Vad gör folk från Amiga-demoscenen idag?

Permalänk

Vad gör folk från Amiga-demoscenen idag?

Tjo

Blev lite nostalgisk och började Youtube'a efter Amiga demos. Och då undrar man ju hur det är med folk idag som var en del av demo-scenen?

Ni kanske vet, eller kanske är en av dem som höll på?

Började med Basic först back in the days, som var ett skämt. Tog typ 2st Loranga sen kunde man språket. Sen köpte jag Amos på en datormässa i Sollentuna. Var sådär, kändes bara konstigt så jag köpte en assemblerbok och steget blev för stort och jag gjorde inte mycket. Förutom att tillsammans med en från Åkersberga "skapa" en grupp som hette Zaxxon (sjukt coolt/tragiskt namn) och göra (läs:skriva av kod från Datormagazin) en rasterbar med scrolltext på. Insåg rätt snart att ska man hålla på och koda assembler och göra något kreativt så lär man köra 20 tim per dag och ha fullt fokus.

De som höll på och gjorde kod/musik/grafik till Amigademos var verkligen superstars

Här är 2 av mina favoriter. (Fattar inte än idag hur man kan knopa ihop något så kreativt med i princip 0 hjälp och förutsättningar).

Phenomena - Enigma - Amiga Demo (HD 50fps)
https://www.youtube.com/watch?v=iGpU3DicbLQ

Spaceballs - State of the Art - Amiga Demo (HD 50fps)
https://www.youtube.com/watch?v=89wq5EoXy-0

Tror min mun var mer öppen första gången jag såg dem, än när jag såg en bröstvårta för första gången.

Har ni nån koll på folket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Insåg rätt snart att ska man hålla på och koda assembler och göra något kreativt så lär man köra 20 tim per dag och ha fullt fokus.

De som höll på och gjorde kod/musik/grafik till Amigademos var verkligen superstars

De jag kände som gjorde demos var väldigt smarta, kreativa och hade ett brinnande intresse för det. Dessutom var det många som lärde sig av varandra.

Så här idag så inser man ju att matematiken bakom det hela inte är superkomplicerad, men det är för att det bara är att googla litet så kan man lära sig den. På den tiden var så var det ju inte lika lätt att snubbla över den informationen. Det som är riktigt imponerande är hur mycket assembler och optimering de kunde.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Stora delar av de som satt på scenen på 80 samt 90 talet är samma folk som idag har grundat samt driver de stora inovativa techbolagen. Utöver det finns det även en hel del proffessorer inom matematik, kryptologi och liknande ämnen. Även it-säkerhetsbranschen är över representerad med folk som har kopplingar till scenen.

exempel på företag som är grundat av gamla scenen folk är Axis, Spotify, Unity, Detectify, Dovado, MySql, Stay Secure, Akamai, Checkpoint

eller varför inte lite spelstudios som till stor del är gamla scenen folk
Digital Illusions, Starbreeze, Ascaron,49Games, Remedy, Techland, Lionhead Studios,[38] Bugbear, Digital Reality, Guerrilla Games, Akella samt Epic games

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Firefox och Tip från Phenomena borde få ett väldigt sent pris för sin musik Dåtidens Avicii

Permalänk
Medlem

Finns en bok om detta, hos en känd bokhandlare: https://www.bokfynd.nu/9789176293706/generation-500/

Permalänk
Medlem

Finns en TV-serie om detta, hos en känd TV-kanal och play tjänst: https://www.svtplay.se/det-svenska-spelundret

Permalänk
Snusfri

Jag och några polare hade en ett tag en "grupp" som kallades Tres Amigos, gjorde några demos och det blev även ett spel som hette Killing Addiction.

Nickade då "tesox".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag och några polare hade en ett tag en "grupp" som kallades Tres Amigos, gjorde några demos och det blev även ett spel som hette Killing Addiction.

Nickade då "tesox".

Nice! bra jobbat!

Coolt!

Permalänk
Medlem

Vi var en liten demogrupp i Norge där jag var född, det startade med kassettband swaps på Commodore 64, sen disketter och sen Amiga. Jag arbetade även på ett lite företag med att reparera, sälja och demonstrera C64, Amiga, Atari etc. Sen blev jag auktoriserad Commodore tekniker via min mästare som inte reparerade datorer alls. Det var lätt att vara deltagande i demomiljön då kunderna och jag var entusiaster från början. Jag programmerade i Assembler språk.

Var även Video Jockey på ett större Club-house, det var faktisk riktig roligt, där använde jag Amiga att rita grejer på storskärmar (projektorer) och mixa in video av de dansande besökande, födelsedags meddelande etc. Gjorde även lite grafik för Kabel TV för hela stan.

På min fritid så gjorde jag demos, jag var tyvärr ensam om kodningen, grafik och musiken så det blev aldrig nån jättegrej, typ intros, scrolling text, bild, musik etc. men kul var det.

Sen reste jag till Danmark för att lära mig Animation (att rita för hand) och utbildade mig till Klassisk Animatör, där fick jag ögonen upp för 3D med så det blev min bana sen vart jag hade skitsvårt vid att ta mig in i spelutvecklare miljön så jag sökte in hos privata företag istället som deras egen grafiker (till konkurrenterna som inte ville hyra in mig jättestora irritation, lång historia...)

Sen blev jag ganska känd för mannen som skriver Blender böcker online i landet, i början var jag den stora skratt för alla professionella 3D grafiker som använde 3D studio Max, Maya etc. att Blender aldrig kom till att bli nåt stort och det bara var för amatörer, detta var lite av det som gjorde det svårt för mig att ta mig in hos större spelbolag, animationsbolag etc. (igen, lååång historia, och lite trist men också lite kul för Blender blev riktig stort sen).

När det hade gått många är var jag ganska känd inom Blender och jag arbetade för företag med deras grafik, jag fick producera animationer, reklam, 3d maskots, kläder och vara med helt från starten på världsomspännande produktion av merchandise, prylar för fotboll (vilket jag märklig nog gjorde i flera år utan interess för fotboll alls) men det var jättekul att designa prylarna för ett internationellt företag vart man kunde se sina grejer använd av hela världen och riktig stora brands.

Sen flyttade jag till Sverige och köpte mitt första hus här, jag var inte miljonär eller nån stor företagsstartare men jag fortsatte att arbeta inom reklamföretag med att producera 3D grafik och fick många företag "startad" med att använda 3D grafik i deras produktioner, det var fortfarande en "ny grej" for dom flesta. Sen arbetade jag som IT supporter för ett stort företag vart jag brann ut efter 5 år då musik och grafik är min egentliga passion och inte att bara sitta kvar på ett kontor och hjälpa folk med administrativa uppgifter.

Så ja - det var en kort uppsummering vad som hände med den lilla 12 åriga demo koder från Norge. Men min historia är inte färdigskriven ännu.

musköter? Är det ett ord? Stavkoll är roligt.
Permalänk
Medlem

Känner man sig nostalgisk och kreativ, finns det ett gäng med gamla och nya demoskapar appar samlade här: https://www.pouet.net/lists.php?which=50

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit nån programmerare eller varit med o gjort nåt demo, men hängt iaf en del på Remedy o DH tidigt 00-tal o tävlat i raytracing o njutit av en del trevliga demos. Inga därifrån jag kommer ihåg såhär på rak arm, men jag är ändå allmänt väldigt imponerad av 64K o 4K-demos! Att trycka in den mängd grafik o musik på så lite utrymme är jävligt coolt, iaf för mig som inte programmerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

De jag kände som gjorde demos var väldigt smarta, kreativa och hade ett brinnande intresse för det. Dessutom var det många som lärde sig av varandra.

Det var långt ifrån alla som var "coders", visserligen. Många med konstnärlig eller musikalisk talang som gjorde grafik resp. musik. Flera "grafiker" jag kände hade riktig talang med papper och penna, pensel eller sprejburk också. En del gick vidare till att jobba med grafisk design.

Sen var det alla swappare/"traders" och sysops. Enligt en variant på historien så skulle demoscenen ha uppstått ur deras piratkopiering: att demos ursprungligen uppstått från "crack-intros" som kördes innan spelet laddades.
Men när jag var i scenen (sent, runt '92 - '95) betydde "intro" snarare "litet demo" än något annat, och bara ett litet fåtal verkade syssla med att knäcka kopieringsskydden på spel. Jag hade föreställningen att de flesta coders/musiker/ritare då istället hade avsikten att börja jobba med att utveckla datorspel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Så ja - det var en kort uppsummering vad som hände med den lilla 12 åriga demo koder från Norge. Men min historia är inte färdigskriven ännu.

Spännande resa! Bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det var långt ifrån alla som var "coders", visserligen. Många med konstnärlig eller musikalisk talang som gjorde grafik resp. musik. Flera "grafiker" jag kände hade riktig talang med papper och penna, pensel eller sprejburk också. En del gick vidare till att jobba med grafisk design.

Även om det blev mycket tracker-musik på Amigan så innebar musikskapandet en hel del programmering innan dess. Jag glömmer nog aldrig när jag hörde tvåstämmig musik på ZX Spectrum för första gången (som lät bra, inte det där Wham! Music Box). Liksom, det var på en beeper men lät bra ändå.

Skrivet av Findecanor:

Sen var det alla swappare/"traders" och sysops. Enligt en variant på historien så skulle demoscenen ha uppstått ur deras piratkopiering: att demos ursprungligen uppstått från "crack-intros" som kördes innan spelet laddades.
Men när jag var i scenen (sent, runt '92 - '95) betydde "intro" snarare "litet demo" än något annat, och bara ett litet fåtal verkade syssla med att knäcka kopieringsskydden på spel. Jag hade föreställningen att de flesta coders/musiker/ritare då istället hade avsikten att börja jobba med att utveckla datorspel.

Jo, det började med att crackers satte sina namn på laddningsbilderna, typ "CRACKED BAI KALLE" eller hur han nu stavade det. Sedan utvecklades det till små intron och vissa kreatörer knäckte ingenting alls utan lade bara till ett intro. Men det krävdes ju inte så många människor för att knäcka spelen, så intro-scenen knoppades av. Jag var inte så mycket för swapping-scenen när det satt smågrabbar på pojkrummen och skulle vara jättemacho, så jag hängde aldrig med till "scenen" på mitten av nittiotalet, men jag behöll kontakten med de jag kände sedan innan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Någon kanske har köpt en ny A500, eftersom de gamla gått under pga frätande batterier, läckande kondensatorer osv.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5841087

Permalänk
Medlem

Nu var jag aldrig i amiga scenen men dock i atari, blev lite demos men då jag gick över till pc slutade jag helt programmera mer tyvärr. Men var på många trevliga demopartyns, speciellt ett i Uppsala i början på 90talet.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1