Spel crashar efter uppgradering till Intel 12th gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa disabla E cores? Lång skott men....

Testade det precis. Fungerade tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Har haft liknande problem med två grafikkort där grafikdrivaren kraschade. Testade efter mycket om och men att klocka ner korten ytterst lite, ca. 20-50MHz. Löste problemen i båda fallen lustigt nog. Troligtvis inte problemet du har men kan vara värt att testa.

Har testat detta. Fungerade tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Vad händer om du testar med lite olika RAM-configgar? Tänker om det är fel på någon av RAM-slottarna i Moderkortet, testa köra med 1x, 2x i olika och se om det fungerar med någon av dem.

Har testat detta. Även med ett annat lite äldre ddr4-kit. Gav inga resultat

Permalänk

Update: Bytte precis kylpasta på mitt GPU, nu funkar ALLA spel helt plötsligt! Vet inte om det hjälper dig, men jag hade exakt samma problem, och detta löste allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

Update: Bytte precis kylpasta på mitt GPU, nu funkar ALLA spel helt plötsligt! Vet inte om det hjälper dig, men jag hade exakt samma problem, och detta löste allt!

Fasiken va härligt!

Har tyvärr inte några problem med temperaturer. Även testat med 2 olika GPUs.

Permalänk
Skrivet av Inofaith:

Fasiken va härligt!

Har tyvärr inte några problem med temperaturer. Även testat med 2 olika GPUs.

Jag hade heller inga problem med temperaturer, allt var normalt! Men det fungerade ändå, mycket märkligt!

Permalänk
Medlem

Kunde inte hitta om du testat det, men har du prövat att sätta i kortet i en annan PCIE-slot och kollat om du kan se något synligt fel på den du använder? Kortet tar ju en hel del ström direkt från PCIE-porten på moderkortet och om det är det som strular så bör du kunna få dessa fel också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Kunde inte hitta om du testat det, men har du prövat att sätta i kortet i en annan PCIE-slot och kollat om du kan se något synligt fel på den du använder? Kortet tar ju en hel del ström direkt från PCIE-porten på moderkortet och om det är det som strular så bör du kunna få dessa fel också..

Testade det och det var samma cirkus. Gick och köpte ett nytt moderkort nu (MSI TOMAHAWK DDR4 WIFI) men jag har exakt samma dilemma här.

Permalänk
Medlem

Angående ström till GPU. Har du de två kablarna från PSU till GPU satta i olika 12V rails? PSU har ju ofta flera rails och ett par kontakter ut per rail. Om båda kablarna utgår från samma 12V rail så kan den maxa ut. Står i manualen till din PSU hur mycket A som var rail kan ge max.

En annan fråga är om du har alla kablar från PSU till CPU installerade? 12th gen vill ju ofta ha fler kablar inkopplade till MB än tidigare. typ en 8pin+en 4 pin eller nåt sånt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Såg att du hade Fractal Torrent som chassi, är det den första varianten eller den senare? Vet att den hade problem med att fläktkontrollern i chassit kunde orsaka elfel.

Nu är det här lite stökigt att göra, men du skulle kunna testa att ta ut allting ut chassit, lägga moderkortet på en kartong och koppla i skärm mm. för att se om set-upen fungerar utanför chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Såg att du hade Fractal Torrent som chassi, är det den första varianten eller den senare? Vet att den hade problem med att fläktkontrollern i chassit kunde orsaka elfel.

Nu är det här lite stökigt att göra, men du skulle kunna testa att ta ut allting ut chassit, lägga moderkortet på en kartong och koppla i skärm mm. för att se om set-upen fungerar utanför chassit.

Har med den uppdaterade fläktkontrollern. Kollade på GN och verifierade att det var v2 som jag hade när jag köpte chassit.

Passade på att göra det nu när jag ändå bytte moderkort. Har fortfarande det liggande som en testbench på tillhörande låda.

Tyvärr så gav det inget nytt resultat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Angående ström till GPU. Har du de två kablarna från PSU till GPU satta i olika 12V rails? PSU har ju ofta flera rails och ett par kontakter ut per rail. Om båda kablarna utgår från samma 12V rail så kan den maxa ut. Står i manualen till din PSU hur mycket A som var rail kan ge max.

En annan fråga är om du har alla kablar från PSU till CPU installerade? 12th gen vill ju ofta ha fler kablar inkopplade till MB än tidigare. typ en 8pin+en 4 pin eller nåt sånt.

Det har jag faktiskt inte tänkt på! Ska kontrollera detta när jag får tid att fortsätta pilla på den nästa gång.

Japp, har 2st 8pin kopplade till CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Har med den uppdaterade fläktkontrollern. Kollade på GN och verifierade att det var v2 som jag hade när jag köpte chassit.

Passade på att göra det nu när jag ändå bytte moderkort. Har fortfarande det liggande som en testbench på tillhörande låda.

Tyvärr så gav det inget nytt resultat :/

Ah okej, verkligen så otroligt konstigt när du nästan bytt ut alla delar.. testat om det hjälper med att använda en annan disk att boota/installera windows på?

Permalänk
Medlem

Måste ställa en fråga när det kommer till spelen.

Du har installerat om Windows flera gånger, även Steam/Epic/etc antar jag.

Har du installerat om spelen eller bara överfört dem till den nya installationen för att slippa ladda ner dem på nytt?

Har du gjort det senare alterantivet finns så finns det en möjlighet att gamla cache/konfig-filer orsakar problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ah okej, verkligen så otroligt konstigt när du nästan bytt ut alla delar.. testat om det hjälper med att använda en annan disk att boota/installera windows på?

Yup. Testat med två olika USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Måste ställa en fråga när det kommer till spelen.

Du har installerat om Windows flera gånger, även Steam/Epic/etc antar jag.

Har du installerat om spelen eller bara överfört dem till den nya installationen för att slippa ladda ner dem på nytt?

Har du gjort det senare alterantivet finns så finns det en möjlighet att gamla cache/konfig-filer orsakar problem.

Allting har varit en fresh install, ner till den minsta detalj. T.o.m. mina USB-stickor har jag formaterat om var enda gång och gjort om dem till bootable USB-drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inofaith:

Yup. Testat med två olika USB.

Ah, tänkte också på de SSD:er som installationen sker på. Om det har blivit något skumt fel på dem..

Permalänk
Medlem

**

Skrivet av Inofaith:

Tja,

Som rubriken lyder har jag uppgraderat till intel 12th-gen cpu (12600K), samt ett MSI PRO Z690-A DDR4 och nu tvärvägrar systemet så fort jag försöker köra något med lite mer krävande graffik.

När jag startar något mer krävande spel så får jag meddelande "Instruktionen på 0x00007FF66A441E6C refererade till minnet på 0x0000000000000000. Minnet kunde inte vara written."

Jag har verkligen provat allt från att uppdatera mitt BIOS till att installera om Windows. Passade även på att uppgradera från mitt gtx 1080ti till ett rtx 3080 så jag var säker på att inte det var graffikkortet som ballade ur.

Någon som har någon aning om hur jag ska gå tillväga?

Satte ihop en ny dator förra veckan. Asus Z690-p WiFi, i5-12600K, Asus Strix RTX 3060 OC
12Mb V2, DDR5, Win11 pro. BIOS Ver 2002. Allt har fungerat till synes ok.

Vad som däremot varit ett ? är hastighet/clockning i BIOS. FurMark Rog har visat samma FPS oavsett jag kört med bios default eller Extrem tuning osv. Samma med Nvida programmet händer inget om jag ställer in kort för prestanda eller om jag återställt till fabriksinställning osv. Har haft båda grafikkorten aktiverade (multi) samtidigt sedan uppstart. Hjälper inte om jag avaktiverar UHD 770. Har bara en skärm som är ansluten till 3060 kortet och det har fungerat.

Igår kom en ny uppdatering till UHD Grapics 770, installerade den och nu kan jag bara komma åt BIOS om jag har skärmen ansluten UHD Grapics porten på moderkortet. F2/Del kommer inte fram när skärmen sitter på 3060 kortet. Samtidigt har Powerled lampan börjat blinka sakta om jag har skärmen ansluten till 3060 kortet. Hjälper inte att ändra i BIOS, auto, primär, multi, pcie när det gäller grafiken.

Jag har provat de flesta övriga inställningar i BIOS och det hjälper inte heller. Lagt tillbaks den gamla drivern, hjälper inte. Så jag tror att firmware som följde den nya Intel uppdateringen (31.0.101.3430 Date 9/16/2022) skriver in något som inte går att återställa. I Övrigt så snurrar datorn på utan protester.

Kan det vara något med Intels 12-gen -->Nvida som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Ah, tänkte också på de SSD:er som installationen sker på. Om det har blivit något skumt fel på dem..

Testade precis att limita mina fps från 144fps ner till 60fps. Nu så flyter det på som det skall... Kan det vara processorn som inte riktigt hänger med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marten_G:

Satte ihop en ny dator förra veckan. Asus Z690-p WiFi, i5-12600K, Asus Strix RTX 3060 OC
12Mb V2, DDR5, Win11 pro. BIOS Ver 2002. Allt har fungerat till synes ok.

Vad som däremot varit ett ? är hastighet/clockning i BIOS. FurMark Rog har visat samma FPS oavsett jag kört med bios default eller Extrem tuning osv. Samma med Nvida programmet händer inget om jag ställer in kort för prestanda eller om jag återställt till fabriksinställning osv. Har haft båda grafikkorten aktiverade (multi) samtidigt sedan uppstart. Hjälper inte om jag avaktiverar UHD 770. Har bara en skärm som är ansluten till 3060 kortet och det har fungerat.

Igår kom en ny uppdatering till UHD Grapics 770, installerade den och nu kan jag bara komma åt BIOS om jag har skärmen ansluten UHD Grapics porten på moderkortet. F2/Del kommer inte fram när skärmen sitter på 3060 kortet. Samtidigt har Powerled lampan börjat blinka sakta om jag har skärmen ansluten till 3060 kortet. Hjälper inte att ändra i BIOS, auto, primär, multi, pcie när det gäller grafiken.

Jag har provat de flesta övriga inställningar i BIOS och det hjälper inte heller. Lagt tillbaks den gamla drivern, hjälper inte. Så jag tror att firmware som följde den nya Intel uppdateringen (31.0.101.3430 Date 9/16/2022) skriver in något som inte går att återställa. I Övrigt så snurrar datorn på utan protester.

Kan det vara något med Intels 12-gen -->Nvida som spökar

Hmm... vet fasiken inte. Har inte samma dilemma.

Men angående dina fps, har du ställt in för hur många Hz din skärm klarar i "Nvidia Control Panel"?

Kan mycket väl vara Intel som har gjort något whack shiet med dessa processorer.

Permalänk
Medlem

Såg inget om det, men har du provat köra XMP? Finns eventuellt två olika profiler.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

**

Har provat att köra olika profiler XMP I, XMPII osv. Sedan Normal, Fast Tuning, ExtremTuning.
Har väl pillat på de flesta parametrar som jag tror ska ändra speeden men inget händer.
Den har samma FPS även om jag kör med BIOS default och att det mesta står på AUTO eller om
jag pillat på parametrarna. Samma sak med Nvida kortet. Kör jag återställt fabriksinställning eller
om jag pillar och vill att prestanda ska gälla eller om jag ändrar i 3D inställningar får jag samma FPS
när jag kör Furmark Rog Edition x64

MEN det har kommit ett nytt BIOS varje månad nu till detta moderkort från Asus, så nått är det.

Och någonting hände när jag körde Intels uppdatering, att det bara är när Intels interna GPU är ansluten
till skärmen som jag kommer åt BIOS. Innan spelade ingen roll var skärmen var ansluten.
Hjälper inte att köra med Windows "Avancerad omstart" Den funkar bara om skärmen är ansluten
integrerade GPUn. Sedan har jag disablat den, satt Nvida som primär osv. spelar ingen roll. Samma sak med AUTO i bios.

Datorn fungerar så snällt, tempen har aldrig varit över +60 någon gång vid testerna. Normalt ligger den runt +25->+35

Jag har ingen aning vad just min konfiguration ska ge vid olika inställningar, har inget att jämföra med.
De resultat som legat på Furmark är inte identiska med min konfiguration.

Dra med några skärmdumpar.