Nytt datorbygge hittar inte mitt thunderbolt UAD apollo x6 ljudkort

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge hittar inte mitt thunderbolt UAD apollo x6 ljudkort

Har byggt ny burk nu till min musikstudio. CPU Intel 13900k, MB asus pride z790-p, Minnen corsair 32gb ddr5. Mitt problem är att min nya dator inte ser mitt x6 apollo-rack. i enhetshanteraren finns det inte och i uad-konsolinställningarna försökte jag lägga till det men det står "offline". Jag har provat allt jag kan tänka mig. Nyaste bios (08/09), nyaste drivrutiner både för uad och asus och intel-versioner. Jag har återställt mitt x6. Försökte uppdatera firmware på både mitt thunderbolt-kort (asus thunderboltex 4) och mitt x6 men hade redan den senaste fw

Jag har också min äldre dator kvar och denna vill jag ha hemma och spela in på. Hemma har jag ett UAD apollo Twin ljudkort och när jag ansluter detta lillebror ljudkort till min nya dator är det inga problem alls. Den nya datorn hittade det ljudkortet. Och när jag ansluter min gamla dator till x6 eller för den delen twinkortet, inga problem alls där heller. Jag har försökt installera både Windows 10 och w11 för det nya bygget men det är samma, inget x6 vill ladda. Jag har samma inställningar i bios när jag lyckas starta upp twin men misslyckas starta upp x6-racket.

Jag skulle uppskatta alla förslag som kan få mig att kunna använda min x6.

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Jag har också min äldre dator kvar och denna vill jag ha hemma och spela in på. Hemma har jag ett UAD apollo Twin ljudkort och när jag ansluter detta lillebror ljudkort till min nya dator är det inga problem alls.

Hur går det om du gör tvärtom, dvs ansluter x6 till din gamla dator?

¤ Alla drivrutiner till TB installerat?
¤ Hur lång är TB-kabeln?
¤ Hittas kortet i Thunderbolt Control Center?
¤ Om ja, är kortet Approved i Thunderbolt Control Center?

Jag köpte en 2 meter lång kabel och den är för lång för min externa disk så den hittades inte alls medans den medföljande kabeln på typ 30 cm fungerade. Där lärde jag mig att TB är kinkigt och känsligt. (TB 2 - kort kabel, TB3 - kortare kabel, TB4 - ännu kortare kabel...)

(Windows 11, HP-dator.)

Permalänk
Medlem

japp den gamla datorn hittar båda korten. alltså både twin och x6. den nya hittar endast twin MEN i thunderbolt center hittas inte twin ser jag nu. Men den funkar ju. Den finns i enhetshanteraren och jag kan spela upp musik. Jag är hemma nu så jag har inte tillgång till mitt x6 här
angående tbkabel så har jag just köpt en ny kabel på 1,5 meter men x6 hittas inte. har 2 gamla tbkablar som är 1m och med dom hittas det inte heller. alla kablar har jag testat kopplat mellan gamla datorn och x6 och då hittas ljudkortet

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

japp den gamla datorn hittar båda korten. alltså både twin och x6.

Långsökt, men är UAD Software installerat på den nya datorn? ( https://www.uaudio.com/downloads/uad )

Datorn borde dock hitta x6 före tycker man...

Från manualen:
Before you can use Apollo, you need to complete these steps:
1. Connect Apollo to your computer with a Thunderbolt cable (not included)
2. Download and install the latest UAD software
3. Register your Apollo hardware (once only)
4. Authorize your UAD plug-ins (once after registration, and when purchasing plug-ins)

Permalänk
Medlem

Japp uad software är installerat på båda datorerna och självklart senaste versionen.

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Japp uad software är installerat på båda datorerna och självklart senaste versionen.

Jag hade vänt mig till Universal Audio´s forum då samt ev skapat en support request hos dom.

Permalänk
Medlem

jodå jag har skrivit där oxo. Hoppas på få nåt bra tips där eller här.

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk