Vågar man sig på telias fiber nuförtiden?

Permalänk

Vågar man sig på telias fiber nuförtiden?

En glad försäljare från telia hörde av sig och undrade om jag inte ville byte till telias fiber.

Idag har jag bredband2 på 250/250 och betalar 405kr/månad. De kunde för 399 erbjuda samma 250/250 fast då med cmore och telia play som ger typ 20 tvkanaler. Nu bryr jag mig inte om det personligen men min sambo kanske kan tycka det är bra då hon kollar serier och de kanske har något bra på cmore?

Min första fundering är, hur bra/dåliga är telia nuförtiden för fiber? Det var ju lite snack för ett par år sedan om att inte alls värnar integriteten hos sina kunder utan att de gladerligen delar ut IP till antipiratybyrån, hollywood, bollywood och alla som önskar det.

Nu vet jag iofs inte hur Bredband2 är om de bryr sig eller kör samma sak som telia men telia har ju historiskt gjort bort sig så många gånger att man liksom reflexmässigt blir skeptisk att göra affärer med dem.

Så frågan till alla internetkrigare där ute som har en uppdaterad bild av läget, helt ok att köra telias fiber eller faller detta inom ramen för "en dum idé"?

Permalänk

Är ju lagstadgat att de mste logga och dela med sig om det efterfrågas.

Finns väl även en lag för hur länge loggar ska sparas och den gäller väl alla operatörer inte bara telia.

Men hänger du inte i piratbukten 24/7 så är de inget problem iaf.

Är väl bara banhof vad jag vet som sagt sig på tvären och inte loggar.trots lagen.

Är dåligt insatt i exakta lagen och vad som står i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har både tv och internet via fiber från Telia, hoppade på tåget när de skulle gräva för 5 år sen kanske och det funkar kalas bra fortfarande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inga garantier men senaste åren har telia erbjudit 500Mbit för 299 på black friday, inte många veckor kvar för att se om det kommer i år igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har jag inte haft några tekniska problem med Telias fiber, men för att ha något riktigt integritetsskydd idag så är det tyvärr VPN som gäller. Räkna med att leverantörer åtminstone använder sig av mer eller mindre av-identifierad data över kundernas surfvanor, utöver de lagstadgade loggarna.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är ju lagstadgat att de mste logga och dela med sig om det efterfrågas.

Finns väl även en lag för hur länge loggar ska sparas och den gäller väl alla operatörer inte bara telia.

Men hänger du inte i piratbukten 24/7 så är de inget problem iaf.

Är väl bara banhof vad jag vet som sagt sig på tvären och inte loggar.trots lagen.

Är dåligt insatt i exakta lagen och vad som står i den.

Nä på bukten hänger jag vanligtvis inte utan är mer en fråga om integritet för min del. Jag har inte tänkt på eller ens brytt mig om frågan förrän nu när erbjudandet från telia kom. Men om det är lag så bör såklart det ju inte spela någon roll om telia eller annan tycker man...

Skrivet av Json_81:

Inga garantier men senaste åren har telia erbjudit 500Mbit för 299 på black friday, inte många veckor kvar för att se om det kommer i år igen.

Bra där! Det kan helt klart vara värt att vänta!

Skrivet av mkk:

Har jag inte haft några tekniska problem med Telias fiber, men för att ha något riktigt integritetsskydd idag så är det tyvärr VPN som gäller. Räkna med att leverantörer åtminstone använder sig av mer eller mindre av-identifierad data över kundernas surfvanor, utöver de lagstadgade loggarna.

Om de samlar in data oidentifierat så är det väl helt ok men man vill såklart inte att de ska använda den för att bomba en med reklam. Att VPN ska behövas känns spontant lite "overkill" men visst förstår jag poängen där.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med Telia sen jag flyttade. Men pga av deras relativt höga prissättning så skulle jag inte välja dom frivilligt. Nu är jag tvungen då det inte finns nåt annat än enbart 100/100 i min bostad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

kör telia 1000/1000 i över 6 år nu, aldrig legat nere någonsin, och alltid max throughput för mig så jag är nöjd men det är rätt dyrt med närmare 1k /månaden.

privacy bryr jag mig inte om mycket på isp nivå, jag kör allt privat via vpn tunnlar så de kan spionera bäst de vill.

Permalänk
Medlem

Jag hade Telia tidigare och rent tekniskt fungerade det väldigt bra men det var väldigt irriterande med alla utpressarbrev som damp ner i brevlådan efter ett tag. Jag har haft andra aktörer efteråt och då har detta inte varit ett problem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag hade Telia tidigare och rent tekniskt fungerade det väldigt bra men det var väldigt irriterande med alla utpressarbrev som damp ner i brevlådan efter ett tag. Jag har haft andra aktörer efteråt och då har detta inte varit ett problem.

utpressarbrev??

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag hade Telia tidigare och rent tekniskt fungerade det väldigt bra men det var väldigt irriterande med alla utpressarbrev som damp ner i brevlådan efter ett tag. Jag har haft andra aktörer efteråt och då har detta inte varit ett problem.

Sluta pirata, problem solved Alternativt, använd hjälpmedel

Skrivet av Json_81:

Inga garantier men senaste åren har telia erbjudit 500Mbit för 299 på black friday, inte många veckor kvar för att se om det kommer i år igen.

Jag har betalat 379:-/månad för 500/500 i flera år nu för det går ju att förhandla med dem. Dock ser deras prissättning tuffare ut nu så det kan bli svårt att få igenom vid nästa förnyelse i april nästa år. Jag har dock alltid haft Telia sen tiden då ISDN lanserades här på "landet" så jag är tvärnöjd med tjänsten.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Fast är det en ny fiberkabel du ska få nergrävd från Telia eller är det bara att du ska ha Telia som "internetleverantör"?

I båda fall så skulle jag säga JA oavsett samt att dom ligger prismässigt bra till med sina kampanjer just nu.
Jag kör själv Bahnhof och är nöjd, men dom är lite dyrare men jag kan få en fast IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

utpressarbrev??

Det finns oseriösa företag som sysslar med att skickas ut s.k "utpressarbrev" där man hotas med dryga kostnader som straff för olaglig nedladdning om man inte betalar 7000:-. Det är väldigt vanligt och det finns en tråd om det här: #19013180

Jag har fått såna brev när jag har haft Telia bredband men aldrig när jag haft andra aktörer. Man kan kringgå problemet enkelt genom att inte ladda ner nåt eller använda en VPN.

Jag kan även nämna att jag en gång i tiden haft en otroligt irriterande händelse med Telia där mitt ADSL låg nere i 6 dagar. Jag felanmälde direkt och ringde varje dag men det tog 6 dagar för dem att skicka ut en kille som direkt hittade ett fel i stationen. Och givetvis var man tvungen att vara utan nät i 7 dagar för att få någon kompensation. Men detta var 20 år sen så kanske dumt att gå och hysa agg mot Telia så här långt senare? Men det är vad som håller mig vid liv.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig bli kund hos ett företag som både säljer och ger ut kunders information.

Permalänk
Medlem

ska du segla under piratflagg så undvik, telia lämnar ut dina uppgifter direkt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Telia har rätt bra internationell peering så det är ju en dold fördel i sammanhanget.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag har fiber byggt av Telia i samfälligheten jag bor. När jag flyttade in för drygt ett halvår sedan så hade vi kvar förra ägarens Telia-abonnemang en månad innan uppsägningstiden gick ut. Sen har jag försökt beställa internet flera gånger från Telias support. Det har inte fungerat utan de har avbrutit beställningen på eget bevåg gång på gång och kan inte förklara varför. Sen när jag hör av mig så kan de inte ge samma erbjudanden som jag har beställt och fått kontrakt på. Som grädde på moset så ska det ta 2 veckor att koppla in internet även fast jag vet att hårdvaran funkar och har allt uppe och snurrande. De är fullständigt värdelösa att ha och göra med. Jag har nu beställt från deras dotterbolag att få "öppen fiber" och kunna välja någon annan operatör men 2 månader senare har inget hänt.

Funderar seriöst på att skita i att använda fibern som går till huset och sätta upp en 5g-router på väggen ute på huset med ett abonnemang hos 3 bara för att Telia är så värdelösa.

Men de fungerar säkert någonstans för någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har fiber byggt av Telia i samfälligheten jag bor. När jag flyttade in för drygt ett halvår sedan så hade vi kvar förra ägarens Telia-abonnemang en månad innan uppsägningstiden gick ut. Sen har jag försökt beställa internet flera gånger från Telias support. Det har inte fungerat utan de har avbrutit beställningen på eget bevåg gång på gång och kan inte förklara varför. Sen när jag hör av mig så kan de inte ge samma erbjudanden som jag har beställt och fått kontrakt på. Som grädde på moset så ska det ta 2 veckor att koppla in internet även fast jag vet att hårdvaran funkar och har allt uppe och snurrande. De är fullständigt värdelösa att ha och göra med. Jag har nu beställt från deras dotterbolag att få "öppen fiber" och kunna välja någon annan operatör men 2 månader senare har inget hänt.

Funderar seriöst på att skita i att använda fibern som går till huset och sätta upp en 5g-router på väggen ute på huset med ett abonnemang hos 3 bara för att Telia är så värdelösa.

Men de fungerar säkert någonstans för någon...

Om du ska skaffa mobilt så kör på Telenor istället. De är mycket bättre än tre och har inte någon gräns på sitt "obegränsade" bredband som tre. De är även billigare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.