Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att ni Shield Pro har problem med HDR10/DV vad menar ni då för min har nämligen aldrig haft några problem med varken eller och då har jag haft min i snart två år? Detta oavsett källmaterial. HDR funkar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Tydligen skall stödet för Nvidia Gamestream dvs streama från lokal PC till Shield läggas ner till förmån av endast Geforce Now.
Har själv inte fått mailet än men förutsätter att detsamma gäller oss i EU..

<Uppladdad bildlänk>

Tröttsamt då det är stor skillnad på GF Now och Gamestream i mitt tycke, särskilt då en inte kan spela vilket spel som helst på Geforce Now, blir att utforska något mindre komplett alternativ.. :S Har hittills tyckt att Moonlight funkat bra eller bättre än nvidias egen klient men Sunshine har jag inte mycket erfarenhet av och communityts erfarenheter verkar minst sagt blandade...

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/znm4z3/well...

Jag har alltid använt Moonlight vilket funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Tydligen skall stödet för Nvidia Gamestream dvs streama från lokal PC till Shield läggas ner till förmån av endast Geforce Now.
Har själv inte fått mailet än men förutsätter att detsamma gäller oss i EU..

<Uppladdad bildlänk>

Tröttsamt då det är stor skillnad på GF Now och Gamestream i mitt tycke, särskilt då en inte kan spela vilket spel som helst på Geforce Now, blir att utforska något mindre komplett alternativ.. :S Har hittills tyckt att Moonlight funkat bra eller bättre än nvidias egen klient men Sunshine har jag inte mycket erfarenhet av och communityts erfarenheter verkar minst sagt blandade...

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/znm4z3/well...

Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid använt Moonlight vilket funkat bra.

Väldigt märkligt beslut, varför lägga ner nånting så pass enkelt men fullt fungerande? Finns ju folk som köpt Shielden enbart för Gamestream.
Moonlight ska väl dock vara byggd på samma API så det påverkas väl också antar jag?
Själv rockar jag iaf Parsec, inte för spel då o inte för Shielden, men såvitt jag vet så ska det funka bra där också, så kan vara värt att kolla upp.

Skrivet av Svantesson666:

Den släpptes 2019. Den första kom 2015 men någon tredje är inte utannonserad än.

Vet iofs inte om jag skulle kalla 2019-versionen så mycket för 2nd gen, enda nya den egentligen fick var väl AI-uppskalningen o ny fjärris, men annars är dom samma maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Väldigt märkligt beslut, varför lägga ner nånting så pass enkelt men fullt fungerande? Finns ju folk som köpt Shielden enbart för Gamestream.
Moonlight ska väl dock vara byggd på samma API så det påverkas väl också antar jag?
Själv rockar jag iaf Parsec, inte för spel då o inte för Shielden, men såvitt jag vet så ska det funka bra där också, så kan vara värt att kolla upp.

Vet iofs inte om jag skulle kalla 2019-versionen så mycket för 2nd gen, enda nya den egentligen fick var väl AI-uppskalningen o ny fjärris, men annars är dom samma maskin.

Den fick också stöd för DV vilket gör rätt stor skillnad för folk som sitter på en OLED eller bättre LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Den fick också stöd för DV vilket gör rätt stor skillnad för folk som sitter på en OLED eller bättre LCD.

Ah juste, den tänkte jag inte på. Tycker iofs att HDR10 funkar fint det, fast då har jag å andra sidan aldrig jämfört med DV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nån annan som har problem med svt play-appen på shield? Efter en stund (säg 20-40 minuter) säckar hela skiten ihop...börjar med lite lagg som bara blir värre och värre rätt snabbt. Omstart av appen så funkar det igen.

Yes sir!
Blev galen under fotbolls-vm!
För mig funkade det ungefär en timme sen började det lagga järnet, kunde inte ens stänga ner.
Till slut så kraschade appen och då gick det oftast bra att börja på nytt.
Konstigt, aldrig varit med om det tidigare.
Vet inte om det var en kombination med appen och livesändning eller liknande.

En helt annan fråga till et som följer tråden:
Vad kan en Shield 2015 inkl fjärrkontroll vara värd?

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Yes sir!
Blev galen under fotbolls-vm!
För mig funkade det ungefär en timme sen började det lagga järnet, kunde inte ens stänga ner.
Till slut så kraschade appen och då gick det oftast bra att börja på nytt.
Konstigt, aldrig varit med om det tidigare.
Vet inte om det var en kombination med appen och livesändning eller liknande.

En helt annan fråga till et som följer tråden:
Vad kan en Shield 2015 inkl fjärrkontroll vara värd?

Betalade 800kr för min för ett par år sen. Dock måste man ju skaffa annan fjärris då orginalet är helt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Betalade 800kr för min för ett par år sen. Dock måste man ju skaffa annan fjärris då orginalet är helt värdelös.

Ja batteriet är ju inget vidare på spelkontrollen som följde med.
Men jag använder alltid TV-fjärren, funkar hur bra som helst (ingen mikrofonfunktion dock, såklart)

Visa signatur

mjaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Ja batteriet är ju inget vidare på spelkontrollen som följde med.
Men jag använder alltid TV-fjärren, funkar hur bra som helst (ingen mikrofonfunktion dock, såklart)

Själv köpte jag mig en Firestick-fjärris istället, funkar klockers o har fler knappar jag kan remappa hur jag vill, samt att den är mindre o går på blåtand istället för nå slags IR. Kör iofs min Shield utan tvn igång ganska mycket så måste ha en separat jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Den släpptes 2019. Den första kom 2015 men någon tredje är inte utannonserad än.

Det blir nog inga fler skulle jag gissa på. Nu när Philips och Sony kör Android TV inbyggt istället. Säkert fler tillverkare som kommer haka på snart.
Jag märkte ingen som helst skillnad mellan Shield och vår Philips OLED807 Android. Appar startar lika snabbt på båda, skippande i Plex och Youtube tar också lika lång tid. Enda skillnaden jag hittar är att Youtube fungerar med HDR på Tvn men inte på Shield Pro 2019.
Sen kan man väl kanske påpeka att Shield Pro 2019 har kanske en aningens bättre uppskalning av 1080p material till 4K tack vare AI-stödet än vad Philips TV har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Det blir nog inga fler skulle jag gissa på. Nu när Philips och Sony kör Android TV inbyggt istället. Säkert fler tillverkare som kommer haka på snart.
Jag märkte ingen som helst skillnad mellan Shield och vår Philips OLED807 Android. Appar startar lika snabbt på båda, skippande i Plex och Youtube tar också lika lång tid. Enda skillnaden jag hittar är att Youtube fungerar med HDR på Tvn men inte på Shield Pro 2019.
Sen kan man väl kanske påpeka att Shield Pro 2019 har kanske en aningens bättre uppskalning av 1080p material till 4K tack vare AI-stödet än vad Philips TV har.

Du märker skillnad om du vill kunna spela upp HD ljud tex Atmos TrueHD och DTS-X om man har en soundbar/ljudsystem som klarar det.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du märker skillnad om du vill kunna spela upp HD ljud tex Atmos TrueHD och DTS-X om man har en soundbar/ljudsystem som klarar det.

Jepp det har vi och har kopplat e-arc soundbaren direkt till Tvns HDMI E-ARC uttag. Shield:en har vi på Hdmi 1. Dolby Atmos och DTS-X funkar fint när vi spelar upp saker både med Shield och med TVns inbyggda Android vill jag minnas, iaf Dolby Atmos vet jag vi får upp notis på skärmen om att det är aktivt (samt på soundbaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jepp det har vi och har kopplat e-arc soundbaren direkt till Tvns HDMI E-ARC uttag. Shield:en har vi på Hdmi 1. Dolby Atmos och DTS-X funkar fint när vi spelar upp saker både med Shield och med TVns inbyggda Android vill jag minnas, iaf Dolby Atmos vet jag vi får upp notis på skärmen om att det är aktivt (samt på soundbaren).

Du får inte Dolby TrueHD Atmos eller DTS-X via TV, att du får Atmos notis betyder inte Atmos TrueHD utan den Atmos som streaming tjänsterna använder vilket inte är samma sak.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du får inte Dolby TrueHD Atmos eller DTS-X via TV, att du får Atmos notis betyder inte Atmos TrueHD utan den Atmos som streaming tjänsterna använder vilket inte är samma sak.

Har osså "Dolby Notice" aktiverat på min TV å har en 4K Chromecast Google TV (HDMI port 1 på TV:n) å har Netflix 4K, en Marantz NR 1711 7.2 recvier (HDMI ARC/eARC port 2 på TV:n). Kör Atmos 5.1.2. Får upp i TV:ns högra hörn - Dolby Vision/Dolby Atmos när Atmos/Vision filmer/serier på Netflix körs. Chromecasten har bara HDMI 2.0 å recviern har HDMI 2.1. Man får inte Atmos TrueHD som du säger, utan DD+ Atmos i displayen på recviern. Atmos ljud på Netflix 4K är inte samma som på en på Blu ray film med Atmos.DTS:X ljud har jag bara på några Blu ray filmer bl.a 4K "Battleship".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kin0:

Yes sir!
Blev galen under fotbolls-vm!
För mig funkade det ungefär en timme sen började det lagga järnet, kunde inte ens stänga ner.
Till slut så kraschade appen och då gick det oftast bra att börja på nytt.
Konstigt, aldrig varit med om det tidigare.
Vet inte om det var en kombination med appen och livesändning eller liknande.

En helt annan fråga till et som följer tråden:
Vad kan en Shield 2015 inkl fjärrkontroll vara värd?

Jag fick precis samma i svt-appen. Trodde det var något fel med min burk men då verkar det vara något med mjukvaran då antar jag. Tack för info!

Permalänk
Medlem

Boxar av olika slag är ju alltid kul, så nu har jag köpt mig en Shield. Kommer dock inte riktigt överens med den än: bilden (IPTV) via TiviMate blir märkbart sämre när jag kör över Shielden än med nämnd app på TV'n (C2 och KD65A1). Upplever att det blir ryckigare och mer onaturlig bild när jag kör via Shielden. Har testat olika HDMI-kablar utan förbättring.

Har någon upplevt liknande problem och fann ni någon lösning?

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ess-ett:

Boxar av olika slag är ju alltid kul, så nu har jag köpt mig en Shield. Kommer dock inte riktigt överens med den än: bilden (IPTV) via TiviMate blir märkbart sämre när jag kör över Shielden än med nämnd app på TV'n (C2 och KD65A1). Upplever att det blir ryckigare och mer onaturlig bild när jag kör via Shielden. Har testat olika HDMI-kablar utan förbättring.

Har någon upplevt liknande problem och fann ni någon lösning?

Misstänker att du har Shielden i 59.94 Hz och kollar på kanaler som är i 50hz, då måste du ställa Shielden i 50hz också för flyt.

Permalänk
Medlem

I Tivimate kan du också ställa in "framerate". Jag har gjort så. Tycker det flyter på bra.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Misstänker att du har Shielden i 59.94 Hz och kollar på kanaler som är i 50hz, då måste du ställa Shielden i 50hz också för flyt.

Ett antagande du hade helt rätt i. Tack för tipset, förstår inte hur jag lyckats missa det där.

Skrivet av Ploppsan:

I Tivimate kan du också ställa in "framerate". Jag har gjort så. Tycker det flyter på bra.

Tack för det.

Om någon sitter på andra bra inställningar och tweaks tar jag glatt emot dem.

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem

Kör nu Kodi 20 (Nexus) RC2 på min Shield (som fortfarande är kvar på 8.2.3), funkar bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

För er som gamla KODI 19.3 buggar för som hos mig på Pro. Gå in i Kodi: Go settings/addons/ install from repository/ All repositories/ Program addons.. in here look for Kodi Android Installer, install it, go into it and run it. You will see all Kodi builds old and new!

Varför får jag inte en nyare version än 19.3 av Kodi? Play Store tillåter inte det, uppfyller inte kraven... nej det är inget skämt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

För er som gamla KODI 19.3 buggar för som hos mig på Pro. Gå in i Kodi: Go settings/addons/ install from repository/ All repositories/ Program addons.. in here look for Kodi Android Installer, install it, go into it and run it. You will see all Kodi builds old and new!

Varför får jag inte en nyare version än 19.3 av Kodi? Play Store tillåter inte det, uppfyller inte kraven... nej det är inget skämt.

Minns inte detaljerna, men Kodi 19 är kompilerat med en lägre Androidversion än Play Market tillåter som target sen ett tag tillbaka. Man får plocka hem .apk och sideloada istället.

Kodi 20 kommer reda ut den saken, lär väl släppas rätt snart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kodi 20 kommer reda ut den saken, lär väl släppas rätt snart.

Jag kör Kodi 20 RC2 på min, funkar hur bra som helst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest med Shielden är att Telenor Stream appen inte finns, eller går den att få in på något sätt?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Det som stör mig mest med Shielden är att Telenor Stream appen inte finns, eller går den att få in på något sätt?

Det är inte scheldens fel. Det är telenors fel att de inte valt och görs en app för Android tv, utan bara till Android mobil. Det är två olika.

Det går att casta till schelden från mobil appen. Något annat sätt vet inte jag om

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Stöd för Dolby Vision ska nu tydligen finnas i Kodi 21 Omega nightlys.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

As I was working on the Dolby Vision code for Android I decided to update this build and as far as I know this is the only software that can playback 4K Blurays on Android complete with menus (please, correct me if there's anything out there that I don't know).

And since Dolby Vision is now part of Kodi I have updated this build to be synced with Kodi's latest changes.
Libbluray improved a lot since 2021 so not many changes were needed and I figured out a way to put the needed changes in Kodi itself, so libbluray can be updated without compromising the code here.

I also updated the Addon to be in sync with the latest libbluray used by Kodi, which is 1.3.2. 

Tested with the Nvidia Shield and it worked as it should.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=360250&pid=3131356#p...
https://github.com/fandangos/Kodi-HDR-Edition/tree/Android-Bl...

Permalänk
Medlem

Annars verkar det helt ok att köra Kodi 21 nightlys för DV:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=360250&pid=3131391#p...
"We are still very early in v21 dev cycle, and while a number of changes have gone in since v20 was branched off Master several weeks ago, the ffmpeg update as far as I'm aware is the only thing of significance (from a code pov) to have gone into Master. So at the moment Master for v21 could be viewed as v20 with some bonus features."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Är det bara hos mig youtube appen till shield ha blivit extremt seg?? Segt att gå upp/ner i spellistor, ibland hoppa den över en rad i min lista då man dubbel trycker upp eller ner.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är det bara hos mig youtube appen till shield ha blivit extremt seg?? Segt att gå upp/ner i spellistor, ibland hoppa den över en rad i min lista då man dubbel trycker upp eller ner.

Inget ja har märkt skälv.
Men tästa att starta om schelden (menyn, starta om) .

Du kan också dubbelklicka på "ring" knappen på kontrollen och verkligen stänga av alla appar så går i bakgrunden.

Sist: ominstallera appen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.