Permalänk

Minst risk för bloatware?

Hej

Kommer köpa en billig laptop som bostadsrättsföreningen ska endast använda till att skriva dokument i libre office typ. Blir att den inköps i Gävle så tips på en specifik modell på runt 5000:- (helst billigare) skulle uppskattas också.

Men frågan är om ni kan generellt säga om vilket märke som har generellt sett har minst bloatware i sig? Vill helst inte som sekreterare/teknisk "sheriff"/data-support spendera speciellt lång tid för mickla med den.

Tack på förhand!
/Lasse

Permalänk

Jag hade installerat den med Ubuntu och ser inte att du behöver få med någon bloatware då. Du bör kunna hitta hårdvaran rätt billigt då det inte är lika höga krav som en del andra operativsystem ställer.

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Jag hade installerat den med Ubuntu och ser inte att du behöver få med någon bloatware då. Du bör kunna hitta hårdvaran rätt billigt då det inte är lika höga krav som en del andra operativsystem ställer.

Mjo... skulle gjort nåt sånt om den inte skulle behövas finnas tillgänglig för andra medlemmar att boka.

Permalänk
Medlem

Blås bara om med en ren installation så är det löst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Högerklicka och dölj i startmenyn vid ett tillfälle så är det överstökat med.
Är det bara så lite som ska köras spelar det ju ingen roll om de är där.

Då är det nästan samma när man kör en recovery från recovery-partitionen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Mjo... skulle gjort nåt sånt om den inte skulle behövas finnas tillgänglig för andra medlemmar att boka.

Finns det krav från de medlemmarna som ska kunna boka den att det finns windows?
Jag menar att om syftet är att skriva dokument och dyl så funkar väl Ubuntu klockrent?
Sannolikheten att de kan göra något annat, mer krävande som också kräver windows, på en laptop för 5000 är ju låg.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Risken finns ju att folk "är vana med excel" eller liknande, och att TS får på pälsen om han inte köper en laptop med Windows. Men en ren installation av Windows borde väl gå att göra på den? Se till att köra Windows 11 direkt.

Installerar TS ubuntu etc är han dessutom permanent supportekniker (kanske TS redan är) och kan inte "skylla på Windows" när skrivaren (eller whatever) inte fungerar.

Att köra Libreoffice är däremot vettigt, och kan motiveras med lägre kostnad (etc).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag hade installerat minimal Ubuntu och sen dragit ner libre office. Då är det nog så lite bloat du kan få. Lägg sedan till något enkelt alias för att starta libre office så när man loggat in skriver man bara typ "Libre". Det måste vem som helst klara tycker jag!

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Jag hade installerat minimal Ubuntu och sen dragit ner libre office. Då är det nog så lite bloat du kan få. Lägg sedan till något enkelt alias för att starta libre office så när man loggat in skriver man bara typ "Libre". Det måste vem som helst klara tycker jag!

Sen kan man skapa en inloggning och som inte har su-behörighet och ge den till de som ska bruka den så slipper man problem med att det installeras program och görs andra saker i systemet som ger upphov till support.