Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag vet inte vad jag ska säga längre..

Listan kan göras lång och elbilar är inte perfekta. Men att använda lögner och myter som argument att man inte ska köpa elbil är helt fel sätt. Jag förstår om man inte vill ha elbil eller inte kan, men då sitter man inte i en tråd om elbilar heller.

Håller med. Känns som det är en trend just nu med många som inte vill ha hjälp med att finna lämplig elbil att kika på, men mer intresse av att framvisa på hur dåliga elbilar är, och hur fantastiska deras fossilbilar är. Det verkar vara mer det primära syftet med att skriva inlägg i tråden än att de vill lära sig något om elbilar (inget genuint eller ärligt intresse).

Gärna så "bevisar" man ofta hur oekonomiskt och finansiellt dumt det är med elbilar genom att jämföra inköpskostnaden för en helt fabriksny elbil för en halv mille med en gammal beg. fossilbil för 10 papp. Alltid när jag läser sådana dumheter så går mätaren för trollvarning upp mot rött för mig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Björn Nyland testar räckvidd och förbrukning med en MY LR i vinterklimat.

Rätt imponerande låg förbrukning för en sådan här stor rymlig SUV, och intressant att den endast tappar 9-10% räckvidd jämfört med på sommaren. Visar på hur verkligen effektiva värmepumparna har gjort moderna elbilar.

Den "hemska" vintern som alla är så rädda för med elbilar är knappast ett stort problem längre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/priserna-for-subaru-solterra-ar-har-st...

580kkr verkar Subaru Solterra börja på. Hade givetvis hoppats på att den skulle va billigare speciellt då man bara verkar få dra 750kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Björn Nyland testar räckvidd och förbrukning med en MY LR i vinterklimat.

Rätt imponerande låg förbrukning för en sådan här stor rymlig SUV, och intressant att den endast tappar 9-10% räckvidd jämfört med på sommaren. Visar på hur verkligen effektiva värmepumparna har gjort moderna elbilar.

Den "hemska" vintern som alla är så rädda för med elbilar är knappast ett stort problem längre.

https://youtu.be/IfQUIJL77bI?t=928

Ja, den är sjukt effektiv. Hans siffror är bara strax över mina siffror som jag fick i helgen när det var sol och 15 grader varmt. Säger en del om Teslas bilar. Jag sa det i en diskussion igår, vad man än tycker om Tesla, just elbilsbiten, med batteri, effektivitet och räckvidd, är dom grymt duktiga på.

Skrivet av Azodan:

https://alltomelbil.se/priserna-for-subaru-solterra-ar-har-st...

580kkr verkar Subaru Solterra börja på. Hade givetvis hoppats på att den skulle va billigare speciellt då man bara verkar få dra 750kg.

Känns väl ungefär rimligt, där dom flesta elbilar ligger. Privatleasing på 4 995kr kan nog gå hem hos många.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

50% mindre = hälften.

Helt rätt, jag uttryckte mig fel/klumpigt, jag var inne på att skillnaden (300hk-200hk) är 50% av ID3:an effekt, Dvs du måste öka effekten i ID3 med 50% för att nå 300hk.

Skrivet av snajk:

Som sagt är toppfarten elektroniskt begränsad på Id3 och de flesta elbilar.

Ja tills min och Snajks dragrace med rullande start blir av har jag endast tiderna från fastestlaps.com att tillgå

0-160kph
ID3 19,0s
Cupra 11,5s

Rullande start 80-120kph
ID3 5,0s
Cupra 3,2s

Rullande start 70-140kph
ID3 9,3s
Cupra 7,7s

Men vi får nog aldrig reda på sanningen, jag byter ju snart bort min fosilbil

Permalänk
Medlem

Vi får se vad bz4x hamnar på för pris.

Är med på reserveringslistan men inga priser är släppta än.

Säljaren skulle höra av sig när de visste mer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Känns nu som du mest är ute efter att dissa elbilar, och speciell Tesla. Vad är poängen med det??

Att sedan Subaru/Toyota är laggards på elbilar, och enormt dåliga på det och på innovation är väl inte Teslas fel?

Åter igen, jag konstaterade att Subaru var dåliga, och hoppades på bättring till nästa gång jag ska skaffa ny bil. Inget annat, det är du som pratar Tesla. Jag tycker man kanske kan ta ett steg tillbaka och reflektera över att denna tråd kanske är för redan invigda, och all diskussion om önskade kommande modeller kanske inte är att dissa elbilar eller Tesla. Det är inte min intention i alla fall.

Skrivet av martinot:

Även EV6 och Ioniq 5 är ju utmärkta förslag!

@superapan Har du kikat på om dessa två bilar skulle kunna fungera för dig?

Du har fortsatt vägra att ange vilken markfrigång du behöver, men tycker du fått flera bra konstruktiva förslag på elbilar här i tråden.

En smidig fördel med dessa bilar är att du har eluttag som du kan använda till camping och annat i skogen. Vilket är potentiellt grymt bra för många som vildcampar.

Du kan ju inte jämföra kostnaden för en helt ny elbil med en gammal beg. fossilbil.

Blir ju helt skevt då.

Vad var problemet med ID4 för dig?

EV6 och Ioniq 5 är för små. Men att kunna avända eluttag är ju en toppengrej, verkligen.

Niro är inte fyrhjulsdriven, och även den för liten. Jag hade en 2020 Niro PHEV som jag sålde förra året, och jag upplevde den som en riktigt dålig vinterbil. Apropå markfrigången så lyckades jag knäcka frontspoilern. Det är ju trevligt med över 20 cm (blir du lugn nu?), men inget stenhårt krav.

Nu tycker jag inte heller kostnader mot fossilt hör hemma här, men eftersom du frågar:
Självklart är det en ny Outback jämfört med en ny ID4 GTX, då jag jämförde leasing på båda två förra året. Jag körde leasing denna gång, då jag inte vill äga en bil kommande år med tanke på döden för fossilbilen och utvecklingen på elbilen. Antar bränslekostnad 20 kr/mil för Subarun och och 2,50 kr/mil för ID4:an, utöver leaseavgiften på båda. Resultat totalt, ID4 297 756 kr på 36 månader, Outback 307 332 kr på 36 månader. Anledningen är förstås att en ID4 GTX är en mycket dyrare bil, med högre fasta kostnader. Eftersom differensen inte täcker laddboxen så tyckte jag inte det var värt det, rent ekonomiskt.

Med det sagt, ID4 GTX hade varit en bil som hade kunnat passa. Men i ett reportage av en senare Teknikens värld (eller AMS?) körde dom 8-9 elbilar Sthlm-Mora-Sthlm, och alla bilar hade ett lååångt avsnitt om vilka problem dom stötte på. Min granne har en ID4, och skulle till sin stuga i Transtrand, och kom inte ens dit utan att ladda (under 40 mil). Då var det så klart kö till stolparna i Falun, eftersom infrastrukturen inte är där ännu. Jag vill inte ha det så.

Nästa bil blir garanterat en elbil, och infrastrukturen kommer då finnas på plats. Hoppas på Outback EV

(och jag håller så klart en koll på den här tråden för att upptäckta alla nyheter om nya spännande elbilar som kan passa mig)

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken på El/Bensin-hybrid. Vill inte behöva planera längre resor med laddstopp osv med en rent eldriven bil.

Kommer troligen bli mer aktuellt för mig med ett köp när Mazda får tummen ur och släpper Mazda 3 som just El/Bensen-hybrid.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag gillar tanken på El/Bensin-hybrid. Vill inte behöva planera längre resor med laddstopp osv med en rent eldriven bil.

Kommer troligen bli mer aktuellt för mig med ett köp när Mazda får tummen ur och släpper Mazda 3 som just El/Bensen-hybrid.

Vilken typ av hybrid menar du?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag gillar tanken på El/Bensin-hybrid. Vill inte behöva planera längre resor med laddstopp osv med en rent eldriven bil.

Kommer troligen bli mer aktuellt för mig med ett köp när Mazda får tummen ur och släpper Mazda 3 som just El/Bensen-hybrid.

Ok, men du behöver ju planera för att tanka, ta paus för toa och annat.
Hybrid borde skattas högre och inte ses som miljöbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hybrid borde skattas högre och inte ses som miljöbil.

Det är på väg mot det hållet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Xpeng P5 har fått ett pris på 550K. Tydligen fullutrustad för det priset, en motor på strax över 200 hk som gör 0-100 på 7,5 sekunder. Snabbladdning på endast 70 kW så inget märkvärdigt. Verkar som en okej mellanmjölksbil. 480K efter bonus för en fullutrustad bil är ju inte fy skam. Frågan är hur den känns, någon som varit till Mall of Scandinavia och klämt lite?

AMS kallar den för premiumbil vilket jag inte riktigt köper kanske..

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220421/s...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Ok, men du behöver ju planera för att tanka, ta paus för toa och annat.
Hybrid borde skattas högre och inte ses som miljöbil.

Jo, så länge man inte kan se hur mycket någon faktiskt kör på el respektive bensin så är hybridernas nytta rätt tveksam. Samma gäller förstås andra alternativa bränslen som kombineras med traditionella, som etanol eller fordonsgas. En del kör nästan uteslutande på el/etanol/gas men många kör ju aldrig på det utan har bara valt bilen av rent skattetekniska skäl eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Xpeng P5 har fått ett pris på 550K. Tydligen fullutrustad för det priset, en motor på strax över 200 hk som gör 0-100 på 7,5 sekunder. Snabbladdning på endast 70 kW så inget märkvärdigt. Verkar som en okej mellanmjölksbil. 480K efter bonus för en fullutrustad bil är ju inte fy skam. Frågan är hur den känns, någon som varit till Mall of Scandinavia och klämt lite?

AMS kallar den för premiumbil vilket jag inte riktigt köper kanske..

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220421/s...

Kanske åker dit i helgen för att titta på den. Hade helst velat provköra också, men det får man inte ännu vad jag förstått? Det är väl bara ett showroom där på MoS? Inte varit där på evigheter..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, så länge man inte kan se hur mycket någon faktiskt kör på el respektive bensin så är hybridernas nytta rätt tveksam. Samma gäller förstås andra alternativa bränslen som kombineras med traditionella, som etanol eller fordonsgas. En del kör nästan uteslutande på el/etanol/gas men många kör ju aldrig på det utan har bara valt bilen av rent skattetekniska skäl eller liknande.

Dessutom sätter många hybrider igång motorn så fort man vill ha värme då de inte har någon elektrisk värme, vilket gör att det är ytterst sällan på vintern man kan köra utan att ha motorn igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Sitter fram nertill tror jag (stor fyrkant), är det aktiv filövervakning ni använder? Självkörgrejen är en knapp med en ratt på som man måste aktivera varje gång man ska köra med den kanske jag som haft tur att den är okey kalibrerad :s

https://ibb.co/GH1PZjw

Denna knapp på ratten. På instrumentpanelen bör den vara blå eller grön för att fungera "som den ska" bilen är för övrigt en 2022 inte för att jag tror det gör någon skillnad

Det var det jag hade för mig, att det är en radar. Tydligen känner den av färgen på linjerna. Jo jag menar självkörgrejen som jag sätter på eller av med en knapp till vänster om ratten (har ingen rattknapp på min 2019). Men jag tycker den är kass. Kanske är det en uppdaterad radar eller programvara i dom nyare bilarna som gör den bättre.

Och ja den markerar grönt på instrumentpanelen när den är i drift så att säga.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, så länge man inte kan se hur mycket någon faktiskt kör på el respektive bensin så är hybridernas nytta rätt tveksam. Samma gäller förstås andra alternativa bränslen som kombineras med traditionella, som etanol eller fordonsgas. En del kör nästan uteslutande på el/etanol/gas men många kör ju aldrig på det utan har bara valt bilen av rent skattetekniska skäl eller liknande.

Jag har en Passat GTE -17 hybrid och den funkar perfekt för mig som har 4 mil enkel resa till jobbet och har möjlighet för laddning på jobbet och självklart ladbox hemma, pendlar riktigt billigt i den. Sen har jag även en E-niro MY22 men eftersom man "bara" för köra 1500 mil på det leasingavtalet jag har så åker jag oftast i Passaten. Som mest har jag kommit 240-ish mil på en tank men bukar landa på ca 130-160 mil men en mätt förbrukning på ca 0,3l/mil (~6kr/mil i bensin) Är man noga att alltid ladda när man kan och har rätt avstånd i sin vardagskörning så åker man "gratis" i en hybrid också

Skrivet av MassyMaster:

Dessutom sätter många hybrider igång motorn så fort man vill ha värme då de inte har någon elektrisk värme, vilket gör att det är ytterst sällan på vintern man kan köra utan att ha motorn igång.

Som skrivet ovan, har en Passat GTE, den värmer kupén med el och drar bara igång bensinmotorn när elen är slut. Kia däremot vet jag inte har/hade värmepump och måste ha igång bränslemotor för värme. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har man förmånen som jag har, att ha eget varmgarage och laddbox så tar man en varm bil på morgonen och förlorar således inte så mkt effekt på att hålla den varm på väg till jobbet. Sen på jobbet står den ju på nätspänning och förvärmer kupén med ström från nätet så man slipper både frysa eller skrapa rutor.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av superapan:

Hoppas Subaru rycker upp sig, de är ju inte ens med på listan. Jag älskar min 2022 års Outback, och vill inte ha ett rullande rymdskepp likt många elbilar där enda målet verkar vara att klå Tesla på fetaste infotainmentsystemet och uppfinna allt nytt igen - jag vill ha en skogsmullebil! Hoppas Outback kommer som el- eller laddhybridbil snart!

Du skuuuulle ju kunna kika på Rivian R1S, känns som att den försöker marknadsföra sig som ungefär det du beskriver. "World's first electric adventure vehicle". Dock är den kanske lite stor, och framförallt väldigt dyr och svår att få tag på.

Permalänk
Skrivet av SiD:

Som skrivet ovan, har en Passat GTE, den värmer kupén med el och drar bara igång bensinmotorn när elen är slut. Kia däremot vet jag inte har/hade värmepump och måste ha igång bränslemotor för värme. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ah, nice. Jag tänkte främst på Kia, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MassyMaster:

Du skuuuulle ju kunna kika på Rivian R1S, känns som att den försöker marknadsföra sig som ungefär det du beskriver. "World's first electric adventure vehicle". Dock är den kanske lite stor, och framförallt väldigt dyr och svår att få tag på.

Ja det vore ju en toppenbil, hade faktiskt missat att den skulle komma som täckt, klart mer användbart än en pickup. Men ja, priset. Kul att det sitter Öhlinsgrejer på den, jag råkar jobba där

Edit: Stavfel...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det var det jag hade för mig, att det är en radar. Tydligen känner den av färgen på linjerna. Jo jag menar självkörgrejen som jag sätter på eller av med en knapp till vänster om ratten (har ingen rattknapp på min 2019). Men jag tycker den är kass. Kanske är det en uppdaterad radar eller programvara i dom nyare bilarna som gör den bättre.

Och ja den markerar grönt på instrumentpanelen när den är i drift så att säga.

Riktigt surt, kanske är den uppdaterad ändå. Beror såklart på vägarna man kör också samt hastighet, min gillar inte att man kör lite för fort..

Permalänk
Medlem

Jag vet att dom flesta här är inne på privatleasing, men ni som diskuterat köp av elbil med säljare, vilka rabatter har ni lyckats få på listpriset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag vet att dom flesta här är inne på privatleasing, men ni som diskuterat köp av elbil med säljare, vilka rabatter har ni lyckats få på listpriset?

På VW id 4%, via föreningsavtal. Annars cirka 3%. Låååång leveranstid på id4 GTX. De som beställt i tid för leverans i år har gjort en bra affär, gratis bil i ett par år typ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Xpeng P5 har fått ett pris på 550K. Tydligen fullutrustad för det priset, en motor på strax över 200 hk som gör 0-100 på 7,5 sekunder. Snabbladdning på endast 70 kW så inget märkvärdigt. Verkar som en okej mellanmjölksbil. 480K efter bonus för en fullutrustad bil är ju inte fy skam. Frågan är hur den känns, någon som varit till Mall of Scandinavia och klämt lite?

AMS kallar den för premiumbil vilket jag inte riktigt köper kanske..

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220421/s...

Själv undrar jag vad grejen är med kinesiska bilar och så oproportionerligt små hjul. Samma sak syns på varenda MG bil. Både MG5 och P5 ser ut som leksaksbilar pga det.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det är på väg mot det hållet.

Jag hittar inget om det, har du någon källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Jag hittar inget om det, har du någon källa?

Källa 1: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211230/s...

Källa 2: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ja det vore ju en toppenbil, hade faktiskt missat att den skulle komma som täckt, klart mer användbart än en pickup. Men ja, priset. Kul att det sitter Öhlinsgrejer på den, jag råkar jobba där

Edit: Stavfel...

Du får nog vänta på Kia EV9 eller Ioniq 7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Åter igen, jag konstaterade att Subaru var dåliga, och hoppades på bättring till nästa gång jag ska skaffa ny bil. Inget annat, det är du som pratar Tesla. Jag tycker man kanske kan ta ett steg tillbaka och reflektera över att denna tråd kanske är för redan invigda, och all diskussion om önskade kommande modeller kanske inte är att dissa elbilar eller Tesla. Det är inte min intention i alla fall.

Fakta-check; Du började ditt inlägg med just det om Tesla.

Skrivet av superapan:

Nu tycker jag inte heller kostnader mot fossilt hör hemma här, men eftersom du frågar:

Fakta-check; Du började med att ta upp och jämföra kostnaden för nya elbilar vs din billiga beg. fossilbil.

Men vi släpper detta. Tror inte vi kommer längre där.

Skrivet av snajk:

Jo, så länge man inte kan se hur mycket någon faktiskt kör på el respektive bensin så är hybridernas nytta rätt tveksam. Samma gäller förstås andra alternativa bränslen som kombineras med traditionella, som etanol eller fordonsgas. En del kör nästan uteslutande på el/etanol/gas men många kör ju aldrig på det utan har bara valt bilen av rent skattetekniska skäl eller liknande.

Riktigt. Har läst statistik att det är mindre än 35% av tiden i snitt som hybrider körs på el, och det är mindre än 5% av ägarna till etanolbilar som kör de på etanol. Dessa bidrag är rakt ner i soptunnan och borde plockas bort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Själv undrar jag vad grejen är med kinesiska bilar och så oproportionerligt små hjul. Samma sak syns på varenda MG bil. Både MG5 och P5 ser ut som leksaksbilar pga det.

Mindre stora hjul är normalt bra för både komforten och för låg energiförbrukning = längre räckvidd. Själv så väljer jag alltid bilar med så små hjul som det går på våra elbilar (18" för närvarande). Har en större inverkan på räckvidden än vad många inser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Själv undrar jag vad grejen är med kinesiska bilar och så oproportionerligt små hjul. Samma sak syns på varenda MG bil. Både MG5 och P5 ser ut som leksaksbilar pga det.

De gillar bekväma bilar med god komfort, av egen erfarenhet som umgås och jobbar mycket med kineser. Ironiskt nog är kvalitén på vägarna i Shanghai bra mycket bättre än här i Sverige.

Själv tycker jag som de flesta andra att 20 tummare är estetiskt sett snyggare än 18 eller 19, men på en elbil är det helt enkelt inte värt det pga förbrukningen. Sen har jag haft 40mm profil en gång i tiden. Kände varenda liten sten på vägarna. Tror jag är för gammal för sånt nu.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal