Helgsnack: Vad köper du fortfarande i fysiskt format?

Permalänk

Jag har inga problem med att streama filmer och tv-serier men bortsett från det vill jag ha så mycket kontroll som möjligt över det jag köper för mina pengar. T ex streamar jag inte musik men har inga problem med att köpa musiken som digital fil även om jag mycket gärna köper vinylskivor också. När jag handlar vill jag känna att jag äger något och inte bara hyr det på obestämd tid (bortom min kontroll).

Det som jag tycker är mest tråkigt idag är spelmarknaden där det inte längre går att köpa ett spel som är oberoende av någon specifik digital distributionskedja. I stort sett alla spel idag hanteras som en kod till Steam eller motsvarande. Visst kan det vara smidigt, men vad händer om Steam försvinner? När det gäller dom större plattformarna skulle det säkert fångas upp i någon annans regi, men min poäng är att känslan av kontroll över vad jag köpt för mina egna pengar blir rejält mycket svagare.

Permalänk
Medlem

Switchspel, i övrigt allt digitalt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Böcker och spel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Böcker. Inte för att jag köper böcker ofta men har en serie i fysisk form som jag vill ha hela i fysisk form.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vinylskivor, men det börjar bli väldigt höga priser även på nypressade skivor.

Längesedan jag spelade på en konsol så spel blir oftast i digitalt format via steam.
Bokade faktiskt collectors av Stalker 2, men vi får väl se om det någonsin kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Spel, filmer, musik och böcker köps oftast digitalt nu för tiden, men det finns eldsjälar som håller hårt i sina fysiska grejer. Vad vägrar du att köpa digitalt?

Läs hela artikeln här

Kondomer

Permalänk
Medlem

Som många är inne på böcker men kombinerar det med e-böcker också. Ett annat underskattat produktsegment för mig är anteckningsböcker och skrivblock. Att skriva på dator och mobiltelefonen har varken samma känsla eller fördelar som att skriva för hand. Ett tillgängligt ark framför datorn hemma och på arbetsplatsen hjälper att frigöra tankar och idéer.

Permalänk
Medlem

Playstation-spel är väl det enda jag köper fysiskt

Om jag hade varit rik och även kunnat ha dedikerat utrymme till dom så hade jag köpt varenda film jag ser på bluray. Skulle gärna ha dedikerade rader av hyllor fyllda med bluray, men plats finns inte och det är alldeles för dyrt att köpa så många filmer på bluray.
Men ser ingen anledning till att köpa bara en någon gång ibland, utan det är allt eller inget som gäller.

Permalänk
Medlem

Blu-ray.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Musik på CD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte på något som jag endast köper fysiskt när det även finns digitalt.

Men jag har inte gett upp fysiska produkter helt... ibland blir det kanske en bluray (senast var det Hobbit-trilogin jag köpte) eller en fysisk utgåva av ett nytt Commodore 64 eller Atari ST-spel... exempelvis Sam's Journey (C64) och Athanor (Atari ST). Och även lite kassett/CD/vinyl från bandcamp.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Switch spel.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Böcker och UHD Blu-rays

Är lite sugen på att köpa vinylspelare också

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Böcker. Läser väl en del på läsplatta, men det är krångligt med bibliotekslån och dessutom verkar det som att lånen är dyra för biblioteken.

Musik och film har jag nästan slutat köpa, fysiskt eller digitalt. Men om jag köper blir det fysiskt.

Spel köper jag fysiskt om jag ska ta fram plånboken, vill inte ha massa spel låsta till ett nintendokonto exempelvis, de konsollspel jag köpt är till 95% fysiska tror jag.

Datorspel köper jag sällan och då har det blivit en del på steam.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Böcker, filmer och musik. Kan köpa digitalt om man får ladda ner verket i lossless format. Till exempel musik från bandcamp.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Playstation 5-spel, spelar mest singleplayer-spel, så säljer dom vidare begagnat när jag är klar med dom.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Landy:

Det finns 4k disc spelare som har inställningar för undertexter, tyvärr är dom rätt dyra tex. Pansonic DP-UB820 & Panasonic DP-UB9000 kan justera storlek och brightness på undertexterna.

Köpte själv en Panasonic DP-UB450 när jag skaffade en LG C1, och önskar att jag hade läst på bättre och köpt den dyrare UB820, för på vissa filmer är texten för stor och blir då för ljust.

Tack för svaret!
Det var nytt för mig, har bara ps5 som spelare tyvärr.
Kanske får investera i bättre utrustning då helt enkelt haha.
Blir framförallt påtagligt i mörka scener när man ser en film med HDR och undertexten är stor och lyser vitt, blir störigt.
Dock ska sägas att jag tycker kvalitén på 4k Dolby Vision filmerna genom Apple TV är helt okej i mina ögon. Men ja kanske blir att uppgradera sen ändå.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av UndaC:

Böcker och UHD Blu-rays

Är lite sugen på att köpa vinylspelare också

Köpte Dune-serien i fysiskt bokformat och det är något speciellt med att sitta med en hårdinbunden bok framförallt eftersom jag senaste åren vant mig vid audible och Kindle.

Och ja vinyl är fett. Älskar att rulla igång Rage Against the Machines första eller NWAs Straight Outta Compton.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget jag vägrar köpa digitalt, men köper fortfarande böcker, filmer och musik fysiskt.

Spel har väl någon enstaka gång köpts fysisk när det varit rea, men endast för nyckeln där det sedan aktiveras på Steam. Har försökt minska inköpen av fysiska varor dock pga platsbrist E-böcker är otroligt bra i det avseendet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bitcoin

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Böcker och vissa tidningar, gillar att läsa på papper, Musik på CD och vinyl, Film på Bluray.

Som nån skrev tidigare, vill veta att jag verkligen äger det jag köper samt att jag har bästa möjliga kvalitet.

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

böcker..skönt att vila ögonen från pc och mobil..

Många som skriver att de inte gillar eböcker men då undrar jag hur ni testat? Eläsare med e-ink ska det ju vara, surfplattor tycker inte jag heller om. 😊

Den lätta vikten, lyset och förmågan att öka teckenstorleken är mycket smidigt när man har dålig syn.

Det enda jag saknar med fysiska böcker är att man inte får en fysisk bokhylla att fylla. Kan vara både snyggt, en bra conversation starter och även göra sig påmind om böcker man läst. En ebok läser jag sedan arkiverar jag den i mina backups.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Många som skriver att de inte gillar eböcker men då undrar jag hur ni testat? Eläsare med e-ink ska det ju vara, surfplattor tycker inte jag heller om. 😊

Den lätta vikten, lyset och förmågan att öka teckenstorleken är mycket smidigt när man har dålig syn.

Det enda jag saknar med fysiska böcker är att man inte får en fysisk bokhylla att fylla. Kan vara både snyggt, en bra conversation starter och även göra sig påmind om böcker man läst. En ebok läser jag sedan arkiverar jag den i mina backups.

Jag har också övergått till e-böcker och håller med ang vikt etc och även det är lättare att få plats med e-platta i tillsammans med jobbdator och träningskläder. Är väldigt nöjd med min Kobo Nia.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Böcker från mina favoritförfattare, som jag kanske kommer att vilja läsa om igen om 10, 20 eller 30 år, köper jag alltid fysiska exemplar av. Då vet jag att de finns där i bokhyllan, den dag jag vill ha dem. Att köpa digitalt känns lite för riskabelt. Nog för att risken att Kindle går i graven de närmaste åren är liten, men på 20-30 års sikt? Vem vet. Då känns en gulnad bok i bokhyllan säkrare.

I övrigt köper jag väldigt få fysiska varor. Skönt att slippa en massa kartonger och skivor.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Mest tv-spel och filmer, då främst från Criterion, Arrow Video BFI! Samlarutgåvor och steelbooks är så mycket mer än bara filmerna, ofta med kul specialmaterial och medföljande häften/böcker som förhöjer upplevelsen enormt! Går oftast inte att få digitalt!

Permalänk
Medlem

Inget fysiskt med digital innehåll detta årtusende det vill säga mer än 23 år sedan

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Ramminnen.

E-böcker har jag testat ett par gånger vid
utomlandssemestrande.
Jag föredrar fysiska böcker men e-böcker tycker jag funkar med.

Ramminnen är en sån sak som jag sedan länge helt digitaliserat, finns många bra tjänster men denna har jag fastnat för senaste tiden:

https://downloadmoreram.com/

Deras Cloud RAM 2.0 är något helt nytt på marknaden!

(/s om det inte var uppenbart)

Permalänk
Bildexpert

Film, hela tiden. Främst UHD-BD och Blu-Ray beroende på vad som finns tillgängligt men det blir några Laserdiskar om året också. Ska jag köpa film digitalt måste jag antingen mig på att iTunes, Kaleidescape eller liknande tjänst också tillhandahåller filmen åt mig framöver och några prenumerationer känner jag inte för att teckna. Med fysisk media har jag själv kontroll. Tittar dock inte på serier så Netflix och liknande lockar ändå inte till och börja med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Böcker och UHD Blu-rays

Är lite sugen på att köpa vinylspelare också

Det är en hal backe att skaffa skivspelare, helt plötsligt finns det ett nytt habegär som legat i dvala djupt inombords hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts