Solglasögon, varför så himla dyrt?

Permalänk
Medlem

Solglasögon, varför så himla dyrt?

Tjena!
Då sommaren är på väg in i landet är det dags för mig att inhandla ett par nya solbrillor. Efter att ha gått några rundor på de olika glasögonbutikerna i Stockholm har jag kommit fram till att det är orimligt dyrt för ett par snygga solbrillor. De kostar från 1400kr och uppåt de jag har sett i butikerna.
Min fråga är då, har ni något tips på bra och prisvärda solglasögon under 1000-lappen och varför är det så jädrans dyrt med solglasögon?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Tjena!
Då sommaren är på väg in i landet är det dags för mig att inhandla ett par nya solbrillor. Efter att ha gått några rundor på de olika glasögonbutikerna i Stockholm har jag kommit fram till att det är orimligt dyrt för ett par snygga solbrillor. De kostar från 1400kr och uppåt de jag har sett i butikerna.
Min fråga är då, har ni något tips på bra och prisvärda solglasögon under 1000-lappen och varför är det så jädrans dyrt med solglasögon?

Kostar det så smakar det.
Nej, men ett par bra solglasögon i rimligt märke ligger därikring (ray-ban, oakly mfl.). Annars kan du ju alltid gå till H&M och pröjsa ~200:- för ett par.

Jag kan rekommendera att beställa ett par slipade (om du har synfel) Bästa köpet jag gjort. Dock ligger de på ~5k:-

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

99:- på macken?

Glasögonbutiken har nog en märkesbåge och troligen bättre glas vilket ger ett annat pris

Sen finns det ju märken man betalar mer för bara märket - som alltid

// LZ

Permalänk
Medlem

Märkessolglasögon kostar deg, så enkelt är det.

Däremot är priserna på nätet runt 300-500kr lägre vs butik precis som med allt annat så vet du vilken modell du vill ha så bara handla online.

Själv anser jag solglasögon vara slit och släng så lägger ogärna så mycket pengar. Köpte ett par Polaroid-glasögon från H&M för cirka 150:- som jag är nöjd med. 😎

https://www2.hm.com/sv_se/herr/produkter/accessoarer/solglaso...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gå in till synsam och köp ett par av märket Polaroid, bra glasögon till vettiga priser.

Nästan alla kända märken ägs på ett eller annat sätt av Luxottica: https://en.wikipedia.org/wiki/Luxottica

Så ja... lite italiensk maffia typ.

Permalänk
Avstängd

Oftast är det bågarna som är dyra. Jag köpte mina på specsavers, kostade runt 450 om jag minns rätt. De fungerar bra.

Sen är det såklart dyrare om man har synfel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är ju snordyrt med märkesbågar, men man betalar ju lite för märket. Kör dock sj ett par begagnade rayban från 80-talet så de håller förvisso bra.

Granite är annars ett budgetmärke som jag haft goda erfarenheter av om du vill gå riktigt budget. Gav 150 spänn för ett par granite pilotbrillor som jag kört som slitoslängbrillor nu i 7 år.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Varenda bensinmack och Ica har ju solglasögon för en hundralapp.

Men kvalitet kostar förstås, men det behöver inte bli så dyrt. Använd prisjakt, sök på tillverkaren som du vill ha. Jag gillar Polaroid exempelvis just för att de är polariserade men också för att de brukar ha ganska bra kvalitet, och det finns massor för under en femhundring. Kollar man på exempelvis Ray-Ban som är lite lyxigare så ligger de också högre men fortfarande många under en tusenlapp och några på rea för tre-fyra hundra.

Permalänk
Medlem

För att nästan alla solglasögon av ett varumärke (dvs, inte butikens egna eller nåt du köper på en bensinmack) produceras av det italienska företaget Luxottica, som tagit över sina konkurrenter som Ray-Ban och Oakley. Luxottica har en hel hög mönsterskydd (eng. design patent) som de använder som vapen mot den som designar glasögon som är det minsta lika någon av deras miljoner designer. Luxottica har en marknadsandel norr om 80% och håller priserna uppe.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Att det är dyrt kan ha att göra med den monopol-liknande situation som Luxottica besitter.

Permalänk
Medlem

OBS, köp absolut inte polariserade solglasögon från Kina utan att kolla kvaliten. Är det fel kan du skada ögonen istället.
Jag kör primärt rayban men har ett billigt par i bilen för ca 200kr (polariserade) ifall man glömt brillorna och solen trillar fram.

Prioritera polariserade brillor högt om du kör bil, annars är det lite shit same.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag håller med och tyvärr lider jag lite av solglas-pokémon (gotta catch em all) Dock är jag helt prestigelös när det kommer till märken, har några Ray-Ban och nått par oakley men också reklambrillor från 59 north wheels och prestigt från Stadium Har 7 par ligger bakom mig i hyllan i kontoret tex. Älskar färgglada, färg på både båge och glas så om någon har nått tips på ställen att handla, så kanske jag också kan fynda

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Zyzlite: Bågar och märket.

Dock så hade jag inte rekommenderat alldeles för billiga solglasögon heller utan fokusera på bra glas med bra uv-skydd och gärna polariserande om du ska vara vid vatten tex.

Dina ögon kommer att tacka dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

OBS, köp absolut inte polariserade solglasögon från Kina utan att kolla kvaliten. Är det fel kan du skada ögonen istället.
Jag kör primärt rayban men har ett billigt par i bilen för ca 200kr (polariserade) ifall man glömt brillorna och solen trillar fram.

Prioritera polariserade brillor högt om du kör bil, annars är det lite shit same.

En nackdel med just polariserade solglasögon är ju om man behöver jobba med någon typ av bildskärm som också har polariserat ljus (typiskt då LCD-skärmar), och hur dåligt det kan bli (beroende på riktningen).

Det var lättare att rekommendera polariserat förr, känner jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att nästan alla solglasögon av ett varumärke (dvs, inte butikens egna eller nåt du köper på en bensinmack) produceras av det italienska företaget Luxottica, som tagit över sina konkurrenter som Ray-Ban och Oakley. Luxottica har en hel hög mönsterskydd (eng. design patent) som de använder som vapen mot den som designar glasögon som är det minsta lika någon av deras miljoner designer. Luxottica har en marknadsandel norr om 80% och håller priserna uppe.

Hehe, jo, visst, typ alla glasögonbågar - vanliga såväl som solisar - oavsett varumärke tillverkas av ett mindre oligopol med Luxottica i spetsen, men tror förklaringen till prisbilden är enklare än så. De kostar vad det kostar för att kunderna är beredda att betala så mycket.

Förmodligen har optikerskrået lyckats hålla kvar prisbilden från en tid då slipning och sådant var mycket mer manuellt och tidskrävande. Det är inarbetat och accepterat i folksjälen att glasögon är dyrt. Man har inte fått någon särskild anledning att sänka priserna i takt med att framställningskostnaderna minskat.

Intressant i sammanhanget är också att Luxotticas designers tar fram kollektionerna. Modehusen som står bakom varumärkena glasögonen säljs under godkänner dem i princip bara, och har ingenting med designarbetet att göra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En nackdelen med just polariserade solglasögon är ju om man behöver jobba med någon typ av bildskärm som också har polariserat ljus (typiskt då LCD-skärmar), och hur dåligt det kan bli (beroende på riktningen).

Det var lättare att rekommendera polariserat förr, känner jag.

Absolut finns det nackdelar med polariserade men jag uppskattar fördelarna långt mer.
Behöver man läsa på tex radion i bilen så kanske man kan dra ned brillorna på näsan temporärt. Annars är det väl knappast att man har "shades inomhus".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut finns det nackdelar med polariserade men jag uppskattar fördelarna långt mer.
Behöver man läsa på tex radion i bilen så kanske man kan dra ned brillorna på näsan temporärt. Annars är det väl knappast att man har "shades inomhus".

Inomhus nej, men jag tänker dels på att det blivit vanligt med bildskärmar för både instrumentering och navigation i fordon, samt då mobiltelefoner, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är "märket" som kostar. Precis som att en väska från Louis Vuitton kostar som två tre rejäla gamingdatorer samtidigt som man kan få en fullt duglig väska för en bråkdel av priset om man väljer ett annat märke.

Alla dessa "märken" är dessutom fake. Det är Luxottica som tillverkar i princip alla solglasögon oavsett märke.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inomhus nej, men jag tänker dels på att det blivit vanligt med bildskärmar för både instrumentering och navigation i fordon, samt då mobiltelefoner, osv.

My bad, jag är inte van vid moderna bilar. Hade helt glömt bort att nya bilar kan ha LCD-displays för allt. Ja då är det väl beroende på bil till bil. Oftast har de samma polarisering och det går att se när huvudet är rakt men roterar man lite så blir det mörkt/svart.

Personligen är det solklart *pun intended att slippa reflektioner osv är värt det för mig personligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Osäker om det stämmer men har hört att dom såkallade solglasögon man kan köpa på exempelvis H&M i själva verket är gjorda av färgad plast och ger nästan inget skydd alls för ögonen utan ska mest bara ses som en modeassessor.

Permalänk
Medlem

Beställlde precis ett noname par från ordentlig återförsäljare i form jag gilla som kan ta lite stryk utan att jag behöver bry mig
Ligger väl där kring 200kr för vanliga opolariserade (med riktigt uv filter etc) och 400-500 för polariserade. Sen börjar man betala för form, vikt, märke etc och då kan priset sticka iväg.
Liksom de för 200kr är ju ett plastglas som repas och blir lättare smutsigt. Köper man dyrare får man bättre glas också, och möjlighet till slipning om man köper via någon av de större som gör vanliga glasögon också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Polaroid som tidigare nämnts vill jag slå ett slag för,
Finns massor med modeller på t.ex mrSpex

https://www.misterspex.se/p/sg/6751852

Permalänk
Medlem

Som nämnts, det är i princip monopol på glasögon ifall du handlar dom från vanliga ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Osäker om det stämmer men har hört att dom såkallade solglasögon man kan köpa på exempelvis H&M i själva verket är gjorda av färgad plast och ger nästan inget skydd alls för ögonen utan ska mest bara ses som en modeassessor.

Just att det är plast spelar ju i sig ingen roll (även korrigerande glasögon är ju typiskt plast numera) men vad gäller solglasögon så är det förstås viktigt att det inte bara är någon "snygg färg" utan att de faktiskt stoppar UV.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varenda bensinmack och Ica har ju solglasögon för en hundralapp.

Man behöver förstås inte köpa märkesglasögon, men se till att de i alla fall har bra UV-skydd och de allra billigaste ska man nog undvika då det är tveksamt om det är mer än färgad plast och då kan göra skada genom att pupillen blir större och släpper in mer UV-strålning än om man var utan solglasögon.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av evil penguin:

En nackdel med just polariserade solglasögon är ju om man behöver jobba med någon typ av bildskärm som också har polariserat ljus (typiskt då LCD-skärmar), och hur dåligt det kan bli (beroende på riktningen).

Det var lättare att rekommendera polariserat förr, känner jag.

Skrivet av evil penguin:

Inomhus nej, men jag tänker dels på att det blivit vanligt med bildskärmar för både instrumentering och navigation i fordon, samt då mobiltelefoner, osv.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

My bad, jag är inte van vid moderna bilar. Hade helt glömt bort att nya bilar kan ha LCD-displays för allt. Ja då är det väl beroende på bil till bil. Oftast har de samma polarisering och det går att se när huvudet är rakt men roterar man lite så blir det mörkt/svart.

Personligen är det solklart *pun intended att slippa reflektioner osv är värt det för mig personligen.

Polariserade började inom flyget men idag är de bannade för att de orsakat tillbud pga piloterna inte kunnat läsa av moderna bildskärmsintrument korrekt, det kan bli problem med andra skärmar också så har man tänkt använda dem i samband med moderna fordon, bil, båt och kanske nått annat så bör man inte ha polariserande glas numera.

Priserna på dyra glasögon är en varumärkespremie och har inget med funktion och kvalitet att göra, väljer man plastglassögon så har de för det mesta utmärks skyddsförmåga mot UV eftersom det bara är vissa glassorter som släpper igenom det medans plasterna i sig stoppar UVstrålningen.
De som vill betala för status genom att köpa ett varumärke får väl göra det men för funktionen funkar det oftast med ett par 30 kronors plastglasögon.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Polariserade började inom flyget men idag är de bannade för att de orsakat tillbud pga piloterna inte kunnat läsa av moderna bildskärmsintrument korrekt, det kan bli problem med andra skärmar också så har man tänkt använda dem i samband med moderna fordon, bil, båt och kanske nått annat så bör man inte ha polariserande glas numera.

Priserna på dyra glasögon är en varumärkespremie och har inget med funktion och kvalitet att göra, väljer man plastglassögon så har de för det mesta utmärks skyddsförmåga mot UV eftersom det bara är vissa glassorter som släpper igenom det medans plasterna i sig stoppar UVstrålningen.
De som vill betala för status genom att köpa ett varumärke får väl göra det men för funktionen funkar det oftast med ett par 30 kronors plastglasögon.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansik...

Biltillverkarna brukar vara medvetna om problemet och ser till att inte ha konstig polarisering på deras skärmar. Jag läste precis en recension av någon bil, minns inte exakt men tror det var en BMW elbil, där de hade löst HUD:en så att den funkade med polariserade glasögon också, vilket tydligen inte är standard än. Men med lite äldre bilar får man ofta lite konstiga "artefakter" i displayer och så, sällan så att de inte syns alls utan mer att man ser smärre defekter i tillverkningen i form av något som ser ut som olja på vatten ungefär.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha någon speciell design och har trädgård kan jag rekommendera ett par skyddsglajjor med tonat glas, då får du ett par glasögon du kan använda både i trädgården och bil. Sen så kostar ett dyrt par typ 400, så win win.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Polariserade började inom flyget men idag är de bannade för att de orsakat tillbud pga piloterna inte kunnat läsa av moderna bildskärmsintrument korrekt, det kan bli problem med andra skärmar också så har man tänkt använda dem i samband med moderna fordon, bil, båt och kanske nått annat så bör man inte ha polariserande glas numera.

Priserna på dyra glasögon är en varumärkespremie och har inget med funktion och kvalitet att göra, väljer man plastglassögon så har de för det mesta utmärks skyddsförmåga mot UV eftersom det bara är vissa glassorter som släpper igenom det medans plasterna i sig stoppar UVstrålningen.
De som vill betala för status genom att köpa ett varumärke får väl göra det men för funktionen funkar det oftast med ett par 30 kronors plastglasögon.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansik...

Bra att veta! Får tänka efter inför nästa köp av brillor.
Däremot hade jag aldrig köpt skyddsglasögon och ha ute i solen. UV-400 skydd är minimum!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.