3060ti eller vänta på 4060?

Permalänk
Medlem

3060ti eller vänta på 4060?

Är sugen på att uppgradera men funderar på om det är bäst att vänta några månader tills 4060 kommer? Hittar 3060ti för ca 5400kr. Vad anser ni?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför man skulle köpa 3060 Ti idag, 6700 XT är ett bättre köp.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag vet inte varför man skulle köpa 3060 Ti idag, 6700 XT är ett bättre köp.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Jag tänker så med.. i ren prestanda.
Men sen funderar jag på DLSS och RT. Är det lika självklart då? 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag vet inte varför man skulle köpa 3060 Ti idag, 6700 XT är ett bättre köp.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

I mitt fall handlar det nog om okunskap, har kört nvidia i alla tider, finns det på något vis någon nackdel att köra ett AMD-kort med en intel cpu? Annars känns det ju svårmotiverat...

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Jag vet inte varför man skulle köpa 3060 Ti idag, 6700 XT är ett bättre köp.

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-6700-X...

Ytterst lite bättre prestanda vi snackar några procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ytterst lite bättre prestanda vi snackar några procent.

Just det, några procent bättre. Dessutom några procent billigare. Helt klart ett bättre köp.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tänker så med.. i ren prestanda.
Men sen funderar jag på DLSS och RT. Är det lika självklart då? 🤔

Mitt 3070ti kämpar med RT i så många fall så ser det som en ickefråga att ha RT med ett 3060ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Mitt 3070ti kämpar med RT i så många fall så ser det som en ickefråga att ha RT med ett 3060ti.

Med tanke på att ett vekt 3060 klarar Cyberpunk med Optimerade inställningar från DF/GN i 1440p, DLSS med RT så gör nog ditt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

I mitt fall handlar det nog om okunskap, har kört nvidia i alla tider, finns det på något vis någon nackdel att köra ett AMD-kort med en intel cpu? Annars känns det ju svårmotiverat...

Kört Nvidia i 20 år, mestadels i linux men windows med såklart.
Kört en del AMD på senare år och har fortfarande kvar Nvidia kort.

Det finns goda orsaker att köra Nvidia över AMD.

AMD är tyvärr väldigt mycket en one trick pony, bara fråga mitt RX 5700, det har en usel video encoder en CPU spöar skiten ur, faktum är att mitt GTX970 och även antika 780 spöar RX 5700 i encoding och motsvarar typ en äldre 8 core CPU i 4Ghz.

Sedan har du ju Cuda, Blender som är defacto standard för tex Unreal engine när det gäller att göra modeller och annat så har du åter igen nåt AMD suger kattastrof på.

Blender på AMD kort är igen höjdare.

Detta är bara några Exempel men du får en LJUSÅR snabbare Encoder med Nvidia, vet ett företag som stremar och när dom testade kort så åkte ALLA amd kort i soptunnan i princip var hans ord, endast Nvidia för encoding.

För Modellerande och renderande är det Cuda och därmed Nvidia som gäller

Sedan har du DLSS och allt annat Nvidia erbjuder.

Det stora problemet med Nvidia i dag är deras priset.

Men bedömmar man kort utifrån nåt annat än bara spel så är Nvidai mer prisvärda sorgligt nog för produktivitet är nåt AMD kort inte kan i majoriteten av fall.

Nvidia är så stora dom är i dag för dom vet att ett grafikkort utan fungerande features och mjukvara säljer dåligt.

Men ja tyvärr bedöms majoriteten av grafikkort i dag för konsument utifrån spel oavsett vem som recenserar.

Problemet är den dagen du vill göra nåt annat än att spela på ett AMD kort så inser du hur kassa dom är för produktivitet och det där extra Nviida kortet kostade för samma spel prestanda egentligen va som en billig försäkring.

För mig blir det antigena Nvidia eller Intel näsa gång, förutsatt att man har råd annars får det väl bli IGP med dagens priser.

Men för min OBS maskin kör jag GTX970, mainriggen bruteforsar encoding på en 3900XT cpu medans RX5700sitter där och skäms, går 3x snabbare med CPU,n, men ja AMD's encoders är mer för "spel" capture, inte för att pumpa ut massa framse ASAP där tid är pengar tex.

Mina AMD kort är utmärkta för "traditionella" spel, allt annat är en katastrof och ren snigelfart.

Så du får fråga dig, ska du BARA spel eller tänker du göra produktiva saker på datorn för i så fall kan ett Nvidia kort vara mycket mer prisvärt, trots skit priserna. Att AMD tar 10% mindre för samma spel prestanda hjälper föga när nvidia är 2-4x snabbare i produktivitet.

Skulle också säga att det är därför Intel så hårt går på att ha dubbla snabba AV1 encoders på sina kort, för typ alla skapar "media" i dag antigen det är privat eller professionelt då det är trenden. Grafikort gör så mycket mer än att driva spel i dag i allt från tablets till laptops och stationära maskiner.

SÅ AMD behöver verkligen fixa sin skit, spel prestanda i dag duger inte som enda säljargument.

Men som sagt säger inte att folk inte ska köpa AMD's kort, och AMD kort blir bättre hela tiden, men man ska vara medveten om vad produkten man köper kan och inte kan göra och vad vad det sanna pris/prestandan är för det man gör.

Ett AMD kort är en dyr affär om man köper det för video encoding eller för blender med gpgpu rendering i dom flesta fall.

När jag köpte mitt RX5700 visste jag att AMD låg efter, men hur mycket insåg jag inte. Sorgligt när mit GTX970 är flera gånger snabbare på att encoda en video.
Men för spel kör jag 3440x1440 med FSR Ultra Quality om jag kan föra att få ut tex 144fps låst på min skärm om möjligt så för spel kan jag inte klaga på ett 4 år gammalt kort. Men det är allt jag är nöjd med också.

Ska bli intressant att se vad AMD's 7800XT kort kan leverera när det kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ytterst lite bättre prestanda vi snackar några procent.

Inte om VRAM tar slut, då är skillnaden betydligt större. 8 GB börjar bli knapert i fler och fler spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

I mitt fall handlar det nog om okunskap, har kört nvidia i alla tider, finns det på något vis någon nackdel att köra ett AMD-kort med en intel cpu? Annars känns det ju svårmotiverat...

Nej, det finns inga särskilda nackdelar vid vanligt användande iaf.

Kollar man Sweclockers prestandaindex i 1440p så ligger 3060 Ti på 87 och 6700XT på 95 (i 1080p 88 mot 98, i 4k 87 mot 89, så där är de mer lika), så det är ju ändå en del skillnad och då är det snabbare kortet några hundralappar billigare, så jag själv köpte 6700XT på Black Friday, det på Proshop som länkades.
Gav 4699kr då.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Med tanke på att ett vekt 3060 klarar Cyberpunk med Optimerade inställningar från DF/GN i 1440p, DLSS med RT så gör nog ditt det också.

Jag får sjukt mycket spikes och drop även med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kört Nvidia i 20 år, mestadels i linux men windows med såklart.
Kört en del AMD på senare år och har fortfarande kvar Nvidia kort.

Det finns goda orsaker att köra Nvidia över AMD.

AMD är tyvärr väldigt mycket en one trick pony, bara fråga mitt RX 5700, det har en usel video encoder en CPU spöar skiten ur, faktum är att mitt GTX970 och även antika 780 spöar RX 5700 i encoding och motsvarar typ en äldre 8 core CPU i 4Ghz.

Sedan har du ju Cuda, Blender som är defacto standard för tex Unreal engine när det gäller att göra modeller och annat så har du åter igen nåt AMD suger kattastrof på.

Blender på AMD kort är igen höjdare.

Detta är bara några Exempel men du får en LJUSÅR snabbare Encoder med Nvidia, vet ett företag som stremar och när dom testade kort så åkte ALLA amd kort i soptunnan i princip var hans ord, endast Nvidia för encoding.

För Modellerande och renderande är det Cuda och därmed Nvidia som gäller

Sedan har du DLSS och allt annat Nvidia erbjuder.

Det stora problemet med Nvidia i dag är deras priset.

Men bedömmar man kort utifrån nåt annat än bara spel så är Nvidai mer prisvärda sorgligt nog för produktivitet är nåt AMD kort inte kan i majoriteten av fall.

Nvidia är så stora dom är i dag för dom vet att ett grafikkort utan fungerande features och mjukvara säljer dåligt.

Men ja tyvärr bedöms majoriteten av grafikkort i dag för konsument utifrån spel oavsett vem som recenserar.

Problemet är den dagen du vill göra nåt annat än att spela på ett AMD kort så inser du hur kassa dom är för produktivitet och det där extra Nviida kortet kostade för samma spel prestanda egentligen va som en billig försäkring.

För mig blir det antigena Nvidia eller Intel näsa gång, förutsatt att man har råd annars får det väl bli IGP med dagens priser.

Men för min OBS maskin kör jag GTX970, mainriggen bruteforsar encoding på en 3900XT cpu medans RX5700sitter där och skäms, går 3x snabbare med CPU,n, men ja AMD's encoders är mer för "spel" capture, inte för att pumpa ut massa framse ASAP där tid är pengar tex.

Mina AMD kort är utmärkta för "traditionella" spel, allt annat är en katastrof och ren snigelfart.

Så du får fråga dig, ska du BARA spel eller tänker du göra produktiva saker på datorn för i så fall kan ett Nvidia kort vara mycket mer prisvärt, trots skit priserna. Att AMD tar 10% mindre för samma spel prestanda hjälper föga när nvidia är 2-4x snabbare i produktivitet.

Skulle också säga att det är därför Intel så hårt går på att ha dubbla snabba AV1 encoders på sina kort, för typ alla skapar "media" i dag antigen det är privat eller professionelt då det är trenden. Grafikort gör så mycket mer än att driva spel i dag i allt från tablets till laptops och stationära maskiner.

SÅ AMD behöver verkligen fixa sin skit, spel prestanda i dag duger inte som enda säljargument.

Men som sagt säger inte att folk inte ska köpa AMD's kort, och AMD kort blir bättre hela tiden, men man ska vara medveten om vad produkten man köper kan och inte kan göra och vad vad det sanna pris/prestandan är för det man gör.

Ett AMD kort är en dyr affär om man köper det för video encoding eller för blender med gpgpu rendering i dom flesta fall.

När jag köpte mitt RX5700 visste jag att AMD låg efter, men hur mycket insåg jag inte. Sorgligt när mit GTX970 är flera gånger snabbare på att encoda en video.
Men för spel kör jag 3440x1440 med FSR Ultra Quality om jag kan föra att få ut tex 144fps låst på min skärm om möjligt så för spel kan jag inte klaga på ett 4 år gammalt kort. Men det är allt jag är nöjd med också.

Ska bli intressant att se vad AMD's 7800XT kort kan leverera när det kommer ut.

Bra punkter, att du lyfter styrkor och svagheter.
Då kan man sen själv ta ett beslut om kortet är något att ha eller inte.

Personligen så har jag valt Nvidia men av skäl du inte lyfter här:

AMD kraschade hela tiden på min dator

Köpte ett 5600 XT...testade det i min dator (krascher lite då och då) samt på en annan dator (fungerade klockrent stabilt). Så jag lämnade tillbaka det och köpte ett 2600 super som aldrig kraschat. Nån kombination i min dator var inte snäll mot AMD...så jag orkade inte felsöka mer utan köpte mig ur problemen

Jag har inget behov av nått annat än spelprestanda så encoding var irrelevant för mig
DLSS är en kul grej att testa men kvittade för mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ett AMD kort är en dyr affär om man köper det för video encoding eller för blender med gpgpu rendering i dom flesta fall.

Det är dock relativt få som köper GPU för att köra blender halva dagarna, därav blir det ett icke-problem för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bra punkter, att du lyfter styrkor och svagheter.
Då kan man sen själv ta ett beslut om kortet är något att ha eller inte.

Personligen så har jag valt Nvidia men av skäl du inte lyfter här:

AMD kraschade hela tiden på min dator

Köpte ett 5600 XT...testade det i min dator (krascher lite då och då) samt på en annan dator (fungerade klockrent stabilt). Så jag lämnade tillbaka det och köpte ett 2600 super som aldrig kraschat. Nån kombination i min dator var inte snäll mot AMD...så jag orkade inte felsöka mer utan köpte mig ur problemen

Jag har inget behov av nått annat än spelprestanda så encoding var irrelevant för mig
RTSS är en kul grej att testa men kvittade för mig

Hade mycket problem med mitt RX5700 när jag bytte över från X79 till X570.
Tog lång tid att gärna ut då jag antog Driver problem eller att kortet börjat gå sönder.
Jag körde linux dock men det spelar egentligen igen roll när jag insåg vad problemet var vilket tog lång tid.

Jag sökte på felet jag fick i kernel logen och det som kom upp var massa folk med RX 5000 serien med samma problem.

Korruption, driver restarts osv.
AMD var dessutom inne och svarade på folks kommentarer och släppte patch efter patch till linux kernel för att fixa problemet men majoriteten rapporterade att felet kom tillbaks titt som tätt.

Min dator körde 4st Stickor, X570 med 3900XT CPU. Hade överlockat dom till 3600Mhz från 3200Mhz och dom passerade Memtest86 4 av 4 passes, gång efter gång.
Jag testade ren XMP 3200Mhz samma problem.
Problemet försvann vid stock 2400Mhz utan XMP.

En dag kom Linux kernel 5.10 ut, datorn krashade med artefakter vid skrivbordet så fort jag loggat in.
Kollade change logen för kernel, stog att dom "optimerat" prestandan för Ryzens I/O die för mer prestanda.
Så gick tillbaks till 5.9, inga problem med 3600 i prime96, memtest86 4 av 4 passes.
Jag kunde med 5.10 kernel ta mig in till skrivbordet runt 3333-3400Mhz.

Så det gick upp ett ljus i mitt lilla huvud, I/O dien är ostabil!
Visst den klarar memtest86 alla dagar i veckan, prime95 går fint.
Men SLÄNG en PCI-E tung last på den tex ett Grafikkort eller en NVMe disk så rasade korthuset!
Så grafikkortet var inte problemet eller ens felet, det var bara symtomen på problemet.

Efter mycket pillande var det manuella timings, +2 på primära så gick dom rock solid i 3266Mhz.
Inga fler GPU driver krasher.

Men som sagt felmeddelandena jag sökte på i min logg antog alla andra användare att det var "drivers" som felade, likaså verkar AMD göra det.
Men det intressanta är att många av dessa användare körde AM4 med minne i 3600Mhz.
Det faktum att jag kör 4st stickor med massa ram ger problem redan vid 3200Mhz i alla fall med mina Kingston stickor.

Mycket möjligt Nvidia är mindre känsligt, NAVI är ju dessutom Gen4 PCI-E så rimligen mer känsligt.

Men det jag lärde mig är att prime95 och Memtest86 duger inte alls till att testa en Ryzen CPU med I/O die för stabilitet.
Jag har hackat Intel Linpack att gå på AMD under linux så kan testa det numera med men vad jag gjorde var i grunden att köra nåt som stressar PCI-E bussen med samtidigt som prime95 går tex, då krashar grafikkortets drivers ganska snart om det är instabilt då kortet får korrumperad data.

Så varje gång jag ser e-mail listor eller forum trådar om folk som gnäller på hur deras RX5000 inte fungerar i linux och jag ser att dom har tex 3600Mhz ram på en AM4 prolle och kanske 4 stickor där i alla fall 2 är dubbelsidiga så tänker jag direkt hur synd det är att dom kanske inte insett att problemet inte är drivers eller ens grafikkortet utan I/O dien som är instabil pga hur känslig Ryzen kan vara med val av RAM och mängd.

Numera har dator gått i ett par år stabilt med RX5700, men också intressant hur en "kernel" update kan reducera gränsen för var ett system är stabilt.

Vad man behövt till Ryzen är ett stabilitetstest som stressar mer än bara minne utan även PCI-E samtidigt.
Annars kan man hamna i en falsk trygghet av stabilitet.

Skrivet av VisualDarkness:

Det är dock relativt få som köper GPU för att köra blender halva dagarna, därav blir det ett icke-problem för de flesta.

Blender använder Cuda.
Med AMD kan du köra OpenCL, nåt som knappt används. CUDA i dag är ju det primära valet för generella beräkningar på en GPU så blender är ju bara ett av flera program som blir drabbade.

Det är mindre roligt den dagen du vill köra ett program för du har nya behov, precis som jag fick med encoding tex.
Då sitter man där med ett kort slöare än sin CPU på en uppgift när konkurrentens GPU springer varv om ens egna i samma pris klass eller i mitt fall mina antika kort för en fraktion av priset.
Gav 400Kr för ett begagnat GTX970 plus ny fläkt så runt 700Kr totalt och det gör ett bättre jobb på encoding än ett RX5700 jag gav 4200Kr för nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hade mycket problem med mitt RX5700 när jag bytte över från X79 till X570.
Tog lång tid att gärna ut då jag antog Driver problem eller att kortet börjat gå sönder.
Jag körde linux dock men det spelar egentligen igen roll när jag insåg vad problemet var vilket tog lång tid.

Jag sökte på felet jag fick i kernel logen och det som kom upp var massa folk med RX 5000 serien med samma problem.

Korruption, driver restarts osv.
AMD var dessutom inne och svarade på folks kommentarer och släppte patch efter patch till linux kernel för att fixa problemet men majoriteten rapporterade att felet kom tillbaks titt som tätt.

Min dator körde 4st Stickor, X570 med 3900XT CPU. Hade överlockat dom till 3600Mhz från 3200Mhz och dom passerade Memtest86 4 av 4 passes, gång efter gång.
Jag testade ren XMP 3200Mhz samma problem.
Problemet försvann vid stock 2400Mhz utan XMP.

En dag kom Linux kernel 5.10 ut, datorn krashade med artefakter vid skrivbordet så fort jag loggat in.
Kollade change logen för kernel, stog att dom "optimerat" prestandan för Ryzens I/O die för mer prestanda.
Så gick tillbaks till 5.9, inga problem med 3600 i prime96, memtest86 4 av 4 passes.
Jag kunde med 5.10 kernel ta mig in till skrivbordet runt 3333-3400Mhz.

Så det gick upp ett ljus i mitt lilla huvud, I/O dien är ostabil!
Visst den klarar memtest86 alla dagar i veckan, prime95 går fint.
Men SLÄNG en PCI-E tung last på den tex ett Grafikkort eller en NVMe disk så rasade korthuset!
Så grafikkortet var inte problemet eller ens felet, det var bara symtomen på problemet.

Efter mycket pillande var det manuella timings, +2 på primära så gick dom rock solid i 3266Mhz.
Inga fler GPU driver krasher.

Men som sagt felmeddelandena jag sökte på i min logg antog alla andra användare att det var "drivers" som felade, likaså verkar AMD göra det.
Men det intressanta är att många av dessa användare körde AM4 med minne i 3600Mhz.
Det faktum att jag kör 4st stickor med massa ram ger problem redan vid 3200Mhz i alla fall med mina Kingston stickor.

Mycket möjligt Nvidia är mindre känsligt, NAVI är ju dessutom Gen4 PCI-E så rimligen mer känsligt.

Men det jag lärde mig är att prime95 och Memtest86 duger inte alls till att testa en Ryzen CPU med I/O die för stabilitet.
Jag har hackat Intel Linpack att gå på AMD under linux så kan testa det numera med men vad jag gjorde var i grunden att köra nåt som stressar PCI-E bussen med samtidigt som prime95 går tex, då krashar grafikkortets drivers ganska snart om det är instabilt då kortet får korrumperad data.

Så varje gång jag ser e-mail listor eller forum trådar om folk som gnäller på hur deras RX5000 inte fungerar i linux och jag ser att dom har tex 3600Mhz ram på en AM4 prolle och kanske 4 stickor där i alla fall 2 är dubbelsidiga så tänker jag direkt hur synd det är att dom kanske inte insett att problemet inte är drivers eller ens grafikkortet utan I/O dien som är instabil pga hur känslig Ryzen kan vara med val av RAM och mängd.

Numera har dator gått i ett par år stabilt med RX5700, men också intressant hur en "kernel" update kan reducera gränsen för var ett system är stabilt.

Vad man behövt till Ryzen är ett stabilitetstest som stressar mer än bara minne utan även PCI-E samtidigt.
Annars kan man hamna i en falsk trygghet av stabilitet.

Intressant problematik rörande ditt AMD kort, jag slutade felsöka för jag hade inte tid att lägga på det
Jag har aldrig kört snabbare minne än 3000, men klart det kan vara problemet...men orkade inte mer till slut

Att jag körde windows lär knappast vara relevant om problemet ligger på "fysiska" nivån med PCI-e utan lär inträffa även i windows.

Citat:

Det är mindre roligt den dagen du vill köra ett program för du har nya behov, precis som jag fick med encoding tex.
Då sitter man där med ett kort slöare än sin CPU på en uppgift när konkurrentens GPU springer varv om ens egna i samma pris klass eller i mitt fall mina antika kort för en fraktion av priset.
Gav 400Kr för ett begagnat GTX970 plus ny fläkt så runt 700Kr totalt och det gör ett bättre jobb på encoding än ett RX5700 jag gav 4200Kr för nytt.

Vad gäller att framtidssäkra för saker man kanske (eller kanske inte) kommer behöva göra i framtiden. Visst kan man göra det, men man får ju göra en avvägning. Vad är chansen att jag kommer börja encoda saker? Kan man säga att den är 1%...då är det ju dumt att lägga mer pengar nu, på nått som har 1% chans att inträffa. Självklart kan man inte säga just 1% på en sån sak, men jag hoppas du förstår.

Var och en får fatta egna beslut baserat på sannolikheter samt vad det kostar att säkra upp.

Samt, man får såklart väga in vad som skulle inträffa den dagen du behöver köra encoding. Du kanske har kvalitetskrav som grafikkortets encoder inte kan hantera...då hamnar du ändå på en processor som encodar. Eller så kan du leva med att den där enda gången om året du ska encoda kan du leva med att det tar 2 dygn istället för 2 timmar

EDIT: Men det är bra att du för ut kunskapen så folk kan ta upplysta beslut!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för er input! Jag kom på att jag eventuellt kommer pyssla lite med ML i framtiden, något jag gjort tidigare, det får då bli ett nvidia i alla fall. Känns trots allt som det bästa är att vänta tills 4060 kommer ut, om inte för att förhoppningsvis se prissänkningar på 30-serien...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köra på minst 4070 eller något från AMD om jag var absolut tvungen att uppgradera GPU i närtid. Jag är nöjd med mitt 3060 TI, men skulle jag köpa nytt idag hade jag velat ha 12 GB VRAM för att framtidssäkra. 4060 kommer enligt ryktena bara ha 8 GB VRAM över 128-bit bus och det är ju sagt att den ska matcha 3070 i prestanda (d.v.s. ca. 15% snabbare än 3060 TI), så det känns egentligen inte mer framtidssäkert alls. Ville man ha 3070-prestanda till 3070-pris hade man kunnat köpa ett 3070 på releasedagen för 2,5 år sedan...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag skulle nog köra på minst 4070 eller något från AMD om jag var absolut tvungen att uppgradera GPU i närtid. Jag är nöjd med mitt 3060 TI, men skulle jag köpa nytt idag hade jag velat ha 12 GB VRAM för att framtidssäkra. 4060 kommer enligt ryktena bara ha 8 GB VRAM över 128-bit bus och det är ju sagt att den ska matcha 3070 i prestanda (d.v.s. ca. 15% snabbare än 3060 TI), så det känns egentligen inte mer framtidssäkert alls. Ville man ha 3070-prestanda till 3070-pris hade man kunnat köpa ett 3070 på releasedagen för 2,5 år sedan...

Förstår, 6700XT hade varit toppen om det inte vore för DLSS. Priset för 4070 är ju dock det dubbla jämfört med ett 3060 TI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

Förstår, 6700XT hade varit toppen om det inte vore för DLSS. Priset för 4070 är ju dock det dubbla jämfört med ett 3060 TI...

Jag har jämfört DLSS 2 och FSR 2.x i de spel som stödjer båda och visst är det en skillnad, men någon dealbreaker är det inte för mig. Båda teknikerna har problem med saker som t.ex. kraftledningar, kedjelänkar, antenner o.s.v. DLSS orsakar ghosting och flimmer när den försöker gissa och fylla i pixlar, medan FSR är lite suddigare och helt enkelt vägrar rendera vissa detaljer istället för att försöka gissa pixlarna. Det jag saknar med båda är dynamisk uppskalning beroende på FPS, så det bara uppskalar så mycket som behövs för att hålla en viss FPS.

DLSS 3 (4000-serien) kanske kommer bli mer intressant, men vi får väl se hur pass bra det funkar på långsammare kort och lägre FPS generellt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vänta på 4060. Om du nu måste köpa något i dag så köp 6700 XT i stället för 3060 Ti.

Permalänk
Medlem

Du har ju Intels Arc A770 16gb också, men då är du riktigt "wild and crazy" naturligtvis.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Vänta på 4060. Om du nu måste köpa något i dag så köp 6700 XT i stället för 3060 Ti.

Är det värt det? Den kommer väl sannolikt vara betydligt dyrare än 3060ti?

Amd är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

Är det värt det? Den kommer väl sannolikt vara betydligt dyrare än 3060ti?

Amd är inget alternativ.

Det kan bara du avgöra.

Varför är AMD (i detta fallet ett bättre kort) inget alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Det kan bara du avgöra.

Varför är AMD (i detta fallet ett bättre kort) inget alternativ?

Enbart för att nvidia GPU fungerar betydligt bättre när man jobbar med ML, annars hade det blivit ett AMD sannolikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Jag får sjukt mycket spikes och drop även med dem.

Har personligen spelat cyberpunk i nämnda inställningar med ett vanligt 3070 förr och hade inga stutters eller så. Dlss quality.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tänker så med.. i ren prestanda.
Men sen funderar jag på DLSS och RT. Är det lika självklart då? 🤔

Alla gånger 6700xt framför 3060 ti. 3070 sliter redan som det är och vram är en del av problemet, situationen blir värre med ray tracing. Kan du inte köpa minst ett 3080, 7900xt eller 4070 ish, minimum 6800xt, är det inte mycket att sörja. Ingen rtx 3000 får använt frame generation heller å det blir nog en viktig komponent på DLSS framöver. Ser noll värde i 3060 ti utöver specifik vr streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har personligen spelat cyberpunk i nämnda inställningar med ett vanligt 3070 förr och hade inga stutters eller så. Dlss quality.

Bra konstigt hur det fungerar för vissa men inte för andra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Bra konstigt hur det fungerar för vissa men inte för andra?

Möjligt att de har en kass CPU, en seg SSD eller så kör de allt maxat i botten utan DLSS?

Handlar om att optimera sina spel, om man inte gör det får man liksom skylla sig själv om ens FPS är 30 istället för 60+ utan någon visuell tradeoff.

Timestampat.
Här har du ett 3060Ti i 1440p med DLSS Balanced, Ultra preset med RT Ultra. Inga stutter och fps stabil på runt 50-60

Hade han sänkt till High så hade han varit över 60 hela tiden. Och detta på Ultra.

Att bara sänka från Ultra till High i Preset gör ju att man får 10-20 extra fps bara det och man ser ingen skillnad alls. Ens på stillbilder.

Hade länkat video med High istället för Ultra men de verkar inte finnas då alla har världens hets över Ultra oavsett spel.