Civilingenjör - Olika kandidater men samma master?

Permalänk

Civilingenjör - Olika kandidater men samma master?

Hej!
Nu ska jag söka till högskolan för hösten men har svårigheter med att välja ett program. Jag är intresserad i IT och har därför tänkt plugga till en master i Computer science. Däremot finns det flera olika program som erbjuder denna mastern som till exempel Datateknik, Informationsteknik och Medieteknik. Har hört att Informationsteknik och Medieteknik är lite mindre tekniska. Spelar vilken kandidat du gått på någon roll för arbetsgivarna om du ändå har samma master som någon annan nyexaminerad? Hur hårda är "toppjobben" med detta om du söker med toppbetyg? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsaber28:

Hur hårda är "toppjobben" med detta om du söker med toppbetyg? Tack

Är du säker på att du kommer att ha "toppbetyg", redan innan du börjat på din civilingenjörsutbildning?

Hursomhelst så lär nog inte arbetsgivaren bry sig om vilken kandidat du gått ifall du läst en relevant master. Ungefär som att de inte bryr sig om vad du gick på gymnasiet när du väl har en universitetsutbildning.

Med det sagt så välj den kandidat som passar bäst med den master du vill välja. Även om det är tillåtet med vissa lite mer udda kombinationer så gör man det bara svårare för sig själv, om man nu inte har någon specifik tanke med att kombinera t.ex. medieteknik och Computer science.

Permalänk
Medlem

"Toppjobben" är sannolikt inte aktuella förrän du har arbetslivserfarenhet inom området i ryggsäcken, och den erfarenheten kommer troligen inte ur vilken kandidat du har i bakfickan (och inte nödvändigtvis ens ur vilken master du har tagit), men som sagts ovan så gör du det lättare för dig om du går ett spår som förbereder dig för de avancerade kurserna.
Toppbetyg ... ja, det är säkerligen viktigt för enstaka arbetsgivare inför ditt första jobb, men räkna inte med att a) du alls kommer att nå toppbetyg, eller b) att någon alls kommer att bry sig huruvida du har toppbetyg, bra betyg, eller "bara" godkända betyg.
Det enskilt starkaste betyg du kan få är att få en rekommendation från någon med gott anseende där du vill in, så se till att göra gott intryck på kursare och att landa bra examensarbeten där du kan visa framfötterna och få in en fot. Det kommer troligen att göra mer för dig än att ha något bättre betyg eller att ha gjort optimala kursval.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inom IT väger portfolio/egna projekt/erfarenhet mycket tyngre än universitet/exakt program/betyg (nästan alla jobbannonser skriver "Degree in Computer Science or similar/related", men många har läst t.ex. fysik och får jobb inom IT). Eventuellt att betyg kan ha lite påverkan om du ska bli konsult.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Är du säker på att du kommer att ha "toppbetyg", redan innan du börjat på din civilingenjörsutbildning?

Hursomhelst så lär nog inte arbetsgivaren bry sig om vilken kandidat du gått ifall du läst en relevant master. Ungefär som att de inte bryr sig om vad du gick på gymnasiet när du väl har en universitetsutbildning.

Med det sagt så välj den kandidat som passar bäst med den master du vill välja. Även om det är tillåtet med vissa lite mer udda kombinationer så gör man det bara svårare för sig själv, om man nu inte har någon specifik tanke med att kombinera t.ex. medieteknik och Computer science.

Nää vet inte hur svåra "toppbetyg" är men tänkte bara om jag lyckades med det.

Är bara lite nojig om antagningsgränsen kanske höjs galet och man hamnar på Informationsteknik eller Medieteknik. Glad att kandidaten inte spelar någon roll för arbetsgivarnas ögon.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta min erfarenhet från högskolan, datateknik och sedan datavetenskap så det känns bra att ha en förståelse för vad som händer på alla nivåer, allt mellan elektronik, digitalteknik, maskinkod, kompilering och hur programmeringsspråket tolkas. De mer grundläggande nivåerna som elektronik, digitalteknik och kan säkert falla bort om grundprogrammet är medie-/informationsteknik.

(Men det kanske är jag gillar att förstå allt.)

Gillar du hårdvara? Isf. Är datateknik bättre än de två andra alternativen.

Ett förenklat förhållande mellan grundprogrammen i dimensionen hårdvara till mjukvara.

Hårdvara - Mjukvara
Elektro - Datateknik - Informationsteknik - (Medieteknik?)

Det går att jobba med olika typer av programmering efter alla dessa utbildningar.

Permalänk
Skrivet av cp_:

För att sammanfatta min erfarenhet från högskolan, datateknik och sedan datavetenskap så det känns bra att ha en förståelse för vad som händer på alla nivåer, allt mellan elektronik, digitalteknik, maskinkod, kompilering och hur programmeringsspråket tolkas. De mer grundläggande nivåerna som elektronik, digitalteknik och kan säkert falla bort om grundprogrammet är medie-/informationsteknik.

(Men det kanske är jag gillar att förstå allt.)

Gillar du hårdvara? Isf. Är datateknik bättre än de två andra alternativen.

Ett förenklat förhållande mellan grundprogrammen i dimensionen hårdvara till mjukvara.

Hårdvara - Mjukvara
Elektro - Datateknik - Informationsteknik - (Medieteknik?)

Det går att jobba med olika typer av programmering efter alla dessa utbildningar.

Jag har tänkt söka till kth och det verkar som att datateknik på specifikt kth motsvarar den mer mjukvaru-delen och informationsteknik är en blandning av hårdvara och mjukvara.

Har hört att hårdvara är ett område som kommer bli sämre i framtiden. Det ska vara för att flera företag nuförtiden börjar fokusera mer på mjukvaran och mindre på hårdvaran. Dessutom överger de hårdvaru-produktionen till fattigare länder och att det är många som anställs från utlandet som jobbar för mindre betalt. Har ingen aning om detta är korrekt dock.

Permalänk
Medlem

Hur stor påverkan har valt av master egentligen? Om t.ex väljer industriell ekonomi vs spelutveckling kommer det att definiera din karriär eller är det mest ditt egna driv och master spelar mest roll för dit först jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsaber28:

Jag har tänkt söka till kth och det verkar som att datateknik på specifikt kth motsvarar den mer mjukvaru-delen och informationsteknik är en blandning av hårdvara och mjukvara.

Har hört att hårdvara är ett område som kommer bli sämre i framtiden. Det ska vara för att flera företag nuförtiden börjar fokusera mer på mjukvaran och mindre på hårdvaran. Dessutom överger de hårdvaru-produktionen till fattigare länder och att det är många som anställs från utlandet som jobbar för mindre betalt. Har ingen aning om detta är korrekt dock.

Tittar man på kurserna de tre första åren så skulle jag säga att informationsteknik är mer lik en klassisk civilingenjörsutbildning i datateknik och datateknik är mer lik en datavetenskaputbildning, så ja, precis som du beskriver det med avseende på hårdvara.

Generellt skulle jag säga att arbetsmarknaden är betydligt större inom mjukvara, men det gör också att det är betydligt fler som konkurrerar om jobben, inklusive utländsk arbetskraft. Hur framtiden ser ut är svår att säga, men jag tippar på att AI kommer ta de befintliga mjukvarujobben betydligt fortare än befintliga hårdvarunära jobb. Om Kina/Taiwan drar igång kommer det bli tvunget att koka soppa på spik hårdvarumässigt och då kommer hårdvaruingenjörerna kunna ta nästan vad som helst i betalt.