Vilken bredbandsleverantör ska man välja 2023?

Permalänk
Medlem

Vilken bredbandsleverantör ska man välja 2023?

Hej.

Sitter idag med Telenor och har under det senaste åren sett priserna öka, vilket gjort att jag nu börjar titta på alternativ.
Överlag är stabiliteten på deras nät väldigt bra och upplever sällan några problem.
(med 100 - 250Mbit/s)

Så frågan landar lite runt priset och hur de andra leverantörerna är överlag idag.
Söker därför lite feedback vilka leverantörer folk rekommenderar när det kommer till bredband och vilka ni rekommenderar att man undviker.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Bahnhof känns i mina ögon som det självklara valet, främst för hur de strider för sina kunders rätt till integritet.
Sen har de OK priser och bra service också.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Som säkert många skriver så är Bahnhof populärt för deras integritet och skyddande av kunder.
Har dock aldrig haft så mycket problem som med Bahnhof, ur den synvinkeln så är Bredband2 bra, de är billiga och var stabila senast jag hade dom iaf.
Numera måste jag köra Telenor då brfen har ett avtal med dom, har på sin höjd problem 1 gång per år, så bättre än Bahnhof men sämre än Bredband2 i min erfarenhet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Allas erfarenheter varierar. Jag själv är tvungen att köra Telia. Stabilt men svindyrt. Hade gärna bytt om jag kunnat...

Flickvännen körde Bredband2 men var så irriterad över hur mycket strul hon hade och deras usla support. Hon bytte till Bahnhof och har iofs inte haft nåt strul efter det, men det var iofs bara en månad sen.

Permalänk
Medlem

Bredband2 funkar fint för mig i Zitius iaf. Hade tydligen lite tur också med hastigheten.

250/250

https://imgur.com/a/XT1buRi

Permalänk

Körde Bredband2 500/500 i ett år och var väldigt nöjd. Bytte i november för jag fick ett bättre pris hos Bahnhof och är än så länge nöjd där med

Permalänk
Medlem

Börja med att "pruta ner priset" genom att ringa och säga upp ditt avtal. Stor chans att dom vill behålla dig som kund och sänker priset.
Jag har aldrig bytt ISP sedan 1999. Även om jag tecknade avtalet med Bredbandsbolaget som senare blev uppköpta av Telenor.

För mig har bredbandet bara ökat i pris med 40 kr sedan 1999.
Medans hastigheten har ökat från 10/10Mbit -> 500/500Mbit

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

prismässigt så ligger inte bahnof bra.
Hört bra om B2 iaf så hade jag inte haft bundet mitt skulle jag byta.

Bahnhof - 100 mbit för 389kr
Bredband 2 - 250mbit för 368 kr (dock kampanj så 331kr just nu)

Så 150mbit mer för 58kr lägre pris.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

prismässigt så ligger inte bahnof bra.
Hört bra om B2 iaf så hade jag inte haft bundet mitt skulle jag byta.

Bahnhof - 100 mbit för 389kr
Bredband 2 - 250mbit för 368 kr (dock kampanj så 331kr just nu)

Så 150mbit mer för 58kr lägre pris.

Inte specifikt riktad till dig, men en sån här tråd blir svårt att dra vettiga slutsatser ifrån utan information om stad eller vilket stadsnät man hör till. Bahnhof för mig i Linköpings stadsnät ligger på 379 kr/mån för 250/250.

(såg förövrigt att de har sänkt priset på deras hemsida, så står just nu i kö för att få ner mitt pris lite till, så tack för att du hjälpte mig göra mig uppmärksam på det )

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Inte specifikt riktad till dig, men en sån här tråd blir svårt att dra vettiga slutsatser ifrån utan information om stad eller vilket stadsnät man hör till. Bahnhof för mig i Linköpings stadsnät ligger på 379 kr/mån för 250/250.

(såg förövrigt att de har sänkt priset på deras hemsida, så står just nu i kö för att få ner mitt pris lite till, så tack för att du hjälpte mig göra mig uppmärksam på det )

nae jag vet, därav jag drog mina lokala priser för att slippa lista upp hela sverige haha

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Beror främst på
1) vad har man att välja på
2) vad man prioriterar

Permalänk
Medlem

Telia och Telenor har ytterst få problem.
Bahnhof är ju stor chans att de isolerar dig med en privat ip så det hade jag inte tagit i med tång trots Jon Karlung street creds.

Permalänk

Har Halebop (Telia) och det har funkat utan minsta problem från dag ett!

Permalänk
Medlem

Integritet = bahnhof. Annars billigaste i princip. Du kan alltid byta i efterhand om det inte skulle funka nåt bra... Men med stadsnät brukar det vara problem med 0 eller alla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Har efter lite initialstrul bara haft goda erfarenheter av Bahnhof via öppen fiber på mitt stadsnät. De är mer eller mindre aldrig nere. Gissar att den erfarenheten är omvänt proportionell till hur många aktiva grävmaskiner man har i området, dock. 😁

Permalänk

Tar alla operatörer ut extra avgift om de hyr av Telia öppen fiber? Förutom vid kampanj.

Vid black friday gick jag på telefon med på att fortsätta med Tele2 500/500 för 299kr månaden istället för att byta till Telia. Men nu ser jag att de tar ut avgift ”fiberaccess” 40kr månaden. Känner mig lurad. Och bunden i ett år.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga.
Om du inte ska hosta servrar så kan du ta billigaste ISP du kan få och sedan helt enkelt se om du är nöjd. Är du inte det så är det bara att byta.

Skrivet av FanaticBee:

Tar alla operatörer ut extra avgift om de hyr av Telia öppen fiber? Förutom vid kampanj.

Vid black friday gick jag på telefon med på att fortsätta med Tele2 500/500 för 299kr månaden istället för att byta till Telia. Men nu ser jag att de tar ut avgift ”fiberaccess” 40kr månaden. Känner mig lurad. Och bunden i ett år.

Nätägaren tar ju självfallet ut en hyra från de andra företagen som hyr.
Kan vara så att Tele2 drog bort denna kostnad om man skaffade bredband via dem under BF. Det ska dock ha varit tydligt vad priset skulle bli när denna sänkta kostnad går ut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.