hittar inte 970 EVO/1080ti på Tomahawk x570

Permalänk
Medlem

hittar inte 970 EVO/1080ti på Tomahawk x570

Hej jag har ett problem då jag inte hittar min 970EVO m2 jag har följt många guider men inget tycks funka.
BIOS hittar hårddisken, enhetshanteraren hittar den. högerklickar jag på disken och väljer fliken volymer så är allt blankt.
Under fliken händelser så står denna information "Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_Samsung_SSD_970\5&26042bf2&1&000000 was configured.

Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 10.0.19041.789
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0007
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Parent Device: PCI\VEN_144D&DEV_A808&SUBSYS_A801144D&REV_00\4&12f54805&0&0009
"

Men i diskhanteringen så hittas inte disken.

Och nu till grafikkortet. I Enhetshanteraren får jag under fliken Händelser följande information.
"Device PCI\VEN_10DE&DEV_1B06&SUBSYS_85EA1043&REV_A1\4&2283f625&0&0019 requires further installation."

Vad gör jag för fel?

Mvh Andreas

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du ändrat som skapade problemet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du ändrat som skapade problemet?

Jag gick från 4790k cpu z97-a MOBO till AMD 5900X MSI TOMAHAWK x570

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att uppdatera BIOS? Du behöver v14 för fullt stöd för din CPU.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att uppdatera BIOS? Du behöver v14 för fullt stöd för din CPU.

Nej håller på att fixa det nu måste man koppla bort Cpu ram etc?

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Nej håller på att fixa det nu måste man koppla bort Cpu ram etc?

Vill du köra uppdateringen via BIOS låter du CPU och RAM sitta kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Vill du köra uppdateringen via BIOS låter du CPU och RAM sitta kvar.

Ok nu har jag uppdaterat BIOS (V.19) men problemen kvarstår

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Det är en extra SSD du kopplat in. Inte den som Windows är installerad på? Du säger att enhetshanteraren hittar den. Är det en helt ny SSD eller har den filer på sig?

Öppna diskhanteraren och se om den finns där. Är det en ny SSD behöver du skapa en partition och ge den en enhetsbeteckning.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det är en extra SSD du kopplat in. Inte den som Windows är installerad på? Du säger att enhetshanteraren hittar den. Är det en helt ny SSD eller har den filer på sig?

Öppna diskhanteraren och se om den finns där. Är det en ny SSD behöver du skapa en partition och ge den en enhetsbeteckning.

Windows ligger på en samsung 870 2.5" SSD. Sedan satte jag 970 EVO NVMe på m2_1. Jag ser 970 EVO på Board explorer i BIOS och i enhetshanteraren. Men inget dyker upp i diskhantering. Jag har laddat ner de senaste drivarna också.
"Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_Samsung_SSD_970\5&26042bf2&2&000000 was configured.

Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 10.0.19041.789
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0007
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Parent Device: PCI\VEN_144D&DEV_A808&SUBSYS_A801144D&REV_00\4&12f54805&0&0009
"

Grafikkortet hittas inte heller

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Flytta den till den undre NVME-sloten. 970 EVO är en Gen 3 PCI-E och moderkortet är Gen 4. Kanske löser det?
(Övre sloten går direkt mot CPU och den undre går mot Chipset först).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Flyttade du bara över disken eller gjorde du en ren ominstallation av Windows? Kolla även i Bios så den inte är ställd i Sata.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Windows ligger på en samsung 870 2.5" SSD. Sedan satte jag 970 EVO NVMe på m2_1. Jag ser 970 EVO på Board explorer i BIOS och i enhetshanteraren. Men inget dyker upp i diskhantering. Jag har laddat ner de senaste drivarna också.
"Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_Samsung_SSD_970\5&26042bf2&2&000000 was configured.

Driver Name: disk.inf
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 10.0.19041.789
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: disk_install.NT
Driver Rank: 0xFF0007
Matching Device Id: GenDisk
Outranked Drivers:
Device Updated: false
Parent Device: PCI\VEN_144D&DEV_A808&SUBSYS_A801144D&REV_00\4&12f54805&0&0009
"

Grafikkortet hittas inte heller <Uppladdad bildlänk>

Enligt bilden på din 1080 har det hänt fler saker än just raden du markerat. Är det så att den loopar igenom en installation varje gång du startar datorn eller visar någon av de senare raderna någon typ av felmeddelande?

Har du installerat Nvidias drivrutiner från deras hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Flytta den till den undre NVME-sloten. 970 EVO är en Gen 3 PCI-E och moderkortet är Gen 4. Kanske löser det?
(Övre sloten går direkt mot CPU och den undre går mot Chipset först).

Bägge är PCI-E 4.0 men 970:an är PCI-E 3.0.
Det kanske går att ställa in specifikt 3.0 i BIOS för den aktuella m.2-slotten och se om det gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Enligt bilden på din 1080 har det hänt fler saker än just raden du markerat. Är det så att den loopar igenom en installation varje gång du startar datorn eller visar någon av de senare raderna någon typ av felmeddelande?

Nej inget som tyder på en installation tyvärr

Har du installerat Nvidias drivrutiner från deras hemsida?

Skrivet av warp64:

Bägge är PCI-E 4.0 men 970:an är PCI-E 3.0.
Det kanske går att ställa in specifikt 3.0 i BIOS för den aktuella m.2-slotten och se om det gör någon skillnad?

Jag har testat varje alternativ i BIOS (tror jag )

Vad betyder den symbolen som visas på denna bild under Bildskärmskort och Styrenheter? Demn ska ju inte vara där

Är jättetacksam för att ni är här och tar er tid

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem

Om du menar kvadraten på sniskan på ikonen för Lagringsstyrenheter samt underenheter så är det bara så ikonen ser ut. Samma sak kan sägas om ikonen för ditt bildskärmskort, det är så ikonen ser ut som standard.

Hade Windows sett något som var fel hade du haft en gul varningstriangel nere i vänster höger hörn av den aktuella ikonen, det har du inte på någon av de enheter som syns på bilden.

I bästa fall är det inget fel på ditt grafikkort. Vad har du faktiskt testat köra?

vänster, höger, same difference!
Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Om du menar kvadraten på sniskan på ikonen för Lagringsstyrenheter samt underenheter så är det bara så ikonen ser ut. Samma sak kan sägas om ikonen för ditt bildskärmskort, det är så ikonen ser ut som standard.

Hade Windows sett något som var fel hade du haft en gul varningstriangel nere i vänster höger hörn av den aktuella ikonen, det har du inte på någon av de enheter som syns på bilden.

I bästa fall är det inget fel på ditt grafikkort. Vad har du faktiskt testat köra?

Kollade runt lite på nätet. är detta någon mattnyttig information?

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Kollade runt lite på nätet. är detta någon mattnyttig information?<Uppladdad bildlänk>

Nej, den anger inte att något är fel.
Vad har du testat göra som inte fungerar med ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nej, den anger inte att något är fel.
Vad har du testat göra som inte fungerar med ditt grafikkort?

Om du menar spel så har jag testat allt. Ingenting funkar jag krashar ut till windows efter 5-10 minuter sedan så blinkar skärmen till ibland ,och säger att en gsync skärm har anslutits.

Den ger ju inte rätt info om grafikkortet i BIOS heller

, hit , dit
Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Om du menar spel så har jag testat allt. Ingenting funkar jag krashar ut till windows efter 5-10 minuter sedan så blinkar skärmen till ibland ,och säger att en gsync skärm har anslutits.

<Uppladdad bildlänk>

Den ger ju inte rätt info om grafikkortet i BIOS heller

Det där ser helt normalt ut. BIOS:en har inte alla drivrutiner som krävs för att visa något annat en att det är ett grafikkort från NVIDIA.

Du kan prova ändra PCIE inställningen till 3.0 för att se om det gör någon skillnad, leta efter inställningen "PCH Gen Switch" som återfinns under Advanced och sedan PCI Subsystem Settings. Den lär vara ställd till Auto för närvarande, kanske ditt gamla kort inte lirar bra med auto. Prova sätta den till Gen3 istället.

Hjälper inte det kan du prova köra DDU och sedan installera de senaste drivrutinerna från NVIDIA.

Kan även vara värt att kolla att kabeln mellan dator och kort sitter okej, kanske prova en annan kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det där ser helt normalt ut. BIOS:en har inte alla drivrutiner som krävs för att visa något annat en att det är ett grafikkort från NVIDIA.

Du kan prova ändra PCIE inställningen till 3.0 för att se om det gör någon skillnad, leta efter inställningen "PCH Gen Switch" som återfinns under Advanced och sedan PCI Subsystem Settings. Den lär vara ställd till Auto för närvarande, kanske ditt gamla kort inte lirar bra med auto. Prova sätta den till Gen3 istället.

Hjälper inte det kan du prova köra DDU och sedan installera de senaste drivrutinerna från NVIDIA.

Kan även vara värt att kolla att kabeln mellan dator och kort sitter okej, kanske prova en annan kabel.

Absolut ska testa detta!

Angående hårddisken så installerade jag NIUBI Partition Manager

Kan fixa hårddisken där men den syns inte i windows någonstans (förutom i BIOS och Enhetshanteraren)

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Kan fixa hårddisken där men den syns inte i windows någonstans (förutom i BIOS och Enhetshanteraren)

Är disken helt ny från butik eller har den suttit i en annan dator tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Är disken helt ny från butik eller har den suttit i en annan dator tidigare?

Den är "ny" från butik (inet) jag köpte den för 2-3 år sedan på en black friday. Jag testade den på min gamlka setup med den var inte kompatibel.

Kan det vara så att det är dåligt att den ligger så läng oanvänd?

Tack för din hjälp! Du måste ha bankat din skalle flertalet gånger i skrivbordet och tänka va urbota dum i huvudet jag är haha.

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Den är "ny" från butik (inet) jag köpte den för 2-3 år sedan på en black friday. Jag testade den på min gamlka setup med den var inte kompatibel.

Kan det vara så att det är dåligt att den ligger så läng oanvänd?

Tack för din hjälp! Du måste ha bankat din skalle flertalet gånger i skrivbordet och tänka va urbota dum i huvudet jag är haha.

Det jag vet är att i fall en disk används i någon typ av hårdvaru- (typ via BIOS) eller mjukvaru-RAID (Storage spaces el. liknande) kan den bete sig på det där sättet. Men jag är inte säker på hur man löser det om så skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det jag vet är att i fall en disk används i någon typ av hårdvaru- (typ via BIOS) eller mjukvaru-RAID (Storage spaces el. liknande) kan den bete sig på det där sättet. Men jag är inte säker på hur man löser det om så skulle vara fallet.

Ok jag får gräva vidare

Men tusen tack för din hjälp är otroligt tacksam!

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Det jag vet är att i fall en disk används i någon typ av hårdvaru- (typ via BIOS) eller mjukvaru-RAID (Storage spaces el. liknande) kan den bete sig på det där sättet. Men jag är inte säker på hur man löser det om så skulle vara fallet.

Vet ifan hur jag lyckades (måste provat något jag inte hade testat förut)

Disken hittad och i bruk

Men nu har nvidia kontrollpanel lyckas starta och sedan stänga av sig själv hahaha FML Tusen tack återigen för eran input!

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI