Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

CoreELEC uppdaterat till 19.5 RC2, precis uppdaterat Banana Pi M5an.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får igång kodi på en cromecast (den vill inte hitta delade disken över nätverket (plex fick jag igång, men fungerar inte så bra (seg att få igång en film och undertext fungerar inte bra alls)))?

Är inget problem hitta disken på annan dator i nätverket. men kodi på cromecast vägrar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med stöd för Dolby Vision i mkv-filer, är det på gång?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur ser det ut med stöd för Dolby Vision i mkv-filer, är det på gång?

Från Kodiforumet:
"Seems there's no chance of DV support coming to offical v20 as it would require ffmpeg v5, however ffmpeg v5 is a very big change from ffmpeg v4 (which we currently use) and would required a lot of reworks to be done in Kodi, so the decision appears to have been taken that we need to stick with ffmpeg v4 for Kodi v20 then work to update ffmpeg in Kodi v21."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Från Kodiforumet:
"Seems there's no chance of DV support coming to offical v20 as it would require ffmpeg v5, however ffmpeg v5 is a very big change from ffmpeg v4 (which we currently use) and would required a lot of reworks to be done in Kodi, so the decision appears to have been taken that we need to stick with ffmpeg v4 for Kodi v20 then work to update ffmpeg in Kodi v21."

Okej, har jag tolkat det rätt att man med dolby vision i mp4 tappar ljudkvalité? Så antingen Dolby Vision (mp4) och sämre ljud. Eller vanlig HDR och bra ljud (mkv)?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kodi 20 Nexus RC1 planeras tydligen till slutet av nästa vecka, det rör på sig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi 20 RC1 är släppt.
Så färsk att det inte finns några releasenotes än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

men ingen dolby vision support här va, korrekt ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

men ingen dolby vision support här va, korrekt ?

Enligt vad dom har sagt hittills, inte förrän Kodi 21.
Edit; Så här sade en Team Kodimedlem i somras:
"Seems there's no chance of DV support coming to offical v20 as it would require ffmpeg v5, however ffmpeg v5 is a very big change from ffmpeg v4 (which we currently use) and would required a lot of reworks to be done in Kodi, so the decision appears to have been taken that we need to stick with ffmpeg v4 for Kodi v20 then work to update ffmpeg in Kodi v21."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Enligt vad dom har sagt hittills, inte förrän Kodi 21.
Edit; Så här sade en Team Kodimedlem i somras:
"Seems there's no chance of DV support coming to offical v20 as it would require ffmpeg v5, however ffmpeg v5 is a very big change from ffmpeg v4 (which we currently use) and would required a lot of reworks to be done in Kodi, so the decision appears to have been taken that we need to stick with ffmpeg v4 for Kodi v20 then work to update ffmpeg in Kodi v21."

Tack, jag såg det där några posts upp men hade hoppats på förändring sen augusti..
Har en nvidia shield jag kör kodi för och hade hoppats man kunde spela upp dolby vision saker..
får väl vänta ca 1 år till då ? Eller hur lång tid tror ni till v 21

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

får väl vänta ca 1 år till då ? Eller hur lång tid tror ni till v 21

Lär väl ta omkring ett år innan 21 släpps, 20 kommer när som helst nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack, jag såg det där några posts upp men hade hoppats på förändring sen augusti..
Har en nvidia shield jag kör kodi för och hade hoppats man kunde spela upp dolby vision saker..
får väl vänta ca 1 år till då ? Eller hur lång tid tror ni till v 21

Men ja kan spela upp Dolby Vision på min Nvidia Shield (2019) i Kodi, på min LG så stårdet i alla fall Dolby Vision i hörnet. Men bara så länge de är i formatet MP4. I MKV så blir färgerna konstiga, men kanske MKV ni var intresserade av?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Men ja kan spela upp Dolby Vision på min Nvidia Shield (2019) i Kodi, på min LG så stårdet i alla fall Dolby Vision i hörnet. Men bara så länge de är i formatet MP4. I MKV så blir färgerna konstiga, men kanske MKV ni var intresserade av?

Hmm... Oki.. Vad lustigt att det blir så på ett format men inte annat? Jag är okunnig på sånt här dock.
Filmerna jag testar är mycket riktigt mkv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hmm... Oki.. Vad lustigt att det blir så på ett format men inte annat? Jag är okunnig på sånt här dock.
Filmerna jag testar är mycket riktigt mkv

Det är ett känt problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hmm... Oki.. Vad lustigt att det blir så på ett format men inte annat? Jag är okunnig på sånt här dock.
Filmerna jag testar är mycket riktigt mkv

Okej. Ja testa MP4 då och se om det funkar och om du märker någon skillnad

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Angående Dolby Vision.
Kanske är därför det är en blå ton i de mörka partierna i en av filmerna jag har.
Spelar jag upp med VLC på datorn så ser det bra ut. Det ser även bra ut på TVn om jag kopplar in datorn och spelar upp med VLC.

Detta är dock utan HDR aktiverat i Windows. Något gillar inte när jag aktiverar det. Färgerna blir helt åt fanders överexponerade och det laggar precis som att refresh raten är sänkt till filmens fps (vilket den inte är).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Dolby Vision går att köra med Kodi för Android/Shield sedan ett bra tag om man bara använder rätt variant, i detta fall Mavens Kodinerds builds.

https://www.kodinerds.net/index.php/Thread/69428-Maven-s-Kodi...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Dolby Vision går att köra med Kodi för Android/Shield sedan ett bra tag om man bara använder rätt variant, i detta fall Mavens Kodinerds builds.

https://www.kodinerds.net/index.php/Thread/69428-Maven-s-Kodi...

Intressant.. aldrig hörtt talas om detta.
Är det som en fork av Kodi eller ett paket man installerar i kodi? Lite svårt med forumet på tyska.

Jag själv kör Jellyfin for kodi plugin, så jag kan komma åt mitt jellyfin bibliotek via kodi. Erfarenhet av det + DV ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Intressant.. aldrig hörtt talas om detta.
Är det som en fork av Kodi eller ett paket man installerar i kodi? Lite svårt med forumet på tyska.

Jag själv kör Jellyfin for kodi plugin, så jag kan komma åt mitt jellyfin bibliotek via kodi. Erfarenhet av det + DV ?

Det är en fork, så det är bara installera och ställa in det så fungerar DV om resten av enheterna klarar det.

Shield Pro: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Shield Tube: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är en fork, så det är bara installera och ställa in det så fungerar DV om resten av enheterna klarar det.

Shield Pro: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Shield Tube: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Spännande!

Om jag redan har en kodi installation, krävs avinstall först då? Eller eftersom det är en fork kanske det räknas som ett annat program av systemet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Spännande!

Om jag redan har en kodi installation, krävs avinstall först då? Eller eftersom det är en fork kanske det räknas som ett annat program av systemet?

Den lägger sig som en annan app.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Den lägger sig som en annan app.

spännande.. detta skall testas direkt. Stort takk!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Problemet med mp4 är att man tappar ljudkvalité. Hur är det om man kör Maven, fungerar bästa ljudkvalitet i mkv?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Problemet med mp4 är att man tappar ljudkvalité. Hur är det om man kör Maven, fungerar bästa ljudkvalitet i mkv?

Dolby Vision fungerar med MKV som innehåller TrueHD Atmos ljudspår i Kodinerds.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Dolby Vision fungerar med MKV som innehåller TrueHD Atmos ljudspår i Kodinerds.

Tack, då provar jag den sedan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh
Testade kodinerds till slut men den triggar inte DV på min LG CX tyvärr.. Testat med en film och den blir bara svartvit tyvärr.. Borde det funka out of the box? Vet du om det krävs senaste shielden för detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Gilgamesh
Testade kodinerds till slut men den triggar inte DV på min LG CX tyvärr.. Testat med en film och den blir bara svartvit tyvärr.. Borde det funka out of the box? Vet du om det krävs senaste shielden för detta?

ja man måste ha senaste Shield modellerna, utöver en TV som stödjer DV (ej Samsung).

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ja man måste ha senaste Shield modellerna, utöver en TV som stödjer DV (ej Samsung).

aja... det förklarar. tack..

Visa signatur

Citera för svar!