Trådlöst tangentbord slutar fungera med aktiv USB-förlägning

Permalänk
Medlem

Trådlöst tangentbord slutar fungera med aktiv USB-förlägning

Jag inhandlade en aktiv 10m USB3.0 kabel för att förlänga in i vardagsrummet. I slutänden sitter det en 4portars hubb som är eldriven.

Jag stoppade in dongeln till trådlösa tangentbordet (Plexgear aluminium) med hubben som står mitt under tvn och har fri sikt till tangentbordet bara någon meter längre bort. Den vill inte fungera. Lyfter jag upp t-bordet en bit i luften så hittar den dongeln.

Drar jag en gammal USB2.0 5m kabel från datorn och lägger över golvet så fungerar t-bordet utan några problem.

Ska väl tilläggas att Plexgeartangentbordet har mer eller mindre värdelös trådlös täckning. Min MX Master 2 går att köra utan problem direkt ifrån datorn utan någon förlängning genom en vägg.

Märkte igår också att musen (Logitech MX Master 2) betedde sig märkligt när jag fulinstallerade hubben ståendes på bordet precis bredvid musen. Den tappade anslutning hela tiden eller slutade helt att fungera.

Stoppar jag in den aktiva kabeln i skärmen (som också har USB 3.0) så fungerar INGEN enhet som är inkopplad i skärmen. Den slår ut allt...

Är det så att den aktiva delen i kabeln stör/slår ut trådlös utrustning? Alla trådade enheter jag har testat fungerar utan problem.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Kopplar jag in den 5 meter långa USB2.0 förlängningen i hubben så fungerar tangentbordet fortfarande. Sammanlagt 15 meter kabel...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5