Uppgraderat min dator men den blev sämre

Permalänk
Medlem

Uppgraderat min dator men den blev sämre

Så min budget dator gick från ryzen 3 1200 till ryzen 5 5600. Det enda som jag inte har uppgraderat är GPU och Ram vilket jag kommer göra inom snar framtid.

Jag har jag stött på två problem:
Det ena är att min windows 10 inte blev aktiverad och jag hittar inte min kod.
Det andra är att när jag spelar LOL av alla spel och är min cap på 45 FPS?

Vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zamasu:

Så min budget dator gick från ryzen 3 1200 till ryzen 5 5600. Det enda som jag inte har uppgraderat är GPU och Ram vilket jag kommer göra inom snar framtid.

Jag har jag stött på två problem:
Det ena är att min windows 10 inte blev aktiverad och jag hittar inte min kod.
Det andra är att när jag spelar LOL av alla spel och är min cap på 45 FPS?

Vad har jag gjort för fel?

Har moderkortet stöd för cpun, kanske behöver du uppdatera bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. Man kan behöva följa Microsofts guide efter att man bytt hårdvara:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind...

2. Prova att uppdatera drivrutinerna drivrutinerna för Ryzen:
https://www.amd.com/en/support

I värsta fall kan du behöva installera om Windows.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

EDIT: Och som det skrivs ovan kan det vara bra installera senaste bioset då det kan ha uppdateringar för bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har moderkortet stöd för cpun, kanske behöver du uppdatera bios ?

Det har jag gjort, dock kanske det har strulat? Hur ska jag dubbelkolla det?

Permalänk
Medlem

Jag har den näst senaste versionen som dock ska supporta mitt CPU.
Kanske det är för att RAM-minnet är 2400 och mitt moderkort stöder 3200?

Permalänk
Medlem

@Zamasu: Har du alltså bytt moderkort med använder fortfarande din gamla Windows-installation? Det går ofta bra men kan ibland leda till t.ex. konstiga prestandaproblem, så att installera om Windows är starkt rekommenderat om du stöter på underliga problem i den situtationen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zamasu:

Jag har den senaste näst senaste versionen som dock ska supporta mitt CPU.
Kanske det är för att RAM-minnet är 2400 och mitt moderkort stöder 3200?

Vad har du för moderkort ? Du kan ju uppdatera till senaste versionen av bios också för det kan kanske påverka. Att köra långsammare minnen ska inte vara nått problem och har de funkat med gamla cpun kommer de att funka med den nya med samma hastigheter.
Har du monterat kylaren korrekt, bytte du kylare och är det originalkylaren du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är pga Bios (då cpun fungerar), men värt ett försök att uppdatera den (enkelt och snabbt).

Vilken clock hastighet har cpun i bios? Är ram minnen satta på korrekt hastighet i bios (2400mhz, kräver "overclock" profil eller att sätta dem manuellt)?

Har du tittat på temperaturen för cpun, så att den inte blir för varm? (typ med ryzen master, aktivitetshanteraren, msi afterburner, etc)

Och framförallt, kanske det helt enkelt faktiskt är cappat på 45fps? Alltså i spelet. Kanske har automatiskt bytt någon inställning.

Händer det i andra spel också?

Permalänk
Medlem

Igår uppdaterade jag windows till senaste versionen bara för att testa och det funkade, kunde spela på 120 fps utan problem.
Men idag hände det igen cap på 45 fps. Bios är uppdaterad.

Lägger upp en bild över lite ram info https://imgur.com/a/bTCycDx

Permalänk
Medlem

När du säger uppdaterade så antar jag att du inte ominstallerade windows? Skulle starkt rekommendera att göra en helt fräsch installation.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

När du säger uppdaterade så antar jag att du inte ominstallerade windows? Skulle starkt rekommendera att göra en helt fräsch installation.

Jag antar att jag får göra det. Min CPUs hastighet är runt 4 ghz när dens bashastighet är 3,5 när jag surfar, kan det vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamasu:

Jag antar att jag får göra det. Min CPUs hastighet är runt 4 ghz när dens bashastighet är 3,5 när jag surfar, kan det vara något?

behöver inte alls ominstallera windows. som jag frågade innan, är spelet capat på 45 fps? Dvs att det inte går över det alls? och bara just det spelet?

Då är det bara cappat antingen via spelens inställningar, eller via radeon software/nvidia control panel beroende på vad för sorts grafikkort du har.

Låter som ett väldigt simpelt problem med simpelt fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

behöver inte alls ominstallera windows. som jag frågade innan, är spelet capat på 45 fps? Dvs att det inte går över det alls? och bara just det spelet?

Då är det bara cappat antingen via spelens inställningar, eller via radeon software/nvidia control panel beroende på vad för sorts grafikkort du har.

Låter som ett väldigt simpelt problem med simpelt fix.

Nej det är den inte, hade på 120 igår innan det började lagga på över 45 idag igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamasu:

Nej det är den inte, hade på 120 igår innan det började lagga på över 45 idag igen.

men är cpun maxad med 100% användning? vad håller den för temps? har du försökt byta clocks eller när den ska begränsa prestanda pga värme vya ryzen master, radeon software eller bios?

Har du ens radeon software? (var ett problem att det kunde automatiskt ändra cpu inställningar bara någon vecka sedan pga ett bugg)

Och som jag frågade, har du testat på andra spel?

Permalänk
Medlem

Är VSync på? Och testa avaktivera "fullscreen optimisations", tvinga den att köra i directx9, samt testa köra det i fullscreen och windowed och se om det gör något skillnad.

I titeln skrev du att datorn blev långsammare, men när du beskriver låter det som att det är hard cappat på 45 fps (inte alls går över) och att det är spel relaterat, men du svarar inte på om det bara är pâ LoL eller inte

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Det var windows som krånglade. Installerade om och allt funkar som det ska.