VHPWR power connector
Quicker system wake up and power on signal times
12V rail, which can be boosted to 12.2V
Alternative Low Power Mode (ALPM)
Up to 3x GPU power excursion
Minimum of 175.200 power cycles
2.5-5x times higher slew rates on the +12V rail
Higher than 60% efficiency for 10W loads (2% of max-rated capacity and higher than 70% efficiency)
Rated for up to 200% of power for 100μs (microseconds)

https://www.overclockers.co.uk/blog/atx-3-0-power-supplies-ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"..men också allt vad ATX 3.0 innebär."

Förutom uttaget på nätdelen? Eller är jag blind?

Förstår inte vad detta är. Är det en nyhet, recension eller sponsrad artikel? Känns som en sponsrad artikel.

Edit: Ser nu att det står sponsrad artikel högst upp med små bokstäver. Lätt att missa.

Skulle inte ens kalla det en sponsrad artikel. Känns som en renodlad annons som låtsas vara en artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är ingenting speciellt, bara en extra kontakt.

Det är rätt stor skillnad, betydligt högre krav på kvalite och förmågan att kunna hantera spikar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Finns ingenting som gör att ett "3.0" agg måste vara dyrare än ett som inte är det.
Det är ingenting speciellt, bara en extra kontakt.

Läs på lite så ska du se att världen inte är så konstig som du tror.

Permalänk
Medlem

Ja förstår inte att de ska ha tagit så här lång tid för nått att ändras, de är samma sak med kontakterna på moderkortet, varför ska dom sitta på "framsidan" när man drar alla kablar bak?
Är ju rätt så korkat måste jag säga.

Men skönt att se att man "vågar" gå ifrån standard och börja tänka efter på vad som är vettigt isl ;D

Permalänk
Medlem

Kopplade in ett precis i ett Fracral North, överlag trevligt men man har ju ändå lite kabel”häng” över som måste gömmas någonstans vilket för CPU-strömmen blev lite klurigare att få snyggt.

Permalänk
Medlem

Corsair -- betala för en premiumnätdel, få 1-3 st random komponenter från ultrabudget-segmentet på köpet! 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

"där RMX Shift når guldstatus vad gäller verkningsgrad, A-klass när det kommer till ljudnivå,"

Betyder det A eller A-?

Corsair RM1000x Shift 1000w har Cybenetics A och är även helt tyst upp till 650w (60%) vilket är mycket trevligare än de flesta gamla aggen som starta på 40%. 1200w har A- men samma 60% vad jag läst.

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av sleavade kablar till det priset är fan IG år 2023. -_-

Permalänk
Medlem

750W-modellen som det länkas till har utgått enligt Inet. Är det rätt produkt?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kul att dom försöker med nåt nytt.
Men jag har svårt att se marknaden för detta.
Framförallt inte när priset är 2-3 ggr mot vad det borde vara....
Plus en inkompatibilitet med massor av existerande (de flesta?) chassin.

Sen så vet jag inte om inkluderandet av nVidias egna GPU kontakt motiverar att kalla det en ny standard.
Själv så skaffade jag en sladd för mitt gamla nätagg som har 12VHPWR i andra ändan, är mitt agg ett ATX 3.0 nu?

Nej Det är den inte
Jag har införskaffat en ATX.3.0 PSU. Som kom med bland annat 12VHPWR kontakt direkt på PSUn och kabeln, ingen adapter förstås. Det är även PCIe 5 kompatibelt. För framtidens moderkort killgisser jag.
https://www.inet.se/produkt/6905722/be-quiet-pure-power-12-m-...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/