Hjälp sökes gällande slipsten till köksknivar

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes gällande slipsten till köksknivar

Hej SweC,
jag har sett tidigare i forumet att det funnits en del intresse kring köksknivar osv och därför tänkte jag vända mig hit igen då jag nämligen bestämt mig för att börja slipa mina knivar för hand.

Jag är ute efter tips på slipstenar. Jag har tittat mycket på Japanese KnifeCompany i Stockholm som verkar seriösa och pratade även med deras ägare varpå han rekommenderar följande

Samtidigt finns det det mycket billigare alternativ (och dyrare såklart) såsom denna.

Finns det någon här med lite expertis i ämnet eller som äger slipstenar?

Knivarna som det ska användas på är primärt yaxell zen samt global.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej SweC,
jag har sett tidigare i forumet att det funnits en del intresse kring köksknivar osv och därför tänkte jag vända mig hit igen då jag nämligen bestämt mig för att börja slipa mina knivar för hand.

Jag är ute efter tips på slipstenar. Jag har tittat mycket på Japanese KnifeCompany i Stockholm som verkar seriösa och pratade även med deras ägare varpå han rekommenderar följande

Samtidigt finns det det mycket billigare alternativ (och dyrare såklart) såsom denna.

Finns det någon här med lite expertis i ämnet eller som äger slipstenar?

Knivarna som det ska användas på är primärt yaxell zen samt global.

Är du så pass slipentusiast så ska du nog inte bara ha en slipsten utan en slipjigg så du får rätt vinklar för du lär inte kunna slipa det bra på frihand så då är nog stenen det minsta problemet innan du har en slipjigg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du så pass slipentusiast så ska du nog inte bara ha en slipsten utan en slipjigg så du får rätt vinklar för du lär inte kunna slipa det bra på frihand så då är nog stenen det minsta problemet innan du har en slipjigg.

finns vinkelstöd som man kan sätta under men tanken är ju att det i slutändan ska vara på frihand

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl