Permalänk
Medlem

Jag tänkte byta till årsunda eller liknande så jag ringde Eon. Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan jag tecknade med dem så får jag nu vänta tills avtalet börjar gälla (annars är det avtalsbrott) och sedan säga upp det på samma dag som avtalet börjar gälla. Så jag får dras med dem i 30 dagar iaf. Segt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Baxtex:

Jag tänkte byta till årsunda eller liknande så jag ringde Eon. Eftersom det gått mer än 14 dagar sedan jag tecknade med dem så får jag nu vänta tills avtalet börjar gälla (annars är det avtalsbrott) och sedan säga upp det på samma dag som avtalet börjar gälla. Så jag får dras med dem i 30 dagar iaf. Segt.

Är inte huvudproblemet med elavtalen att val av elleverantör påverkar i slutändan väldigt liten?

Kollade min faktura för dels maj/juni 2022 samt okt/nov 2021: andelen som är elkostnad var i det första fallet 25 % och i det senare fallen 32 % (blir ju större andel månader när förbrukningen är högre).

Så val av elleverantör påverkar ju bara en relativt liten del, även om man lyckas få ned den kostanden säg 20 % (vilket får anses vara rätt stor skillnad) påverkar det ändå hela priset med endast 5-7 %

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

är det ens lönt att byta leverantör längre? det är ju småpengar i slutändan det handlar om

Permalänk
Skrivet av anon910:

är det ens löns att byta leverantör längre? det är ju småpengar i slutändan det handlar om

Tror inte det spela roll om du inte är storbrukare av el, räkningen lär lätt bli 3x i vinter men bor man i lgh o har idag 4-500kr / mån så borde man klara av en tusing mer under värsta vintermånaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

är det ens lönt att byta leverantör längre? det är ju småpengar i slutändan det handlar om

Eon tar 230öre/kwh och årsunda ca 100öre/kwh. För oss med villa som förbrukar 17 000kwh/år är det en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Eon tar 230öre/kwh och årsunda ca 100öre/kwh. För oss med villa som förbrukar 17 000kwh/år är det en del.

Kan du få fastprisavtal på 100 öre/kWh?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man vill koppla de nya mätarna till sitt smarta hem?

Vad ska man koppla till HAN-porten i Eons fall?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du få fastprisavtal på 100 öre/kWh?

Nope. Men de har historiskt haft betydligt lägre än de vanliga aktörerna.

Såklart ingen garanti att det blir likadant denna vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nope. Men de har historiskt haft betydligt lägre än de vanliga aktörerna.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Såklart ingen garanti att det blir likadant denna vintern.

Inte så att de redovisar utan moms och övriga skatter? Låter orimligt att kunna sälja för lägre än spotpris + skatter.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nope. Men de har historiskt haft betydligt lägre än de vanliga aktörerna.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Såklart ingen garanti att det blir likadant denna vintern.

Nja, vilka år är historiken ifrån?
Lär stämma rätt dåligt i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Inte så att de redovisar utan moms och övriga skatter? Låter orimligt att kunna sälja för lägre än spotpris + skatter.

Skrivet av Cerb:

Nja, vilka år är historiken ifrån?
Lär stämma rätt dåligt i år.

https://arsunda-kraft.se/elpriser/elomrade4/
Priserna i den historiska tabellern är utan moms, men det är fortfarande billigare än andra även om man lägger på 25%.

Även billigare om man använder mer. För en storförbukare ligger rörligt på 105.6375 öre/kwh.
Priset innehåller energiavgift inkl. elcertifikatsavgift, fast årsavgift och moms.

Eon har i skrivande stund 234,08öre/kwh i SE4 inklusive moms: https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Priserna nedan inkluderar moms, påslag och elcertifikat. Årsavgift tillkommer. (utan årsavgift till och med)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Eon tar 230öre/kwh och årsunda ca 100öre/kwh. För oss med villa som förbrukar 17 000kwh/år är det en del.

Ja, fast det där lär knappast stämma, nånting är fel. Kan ömöjligt skilja så mycket mellan 2likadana avtal från olika leverantörer, jag bor på zon 2 och det skliljar ca 4-6% i slutändan mellan olika leverantörer vid bundet avtal i 60mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, fast det där lär knappast stämma, nånting är fel. Kan ömöjligt skilja så mycket mellan 2likadana avtal från olika leverantörer, jag bor på zon 2 och det skliljar ca 4-6% i slutändan mellan olika leverantörer vid bundet avtal i 60mån

Eller så har eon så hög marginal medan Årsunda försöker locka kunder.
Vad portfölj förvaltning gör är att "boka" elen i förväg och därmed ha ett lägre pris.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Gazprom ströp gasen till Tyskland från 40 till 20 procent som väntat.

Tyskland och EU måste snart börja förhandla om fred mellan Ukraina och Ryssland.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Gazprom ströp gasen till Tyskland från 40 till 20 procent som väntat.

Tyskland och EU måste snart börja förhandla om fred mellan Ukraina och Ryssland.

Medan dem installerar nya turbinen iofs... Var väl inte permanent? (man vet ju aldrig iofs)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Om man kollar på futures så kommer denna vinter vara det värsta sen blir allt bättre tror inflationen kommer o peaka snart me.

Nasdaq commodities EL-Nordic

snittpris för 2023 just nu 0.12 euro kwh, 2024 0.073 euro 2025 0.063 euro

Har själv fixat fastavtal sensommar 2021 i samband med köp av ny större bostad då jag såg trenden för råvaror var på väg upp.
52 öre kwh fram till jan 2025

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Medan dem installerar nya turbinen iofs... Var väl inte permanent? (man vet ju aldrig iofs)

Jo så är det. Man vet aldrig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så har eon så hög marginal medan Årsunda försöker locka kunder.
Vad portfölj förvaltning gör är att "boka" elen i förväg och därmed ha ett lägre pris.

Ja, nånting galet är det iaf, kollar man Årsunda här på Zon 2 så skiljer det ju bara några ören från de övriga, märkligt, men jaja, bara testa och se då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://arsunda-kraft.se/elpriser/elomrade4/
Priserna i den historiska tabellern är utan moms, men det är fortfarande billigare än andra även om man lägger på 25%.

Även billigare om man använder mer. För en storförbukare ligger rörligt på 105.6375 öre/kwh.
Priset innehåller energiavgift inkl. elcertifikatsavgift, fast årsavgift och moms.

Eon har i skrivande stund 234,08öre/kwh i SE4 inklusive moms: https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Priserna nedan inkluderar moms, påslag och elcertifikat. Årsavgift tillkommer. (utan årsavgift till och med)

Men historiken är ju helt bananas. Står ju bara massa månader men inga årtal. Är det maj 2020, så är det ju svindåliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så har eon så hög marginal medan Årsunda försöker locka kunder.
Vad portfölj förvaltning gör är att "boka" elen i förväg och därmed ha ett lägre pris.

Det är en omöjlighet eftersom deras pris oftast är spotpriset + skatter + ev ett par ören dvs strax över inköpspris. Vinsten de har är oftast månadsavgiften.

Så det är omöjligt att de sålde el för under spotpris om de nu inte köpte på sig via fastpris redan förra året och nu säljer till underpris men det innebär samtidigt att de säljer under vad de kan. Varför sälja över en krona billigare när 25öre hade gjort att kunder valt dem iaf.

Något stämmer inte. Antigen priset eller är något värre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men historiken är ju helt bananas. Står ju bara massa månader men inga årtal. Är det maj 2020, så är det ju svindåliga priser.

https://www.jamtkraft.se/privat/elavtal/vara-elavtal/jamtpris...

Titta där. Om jag förstod rätt så köper Årsunda El därifrån.
Där kan du se tidigare åren.
Dem köper el när den är billigast, och använder det i en portfölj. Så det är inte ett rörligt eller fast.
Du får inte de höga topparna men du får inte heller när det är billigast som tex rörligt.

Jag valde Årsunda för komma bort de höga elpriser, och hoppas man kan stanna under 150öre.
Finns fast för 193 eller vintertrygg för 250. Och tycker detr alldeles för dyrt.
Årsunda har heller ingen bindningstid/uppsägningstid så r väl man hittar något billigt fast så kommer jag byta.

Har diskuterats tidigare i tråden. Är bara titta bakåt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

https://www.jamtkraft.se/privat/elavtal/vara-elavtal/jamtpris...

Titta där. Om jag förstod rätt så köper Årsunda El därifrån.
Där kan du se tidigare åren.
Dem köper el när den är billigast, och använder det i en portfölj. Så det är inte ett rörligt eller fast.
Du får inte de höga topparna men du får inte heller när det är billigast som tex rörligt.

Jag valde Årsunda för komma bort de höga elpriser, och hoppas man kan stanna under 150öre.
Finns fast för 193 eller vintertrygg för 250. Och tycker detr alldeles för dyrt.
Årsunda har heller ingen bindningstid/uppsägningstid så r väl man hittar något billigt fast så kommer jag byta.

Har diskuterats tidigare i tråden. Är bara titta bakåt.

Det innebär i praktiken att de har ett (flera) fastprisavtal. Där producenten får chansa om den vill ha säkra pengar eller låta marknaden bestämma (precis som rörligt och fast) men det innebär samtidigt att skulle priserna gå ner så kommer deras kunder fortfarande få betala det högre priset.

Frågan är dock när det kommer ifatt dem. För precis som du som kund inte kan binda billigt kan de inte heller göra det nu. Så deras billiga priser beror på tidigare inköpta avtal. Vänder det kommer deras avtal lida av höga inköpta avtal.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det innebär i praktiken att de har ett (flera) fastprisavtal. Där producenten får chansa om den vill ha säkra pengar eller låta marknaden bestämma (precis som rörligt och fast) men det innebär samtidigt att skulle priserna gå ner så kommer deras kunder fortfarande få betala det högre priset.

Frågan är dock när det kommer ifatt dem. För precis som du som kund inte kan binda billigt kan de inte heller göra det nu. Så deras billiga priser beror på tidigare inköpta avtal. Vänder det kommer deras avtal lida av höga inköpta avtal.

Tur att de varken har bindningstid eller uppsägningstid så att man kan byta när det blir dyrt

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tur att de varken har bindningstid eller uppsägningstid så att man kan byta när det blir dyrt

Desto mer anledning att tro något inte stämmer. Samtidigt kommer du inte märka det fören månaden efter det smäller. Så köper de in en månad i förväg klarar de sig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Desto mer anledning att tro något inte stämmer. Samtidigt kommer du inte märka det fören månaden efter det smäller. Så köper de in en månad i förväg klarar de sig.

Förbrukar ca 170 kWh per månad så en dyr månad klarar jag nog av

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Förbrukar ca 170 kWh per månad så en dyr månad klarar jag nog av

Räddar dig inte mot en avgift på 5000kr/mån

Det konstiga är att deras historik inte har år samt månader saknas. Utöver det finns en månad två gånger, så vi vet ju inte för när historiken gäller.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Leyer:

Tur att de varken har bindningstid eller uppsägningstid så att man kan byta när det blir dyrt

Kollade lite på deras historik december 2021 och in en bit på våren mot Vattenfall.

Årsunda/Jämtkraft följer "rörliga" priset, fast med dämning på någon månad (de drogs med i "extrempriset" i december, men med en betydligt lägre topp än de "vanliga" rörliga avtalen). I våras var det lite upp ned med 20-30 öre och då var det rätt 50 / 50 om "vanligt" rörligt eller denna "portfölj" var billigast.

Så fördelen med "portfölj" är ju att det inte blir lika volatilt, enda egentliga nackdelen är att efter en kort topp ligger de kvar lite högre och även om det är obundet sätts ju priset i efterhand så som kund hinner man i praktiken inte kompensera för "normal" volatilitet.

Om det däremot kommer (eller om man själv tror) på en långsiktig nedåtgående trend är det läge att byta, för då kommer "portfölj" ligga högre under nedgången. Omvänt vid långsiktig uppåtgående trend, då blir det bättre med "portfölj" så länge trenden fortgår.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte huvudproblemet med elavtalen att val av elleverantör påverkar i slutändan väldigt liten?

Kollade min faktura för dels maj/juni 2022 samt okt/nov 2021: andelen som är elkostnad var i det första fallet 25 % och i det senare fallen 32 % (blir ju större andel månader när förbrukningen är högre).

Så val av elleverantör påverkar ju bara en relativt liten del, även om man lyckas få ned den kostanden säg 20 % (vilket får anses vara rätt stor skillnad) påverkar det ändå hela priset med endast 5-7 %

Är du säker på att du har räknat rätt?

För oss kostar 1 kWh ca 1,25 kr i elnätsavgift + elskatt
87,5 kr fast elnätsavgift med moms använder ca 300 kWh blir ca 29 öre per kWh
45 öre elskatt
49,5 öre elnätsavgift med moms

Elen kostar runt 106-132 öre utan moms och påslag de senaste månaderna för oss med rörligt elpris (Vattenfall) så närmare hälften av elkostnaderna är ren el idag för oss.

Normalt så stämmer det att elen brukar vara runt 25-30% av total kostnaden.

Edit Glömde lägga till månadsavgiften för Vattenfall är runt 32 kr per månad

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kollade lite på deras historik december 2021 och in en bit på våren mot Vattenfall.

Årsunda/Jämtkraft följer "rörliga" priset, fast med dämning på någon månad (de drogs med i "extrempriset" i december, men med en betydligt lägre topp än de "vanliga" rörliga avtalen). I våras var det lite upp ned med 20-30 öre och då var det rätt 50 / 50 om "vanligt" rörligt eller denna "portfölj" var billigast.

Så fördelen med "portfölj" är ju att det inte blir lika volatilt, enda egentliga nackdelen är att efter en kort topp ligger de kvar lite högre och även om det är obundet sätts ju priset i efterhand så som kund hinner man i praktiken inte kompensera för "normal" volatilitet.

Om det däremot kommer (eller om man själv tror) på en långsiktig nedåtgående trend är det läge att byta, för då kommer "portfölj" ligga högre under nedgången. Omvänt vid långsiktig uppåtgående trend, då blir det bättre med "portfölj" så länge trenden fortgår.

Just nu känns "portfölj" som det bättre valet för oss..
Rörligt kommer ligga sjukt högt, samma sak att välja fast just nu. Vill inte sitta med 193öre i 4år tex.
Kan man skära av de höga topparna under de kalla vintrar så är jag nöjd.
Visst man får inte lika billigt under sommaren (de hade ca 75öre) det är helt okej med mig.

Det är när det blir kallt det blir dyrt..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Kör Tibber, så får timspotpris. Tycker det är guld värt att kunna ladda billigt när man har två elbilar och kör 6000 mil om året. Har tyvärr inte solceller ännu, kanske blir att byta när vi fått det installerat.