Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Har fixat en ny htpc och installerat libreelec, nu försöker jag fixa problemet med moviedb så man kan få all info på alla filmer. Är det någon mer som försöker lösa detta? Oerhört tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har alltid fungerat att få info om filmer/serier.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har alltid fungerat att få info om filmer/serier.

Vad jag får fram så är det problem med moviedb och man måste skaffa en egen API hos dom nu och skriva in den manuellt. Men jag fatta lite mer nu och bytte, hämtar info från imdb istället så nu funkar allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Fel ljudspår?!

Jag streamar film via Kodi på datorn direkt till tv. När jag vill kolla på Mad Max så skickar Kodi ljudspåret med regissörens kommentarer. Hur byter jag till det normala ljudspåret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdmarr:

Jag streamar film via Kodi på datorn direkt till tv. När jag vill kolla på Mad Max så skickar Kodi ljudspåret med regissörens kommentarer. Hur byter jag till det normala ljudspåret?

Skickades från m.sweclockers.com

Under ljudinställningar i uppspelningen kan du växla ljudspår.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Är novis på Kodi, använder senaste versionen,

Vilka inställningar har ni för att få bäst flyt på tunga filer, kvalitet och flyt?
Tunga stora MKV H264 hänger sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Är novis på Kodi, använder senaste versionen,

Vilka inställningar har ni för att få bäst flyt på tunga filer, kvalitet och flyt?
Tunga stora MKV H264 hänger sig

Berätta mer om din utrustning. På vilken hårdvara kör du Kodi? Var ligger filmerna lagrade? Hur stora filer pratar vi om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med Kodi 18 och Android enheter?
Kan inte få någon film att starta från varken en MiBox eller en smart-TV.
Har fungerat bra i version 17, fick Kodi i min MiBox uppdaterad häromdagen till 18 och efter så krånglar det.
Provade med att installera Kodi på Tv'n, men samma fel. Försöker starta en film och sen så krashar Kodi och man hamnar i start menyn på båda enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Berätta mer om din utrustning. På vilken hårdvara kör du Kodi? Var ligger filmerna lagrade? Hur stora filer pratar vi om?

Skickades från m.sweclockers.com

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870
Minnesstorlek: 1024
Huvudklocka: 915hz
Win version 8.1
System minne: 24gig
CPU typ: Intel R core i7cpu 950 3,07ghz
Minnestyp: GDDR5

Vad som händer när jag försöker köra dessa filer är att de flyter i 3-5 sekunder sen fryser dem i ca 10-20 sekunder alternativt övergår till nån grönfärg eller extremt pixelhet.
Dom få sekunder som filerna går så är bilden suberb.
Jag kan inte säga att jag är nån expert på alla dessa inställningar eller lyckas utesluta om hårdvaran är för gammal.

Råd motages för att få bukt med detta.
Jag har provat att köra samma filer både på min LCD monitor, min proj och min surfplätta(billig sak) med samma resultat

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med avstängningsknappen i nyaste Kodi? Kör det på en statrionär PC, när jag vill stänga av Kodi så låser sig Kodi och jag måste trycka ctrl-Alt-delete och avsluta aktiviteten,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870
Minnesstorlek: 1024
Huvudklocka: 915hz
Win version 8.1
System minne: 24gig
CPU typ: Intel R core i7cpu 950 3,07ghz
Minnestyp: GDDR5

Vad som händer när jag försöker köra dessa filer är att de flyter i 3-5 sekunder sen fryser dem i ca 10-20 sekunder alternativt övergår till nån grönfärg eller extremt pixelhet.
Dom få sekunder som filerna går så är bilden suberb.
Jag kan inte säga att jag är nån expert på alla dessa inställningar eller lyckas utesluta om hårdvaran är för gammal.

Råd motages för att få bukt med detta.
Jag har provat att köra samma filer både på min LCD monitor, min proj och min surfplätta(billig sak) med samma resultat

Trådat eller trådlöst? Om trådlöst, testa trådat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Trådat eller trådlöst? Om trådlöst, testa trådat.

Trådat

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Det är alltså sammalika även om du använder VLC eller andra mediaspelare?
Isåfall är det ju något annat än Kodi...

Luktar nästan som att det är något bus med hårdvaruaccelerationen (DXVA)...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dr nick:

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870
Minnesstorlek: 1024
Huvudklocka: 915hz
Win version 8.1
System minne: 24gig
CPU typ: Intel R core i7cpu 950 3,07ghz
Minnestyp: GDDR5

Vad som händer när jag försöker köra dessa filer är att de flyter i 3-5 sekunder sen fryser dem i ca 10-20 sekunder alternativt övergår till nån grönfärg eller extremt pixelhet.
Dom få sekunder som filerna går så är bilden suberb.
Jag kan inte säga att jag är nån expert på alla dessa inställningar eller lyckas utesluta om hårdvaran är för gammal.

Råd motages för att få bukt med detta.
Jag har provat att köra samma filer både på min LCD monitor, min proj och min surfplätta(billig sak) med samma resultat

Nytt grafikkort är vad du behöver. Det kortet har väl knappt stöd för 4K

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nytt grafikkort är vad du behöver. Det kortet har väl knappt stöd för 4K

Har du nått bra tips?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@dr nick:

Tipset är nog en så sen generation som möjligt. Ärligt talat så var det ett tag sedan jag läste in mig på vad som ska till för De senaste formaten.

Vad kör du kodi på? Jag byggde med Ryzen™ 3 2200G för något år sedan. (Apu)
Gick inte alls med libreelec vid den tiden. Den var helt ny då så det tog en jäkla tid innan det fungerade med linux.. kunde man ju listat ut

Ska du spela nåt tyngre på den? Eller bara emulatorer typ?

Billigaste polariskortet? Fanns rx550 förut men vet inte om de går att köpa längre

Ska du spela lite mer häftiga grejer så finns väl rx 580 för strax över två papp.

Edit
Detta klarar att hårdvaruavkoda det du behöver och har hdmi 2.0
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4296251

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det möjligt att köra kodi och låta den hitta allt via en plex server?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Selmalagerlöf:

Ja det finns plex app i kodi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nytt grafikkort är vad du behöver. Det kortet har väl knappt stöd för 4K

Var står det att det är 4k-filmer? Jag kör egengjorda blu-rayrippar (H264) på 22-32 GB över kabel från min server till HTPCn som har en i3 4340. Inget grafikkort. Funkar perfekt.

Skrivet av dr nick:

Har du nått bra tips?

Test att köra direkt till VLC eller MPC? Hackar det då med? Din processor är visserligen lite klenare än min men du har ett grafikkort som är klart kraftfullare. Borde inte strula, speciellt inte med så filmer som 4 GB.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@[SH]:

Helt riktigt ang 4k.
Så länge man har hårvaruavkodning aktiverat så tar grafikkortet hand om jobbet. Även de inbyggda i intels cuper. H264 acceleration ska stödjas av radeon 6870

Felet ligger där någon stans... hans CPU lär inte klara av att avkoda

@”dr nick”:

Du har inte mest minne i din maskin.. missade det. Gissar att du kör Windows? Vilken version?

Har du testat exempelvis libreelec om du bara ska ha datorn till kodi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870
Minnesstorlek: 1024
Huvudklocka: 915hz
Win version 8.1
System minne: 24gig
CPU typ: Intel R core i7cpu 950 3,07ghz
Minnestyp: GDDR5

Vad som händer när jag försöker köra dessa filer är att de flyter i 3-5 sekunder sen fryser dem i ca 10-20 sekunder alternativt övergår till nån grönfärg eller extremt pixelhet.
Dom få sekunder som filerna går så är bilden suberb.
Jag kan inte säga att jag är nån expert på alla dessa inställningar eller lyckas utesluta om hårdvaran är för gammal.

Råd motages för att få bukt med detta.
Jag har provat att köra samma filer både på min LCD monitor, min proj och min surfplätta(billig sak) med samma resultat

Vilket ljudformat kör du?

nu har jag äldre delar i min burk, men går inte köra 7.1 ljud på den över huvud taget (laggar), 5.1 ljud fungerar. nyare burken jag har går det smärtfritt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@[SH]:

Helt riktigt ang 4k.
Så länge man har hårvaruavkodning aktiverat så tar grafikkortet hand om jobbet. Även de inbyggda i intels cuper. H264 acceleration ska stödjas av radeon 6870 Hur/var ställer jag in detta?

Felet ligger där någon stans... hans CPU lär inte klara av att avkoda

@”dr nick”:

Du har inte mest minne i din maskin.. missade det. Gissar att du kör Windows? Vilken version?
Jag har 24gig ram, kör win 8.1

Har du testat exempelvis libreelec om du bara ska ha datorn till kodi Ja bara kodi. Vad är det?

Svar ovan i texten

Permalänk

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men jag hade tänkt att uppgradera kodi. Just nu så kör jag kodibuntu vilket bygger på ubuntu 14.04 LTS.
Så är det värt att dra ner ubuntu server och installera Kodi.
Kodi är värkligen en underbar plattform.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Hasseman84: Kör på bara. Vill du göra det enklare för dig kör du på LibreELEC istället (om du inte använder datorn till nåt annat än kodi)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som fått Tidal Masters MQA att fungera i Kodi? Jag kör idag Volumio + BubbleUPNP och det fungerar bra, bortsett från att det inte finns stöd för MQA.

Permalänk
Skrivet av immutable:

@Hasseman84: Kör på bara. Vill du göra det enklare för dig kör du på LibreELEC istället (om du inte använder datorn till nåt annat än kodi)

Nice. Jag kör enbart burken för KODI. Inget annat. Tackar för tipset.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Github var inget för mig. För mycket problem.
1. Skärmen eller tv:n (ansluten med HDMI via förstärkare till HTPC:N) får upplösningen att strula så bilden blir större än vad den egentligen är.
2. Filer Serier som fortfarande är i .ZIP / .RAR klarar den inte av att spela. Försökt hitta info till det men jag har inte hittat något.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

@Hasseman84:

Jag har själv inga videos i rar/zip format, men googlade lite och det verkar som du måste installera ett addon för det: https://kodi.wiki/view/Add-on:RAR_archive_support

Angående bilden vet jag inte, men jag har en inställning på min TV där jag kan välja att källan på en viss HDMI-ingång är PC, och då får jag inga problem med upplösningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Github var inget för mig. För mycket problem.
1. Skärmen eller tv:n (ansluten med HDMI via förstärkare till HTPC:N) får upplösningen att strula så bilden blir större än vad den egentligen är.
2. Filer Serier som fortfarande är i .ZIP / .RAR klarar den inte av att spela. Försökt hitta info till det men jag har inte hittat något.

Precis som Basse säger här ovan, nu behöver man ett Addon för det. Lite störigt eftersom det funkade out of the box tidigare, men jag har inte haft något problem efter installation av addonnet.

Det finns (nästan garanterat) ett läge på TVn för varje källa som heter typ Overscan/PC/Zoom eller liknande.

Visa signatur
Permalänk

Hejsan

Är det bara för mig Subscene tillägget helt plötsligt INTE fungerar? står att det ej hittar någon sub , oavsett om man auto söker eller manuellt. Andra subtitles fungerar... Men vill köra subscene.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hejsan

Är det bara för mig Subscene tillägget helt plötsligt INTE fungerar? står att det ej hittar någon sub , oavsett om man auto söker eller manuellt. Andra subtitles fungerar... Men vill köra subscene.

Nej, det är inte bara du. Har också haft problem i ca 3 veckor nu.
Testat det mesta man kan komma på utan att lyckas.