Permalänk
Medlem

Dag 2 att testa nu och jag upplever allt så himla suddigt i menyerna. Svårt att läsa text i kanterna och så. Sen den där film-grain börjar jag störa mig på. Syns dock framförallt i PlayStations huvudmeny.

Sen så lyckas jag inte hitta ett sätt att köra med min stereoanläggning istället för ljudplupparna som följer med. Hur gör man för att bara höra ljud från tv:n medan man använder headsetet? Även om jag tar bort 3,5mm så vill den ändå inte.

Permalänk
Medlem

Jag har idag kört mitt första stora PSVR2-pass på ca 2h. Spelade fyra demo (Horizon, RE8, Star Wars & rekindeled). Kändes helt lugnt under passet, men mår fortfarande skit i efterhand. Helt ny på VR så körde på allt max för att testa gränserna. Blir att testa kortare pass på 1h med paus.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Kan väl försöka summera mina tankar då det verkar vara många köpsugna spekulanter i tråden.

Förbokade mitt på Webhallen för några veckor sen och hämtade upp headsetet typ vid öppning igår. Packade snabbt upp prylarna och började direkt testa diverse spel. Min vänstra handkontroll hade problem med sin joystick då den led av extrem drifting åt höger vilket gjorde joysticken i princip obrukbar, vilket givetvis kändes mindre kul sådär på releasedagen, men ett snabbt besök tillbaka hos Webhallen senare så gick jag hem igen med ett nytt exemplar som fungerat felfritt hittills.

Detta är första VR-headsetet jag äger själv även om jag har en del erfarenhet av framförallt Oculus Rift, allt från dess tidiga stadie (developer-varianten bland annat) till den färdigställda konsumentprodukten. Var således väldigt taggad på att få spela något 'på riktigt' snarare än att demoa i butiker och på test hemma hos vänner etc.

Har hittills testat Horizon, Kayak VR och Gran Turismo 7.

Har hittills ganska blandade känslor, men är väl i det stora hela relativt nöjd.
Horizon har onekligen fått öknamnet climb of the mountain av en anledning; det är en VÄLDIGT stor del av spelet och just klättrandet är väl ärligt talat inte så jävla kul. Utöver det är det rätt coolt och förmodligen det mest imponerande spelet hittills. Mindre imponerad av kontrollerna dock, känns ganska klumpigt att ta sig fram, oavsett vilket läge jag testar.

Kayak VR är fint att titta på men det känns rätt mycket som ett tech-demo. Kontrollerna känns mest jobbiga -- ska väl dock tilläggas att jag är förkyld just nu och det är mycket möjligt att min kropp tycker att det är extra ansträngande att röra armarna nu.

GT7 som bekant är ju inte ett VR-spel utan ett vanligt spel där man slängt på ett ganska 'billigt' VR-läge som ändå är förvånansvärt underhållande, men det står klart att det är en eftertanke och inte något de har lagt ned jättemycket tid på. Av alla spel jag provat hittills är det nog GT7 som jag är mest sugen på att fortsätta spela hittills, men avser även att fortsätta i Horizon.

Har även Resident Evil Village som jag inte har hunnit testa ännu, planen är att prova det i helgen. Verkar lovande.

Konfigureringen och så var väldigt snabb och smidig, klart en helt annan grej än VR-headsets till PC. Ser fram emot vad PSVR2 i framtiden har att erbjuda spelmässigt. Jag tror det kan bli riktigt bra, men än så länge är inte utbudet där, helt enkelt.

Något jag uppskattar förvånansvärt mycket är att spela 'vanliga' spel med VR-headset på. Låter en ligga bekvämt ned i soffan och inte vinkla huvudet för att titta på TVn. Rekommenderas

Såååå... summa kardemumman, om jag hade kunnat backa tiden lite grann, så hade jag nog istället väntat på fler spel innan köp. Men är ändå försiktigt positiv inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Dag 2 att testa nu och jag upplever allt så himla suddigt i menyerna. Svårt att läsa text i kanterna och så. Sen den där film-grain börjar jag störa mig på. Syns dock framförallt i PlayStations huvudmeny.

Sen så lyckas jag inte hitta ett sätt att köra med min stereoanläggning istället för ljudplupparna som följer med. Hur gör man för att bara höra ljud från tv:n medan man använder headsetet? Även om jag tar bort 3,5mm så vill den ändå inte.

Upptäckte här nu att när man drar igång ett spel så syns det på tv:n men inte när man är i huvudmenyn och häller på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Upptäckte här nu att när man drar igång ett spel så syns det på tv:n men inte när man är i huvudmenyn och häller på

För mig fungerar TV ljudet per automatik samtidigt som det kommer ur lurarna som medföljde. Jag behöver stänga av tevens ljud så jag inte har dubbla ljud. Har soundbar kopplad till TV via eArc och ljudet kommer då från soundbaren.

Precis, upptäckte samma idag när en kompis skulle testa. Bild kommer upp på TV när spel startar, kom även upp när han skulle fixa med Eye-Tracking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan väl försöka summera mina tankar då det verkar vara många köpsugna spekulanter i tråden.

Förbokade mitt på Webhallen för några veckor sen och hämtade upp headsetet typ vid öppning igår. Packade snabbt upp prylarna och började direkt testa diverse spel. Min vänstra handkontroll hade problem med sin joystick då den led av extrem drifting åt höger vilket gjorde joysticken i princip obrukbar, vilket givetvis kändes mindre kul sådär på releasedagen, men ett snabbt besök tillbaka hos Webhallen senare så gick jag hem igen med ett nytt exemplar som fungerat felfritt hittills.

Detta är första VR-headsetet jag äger själv även om jag har en del erfarenhet av framförallt Oculus Rift, allt från dess tidiga stadie (developer-varianten bland annat) till den färdigställda konsumentprodukten. Var således väldigt taggad på att få spela något 'på riktigt' snarare än att demoa i butiker och på test hemma hos vänner etc.

Har hittills testat Horizon, Kayak VR och Gran Turismo 7.

Har hittills ganska blandade känslor, men är väl i det stora hela relativt nöjd.
Horizon har onekligen fått öknamnet climb of the mountain av en anledning; det är en VÄLDIGT stor del av spelet och just klättrandet är väl ärligt talat inte så jävla kul. Utöver det är det rätt coolt och förmodligen det mest imponerande spelet hittills. Mindre imponerad av kontrollerna dock, känns ganska klumpigt att ta sig fram, oavsett vilket läge jag testar.

Kayak VR är fint att titta på men det känns rätt mycket som ett tech-demo. Kontrollerna känns mest jobbiga -- ska väl dock tilläggas att jag är förkyld just nu och det är mycket möjligt att min kropp tycker att det är extra ansträngande att röra armarna nu.

GT7 som bekant är ju inte ett VR-spel utan ett vanligt spel där man slängt på ett ganska 'billigt' VR-läge som ändå är förvånansvärt underhållande, men det står klart att det är en eftertanke och inte något de har lagt ned jättemycket tid på. Av alla spel jag provat hittills är det nog GT7 som jag är mest sugen på att fortsätta spela hittills, men avser även att fortsätta i Horizon.

Har även Resident Evil Village som jag inte har hunnit testa ännu, planen är att prova det i helgen. Verkar lovande.

Konfigureringen och så var väldigt snabb och smidig, klart en helt annan grej än VR-headsets till PC. Ser fram emot vad PSVR2 i framtiden har att erbjuda spelmässigt. Jag tror det kan bli riktigt bra, men än så länge är inte utbudet där, helt enkelt.

Något jag uppskattar förvånansvärt mycket är att spela 'vanliga' spel med VR-headset på. Låter en ligga bekvämt ned i soffan och inte vinkla huvudet för att titta på TVn. Rekommenderas

Såååå... summa kardemumman, om jag hade kunnat backa tiden lite grann, så hade jag nog istället väntat på fler spel innan köp. Men är ändå försiktigt positiv inför framtiden.

Vet inte vad du pratar om, men ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd.

Jag har inte haft problem med kontrollen, och det har inte 99% av köparna heller gissar jag på.

Gissar på att du tycker att det är jobbigt att paddla in real life. För kontrollerna är väldigt realistiska faktiskt med rörelserna.

Du vet att utvecklaren sa nyligen i en intervju att de har gjort spelet Gran Turismo 7 från dag ett för att spelas i VR.

Inga av dina klagomål är något jag, eller de flesta som lirat PSVR2, kan relatera till. Blev precis klar med en session i GT7 och förstår inte det du menar att de gjort det "billigt". Kändes så verkligt så var en besvikelse att skåda ut genom fönstret när jag var klar då det inte var soligt som på banan i Kalifornien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker inte att man kan säga det så riktigt. Det beror jättemycket på vilket spel du spelar.
Jag blir åksjuk i bil osv om jag inte tittar på vägen, om jag spelar ett spel där synfältet endast styrs av mitt huvuds rörelser så blir jag inte åksjuk alls. Spelar jag något där man går/svävar fram, eller tittar runt, genom att röra styrspaken blir jag åksjuk ganska snabbt. Hjälper dock om jag tar åksjuketablett och jag har inte övat så mycket på att bli av med åksjukan.

Jag gissar att det är ganska ovanligt att bli åksjuk av t ex Beat Saber.

Det är då det med rörelserna. Du blir inte åksjuk med den typen av styrning för den är "synkad" med din hjärna, för att då förklara det med enkla ord. Den andra typen av styrning är då frånkopplad så att säga från ens huvud när man styr ens riktning, som då resulterar i åksjuka för rörelserna går inte riktigt ihop med vad hjärnan är van vid. Så om man blir åksjuk in real life kommer man mest troligt bli åksjuk av VR om inte man kan då styra rörelserna med huvudet. Dessvärre erbjuder inte alla spel den styrningen. Men nice att du ändå kan spela med vissa kontroller!

Permalänk
Medlem

Jag har hunnit testa 1 timma kanske, Resident Evil demo. Nu har jag beställt åksjuketabletter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag har hunnit testa 1 timma kanske, Resident Evil demo. Nu har jag beställt åksjuketabletter

Hur var demot? Hur var känslan relaterat till åksjuka?

Försökte spela swordsman vr idag men det är ju helt trasigt. Alltså, det går inte ens välja karaktär för den säger att det inte finns ledigt utrymme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

Jag har hunnit testa 1 timma kanske, Resident Evil demo. Nu har jag beställt åksjuketabletter

Skrivet av Specias:

Hur var demot? Hur var känslan relaterat till åksjuka?

Försökte spela swordsman vr idag men det är ju helt trasigt. Alltså, det går inte ens välja karaktär för den säger att det inte finns ledigt utrymme.

Har kört Resident Evil Village ca 2 timmar och det är grymt sjukt bra, men jäklar va läskigt så se till att ha hjärtattack piller också 😂

Permalänk
Avstängd

Jag har ett problem med bildskärmen man ser inne vid normalt bruk typ i huvudmenyn och tex om man ser en film, kan kalibrera positionen med den vita knappen men får inte den att bli bra. Tänk er att ni tittar på er tv och att högra sidan är 10cm utanför väggen medans vänstra sidan liggen mot väggen så den ena sidan är vinklad utåt. Någon som har samma problem? Inget som märks vid spel, men misstänker att displayen inne sitter snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Jag har ett problem med bildskärmen man ser inne vid normalt bruk typ i huvudmenyn och tex om man ser en film, kan kalibrera positionen med den vita knappen men får inte den att bli bra. Tänk er att ni tittar på er tv och att högra sidan är 10cm utanför väggen medans vänstra sidan liggen mot väggen så den ena sidan är vinklad utåt. Någon som har samma problem? Inget som märks vid spel, men misstänker att displayen inne sitter snett.

Fråga, har du testat andra headset än detta? Jag hade samma intryck och irritation när jag skaffade Occulus Rift för massa år sedan. Trodde jag hade fel på mitt headset. Sen skaffade jag ett Vive Pro. Samma problem. Och nu även med mitt HP Reverb G2.

Vad jag vill säga med detta är att jag ser livet lite på sniskan real life, inget jag funderar på, men tydligen accentueras det i VR.

Inte säkert du har samma problem, men optikern sa när jag skaffade mina första glasögon runt tiden för rift att jag såg antagligen sämre på vänster höge med tanke på hur jag höll huvudet. Så vem vet... kanske en poäng? (Hon hade också rätt angående mitt synfel).

Permalänk
Medlem

Jag har har ett gäng vr set oculus Quest 2 oculus rift psvr även haft index.
Föredrar nog LCD skärmar har svårt för mura effekten och tycker psvr2 headsetet är obekvämt trycker för mycket runt huvudet känns även som det även trycker mycket på näsan.
Blev lite besviken på att jag skulle uppleva Quest 2 som bekvämare som ändå är ett mycket mer framtungt headset.

Gillar ljusstyrkan och svärtan men står lite i valet och kvalet om jag skall behålla det.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

Vet inte vad du pratar om, men ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd.

Jag har inte haft problem med kontrollen, och det har inte 99% av köparna heller gissar jag på.

Gissar på att du tycker att det är jobbigt att paddla in real life. För kontrollerna är väldigt realistiska faktiskt med rörelserna.

Du vet att utvecklaren sa nyligen i en intervju att de har gjort spelet Gran Turismo 7 från dag ett för att spelas i VR.

Inga av dina klagomål är något jag, eller de flesta som lirat PSVR2, kan relatera till. Blev precis klar med en session i GT7 och förstår inte det du menar att de gjort det "billigt". Kändes så verkligt så var en besvikelse att skåda ut genom fönstret när jag var klar då det inte var soligt som på banan i Kalifornien.

Lite magstarkt att säga att ingen borde lyssna på hans råd då det var en balanserad och ärlig beskrivning av upplevelsen med PSVR2 utan att vara antingen överväldigande fanboy betonad eller negativt hatande.

Finns gott om exempel med problem med kontrollen om du googlar runt på nätet och recensioner. Återkommande är klagomål på kort batteritid men mer problematiskt är sync problem och framför allt problem med att knappar slutar fungera medan man spelar. Eftersom det även drabbar Dualsense kontrollen i VR läge så är det nog ett mjukt problem och inte hårdvaran så vi borde kunna anta att det fixas snart. Slutsatsen man kan ta med sig är att en icke obetydlig andel av PSVR2 användarna har problem med kontrollerna.

GT7 känns inte alls som att det är byggt från grunden för VR. Det är också en synpunkt som är återkommande i många av testerna av GT7 med PSVR2 som jag hittills läst. Frånsett när du faktiskt sitter vid ratten (och det extra VR fotoläge som kommit) så är du hela tiden utanför VR och tillbakaskickad till 'vanliga' bilden. Att kartan/menyer inte är anpassade för VR var kanske inte helt oväntat men det känns störande när exempelvis kamerasekvensen precis före racet börjar, som roterar runt bilen, kastar dig mellan vanlig bild och VR.

Att GT7 skulle vara från grunden byggt för VR klassar jag som ren marketing bullshit från utvecklaren. Det går inte ens att justera sittpositionen i bilen så att den stämmer överens med hur du sitter i din racing rigg, jämför med Assetto Corsa och andra simulatorer som faktiskt har byggt korrekt för VR.

Men det gör inte GT7 dåligt i VR. Har man en PS5a och GT7 så är det en killer app för PSVR2. Det är sjukt roligt i VR redan om man bara använder handkontrollen att styra med, med ratt och pedaler är känslan fulländad. Och det är betydligt lättare att komma igång och få allt att lira än det är med racingsimulator + VR på PC.

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oxies Husse:

Fråga, har du testat andra headset än detta? Jag hade samma intryck och irritation när jag skaffade Occulus Rift för massa år sedan. Trodde jag hade fel på mitt headset. Sen skaffade jag ett Vive Pro. Samma problem. Och nu även med mitt HP Reverb G2.

Vad jag vill säga med detta är att jag ser livet lite på sniskan real life, inget jag funderar på, men tydligen accentueras det i VR.

Inte säkert du har samma problem, men optikern sa när jag skaffade mina första glasögon runt tiden för rift att jag såg antagligen sämre på vänster höge med tanke på hur jag höll huvudet. Så vem vet... kanske en poäng? (Hon hade också rätt angående mitt synfel).

Har inte kunnat testat något annat PSVR2 headset tyvärr, efter att tryckt på knappen för att kalibrera skärm positionen så blir den inte heller helt centrerad utan hamnar lite till vänster också.

Vore intressant om ni andra har perfekt läge på er skärm position, annars ska jag returnera min i kväll. Hoppas då få en ny direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Lite magstarkt att säga att ingen borde lyssna på hans råd då det var en balanserad och ärlig beskrivning av upplevelsen med PSVR2 utan att vara antingen överväldigande fanboy betonad eller negativt hatande.

Finns gott om exempel med problem med kontrollen om du googlar runt på nätet och recensioner. Återkommande är klagomål på kort batteritid men mer problematiskt är sync problem och framför allt problem med att knappar slutar fungera medan man spelar. Eftersom det även drabbar Dualsense kontrollen i VR läge så är det nog ett mjukt problem och inte hårdvaran så vi borde kunna anta att det fixas snart. Slutsatsen man kan ta med sig är att en icke obetydlig andel av PSVR2 användarna har problem med kontrollerna.

GT7 känns inte alls som att det är byggt från grunden för VR. Det är också en synpunkt som är återkommande i många av testerna av GT7 med PSVR2 som jag hittills läst. Frånsett när du faktiskt sitter vid ratten (och det extra VR fotoläge som kommit) så är du hela tiden utanför VR och tillbakaskickad till 'vanliga' bilden. Att kartan/menyer inte är anpassade för VR var kanske inte helt oväntat men det känns störande när exempelvis kamerasekvensen precis före racet börjar, som roterar runt bilen, kastar dig mellan vanlig bild och VR.

Att GT7 skulle vara från grunden byggt för VR klassar jag som ren marketing bullshit från utvecklaren. Det går inte ens att justera sittpositionen i bilen så att den stämmer överens med hur du sitter i din racing rigg, jämför med Assetto Corsa och andra simulatorer som faktiskt har byggt korrekt för VR.

Men det gör inte GT7 dåligt i VR. Har man en PS5a och GT7 så är det en killer app för PSVR2. Det är sjukt roligt i VR redan om man bara använder handkontrollen att styra med, med ratt och pedaler är känslan fulländad. Och det är betydligt lättare att komma igång och få allt att lira än det är med racingsimulator + VR på PC.

Låter inte som så stora problem som förmodligen går att patcha bort.
Jag tror att en del i vad dem menar är att tillexempel interiörerna för alla bilar i spelet ser precis ut som i verkligheten samtidigt som dem förmodligen haft VR delen i bakhuvudet hela tiden under utvecklingen.
Det är ju lite tråkigt med att inte menysystem etc är skräddarsytt och är ju tyvärr något som är vanligt förekommande i nuvarande titlar.

Detaljerna som påverkar hur man sitter jämfört med i verkligheten etc får man hoppas på att dem erbjuder framöver.

Men visst suger det att det inte fungerar perfekt just nu, väldigt tråkigt för de drabbade.
Är man sugen på VR så borde det dock inte vara någon dealbreaker, utan det är fortfarande ett fantastiskt system med fantastiska spel.

Skulle vara tråkigt ifall någon inte skaffade headsetet bara för att vissa detaljer krånglar nu i början(som förhoppningsvis löses snart med uppdateringar). Nästan all hårdvara har problem i början, PS5 hade tillexempel lagringskrasch i viloläget och att det tog tid innan man ens kunde installera extra lagring(m2). Jag tycker helt klart att VR redan nu är något man måste uppleva.

Som vanligt så får man nog vänta några månader ifall man vill slippa barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vet inte vad du pratar om, men ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd.

Jag har inte haft problem med kontrollen, och det har inte 99% av köparna heller gissar jag på.

Gissar på att du tycker att det är jobbigt att paddla in real life. För kontrollerna är väldigt realistiska faktiskt med rörelserna.

Du vet att utvecklaren sa nyligen i en intervju att de har gjort spelet Gran Turismo 7 från dag ett för att spelas i VR.

Inga av dina klagomål är något jag, eller de flesta som lirat PSVR2, kan relatera till. Blev precis klar med en session i GT7 och förstår inte det du menar att de gjort det "billigt". Kändes så verkligt så var en besvikelse att skåda ut genom fönstret när jag var klar då det inte var soligt som på banan i Kalifornien.

Vet inte ens vad jag ska svara på detta hatar när mina upplevelser och erfarenheter helt enkelt är fel. Någon som betalar dig eller? Eller, låt mig använda ditt egen resonemang emot dig, ingen borde lyssna på dig eftersom du uppenbarligen shillar psvr2 oerhört mycket och inte kan hålla dig opartisk. Att GT7 skulle ha varit utvecklat för VR från dag 1 är en ren och skär lögn, hur kan du ens tro på det själv? Ja, det är nice att spela i VR och det är riktigt fint att titta sig omkring samtidigt som man kör men det förändrar inte faktumet att det uppenbarligen är inlagt som nån slags eftertanke. Som nämndes i tidigare kommentar så är i princip allting i spelet anpassat för en vanlig skärm, till och med filmsekvensen när man börjar på en bana innan man själv börjar köra.

Ska med det sagt tillägga att jag har spelat mer sen inlägget och åtminstone kayak vr känns bra mycket bättre nu, vet inte om det möjligen var något knäppt med kontrollerna tidigare. Horizon känns kontrollerna bättre i om man verkligen tar i och gör stora rörelser med armarna, men det förändrar tyvärr inte faktumet att typ mer än halva spelet går ut på att klättra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

...Att GT7 skulle ha varit utvecklat för VR från dag 1 är en ren och skär lögn, hur kan du ens tro på det själv? Ja, det är nice att spela i VR och det är riktigt fint att titta sig omkring samtidigt som man kör men det förändrar inte faktumet att det uppenbarligen är inlagt som nån slags eftertanke. Som nämndes i tidigare kommentar så är i princip allting i spelet anpassat för en vanlig skärm, till och med filmsekvensen när man börjar på en bana innan man själv börjar köra.
...

Känns överlag som att du har haft lite väl överdrivna förväntningar över VR-läget i GT7, vilket så klart är helt ok. Tycker själv, dock, att det viktiga är hur det känns att köra, inte att menyerna är anpassade för VR, särskilt när det gäller bilspel.

Tackar för ditt inlägg, men mer intressant att läsa åsikter från recensenter som har lite mer erfarenhet av bilspel i VR, såsom Petter Hegewall (gamereactor), som tyckte det slog konkurrenternas VR läge (ex. Automobilista 2, Assetto Corsa, Iracing etc) med hästlängder eller intrycken från Youtubers som enbart fokuserar på bilsimulatorer, såsom "Super GT", som tyckte det var riktigt bra implementerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathias71:

Lite magstarkt att säga att ingen borde lyssna på hans råd då det var en balanserad och ärlig beskrivning av upplevelsen med PSVR2 utan att vara antingen överväldigande fanboy betonad eller negativt hatande.

Finns gott om exempel med problem med kontrollen om du googlar runt på nätet och recensioner. Återkommande är klagomål på kort batteritid men mer problematiskt är sync problem och framför allt problem med att knappar slutar fungera medan man spelar. Eftersom det även drabbar Dualsense kontrollen i VR läge så är det nog ett mjukt problem och inte hårdvaran så vi borde kunna anta att det fixas snart. Slutsatsen man kan ta med sig är att en icke obetydlig andel av PSVR2 användarna har problem med kontrollerna.

GT7 känns inte alls som att det är byggt från grunden för VR. Det är också en synpunkt som är återkommande i många av testerna av GT7 med PSVR2 som jag hittills läst. Frånsett när du faktiskt sitter vid ratten (och det extra VR fotoläge som kommit) så är du hela tiden utanför VR och tillbakaskickad till 'vanliga' bilden. Att kartan/menyer inte är anpassade för VR var kanske inte helt oväntat men det känns störande när exempelvis kamerasekvensen precis före racet börjar, som roterar runt bilen, kastar dig mellan vanlig bild och VR.

Att GT7 skulle vara från grunden byggt för VR klassar jag som ren marketing bullshit från utvecklaren. Det går inte ens att justera sittpositionen i bilen så att den stämmer överens med hur du sitter i din racing rigg, jämför med Assetto Corsa och andra simulatorer som faktiskt har byggt korrekt för VR.

Men det gör inte GT7 dåligt i VR. Har man en PS5a och GT7 så är det en killer app för PSVR2. Det är sjukt roligt i VR redan om man bara använder handkontrollen att styra med, med ratt och pedaler är känslan fulländad. Och det är betydligt lättare att komma igång och få allt att lira än det är med racingsimulator + VR på PC.

Ingen klagar på vänster kontroll. Det är höger jag läst om och är det fel så är det inte så det ska vara. Mina kontroller fungerar felfritt och det gör de flestas. Du och den andra personen får det att framstå som att det är så kontrollerna är och inget att göra åt och därför är det en undermålig produkt. Om handtaget på en ny bil man köpt är defekt, är det så för alla eller ett fabriksfel som drabbat fåtal? Är bilens prestanda sämre pga ett fel som kan åtgärdas av tillverkaren?

Har du kört racingspel i VR innan? För tror de flesta sådana har VR läge bara när man börjar racet. Har kört Project Cars i VR på PC och det är samma där. Har Assetto Corsa med men inte kört det mycket och kommer ej ihåg om menyerna var i VR. Att klaga på att menyerna inte är i VR är "magstarkt" av dig. Vad har det med spelet att göra? Som de andra racingspelen så gjordes de för flatscreen och man har lagt till VR funktionalitet senare. GT7 har däremot haft VR i åtanke sen de började göra spelet. Ändrar jag position i stolen så håller jag in startknappen (options) och så sitter jag perfekt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Vet inte ens vad jag ska svara på detta hatar när mina upplevelser och erfarenheter helt enkelt är fel. Någon som betalar dig eller? Eller, låt mig använda ditt egen resonemang emot dig, ingen borde lyssna på dig eftersom du uppenbarligen shillar psvr2 oerhört mycket och inte kan hålla dig opartisk. Att GT7 skulle ha varit utvecklat för VR från dag 1 är en ren och skär lögn, hur kan du ens tro på det själv? Ja, det är nice att spela i VR och det är riktigt fint att titta sig omkring samtidigt som man kör men det förändrar inte faktumet att det uppenbarligen är inlagt som nån slags eftertanke. Som nämndes i tidigare kommentar så är i princip allting i spelet anpassat för en vanlig skärm, till och med filmsekvensen när man börjar på en bana innan man själv börjar köra.

Ska med det sagt tillägga att jag har spelat mer sen inlägget och åtminstone kayak vr känns bra mycket bättre nu, vet inte om det möjligen var något knäppt med kontrollerna tidigare. Horizon känns kontrollerna bättre i om man verkligen tar i och gör stora rörelser med armarna, men det förändrar tyvärr inte faktumet att typ mer än halva spelet går ut på att klättra...

Jag är realistisk. Ser framför mig ett av de bästa VR headset som släppts och du klagar på saker som inte riktigt stämmer överens med typ 99% av alla som köpt ett PSVR2. Har haft VR sen Google Cardboard för att sen skaffa Samsung Gear VR, PSVR2, Oculus Rift S, och HP Reverb G2. Så jag är mer en sucker för VR än PSVR. Tyckte första PSVR var dåligt på flera fronter så sålde det ganska snabbt. Men PSVR2, det är en annan upplevelse! Klaga om du vill på att bilden har det här "film grain" aktiga ibland som OLED skärmar i VR lider av. Eller klaga på batteritiden för kontrollerna. Du har din åsikt och det får alla ha, även om dessa åsikter kan vara way off. Jag ville bara påpeka att du klagar på saker som typ ingen annan klagar på. Inte ens stora recensenter, vare sig det är proffs som jobbar för nyhetssidor eller YouTube personer som ger sina åsikter. Om kontrollen felar så kontakta supporten för att få det åtgärdat. Känner att du klagar på att en bil är dålig för att däcken som är monterade inte är tillräckligt bra. Byt däck (spel).

Permalänk
Medlem

Är det så här att bilden blir svart och ryckigt att spela?
Fattar inte varför bilden hoppar hela tiden.
Är upplevelsen så här i VR blir man ju kräksjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Ingen klagar på vänster kontroll. Det är höger jag läst om och är det fel så är det inte så det ska vara. Mina kontroller fungerar felfritt och det gör de flestas. Du och den andra personen får det att framstå som att det är så kontrollerna är och inget att göra åt och därför är det en undermålig produkt.

Förstår inte den här kritiken alls. Ninjaflipp skrev han hade problem med kontrollen och fick den bytt.
Vad är det för fel på att nämna det?

Citat:

Att klaga på att menyerna inte är i VR är "magstarkt" av dig. Vad har det med spelet att göra? Som de andra racingspelen så gjordes de för flatscreen och man har lagt till VR funktionalitet senare. GT7 har däremot haft VR i åtanke sen de började göra spelet.

Det är väl just det som är grejen: OM nu gt7 hade vr i åtanke från början, varför är då inte menyer och kamerasvep mm vr anpassade?

Trist det blivit så onödigt aggressiva attityder här

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte den här kritiken alls. Ninjaflipp skrev han hade problem med kontrollen och fick den bytt.
Vad är det för fel på att nämna det?

Det är väl just det som är grejen: OM nu gt7 hade vr i åtanke från början, varför är då inte menyer och kamerasvep mm vr anpassade?

Trist det blivit så onödigt aggressiva attityder här

De gav sina intryck som att det vore en recension. Som jag sa, 99% har typ inga problem med kontrollerna så att det verkar vara defekta kontroller hos vissa som då kan åtgärdas ganska enkelt. De t.o.m skrev att "Kan väl försöka summera mina tankar då det verkar vara många köpsugna spekulanter i tråden." så de skrev på ett sätt för att försöka ge andra sitt intryck och om de då ska köpa eller ej. Och varenda sak de sa (förutom att man klättrar mycket i Horizon) har ingen grund alls för att då försöka vägleda osäkra eventuella köpare. Om något så gav de ett intryck av att man ska hålla sig borta pga att DE hade problem med sin kontroll.

Varför ska de ha menyer och allt sådant i VR? Som sagt, har blivit ganska standard att racingspel går över till VR när racet väl börjat. Någon här ovan klagade på att när man startar ett race och de 2-3 sekunderna innan man sitter i bilen i VR inte är i VR. Det var ett medvetet beslut av utvecklaren att göra det så! Att se bilen på en skärm och på banan för att sedan slängas in i förarhytten i VR är det som ger lite av den här WOW effekten. Har haft några vänner som testat nu i dagarna och varenda en blev helt paff av den här känslan av att slängas in i bilen medan den är i fart. Tror ni verkligen inte att de kunde slängt in VR läget 3 sekunder tidigare? Jag tar utvecklarens ord före era för att VR läget är nästan felfritt när man väl kör ett race! Resident Evil Village är samma sak där. Det utvecklades med VR i åtanke sen dag ett. Då utvecklaren och Sony lär samarbetat precis som med RE7. Kommer ihåg när jag körde RE Village på PC hösten 2021 och tänkte redan då att vissa scener är som gjorda för VR, och det visade sig vara fallet. Tänker bl.a på då i början när man stöter på alla monster och så kommer det en scen när monstren är rakt upp i ens ansikte. Tänkte då att detta lär komma i VR. Så jag slutade spela spelet efter Castle Dimitrescu för att uppleva det i VR.

Ingen är aggressiv här. Vi diskuterar bara. Men tycker att folk som är osäkra över headsetet ska inte ta ett beslut att inte investera i det pga att någon på Sweclockers tyckte att hans kontroll var defekt, blev trött i armarna av att kayaka (what a surprise), och att Horizon har mycket klättring i sig.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har gjort är alltså att berätta om min erfarenhet från releasedagen, inte mer. Det är du som valde att tolka det som en recension. Får därtill intrycket av att du kanske inte läst igenom det ordentligt med tanke på att du typ vid 4 olika tillfällen sen det inlägget nämnt mitt klagande på kontrollen, när jag klart och tydligt skrev att jag fick den utbytt samma dag. Jag har tidigare varit yrkesverksam som servicetekniker i en väletablerad datorbutik under flera års tid och jag är väl införstådd att teknik helt enkelt är DOA ibland. Det är inget jag lägger någon större vikt på. Folk får läsa och bedöma själva om det är något de vill ha i åtanke eller inte.

Skrivet av SittingDuck99:

Ingen är aggressiv här. Vi diskuterar bara. Men tycker att folk som är osäkra över headsetet ska inte ta ett beslut att inte investera i det pga att någon på Sweclockers tyckte att hans kontroll var defekt, blev trött i armarna av att kayaka (what a surprise), och att Horizon har mycket klättring i sig.

"ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd" kan nog tolkas som något aggressivt

edit: vill alltså åter igen klargöra att jag i helheten fortfarande är nöjd och imponerad av PSVR2. Ser det emellertid inte som anledning till att undanhålla de enstaka eventuellt kritiska tankar jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=Fy3gpt-MzbA

Är det så här att bilden blir svart och ryckigt att spela?
Fattar inte varför bilden hoppar hela tiden.
Är upplevelsen så här i VR blir man ju kräksjuk.

Den svarta vinjetten när man rör sig är för att minska åksjuka, vad jag förstår det som. Om det går att stänga av? Vet ej. Det blir lite överdrivet på en 2D film med tanke på att du bara ser ena displayen, ser ut som att halva bilden blir svart, i själva verket upplever du det som en vinjett runt hela ditt synfält när du har på dig headsetet.

Det är ryckigt för att personen som spelar rör sitt huvud, lite märkligt att titta på men när du har på dig headsetet så är det inget problem. Minsta lilla huvudrörelse får bilden att röra på sig och det är inget märkvärdigt men ser konstigt ut på film.

Upplevelsen i VR är inte alls samma sak som att se på en platt inspelning, det går inte att jämföra. Värt att ha i åtanke.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det enda jag har gjort är alltså att berätta om min erfarenhet från releasedagen, inte mer. Det är du som valde att tolka det som en recension. Får därtill intrycket av att du kanske inte läst igenom det ordentligt med tanke på att du typ vid 4 olika tillfällen sen det inlägget nämnt mitt klagande på kontrollen, när jag klart och tydligt skrev att jag fick den utbytt samma dag. Jag har tidigare varit yrkesverksam som servicetekniker i en väletablerad datorbutik under flera års tid och jag är väl införstådd att teknik helt enkelt är DOA ibland. Det är inget jag lägger någon större vikt på. Folk får läsa och bedöma själva om det är något de vill ha i åtanke eller inte.

"ingen som funderar på att köpa borde lyssna på dina råd" kan nog tolkas som något aggressivt

edit: vill alltså åter igen klargöra att jag i helheten fortfarande är nöjd och imponerad av PSVR2. Ser det emellertid inte som anledning till att undanhålla de enstaka eventuellt kritiska tankar jag har.

Aggressivt? Om det är aggressivt, vad anser du en boxningsmatch vara? Folk måste sluta vara så känsliga.

Dude, du sa "Kan väl försöka summera mina tankar då det verkar vara många köpsugna spekulanter i tråden". Det där för mig är dina åsikter till andra som funderar på att köpa. Med andra ord, en indirekt recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=Fy3gpt-MzbA

Är det så här att bilden blir svart och ryckigt att spela?
Fattar inte varför bilden hoppar hela tiden.
Är upplevelsen så här i VR blir man ju kräksjuk.

Skrivet av pinkified:

Den svarta vinjetten när man rör sig är för att minska åksjuka, vad jag förstår det som. Om det går att stänga av? Vet ej. Det blir lite överdrivet på en 2D film med tanke på att du bara ser ena displayen, ser ut som att halva bilden blir svart, i själva verket upplever du det som en vinjett runt hela ditt synfält när du har på dig headsetet.

Det är ryckigt för att personen som spelar rör sitt huvud, lite märkligt att titta på men när du har på dig headsetet så är det inget problem. Minsta lilla huvudrörelse får bilden att röra på sig och det är inget märkvärdigt men ser konstigt ut på film.

Upplevelsen i VR är inte alls samma sak som att se på en platt inspelning, det går inte att jämföra. Värt att ha i åtanke.

Den går att stänga av. Följ detta bara, Options - VR settings, Scrolla ner till tunneling och ändra till Off.

Jag hatar sån vignette/tunnelseende för att då minska åksjuka. Men är bra att den finns om nu några är känsliga för åksjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Något jag uppskattar förvånansvärt mycket är att spela 'vanliga' spel med VR-headset på. Låter en ligga bekvämt ned i soffan och inte vinkla huvudet för att titta på TVn. Rekommenderas

Detta var något jag fantiserade om att göra med PSVR1 men upplösningen var ju bara på tok för låg i praktiken.

Hur är det med att läsa text och urskilja detaljer i plattspel? Är det jämförbart med att sitta framför en enorm tv eller är sistnämnda bättre (bortsett huvudposition)?

Ibland vill jag spela när sambon vill kolla på tv och tänkte att detta kanske kan lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=Fy3gpt-MzbA

Är det så här att bilden blir svart och ryckigt att spela?
Fattar inte varför bilden hoppar hela tiden.
Är upplevelsen så här i VR blir man ju kräksjuk.

Den där skarpa ryckigheten är när personen använder kontrollen för att skifta vyn typ 45 grader i ett enda "ryck" istället för att bara vrida på huvudet. Ser ryckigt ut på film men något man vänjer sig vid i verkligheten, och något man inte behöver använda alls om man har ett bra öppet rum och ett bra upplägg för kabeln. Bara att vrida på huvudet istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

Ingen klagar på vänster kontroll. Det är höger jag läst om och är det fel så är det inte så det ska vara. Mina kontroller fungerar felfritt och det gör de flestas. Du och den andra personen får det att framstå som att det är så kontrollerna är och inget att göra åt och därför är det en undermålig produkt. Om handtaget på en ny bil man köpt är defekt, är det så för alla eller ett fabriksfel som drabbat fåtal? Är bilens prestanda sämre pga ett fel som kan åtgärdas av tillverkaren?

Har du kört racingspel i VR innan? För tror de flesta sådana har VR läge bara när man börjar racet. Har kört Project Cars i VR på PC och det är samma där. Har Assetto Corsa med men inte kört det mycket och kommer ej ihåg om menyerna var i VR. Att klaga på att menyerna inte är i VR är "magstarkt" av dig. Vad har det med spelet att göra? Som de andra racingspelen så gjordes de för flatscreen och man har lagt till VR funktionalitet senare. GT7 har däremot haft VR i åtanke sen de började göra spelet. Ändrar jag position i stolen så håller jag in startknappen (options) och så sitter jag perfekt igen.

Du personligen har inte läst om att någon har problem med vänster kontroll och därför så har alltså ingen det. Dina kontroller fungerar felfritt och då är det ett bevis på... vadå egentligen? Jo, att dina kontroller fungerar felfritt. Varken jag eller den andra personen har fått något att framstå som något alls, den enda som framstår som att ha någon agenda här är du. Jämförelsen med att köpa en bil är totalt irrelevant men vill du göra den så OK, lycka till med ditt nästa bilköp där ratten trillar av mitt på motorvägen. Du tycker säkert att prestandan är helt perfekt när du väl har vecklat ut bilen ur mitträcket igen.

Om du bemödade dig att läsa klart mitt inlägg så borde du ha sett att jag tycker GT7 är kanonbra i VR. Men jag har ingen fanboy agenda så jag klarar av att också notera att det inte är byggt från dag ett för VR utan precis som du nu också säger så är det byggt för flatscreen och man har lagt till VR senare. Att menyer och karta därför inte är i VR var ett konstaterande och inte ett klagomål, klagomålet var att det inte går att justera förarpositionen i bilen vilket går i andra racing simulatorer ex. Assetto Corsa. Det har ingenting med att hålla in options knappen för att justera var bilden i ditt VR headset hamnar utan det är den virtuella positionen i bilens cockpit det är fråga om. Har man erfarenhet av att köra racing spel/simulatorer så känner man till vad det är.

Med det sagt så återigen: GT7 i VR är sjukt kul att spela och massor med valuta för pengarna. Min Fanatec Podium rigg är nu kopplad till PS5:an och kommer nog att bli stående där ett bra tag innan jag längtar tillbaka till AC mm på PC:n igen. Fartkänslan och färgerna i GT7 och PSVR2 ger mycket bättre inlevelse än min Rift S gör på PC. Kommer det sen ett bra rallyspel också med VR till PS5 så är lyckan fullständig:) Fingers crossed för nästa Dirt Rally nu när Codemasters har WRC licensen...

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX