Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Inget jag saknar med Kodi installerat och CEC kör jag inte med på nån enhet eftersom det buggar ur titt som tätt på grund av olika tillverkares implementering, standardiseringen behöver skärpas upp rejält.

Finns Netflix, HBO etc i Kodi? Kodi är väl bara för hemmaserver bruk likt Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns Netflix, HBO etc i Kodi? Kodi är väl bara för hemmaserver bruk likt Plex?

finns addon för det, vissa funkar bättre än andra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns Netflix, HBO etc i Kodi? Kodi är väl bara för hemmaserver bruk likt Plex?

https://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=154

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kan man spela HDR10/10Plus med Plex appen på Shield 2019? Hur vet man att HDR är igång?

Permalänk
Medlem

När tror ni när nästa Shield version lanseras och vad för specs kan man förvänta sig? Jag hade gillat om det kom en ny Shield med HDMI 2.1 så den kunde kanske skala upp 4K material till 8K. Jag frågar för att jag är sugen på köpa en men den senaste Shield är 3 år gammal. Är det bättre och vänta kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan man spela HDR10/10Plus med Plex appen på Shield 2019? Hur vet man att HDR är igång?

HDR10/DV, du får upp en notis på TV.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

När tror ni när nästa Shield version lanseras och vad för specs kan man förvänta sig? Jag hade gillat om det kom en ny Shield med HDMI 2.1 så den kunde kanske skala upp 4K material till 8K. Jag frågar för att jag är sugen på köpa en men den senaste Shield är 3 år gammal. Är det bättre och vänta kanske?

Folk har frågat den frågan i flera år, men det finns ingen ny på kartan än sålänge. Hade också gärna sett HDMI 2.1 för 4K 120hz så man slipper tänka på allt som heter frame rate matching osv. Men väljer du att vänta så får du nog allt vänta ett tag, alternativt bara köpa en beggad o vara nöjd med den sålänge. Tillomed en 2015-modell är fortfarande en riktigt bra pryl såhär 2022.

Permalänk
Medlem

Nån annan som har problem med svt play-appen på shield? Efter en stund (säg 20-40 minuter) säckar hela skiten ihop...börjar med lite lagg som bara blir värre och värre rätt snabbt. Omstart av appen så funkar det igen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Nån annan som har problem med svt play-appen på shield? Efter en stund (säg 20-40 minuter) säckar hela skiten ihop...börjar med lite lagg som bara blir värre och värre rätt snabbt. Omstart av appen så funkar det igen.

Funkar fint här.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Snusfri
Skrivet av NoAim:

Nån annan som har problem med svt play-appen på shield? Efter en stund (säg 20-40 minuter) säckar hela skiten ihop...börjar med lite lagg som bara blir värre och värre rätt snabbt. Omstart av appen så funkar det igen.

Märkte det när jag hade på VM i bakgrunden att bilden började hacka och likaså ljudet för att sedan hoppa ut till dashboarden, startade om appen och då fungerade det normalt igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

När tror ni när nästa Shield version lanseras och vad för specs kan man förvänta sig? Jag hade gillat om det kom en ny Shield med HDMI 2.1 så den kunde kanske skala upp 4K material till 8K. Jag frågar för att jag är sugen på köpa en men den senaste Shield är 3 år gammal. Är det bättre och vänta kanske?

Någon riktig anledning att släppa en ny version finns inte, efterfrågan för 8K är väl närmast noll och det råder komponentbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Någon riktig anledning att släppa en ny version finns inte, efterfrågan för 8K är väl närmast noll och det råder komponentbrist.

Jo efterfrågan finns,. 4K/120hz, mer RAM, AV1 är väl det som önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Funkar fint här.

Du kan se t.ex en hel VM-match utan problem? (Det är det enda jag testat)

Skrivet av THB:

Märkte det när jag hade på VM i bakgrunden att bilden började hacka och likaså ljudet för att sedan hoppa ut till dashboarden, startade om appen och då fungerade det normalt igen.

Och det återkom inte igen efter en stund?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Du kan se t.ex en hel VM-match utan problem? (Det är det enda jag testat)

Jupp

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Snusfri
Skrivet av NoAim:

Du kan se t.ex en hel VM-match utan problem? (Det är det enda jag testat)

Och det återkom inte igen efter en stund?

Det blev som sagt sämre och sämre, för att sedan hoppa till dashboarden, startade appen igen och lät matchen rulla klart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ok, tack...undrar vad det är få, kollade med en polare nu som har exakt samma problem. Jag har en 2019 Pro, han har 2019 non-pro, vilken kör du med?

Skrivet av THB:

Det blev som sagt sämre och sämre, för att sedan hoppa till dashboarden, startade appen igen och lät matchen rulla klart.

En omstart räcker ibland på en match, men det är exakt det som händer för mig med.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Har inga problem med SVT, men jag kör via Kodi-addonet Retrospect.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Någon riktig anledning att släppa en ny version finns inte, efterfrågan för 8K är väl närmast noll och det råder komponentbrist.

Dessutom blir väl 8K Tvs olagliga i EU från och med 1:a mars om jag inte missminner mig? Något om att stora högupplösta TV drar för mycket ström och därmed förbjuds i EU...även en hel del OLED TV kommer bli förbjudna.
*läs tas bort från återförsäljarna (ej olagliga enligt brottsbalken )

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Dessutom blir väl 8K Tvs olagliga i EU från och med 1:a mars om jag inte missminner mig? Något om att stora högupplösta TV drar för mycket ström och därmed förbjuds i EU...även en hel del OLED TV kommer bli förbjudna.
*läs tas bort från återförsäljarna (ej olagliga enligt brottsbalken )

Det har nog inte med upplösningen att göra, utan strömförbrukning i samtliga apparater.
Menar bara att det inte finns någon praktiskt nytta av det än... om 5-10 år kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Folk har frågat den frågan i flera år, men det finns ingen ny på kartan än sålänge. Hade också gärna sett HDMI 2.1 för 4K 120hz så man slipper tänka på allt som heter frame rate matching osv. Men väljer du att vänta så får du nog allt vänta ett tag, alternativt bara köpa en beggad o vara nöjd med den sålänge. Tillomed en 2015-modell är fortfarande en riktigt bra pryl såhär 2022.

Hade själv samma fråga nyligen. Landade i att jag köpte en Zidoo z9x, framerate matching, oklanderlig HDR/DV och klarar passthrough Atmos TrueHD. Var rätt förvånad över den lilla uppmärksamhet spelaren har fått här, sett till de hundratals sidor långa trådar på avsforum och avforum.

Observera att den köptes för att spela lokalt material från NAS, inte för att köra massa streamingappar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Hade själv samma fråga nyligen. Landade i att jag köpte en Zidoo z9x, framerate matching, oklanderlig HDR/DV och klarar passthrough Atmos TrueHD. Var rätt förvånad över den lilla uppmärksamhet spelaren har fått här, sett till de hundratals sidor långa trådar på avsforum och avforum.

Observera att den köptes för att spela lokalt material från NAS, inte för att köra massa streamingappar.

Nä den har jag aldrig hört talas om tidigare, o nu när jag kollat in den lite så förstår jag inte riktigt vad den skulle kunna göra som en Shield redan gör för ett ganska mycket bättre pris?
Framerate matching kanske, men det gör iaf min Kodi från lokal disk utan problem, o på Netflix har jag aldrig stört mig på nån stuttering eller liknande. HDR10 funkar fast iofs inte DV, men det vet jag inte om det beror på min Shield, tv eller både och, men klarar mig ändå finfint med HDR10. Passthrough av ljud gör väl Shielden fint också? Kör själv "bara" stereo så har ingen koll utöver det jag läst om det. Det som dock skulle vara mest en dealbreaker för mig med Zidoon är att den bara har 2gb ram, Shielden är ju redan lite klen med sina 3gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nä den har jag aldrig hört talas om tidigare, o nu när jag kollat in den lite så förstår jag inte riktigt vad den skulle kunna göra som en Shield redan gör för ett ganska mycket bättre pris?
Framerate matching kanske, men det gör iaf min Kodi från lokal disk utan problem, o på Netflix har jag aldrig stört mig på nån stuttering eller liknande. HDR10 funkar fast iofs inte DV, men det vet jag inte om det beror på min Shield, tv eller både och, men klarar mig ändå finfint med HDR10. Passthrough av ljud gör väl Shielden fint också? Kör själv "bara" stereo så har ingen koll utöver det jag läst om det. Det som dock skulle vara mest en dealbreaker för mig med Zidoon är att den bara har 2gb ram, Shielden är ju redan lite klen med sina 3gb.

Prismässigt är det ju inte så stor skillnad (skiljer någon hundralapp eller två om du tar normalpriset och inget reapris). Skulle nog säga att Zidoon (RTD1619DR) är en bättre lokal spelare medans Shielden är en bättre allround streamer. Behövs inte mer RAM för att göra det den är gjord för att göra. Mitt tips tidigare gällde till han som hade precis samma krav som jag hade när jag letade ny box (du har förmodligen helt andra krav).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Zidoo'n klarar väl HDR10+ och DV, vilket Shielden har problem med, dessutom är väl hårdvaran typ 5,5 år färskare och rejält mycket strömsnålare, drar ca 1/3 av vad Shielden gör.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Prismässigt är det ju inte så stor skillnad (skiljer någon hundralapp eller två om du tar normalpriset och inget reapris). Skulle nog säga att Zidoon (RTD1619DR) är en bättre lokal spelare medans Shielden är en bättre allround streamer. Behövs inte mer RAM för att göra det den är gjord för att göra. Mitt tips tidigare gällde till han som hade precis samma krav som jag hade när jag letade ny box (du har förmodligen helt andra krav).

Hittade ett pris pa drygt 3000kr när jag sökte vilket är ganska mycket dyrare än en Shield, men möjligt den finns billigare ja. Köpte min för tusenlappen, lagomt pris det.
Men ja nä jag är nöjd med min Shield o har inget behov av en Zidoo, utan jag är mer bara nyfiken
På vilket sätt är Zidoon en bättre lokal spelare? Har läst det på andra ställen men utan nån vidare förklaring på varför. Jag spelar iaf mina mkv-filer på lokal disk utan problem, o musik lirar jag iofs inte alls lokalt men antar det finns lösning på det också om jag skulle vilja. Att jag vill ha mer ram är iaf för att säkerställa att Kodi, Spotify, Youtube, torrentklient o systemet i övrigt alltid håller sig igång för snabba byten.

Skrivet av MatteN:

Zidoo'n klarar väl HDR10+ och DV, vilket Shielden har problem med, dessutom är väl hårdvaran typ 5,5 år färskare och rejält mycket strömsnålare, drar ca 1/3 av vad Shielden gör.

Skulle väl säga att Shieldens 10ish watt inte är så farligt ändå, men mindre är ju alltid najs. Mer o bättre HDR som faktiskt funkar är dock ett plus för Zidoon ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hittade ett pris pa drygt 3000kr när jag sökte vilket är ganska mycket dyrare än en Shield, men möjligt den finns billigare ja.

Ja, 2495 på amazon. https://www.amazon.se/Mini-Zidoo-Play-Ultra-Bluetooth/dp/B08H...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ah ja se där, jag bor ju i Norge så hamnade på en sån sida, brukar oftast vara samma pris här som i Sverige så, men här diffade den alltså.

Men ser att jag inte är nåt för mig, dealbreakers är att fjärrisen är på tok för stor o så ser UIt ut att vara designat för 15-20 år sen. Aja, även om den inte passar mig så ser jag förstår jag att den är guld för andra

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer en Shield 2nd Edition?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ah ja se där, jag bor ju i Norge så hamnade på en sån sida, brukar oftast vara samma pris här som i Sverige så, men här diffade den alltså.

Men ser att jag inte är nåt för mig, dealbreakers är att fjärrisen är på tok för stor o så ser UIt ut att vara designat för 15-20 år sen. Aja, även om den inte passar mig så ser jag förstår jag att den är guld för andra

går att använda TV fjärrkontroll annars och UI är lätt att byta med andra launchers, likt andra Android enheter.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Tydligen skall stödet för Nvidia Gamestream dvs streama från lokal PC till Shield läggas ner till förmån av endast Geforce Now.
Har själv inte fått mailet än men förutsätter att detsamma gäller oss i EU..

Tröttsamt då det är stor skillnad på GF Now och Gamestream i mitt tycke, särskilt då en inte kan spela vilket spel som helst på Geforce Now, blir att utforska något mindre komplett alternativ.. :S Har hittills tyckt att Moonlight funkat bra eller bättre än nvidias egen klient men Sunshine har jag inte mycket erfarenhet av och communityts erfarenheter verkar minst sagt blandade...

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/znm4z3/well...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Någon som vet om det kommer en Shield 2nd Edition?

Den släpptes 2019. Den första kom 2015 men någon tredje är inte utannonserad än.