Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Har kört XBMC/KODI i många år och varit nöjd då det är snabbt och smidigt men då jag nyligen köpt en 4K HDR TV (LG OLED B7) så vill jag givetvis få ut bästa möjliga kvalitet av det jag tittar på men märker att KODI inte är speciellt bra på att spela upp 4K/HDR material. Finns det något sätt att byta själva uppspelaren på? Sambon vill ha KODIs snygga menysystem då det är enkelt att läsa om film/tv man vill titta på, själv så får jag använda MPC HC + MadVR för att kika på 4K/HDR material men om det skulle gå att implementera denna i KODI så skulle det ju vara tippetitopp.

Någon som har en lösning på "problematiken"?

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=259188
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=209596

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ingen har väl missat att 17.6 är ute nu, vilket troligen är sista versionen av 17.
https://kodi.tv/article/kodi-v176-final-very-last

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med skanningen?
När jag markerar en mapp och väljer "skanna efter nytt innehåll" så säger den att den inte får kontakt med fjärrservern,

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@The_St1g
Du kanske har löst de redan men uppdatera dina tillägg i Kodi och scanna igen så bör det funka.
Råkade själv ut för detta idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tjena. Har nyligen tryck in OSMC/Kodi på en gammal ATV1, nu skulle jag gärna få igång någon form av Wifi, googlat runt som en tok efter dels en usb-wifi som kan funka, men även sett att det kanske är så att man kan få igång original wifit i Appletvn.

Någon haxxor som kan hjälpa till? kan jag få igång original wifit? eller vilket usb wifi ska jag köpa?
Annars funkar den klockrent, glad att kunna använda en gammal ATV1:a till något.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tjena. Har nyligen tryck in OSMC/Kodi på en gammal ATV1, nu skulle jag gärna få igång någon form av Wifi, googlat runt som en tok efter dels en usb-wifi som kan funka, men även sett att det kanske är så att man kan få igång original wifit i Appletvn.

Någon haxxor som kan hjälpa till? kan jag få igång original wifit? eller vilket usb wifi ska jag köpa?
Annars funkar den klockrent, glad att kunna använda en gammal ATV1:a till något.

https://discourse.osmc.tv/t/atv1-internal-wifi-adapter-how-to...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Mille Grazie!
Ska testa imorrn

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Kodi med UHD och HDR? Tidigare läste jag att det inte hade stöd för HDR.

Går det nu eller måste man köra en extern spelare?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Verkar krävas:
- Nvidia grafikkort
- lav filter
- mad vr
- mpc be

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Verkar krävas:
- Nvidia grafikkort
- lav filter
- mad vr
- mpc be

Trist att det inte finns implementerat. Är det på gång i framtida uppdateringar?

Då kanske man också behöver bättre grafikkort än ett 1030?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Framtida uppdateringar, då blir det Kodi 18 vilket lär dröja då den knappt är i alpha-stadiet än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Hur fungerar Kodi med UHD och HDR? Tidigare läste jag att det inte hade stöd för HDR.

Går det nu eller måste man köra en extern spelare?

Fungerar i kodi(libreelec) på min billiga s905x amlogicbox.
Både UHD och HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@Shakermaker: Framtida uppdateringar, då blir det Kodi 18 vilket lär dröja då den knappt är i alpha-stadiet än.

Jag kan inte heller se HDR på listan över nya funktioner?

Skrivet av Ugga:

Fungerar i kodi(libreelec) på min billiga s905x amlogicbox.
Både UHD och HDR.

Jo, jag har varit inne lite på en ny Android-box. Kan de verkligen spela UHD och HDR i högsta kvalité?

De har väl annars istället andra problem (kan inte spela HD-ljud, etc), om jag inte är fel ute?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

@Shakermaker:
Kör SPMC (Kodi fork) på mina boxar för att få ut HD-ljud, funkar fint. Inga problem med 4K heller, HDR vet jag inte.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

@Shakermaker:
Kör SPMC (Kodi fork) på mina boxar för att få ut HD-ljud, funkar fint. Inga problem med 4K heller, HDR vet jag inte.

Läste en del och det verkar intressant. Kan jag installera SPMC på min HTPC och/eller Androidbox (förutsatt att HDMI-versionen har stöd) och få ut UHD med HDR och HD-ljud? Det låter ju som den ultimata lösningen och fantastiskt enkelt i så fall?!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Läste en del och det verkar intressant. Kan jag installera SPMC på min HTPC och/eller Androidbox (förutsatt att HDMI-versionen har stöd) och få ut UHD med HDR och HD-ljud? Det låter ju som den ultimata lösningen och fantastiskt enkelt i så fall?!

Libreelec på min Androidbox klarar HD-ljud(Atmos mm) och HDR. Tänk på att helst köpa en med gigabit trådar om du vill köra HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Shakermaker:
SPMC är en Kodi-fork specifikt för Android så det lirar nog inget bra med HTPC utan speciallösningar.
SPMC i mitt fall då jag kör Android TV OS så finns den direkt i Playstore, dock inte uppdaterad till Kodi 18 ännu.
Som sagt, HDR har jag inte koll på, föreslår SPMC specifikt forum i detta fall.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jo, jag har varit inne lite på en ny Android-box. Kan de verkligen spela UHD och HDR i högsta kvalité?
De har väl annars istället andra problem (kan inte spela HD-ljud, etc), om jag inte är fel ute?

Kolla i så fall : https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Libreelec på min Androidbox klarar HD-ljud(Atmos mm) och HDR. Tänk på att helst köpa en med gigabit trådar om du vill köra HDR.

Intressant. Får kolla på det.

Skrivet av frasse_84:

@Shakermaker:
SPMC är en Kodi-fork specifikt för Android så det lirar nog inget bra med HTPC utan speciallösningar.
SPMC i mitt fall då jag kör Android TV OS så finns den direkt i Playstore, dock inte uppdaterad till Kodi 18 ännu.
Som sagt, HDR har jag inte koll på, föreslår SPMC specifikt forum i detta fall.

Jag förstår. Får kolla upp hur det ser ut.

Spar ju in en hel del pengar om jag slipper uppgradera HTPC:n för HDR. Jag har även en sån här:
R-BOX-Pro-Amlogic-S912-Android-6-0-Marshmallow-4K-60FPS-3G-16G-TV-BOX

Om inte min box nu skulle fungera så kan ju MINIX U9-H vara ett alternativ...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Intressant. Får kolla på det.

Jag förstår. Får kolla upp hur det ser ut.

Spar ju in en hel del pengar om jag slipper uppgradera HTPC:n för HDR. Jag har även en sån här:
R-BOX-Pro-Amlogic-S912-Android-6-0-Marshmallow-4K-60FPS-3G-16G-TV-BOX

Om inte min box nu skulle fungera så kan ju MINIX U9-H vara ett alternativ...

S912 klarar HDR och allt med Libreelec.

Hämta en communitybuild för S912 och lägg på ett SD-kort/USB-minne och prova bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ett prem-acc på Cmore där jag streamar sport. Problemet är att jag inte hittar någon addon som funkar, har någon mer tur och skicklighet än mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weldox Junior:

Jag har ett prem-acc på Cmore där jag streamar sport. Problemet är att jag inte hittar någon addon som funkar, har någon mer tur och skicklighet än mig?

Cmore är skit som kräver silverlight. Tror det endast finns app till xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Hejsan. Jag har enerverande problem med uppspelning av video på en HTPC som borde klara av det utan problem. Gäller både i Kodi och VLC.

Systemet:
Amd A4-5300
8 GB ram
Intel SSD 520 60Gb. Windows 7 64 bit, kodi etc.
HDD för filer
Cruical m4 ssd som prov.

Jag upplever ryckningar och hack vid uppspelning av nedladdade 1080p mkv filer. Fungerar OK att streama via tex cmore eller svtplay. Youtube 1080p60fps funkar inte, men det felet verkar vara allmänt oavsett hårdvara, lite på chans.

Jag är totalt kass på filtyper, codec och liknande, men: Felet är inte på all video. Nu senast var det en hevc fil? Se bifogade screenshots. Samma fil fungerar klockrent på en äldre sunkdator med nvidea grafik, typ gt120 eller något sådant skräp. Är det så att amd's hårdvara är för kass för dessa filer eller kan det finnas andra problem? Bifogar log och bilder på inställningar.

Tack på förhand.

Video:
https://www.dropbox.com/s/ssdotp3dz0mqifc/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Inställningar:
https://www.dropbox.com/s/yv176yfd12nqe84/Sk%C3%A4rmklipp%202...
https://www.dropbox.com/s/apc0ce0apkuh8ae/Sk%C3%A4rmklipp%202...
https://www.dropbox.com/s/m3hhzh1skmwa07u/Sk%C3%A4rmklipp%202...
https://www.dropbox.com/s/lbjyhlxjki32y9e/Sk%C3%A4rmklipp%202...
https://www.dropbox.com/s/9q7hyqnjreqq782/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Log:
https://www.dropbox.com/s/9q7hyqnjreqq782/Sk%C3%A4rmklipp%202...

Permalänk
Medlem

Tur att man har en Xbox för nu fungerar det på Xbox one
https://kodi.tv/article/kodi-xbox-one

Permalänk
Medlem

Detta är en mer grafikkortsfråga, men nån kanske har erfarenhet av detta.
Har köpt ett Nvidia 1030gt kort till htpcn, hade ett amd 6450 innan. Flyter på bra på allt, men inte när det ska spelas upp nåt i 23.976hz i kodi, då laggar det som f*n, men slår jag bort autoHZ, så det blir 60hz, då funkar det bra... vad beror detta på, funkade ju på det gamla amd 6450. Är det nån särskild inställning på nvidiakortet för att få det att funka? Vill ha rätt hz på serier/filmer ju!

Permalänk
Medlem

Ska tydligen finnas ett plugin för Netflix för Kodi 18, hittar länken till Github men det skulle lika gärna vara på kinesiska.

Plugin.video.netflix heter pluginet, finns massor av guider för Pi, men inget för Windows.

Utvecklaren själv har ju kommenterat att det går men hur fasiken gör man?

Hittade något om att lägga den under CDM-mappen, den finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Detta är en mer grafikkortsfråga, men nån kanske har erfarenhet av detta.
Har köpt ett Nvidia 1030gt kort till htpcn, hade ett amd 6450 innan. Flyter på bra på allt, men inte när det ska spelas upp nåt i 23.976hz i kodi, då laggar det som f*n, men slår jag bort autoHZ, så det blir 60hz, då funkar det bra... vad beror detta på, funkade ju på det gamla amd 6450. Är det nån särskild inställning på nvidiakortet för att få det att funka? Vill ha rätt hz på serier/filmer ju!

Bump... nån som har en ide? Eller är Nvidia kasst och ha när man spelar upp 23.976hz filmer?

Permalänk

För att få ett grafisk gränssnitt i kodi med en Synology NAS, måste man ställa in NFS?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har problem med kodi på min ubuntu-burk.

Jag har Kodi installerat på min server som står på 24/7, och den är kopplad till min receiver och sen vidare till min TV, och det fungerar bra fram till att man stänger av TV och receiver. För när man sen sätter på allt är bilden på Kodi bara svart, ljudet spelas om man sätter på en film, men inte mer än så. Det är inte så att det är nån skärmsläckare eller dyl, bilden är bara svart.

Om jag istället är i desktop-miljö fungerar det precis som det ska. Vet nån vad som kan orsaka detta?

Permalänk
Medlem

Har fixat en ny htpc och installerat libreelec, nu försöker jag fixa problemet med moviedb så man kan få all info på alla filmer. Är det någon mer som försöker lösa detta? Oerhört tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz