Vi var en liten demogrupp i Norge där jag var född, det startade med kassettband swaps på Commodore 64, sen disketter och sen Amiga. Jag arbetade även på ett lite företag med att reparera, sälja och demonstrera C64, Amiga, Atari etc. Sen blev jag auktoriserad Commodore tekniker via min mästare som inte reparerade datorer alls. Det var lätt att vara deltagande i demomiljön då kunderna och jag var entusiaster från början. Jag programmerade i Assembler språk.
Var även Video Jockey på ett större Club-house, det var faktisk riktig roligt, där använde jag Amiga att rita grejer på storskärmar (projektorer) och mixa in video av de dansande besökande, födelsedags meddelande etc. Gjorde även lite grafik för Kabel TV för hela stan.
På min fritid så gjorde jag demos, jag var tyvärr ensam om kodningen, grafik och musiken så det blev aldrig nån jättegrej, typ intros, scrolling text, bild, musik etc. men kul var det.
Sen reste jag till Danmark för att lära mig Animation (att rita för hand) och utbildade mig till Klassisk Animatör, där fick jag ögonen upp för 3D med så det blev min bana sen vart jag hade skitsvårt vid att ta mig in i spelutvecklare miljön så jag sökte in hos privata företag istället som deras egen grafiker (till konkurrenterna som inte ville hyra in mig jättestora irritation, lång historia...)
Sen blev jag ganska känd för mannen som skriver Blender böcker online i landet, i början var jag den stora skratt för alla professionella 3D grafiker som använde 3D studio Max, Maya etc. att Blender aldrig kom till att bli nåt stort och det bara var för amatörer, detta var lite av det som gjorde det svårt för mig att ta mig in hos större spelbolag, animationsbolag etc. (igen, lååång historia, och lite trist men också lite kul för Blender blev riktig stort sen).
När det hade gått många är var jag ganska känd inom Blender och jag arbetade för företag med deras grafik, jag fick producera animationer, reklam, 3d maskots, kläder och vara med helt från starten på världsomspännande produktion av merchandise, prylar för fotboll (vilket jag märklig nog gjorde i flera år utan interess för fotboll alls) men det var jättekul att designa prylarna för ett internationellt företag vart man kunde se sina grejer använd av hela världen och riktig stora brands.
Sen flyttade jag till Sverige och köpte mitt första hus här, jag var inte miljonär eller nån stor företagsstartare men jag fortsatte att arbeta inom reklamföretag med att producera 3D grafik och fick många företag "startad" med att använda 3D grafik i deras produktioner, det var fortfarande en "ny grej" for dom flesta. Sen arbetade jag som IT supporter för ett stort företag vart jag brann ut efter 5 år då musik och grafik är min egentliga passion och inte att bara sitta kvar på ett kontor och hjälpa folk med administrativa uppgifter.
Så ja - det var en kort uppsummering vad som hände med den lilla 12 åriga demo koder från Norge. Men min historia är inte färdigskriven ännu.