3080 når 105c hotspot, Netonnet hävdar att det är pga. svag CPU, hur gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

rätt säker att thermalpadsen har blivit gamla eller var dålig kvalitet från början. han har för vana att aldrig slå av datorn och spara är ju mesigt. när man kan lämna allt på xD

blev lite osäker när netonet gav oss så otydliga svar. kändes dumt att skicka in om dom inte skulle göra något? känns också dumt att bryta garantin? fick inget svar vad det kostar att lämna in hos netonet, var visst rätt otydligt beroende på hur länge felsökningen pågår?

Jag kör min dator 24/7/365 också, i princip allt håller mycket längre på det sättet p.g.a. uteblivna termocykler på alla lödningar (undantaget är väl möjligen fläktar) samtidigt som datorn inte drar så många tiotal watt när den inte gör något.

Det är som sagt sannolikt inte samma person som svarar på mail som felsöker inkomna komponenter, så det behöver du nog inte ta ut i förskott. Hur lång tid det tar att felsöka är nog inte förutsägbart, beror nog helt på vilka resurser de har avdelade samt nuvarande belastning med ärenden. Min erfarenhet säger att man får räkna med 2-3 veckor åtminstone. En i3-8100 har ju iGPU så att datorn går att fortsätta använda under tiden.

För mig är det obegripligt hur man parar ihop en sådan CPU med ett 3080, men det är en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Skicka in kortet med en tydlig beskrivning på problemet samt hur ni får fram felet. Generellt så repareras inte datorkomponenter vid garanti/RMA och gissar på att Netonnet kommer göra en RMA mot leverantören som i sin tur kommer begära in kortet för felsökning och kan de då verifiera felet så kommer det krediteras till ÅF som i sin tur kommer byta ut kortet mot likadant/likvärdigt eller erbjuda presentkort på beloppet.

OBS! Om reklamationen blir godkänd och de inte kan erbjuda likadant och erbjuder presentkort så 1. Ni behöver inte acceptera presentkort 2. Ni kan göra sk täckningsköp dvs köpa likadant någon annanstans och då ska ÅF ersätta er med summan oavsett om det kostar mer.

Detta är lite kort förklarat om era rättigheter vid ev godkänd reklamation.

Permalänk
Medlem

NetOnNet ger oss en present kort. Blev rätt till slut.
Därav löste det sig. Men deras mail support var under kritik 🤔

Permalänk
Medlem

Mitt 6700Xt låg på 105-110c hotspot i spel och fick pengarna tillbaks från webhallen utan några som helst problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kör min dator 24/7/365 också, i princip allt håller mycket längre på det sättet p.g.a. uteblivna termocykler på alla lödningar (undantaget är väl möjligen fläktar) samtidigt som datorn inte drar så många tiotal watt när den inte gör något.

Då måste man väl även stänga av alla strömsparlägen för att det ska göra någon skillnad? Annars hoppar ju CPU och GPU från kring 30C vid idle till 70 - 80+C vid last.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Mitt gamla MSI 3080 hade hot spot 106c med vattenkylning med max powerlimit. Hade inte problem med FPS. Det börjar throttla vid 115 så är ju bara att köra på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS