Ladda laptop med "powerstation" - driftstid?

Permalänk
Medlem

Ladda laptop med "powerstation" - driftstid?

Funderar kring att köpa en "powerstation", (stor powerbank) för att kunna jobba "off grid" några dagar i rad.

Kollade på denna, men jag är osäker på hur länge den klarar att driva min laptop.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstat...

Hur ska jag räkna för att få fram hur länge den kan ladda den?
Vad för info behöver jag veta?

Powerstation är på 240wh. Vad motsvarar det i mAh förresten?

Datorn är en Dell Latitude 5420
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och-mini...

Jag googlade och provade räkna själv och kom fram till att den inte ens skulle kunna driva den en arbetsdag. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

milli = tusendel, kilo = tusen.

1wH är sålledes 1000 mwH

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Startgas:

Funderar kring att köpa en "powerstation", (stor powerbank) för att kunna jobba "off grid" några dagar i rad.

Kollade på denna, men jag är osäker på hur länge den klarar att driva min laptop.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/powerstat...

Hur ska jag räkna för att få fram hur länge den kan ladda den?
Vad för info behöver jag veta?

Powerstation är på 240wh. Vad motsvarar det i mAh förresten?

Datorn är en Dell Latitude 5420
https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-datorer-och-mini...

Jag googlade och provade räkna själv och kom fram till att den inte ens skulle kunna driva den en arbetsdag. Stämmer det?

240Wh är inte så mycket, en schysst powerbank kan vara nästan 100Wh för typ 500-1000 kr.

Har du möjlighet att köra USB-C PD så blir situationen betydligt lättare att hitta kraftlösning till dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Laptopen har ett batteri på 42 eller 63 Wh beroende på vilket du valt, så du kan alltså ladda den ca 4-6 gånger beroende på batteri. Men sen tillkommer det en del förluster vid konverteringen till 230V AC, så räkna med runt 10-25% lägre kapacitet beroende på hur effektiv den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

240Wh är inte så mycket, en schysst powerbank kan vara nästan 100Wh för typ 500-1000 kr.

Har du möjlighet att köra USB-C PD så blir situationen betydligt lättare att hitta kraftlösning till dig.

Finns betydligt större enheter än den länkade av den typen, så det är inget problem i sig. Däremot kanske det är lite bortkastat och dyrt om man kan ladda direkt med USB-C.

Tillägg: Finns andra typer av dessa som har USB-C med PD direkt på lådan så man slipper gå omvägen via 230 V, om man ändå även vill ha den möjligheten till annat, kanske kan tilläggas.

Permalänk
Medlem

Laddaren jag fick med laddar via USB-C ingången. Funkade dock inte att ladda från min powerbank när jag provade. Men det är kanske inte så enkelt?

Samma modell finns i en större modell, för ca 14000. Men för de pengarna köper jag nog hellre ett Honda elverk. Men stora fördelen med en powerstation är ju att den inte låter något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Laptopen har ett batteri på 42 eller 63 Wh beroende på vilket du valt, så du kan alltså ladda den ca 4-6 gånger beroende på batteri. Men sen tillkommer det en del förluster vid konverteringen till 230V AC, så räkna med runt 10-25% lägre kapacitet beroende på hur effektiv den är.

Tack!

Det borde kunna motsvara 2 arbetsdagar tror jag. Jobbar inga längre perioder utan att ha laddaren inkopplad men tror den håller åtminstone 3 timmar, kanske mer.
Men 2 eller möjligen 3 arbetsdagar är lite i underkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Laddaren jag fick med laddar via USB-C ingången. Funkade dock inte att ladda från min powerbank när jag provade. Men det är kanske inte så enkelt?

Samma modell finns i en större modell, för ca 14000. Men för de pengarna köper jag nog hellre ett Honda elverk. Men stora fördelen med en powerstation är ju att den inte låter något.

Gissningsvis har din powerbank inte rätt PD-spec. Ska det fungera måste den lämna efterfrågad spänning och ström som datorn minst kräver. Att det bara är en USB-C i ena änden av kabeln duger inte i sig. Jag har det problemet med min äldre Samsung-billaddare till telefonen. Den snabbladdar min gamla HTC, men det går inte med Sonyn. Sonyns laddare (eller till bärbar dator) snabbladdar däremot HTC:n (som egentligen är äldre QC och inte PD). Samma sak med HTC:ns originalladdare som billaddaren.

Tillägg: Du har ju flera större modeller av samma märke och måste inte gå så långt. Finns ju en för 6k hos NetONet med dubbla kapaciteten om du vill ha just Jackery.

Permalänk
Medlem

Finns många modeller i olika prisklasser:
https://www.prisjakt.nu/c/power-stations

Visa signatur

Nerd is the new Cool