Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast att jämföra en 300 hästars Cupra med en 200 hästars ID3 blir ju lite missvisande.

Sen ska vi inte glömma att Cupra är en bil med tydlig sportkaraktär, medans ID3 är en... mindre familjebil...typ? Det är hursomhelst ingen bil som anses sportig på något sätt.

Jag håller med, det är en jättedålig jämförelse.
Det var som respons på Snajks kommentar om en lång omkörning där man måste passera många bilar när en 1-2 väg öppnar upp och det ligger en långsam kö av bilar framför en. Då sades detta:

”Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.”

Som jag anser är helt fel, helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har väldigt svårt att se fossilbilar försvinna från marknaden.

Det beror på hur du definierar "försvinna". Beg. bilar kommer alltid att finns kvar, och även några nya ICE-bilar kommer säljas som entusiastfordon. Ungefär som folk har slutat med häst och vagn för normala transporter, men det finns ändå kvar hästar som hobby för de som vill rida.

Talar vi om transportfordon i vardagen för gemene man så är ICE-bilen dock dödsdömd på sikt. Inget snack om det.

För fattiga länder kommer det ta tid, men i västvärlden (Europa, USA) och stora delar av asien (Kina) så kan det gå fortare än du tror. Tippar på att det kommer säljas extremt få % nya ICE-bilar (säg < 10%) på dessa största bilmarknader om 10 år.

Skrivet av martincool:

Jag ser mer elbilar som en fas bara. Idag är de elbilar för 5-10 år sen var de miljö premie om du köpte diesel, om 10 år är de något annat tex vätebilar

En "fas" som jag tror kommer vara i ca 100 år. Liknande som den fasen vi haft med just fossilbilar.

Skrivet av martincool:

Idag är de elbilar för 5-10 år sen var de miljö premie om du köpte diesel, om 10 år är de något annat tex vätebilar

Jag tror som sagt att fossilbilar kommer säljas mindre än 10% i Europa, Kina och USA inom 10 år. Vätgasbilar tror jag ännu mindre på. Det är ingen framtidsteknik som jag ser det, utan enbart ett misslyckat sidospår.

Är övertygad om att i Sverige så säljs det garanterat mindre än 5% ICE-baserade personbilar år 2032.

Men häng kvar i tråden och kom tillbaka om 10 år så ser vi vem så ser vi vem som får rätt av oss.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

”Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.”

Som jag anser är helt fel, helt enkelt

Ni får tävla om det!

Måste dock säga att jag satsar mina egna pengar på att Snajk lätt slår dig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppas Subaru rycker upp sig, de är ju inte ens med på listan. Jag älskar min 2022 års Outback, och vill inte ha ett rullande rymdskepp likt många elbilar där enda målet verkar vara att klå Tesla på fetaste infotainmentsystemet och uppfinna allt nytt igen - jag vill ha en skogsmullebil! Hoppas Outback kommer som el- eller laddhybridbil snart!

Med Solterra så verkar de ju iaf verka vilja hålla kvar vid bruksbilskänslan. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Körde en ICE bil några dagar förra veckan. Herregud vilken skillnad det är jämför med att köra elbil. Det kändes som att jag gick tillbaka till stenåldern. Jag älskar elmotorn pga rappa vridmoment och bara en växel. Jag kommer aldrig gå tillbaka till ICE.

Vi har en diesel-ICE som kombi/"lastbil". Den är väldigt praktisk att just lasta mycket i, och urstark som dragbil, men rolig att köra?
Nej, supertrist!

Vill jag ha körglädje väljer jag Teslan alla dagar i veckan framför vår rätt nya och lyxigt utrustade diesel-merca. Går inte ens att jämföra i närheten av varandra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja viljan att få Subaruägare att tro att detta är en skogsmulle-Subaru finns där. Men det där är ju en rakt av badge-engineered Toyota bZ4X (Toyota köpte GMs andel i Subaru, därav ett par sådana modeller).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hoppas Subaru rycker upp sig, de är ju inte ens med på listan. Jag älskar min 2022 års Outback, och vill inte ha ett rullande rymdskepp likt många elbilar där enda målet verkar vara att klå Tesla på fetaste infotainmentsystemet och uppfinna allt nytt igen - jag vill ha en skogsmullebil! Hoppas Outback kommer som el- eller laddhybridbil snart!

Älskar vår futuristiska och strakt skandinaviskt inspirerade interiör på vår M3 (väldigt o-amerikansk på det sättet)!

Men "skogsmullebil"? Nej, långt ifrån. Gud så tråkigt det begreppet låter!

Vet inte vad du skall hoppas på. Hybrider (hör dock inte hemma i denna tråden) finns massor, men elbilar ligger nästan alla japaner hopplöst efter på.

Tror du får leta något europeiskt, kinesiskt eller amerikanskt för vettig ren elbil. Kommer säkert något terränggående så småningom.

Vilken markfri höjd kräver du?

Kanske du kan få några tips här i tråden om du specar hur seriös terräng den måste kunna forcera för att du skall kunna ta dig fram dit du behöver köra?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har bara den grundläggande autopiloten, dvs. att den håller nuvarande fil och fart, men tycker den fungerar riktigt bra. Finns några fall där den kan bromsa någon gång lite oförklarligt/onödigt, men väldigt fin jämn styrning (bäst av alla bilar som jag testat).

Förra året så provade jag de två extranivåerna gratis i några veckor, Enhanced Autopilot (kan byta fil), och FSD ("full" självkörning), men tyckte inte att de var speciellt mycket bättre. Skulle inte betala extra för de.

Vanliga gratis/medföljande AP gör dock både långresor och köer i stan otroligt mycket behagligare, trots att man får byta fil och slå på AP manuellt igen när man bytt. Kommer extremt långt med det tycker jag.

Grymt! Jag har vart tveksam länge i om jag skulle välja till fsd utifall jag skulle beställa en model 3. Det är ju ändå 77000kr och såvitt jag vet kan jag ändå köpa det vid ett senare tillfälle om jag skulle önska? Fast om man väljer bort just den utökade autopiloten så hamnar man väl i samma område som i princip alla andra elbilar som egentligen bara har farthållare med distansfunktion? Det hade jag i min Ionic och det ju väldigt bekvämt fastän jag hade velat ha än mer automatik i min nästa elbil.

Permalänk
Avstängd

Skillnaden ligger nog inte jag är nästan 3 dm längre än du. Och där ligger nog skillnaden dig och för mig.
Jag tror att problemen i e-Niro inte visar sig förens du närmar dig 2 meter

Skrivet av MrWhizeguy:

Kan även tillägga att jag är 183 och kört bilen 2-3 månader. Inga problem här.

Finns en review ute på bilen från en sweclockare https://youtu.be/mJG0iXXpuiM
Att köra landsväg är grymt när den styr själv måste jag säga, hela vägen från Södertälje till Uppsala i lätt vinterunderlag gick utan problem, samt mellan Södertälje och Kolmården.

Gick från Kia till Kia så visste att vägljud inte är något som prioriteras tyvärr, klart bättre än 2013 ceed, men fortfarande bullrigt. Finns klart utrymme för frunk, men dom orkade inte lägga energi på det heller (finns 3e part att köpa till överpris) men men..

jag kör bilar från A till B och tänker inte så mycket mer än så, elstol kommer jag även vilja ha i framtida bilar då jag behöver ställa om stolen på grund av ryggproblem. Ventilerade stolar är säkert okey på vintern. Tycker stolar fram är helt okey att sitta i.

(Skrev av mig lite ... Sorry... Not sorry)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag håller med, det är en jättedålig jämförelse.
Det var som respons på Snajks kommentar om en lång omkörning där man måste passera många bilar när en 1-2 väg öppnar upp och det ligger en långsam kö av bilar framför en. Då sades detta:

”Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.”

Som jag anser är helt fel, helt enkelt

Ja det beror på, helt enkelt. Cupran med 300 hästar är ju ändå en rapp bil, nästan som en Golf R. På en längre omkörning med en kö av bilar framför, så tror jag att Cupran hinner varva upp bra och säkert komma förbi något snabbare än ID3an.

Men en snabb omkörning av en bil eller en lastbil från kanske 60-70km/h så tror jag att ID3an har en fördel av den obefintliga responstiden, noll torbolagg och fullt vridmoment från start. Där kan jag mycket väl tänka mig att det blir jämnt mellan de två bilarna. Vågar dock inte säga vem som "vinner"

En sak jag nyligen lärt mig iaf är skillnaden på hur man måste hantera en omkörning med en elbil. Med en turbodiesel drog man bara plattan i botten innan man ens börjat svängda ut i vänsterfilen. Med en rapp elbil är det faktiskt farligt att göra så. Då gäller det att alltid först svänga ut till vänster innan man trycker plattan i botten.

Ja, jag är medveten om att man enligt "regelboken" alltid bör svänga ut först och sen gasa (vilket är säkrast hur man än ser på det) men eftersom vanliga ICE bilar e så förbannat sega, så blev det att man alltid gasade fullt på en gång. Nu pratar jag om ICE bilar på 180-250 hästar, alltså inga sportbilar eller så.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Älskar vår futuristiska och strakt skandinaviskt inspirerade interiör på vår M3 (väldigt o-amerikansk på det sättet)!

Men "skogsmullebil"? Nej, långt ifrån. Gud så tråkigt det begreppet låter!

Vet inte vad du skall hoppas på. Hybrider (hör dock inte hemma i denna tråden) finns massor, men elbilar ligger nästan alla japaner hopplöst efter på.

Tror du får leta något europeiskt, kinesiskt eller amerikanskt för vettig ren elbil. Kommer säkert något terränggående så småningom.

“M3” är redan taget, även om Teslan säkert är en ganska rolig bil - och passar säkert kalas om man tycker att skogsmulle är ”Guuuudeh så tråkigt” ;).

Just Solterra/bZ4X som nämndes ovan har testats ganska ordentligt offroad, och är riktigt kompetent - men väldigt mycket rymdskepp utan någon direkt anledning. Det är också en ”billig” elbil med dålig räckvidd och laddning som följer.

Jag räknade förut på en ID4 GTX jämfört med Outbacken, men skulle bara spara 10k över tre år (2000 mil/år, 25 kr/liter i kalkylen), och istället behöva leva med nuvarande teknik och infrastruktur för laddning. Inte heller en riktigt rätt bil, ska väl också sägas.

Jag har kvar min Outback i 2 år till, allt kommer vara elektrifierat då, och hittar säkert en bil som passar mig. Jag hoppas det kan bli en till skogsmulle-Outback :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Grymt! Jag har vart tveksam länge i om jag skulle välja till fsd utifall jag skulle beställa en model 3. Det är ju ändå 77000kr och såvitt jag vet kan jag ändå köpa det vid ett senare tillfälle om jag skulle önska?

Ja, du kan lätt köpa till detta i efterhand för exakt samma kostnad. Starta med den som finns.

Fick som sagt testa alla saker gratis av Tesla under förra året, och tyckte det gav så lite mervärde att jag inte skulle vilja betala ens 10 000 för hela FSD-paketet.

I framtiden när FSD blir bättre, och när EU lättar på lagstiftningen kanske det blir värt det, men absolut inte i dagsläget.

I USA och Kina så är läget och funktionaliteten annorlunda, för där är de inte lika begränsade med lagstiftningen av vad FSD för göra eller inte. Där är det nog mer värt pengarna (tänk på det när du ser på YT där folk kör Tesla i USA).

Skrivet av Runqen:

Fast om man väljer bort just den utökade autopiloten så hamnar man väl i samma område som i princip alla andra elbilar som egentligen bara har farthållare med distansfunktion? Det hade jag i min Ionic och det ju väldigt bekvämt fastän jag hade velat ha än mer automatik i min nästa elbil.

Den medföljande basfunktionaliteten i Tesla har två lägen;

Läge 1 - ett snabbt tryck ner med högra spaken - som är adaptiv farthållare (som du verkar beskriva ovan).
Läge 2 - två snabba tryck ner med högra spaken - som är Autopilot där den både styr bilen och adapterar farten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag räknade förut på en ID4 GTX jämfört med Outbacken, men skulle bara spara 10k över tre år (2000 mil/år, 25 kr/liter i kalkylen), och istället behöva leva med nuvarande teknik och infrastruktur för laddning. Inte heller en riktigt rätt bil, ska väl också sägas.

Hybrider och bensinbilar kan du diskutera i annan tråd. Denna tråd är till för rena elbilar. Du undvek dock, av någon mystisk orsak, att svara på frågorna jag ställde:

Vilken markfri höjd kräver du?

Kanske du kan få några tips på lämpliga elbilar här i tråden om du specar hur seriös terräng den måste kunna forcera för att du skall kunna ta dig fram dit du behöver köra?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hybrider och bensinbilar kan du diskutera i annan tråd. Denna tråd är till för rena elbilar. Du undvek dock, av någon mystisk orsak, att svara på frågorna jag ställde:

Vilken markfri höjd kräver du?

Kanske du kan få några tips på lämpliga elbilar här i tråden om du specar hur seriös terräng den måste kunna forcera för att du skall kunna ta dig fram dit du behöver köra?

Hej, har själv alldeles nyligen varit i samma situation som superapan.

Hade en Outback (2016) som var kittad till tänderna med adventuredäck, takbågar, takbox, cykelhållare och fast monterat utrsutningsskåp (tänk de som sitter i utryckningsbilar) med fältkök, mat, verktyg, tält, tarp, sovsäckar mm.
Detta eftersom jag och min dotter gärna är ute i naturen och vill vara "självförsörjade"

Vill kunna ta (min enda) bil på en kostig, fram till någon liten sjö och kunna slå läger. Vill kunna dra ett tungt släp när det ska flyttas, resnas i trädgården eller flyttas grejer. Osv - en bruksbil som också funkar till och från jobbet.

En oöm bil (kombi) med god markfrigång (+20 cm) som klarar hårda tag och är funktionell och inte känns som ett rymdskepp med bara touchpaneler överallt.

Tyvärr går det i dagsläget inte att kombinera detta med eldrift. Den enda bil som har markfrigången som Outbacken är XC40:in.
den å andra sidan är alldeles för trång och har alldeles för låg aktionsradie. Samt att den är dyr.

Så varför valde jag ändå att sälja min Outback till förmån för en elbil och just en Kia E-Niro?
Kostnaden. Jag har långt till jobbet (9,5 mil enkel), har inte råd att ha två bilar och med både höga servicekostnader (Subaru har 1500mil vilket blir två servicar/år) och skenande bränslepriser så fick jag ge upp en stor del av min identitet (outdoorbilen/livet) för att få kalkylen att gå ihop.

Så det fick bli en E-Niro.

Varför? Vettig aktionsradie, till vettigt pris i en bil som inte är ett rymdskepp där allt skall manövreras via touchpaneler.
(Kör V90 Cross Country i jobbet och blir lika irriterad varje gång man ska justera, sätes/rattvärme eller temperaturen via sensus-touchen.)

Fullutrustad till ett pris som konkurrenterna inte kommer i närheten av.
Bra - om än inte blixtrande prestanda (på denna punkten har den slöa Outbacken inte en chans).
Möjligheten till 3000mil i leasingavtalet. (Jag hoppas likt Superapan på en skogsmulle-elbil inom 3 år)

Hyfsad markfrigång (16,5cm) som gör att jag ändå kan ta mig någonstans utan att vara livrädd för att råka trycka upp en sten som gömmer sig i gräset, rakt upp i batteriet.

Så jag kunde inte få den elbilen jag ville - eftersom den i nuläget inte existerar, utan fick nu göra som så många andra gånger i livet - kompromissa, för att få helheten att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ni får tävla om det!

Måste dock säga att jag satsar mina egna pengar på att Snajk lätt slår dig.

Jag sätter mina pengar på Cupran också, en ID3 med 200 hästar har ju väldigt långsam accelaration. 😅
7,3 sekunder 0-100, det är ju väldigt många bilar som slår det, även bland familjebilar. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Hej, har själv alldeles nyligen varit i samma situation som superapan.

Hade en Outback (2016) som var kittad till tänderna med adventuredäck, takbågar, takbox, cykelhållare och fast monterat utrsutningsskåp (tänk de som sitter i utryckningsbilar) med fältkök, mat, verktyg, tält, tarp, sovsäckar mm.
Detta eftersom jag och min dotter gärna är ute i naturen och vill vara "självförsörjade"

Vill kunna ta (min enda) bil på en kostig, fram till någon liten sjö och kunna slå läger. Vill kunna dra ett tungt släp när det ska flyttas, resnas i trädgården eller flyttas grejer. Osv - en bruksbil som också funkar till och från jobbet.

En oöm bil (kombi) med god markfrigång (+20 cm) som klarar hårda tag och är funktionell och inte känns som ett rymdskepp med bara touchpaneler överallt.

Tyvärr går det i dagsläget inte att kombinera detta med eldrift. Den enda bil som har markfrigången som Outbacken är XC40:in.
den å andra sidan är alldeles för trång och har alldeles för låg aktionsradie. Samt att den är dyr.

Så varför valde jag ändå att sälja min Outback till förmån för en elbil och just en Kia E-Niro?
Kostnaden. Jag har långt till jobbet (9,5 mil enkel), har inte råd att ha två bilar och med både höga servicekostnader (Subaru har 1500mil vilket blir två servicar/år) och skenande bränslepriser så fick jag ge upp en stor del av min identitet (outdoorbilen/livet) för att få kalkylen att gå ihop.

Så det fick bli en E-Niro.

Varför? Vettig aktionsradie, till vettigt pris i en bil som inte är ett rymdskepp där allt skall manövreras via touchpaneler.
(Kör V90 Cross Country i jobbet och blir lika irriterad varje gång man ska justera, sätes/rattvärme eller temperaturen via sensus-touchen.)

Fullutrustad till ett pris som konkurrenterna inte kommer i närheten av.
Bra - om än inte blixtrande prestanda (på denna punkten har den slöa Outbacken inte en chans).
Möjligheten till 3000mil i leasingavtalet. (Jag hoppas likt Superapan på en skogsmulle-elbil inom 3 år)

Hyfsad markfrigång (16,5cm) som gör att jag ändå kan ta mig någonstans utan att vara livrädd för att råka trycka upp en sten som gömmer sig i gräset, rakt upp i batteriet.

Så jag kunde inte få den elbilen jag ville - eftersom den i nuläget inte existerar, utan fick nu göra som så många andra gånger i livet - kompromissa, för att få helheten att gå ihop.

Markfrigången är ju faktiskt nice på E-Niro, 5mm mer än EV6, men jag valde ändå en EV6 och hoppas att de 5mm inte ställer till det på grusvägar uppåt i landet. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Kan även tillägga att jag är 183 och kört bilen 2-3 månader. Inga problem här.

Finns en review ute på bilen från en sweclockare https://youtu.be/mJG0iXXpuiM
Att köra landsväg är grymt när den styr själv måste jag säga, hela vägen från Södertälje till Uppsala i lätt vinterunderlag gick utan problem, samt mellan Södertälje och Kolmården.

Gick från Kia till Kia så visste att vägljud inte är något som prioriteras tyvärr, klart bättre än 2013 ceed, men fortfarande bullrigt. Finns klart utrymme för frunk, men dom orkade inte lägga energi på det heller (finns 3e part att köpa till överpris) men men..

jag kör bilar från A till B och tänker inte så mycket mer än så, elstol kommer jag även vilja ha i framtida bilar då jag behöver ställa om stolen på grund av ryggproblem. Ventilerade stolar är säkert okey på vintern. Tycker stolar fram är helt okey att sitta i.

(Skrev av mig lite ... Sorry... Not sorry)

Jag tycker självstyrgrejen är åt helvete. Varje gång jag testar den på motorvägen så vill den hålla bilen för långt till vänster, alltså för nära mittlinjen. Hur fungerar den egentligen? Det är inte så att det sitter en kamera i blinkerslisten på backspeglarna? För min vänstra backspegel har fukt på insidan i blinkerslisten, kanske är därför den inte känns helt ok?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jag tycker självstyrgrejen är åt helvete. Varje gång jag testar den på motorvägen så vill den hålla bilen för långt till vänster, alltså för nära mittlinjen. Hur fungerar den egentligen? Det är inte så att det sitter en kamera i blinkerslisten på backspeglarna? För min vänstra backspegel har fukt på insidan i blinkerslisten, kanske är därför den inte känns helt ok?

Håller helt med. Jag har ingen fukt så den borde funka som avsett. Avskyr den oavsett. Det första jag slår av när jag kliver in bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

https://youtu.be/5XicWoou8C4

Jösses!

En riktig kalkylprodukt.

Kineser vill ha bio i bilen - Check!
Greenwashing - Vi gör en ny 7-serie men fokuserar på i7: an. - Check!
Mercedes EQS matchad (och slagen?) - Check!

Fattas ju bara en A8 EV nu för full circle.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hybrider och bensinbilar kan du diskutera i annan tråd. Denna tråd är till för rena elbilar. Du undvek dock, av någon mystisk orsak, att svara på frågorna jag ställde:

Vilken markfri höjd kräver du?

Kanske du kan få några tips på lämpliga elbilar här i tråden om du specar hur seriös terräng den måste kunna forcera för att du skall kunna ta dig fram dit du behöver köra?

Ta en kopp kamomillté nu. Nej då, det är inget mystiskt, jag har inte bett om hjälp med något utan konstaterade att Subaru saknas på innovationslistan, och jag hoppades att när jag ska byta bil nästan gång blivit bättring på det, så att det kan bli en Outback igen. Det existerar inget elektriskt som motsvarar den bilen just nu.

Skrivet av Zion:

Hej, har själv alldeles nyligen varit i samma situation som superapan.

Hade en Outback (2016) som var kittad till tänderna med adventuredäck, takbågar, takbox, cykelhållare och fast monterat utrsutningsskåp (tänk de som sitter i utryckningsbilar) med fältkök, mat, verktyg, tält, tarp, sovsäckar mm.
Detta eftersom jag och min dotter gärna är ute i naturen och vill vara "självförsörjade"

Vill kunna ta (min enda) bil på en kostig, fram till någon liten sjö och kunna slå läger. Vill kunna dra ett tungt släp när det ska flyttas, resnas i trädgården eller flyttas grejer. Osv - en bruksbil som också funkar till och från jobbet.

En oöm bil (kombi) med god markfrigång (+20 cm) som klarar hårda tag och är funktionell och inte känns som ett rymdskepp med bara touchpaneler överallt.

Tyvärr går det i dagsläget inte att kombinera detta med eldrift. Den enda bil som har markfrigången som Outbacken är XC40:in.
den å andra sidan är alldeles för trång och har alldeles för låg aktionsradie. Samt att den är dyr.

Så varför valde jag ändå att sälja min Outback till förmån för en elbil och just en Kia E-Niro?
Kostnaden. Jag har långt till jobbet (9,5 mil enkel), har inte råd att ha två bilar och med både höga servicekostnader (Subaru har 1500mil vilket blir två servicar/år) och skenande bränslepriser så fick jag ge upp en stor del av min identitet (outdoorbilen/livet) för att få kalkylen att gå ihop.

Så det fick bli en E-Niro.

Varför? Vettig aktionsradie, till vettigt pris i en bil som inte är ett rymdskepp där allt skall manövreras via touchpaneler.
(Kör V90 Cross Country i jobbet och blir lika irriterad varje gång man ska justera, sätes/rattvärme eller temperaturen via sensus-touchen.)

Fullutrustad till ett pris som konkurrenterna inte kommer i närheten av.
Bra - om än inte blixtrande prestanda (på denna punkten har den slöa Outbacken inte en chans).
Möjligheten till 3000mil i leasingavtalet. (Jag hoppas likt Superapan på en skogsmulle-elbil inom 3 år)

Hyfsad markfrigång (16,5cm) som gör att jag ändå kan ta mig någonstans utan att vara livrädd för att råka trycka upp en sten som gömmer sig i gräset, rakt upp i batteriet.

Så jag kunde inte få den elbilen jag ville - eftersom den i nuläget inte existerar, utan fick nu göra som så många andra gånger i livet - kompromissa, för att få helheten att gå ihop.

Jättebra inlägg, precis så ser det ut. Kan vara svårt för vissa i Teslamatchade loafers att förstå . Men vi får hålla ut i 2-3 år till för den ultimata elbilen

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ta en kopp kamomillté nu. Nej då, det är inget mystiskt, jag har inte bett om hjälp med något utan konstaterade att Subaru saknas på innovationslistan, och jag hoppades att när jag ska byta bil nästan gång blivit bättring på det, så att det kan bli en Outback igen. Det existerar inget elektriskt som motsvarar den bilen just nu.

Jättebra inlägg, precis så ser det ut. Kan vara svårt för vissa i Teslamatchade loafers att förstå . Men vi får hålla ut i 2-3 år till för den ultimata elbilen

Det var därför jag blev sugen på Ioniq 5 när de visade reklamen och var ute och "campade" och drog ström från bilen till diverse saker. Lagom nivå för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Så Cupran med 300hk (aldrig sagt dubbelt) och begränsad effektkurva och växlingar gör 0-100 på 4.9s
En Id3 med 50% mindre effekt men omedelbar tillgång till sitt vridmoment och elbilens magiska fysik gör 0-100 på… just precis 50% långsammare 7.4s

50% mindre = hälften.

Citat:

Men kanske är någon annan fysik mellan 70 och 140 där ID3 drar ifrån? Fast med en toppfart på 160 måste den bromsa in ganska hårt då efter 140?

Som sagt är toppfarten elektroniskt begränsad på Id3 och de flesta elbilar.

Skrivet av superapan:

Ja viljan att få Subaruägare att tro att detta är en skogsmulle-Subaru finns där. Men det där är ju en rakt av badge-engineered Toyota bZ4X (Toyota köpte GMs andel i Subaru, därav ett par sådana modeller).

https://medier.publicwebsites.se/ponIltIpIv-1648554661/media/Nyteknik/yyls00-toyota-elbil.jpg/alternates/FREE_960/toyota-elbil.jpg

Det är inte riktigt badge engineering utan de har utvecklat den gemensamt, som med GT86 och Subarus variant, eller Supra och BMW's variant. Inte som med Corolla och Suzukis variant, det är ren badge engineering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Måste hålla med att den ser gammaldags ut, fast istället för retro, så är den bara sådär allmänt tråkig i designen. Väldigt mycket gubb-bil, både framtill och bakifrån. Gör den svart så ser det ut som en i mängden av de där "VIP" lyx-taxibilarna man ser på tex Bangkok flygplats 😅

Men klart att det finns en marknad för en sån bil. Inget fel med det. De som köper sådana bilar har oftast råd med det mesta.

Den har en klassisk stilren look. Måste säga att jag gillar den skarpt jämfört med hur EQS ser ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Håller helt med. Jag har ingen fukt så den borde funka som avsett. Avskyr den oavsett. Det första jag slår av när jag kliver in bilen.

Sitter fram nertill tror jag (stor fyrkant), är det aktiv filövervakning ni använder? Självkörgrejen är en knapp med en ratt på som man måste aktivera varje gång man ska köra med den kanske jag som haft tur att den är okey kalibrerad :s

https://ibb.co/GH1PZjw

Denna knapp på ratten. På instrumentpanelen bör den vara blå eller grön för att fungera "som den ska" bilen är för övrigt en 2022 inte för att jag tror det gör någon skillnad

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Jag kan förstå att man är skeptisk och kommer in i en tråd med över 10 000 inlägg för att stilla sin oro, men du verkar mer vilja övertyga oss andra om att det är kasst.
Elbil är fantastiskt roligt och jag kommer aldrig att köpa en ICE igen.

Det är bara att tuta och köra och vill du veta mer för att du är intresserad så fråga på annars ha det bra.

jag försöker inte övertyga någon säger bara min personliga uppfattning. jag frågade för jag och sambon ska börja kolla efter ny bil till henne. Jag har yttrat några av mina orosområden gällande elbilar och fått vissa av frågorna delvis svarade vilket jag är tacksam för. Den dagen elbilar kan svänga in på en "mack" och ladda bilen likt en bensinbil, Jag kan sitta i en 3 hs bilkö i 15 - utan att oroa mig för att kunna köra där ifrån utan problem ( var ju en större bilkö i vintras efter en krock där efter bärga en rad elbilar pga dom hade laddat ur sig för folk satt med värme på) när priset på elbilar är samma som andra alternativ på marknaden. listan kan göras längre. Lägger jag en massa pengar på en bil vill jag kunna använda den som jag vill utan ha en begränsning. Jag håller helt med att elbilar är bra och funkar men känns fortfarande för osäkert för jag ska tycka det känns 110% rätt för mig.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag försöker inte övertyga någon säger bara min personliga uppfattning. jag frågade för jag och sambon ska börja kolla efter ny bil till henne. Jag har yttrat några av mina orosområden gällande elbilar och fått vissa av frågorna delvis svarade vilket jag är tacksam för. Den dagen elbilar kan svänga in på en "mack" och ladda bilen likt en bensinbil, Jag kan sitta i en 3 hs bilkö i 15 - utan att oroa mig för att kunna köra där ifrån utan problem ( var ju en större bilkö i vintras efter en krock där efter bärga en rad elbilar pga dom hade laddat ur sig för folk satt med värme på) när priset på elbilar är samma som andra alternativ på marknaden. listan kan göras längre. Lägger jag en massa pengar på en bil vill jag kunna använda den som jag vill utan ha en begränsning. Jag håller helt med att elbilar är bra och funkar men känns fortfarande för osäkert för jag ska tycka det känns 110% rätt för mig.

Jag vet inte vad jag ska säga längre..

1. En elbil laddar man hemma, att behöva åka till en mack för att fylla på tanken är mer undantag än regel
2. Nyheten där flera elbilar behövde bärgas var falsk, SR gick själva ut och rättade sig. Det var 1 elbil, och det säger ju knappast något. Inte så att en fossilbil aldrig blivit bärgad.
3. Priset har jag redan gett dig en kalkyl på hur det på 3 år är billigare med en Zoe än en fabia

Listan kan göras lång och elbilar är inte perfekta. Men att använda lögner och myter som argument att man inte ska köpa elbil är helt fel sätt. Jag förstår om man inte vill ha elbil eller inte kan, men då sitter man inte i en tråd om elbilar heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Hej, har själv alldeles nyligen varit i samma situation som superapan.

Hade en Outback (2016) som var kittad till tänderna med adventuredäck, takbågar, takbox, cykelhållare och fast monterat utrsutningsskåp (tänk de som sitter i utryckningsbilar) med fältkök, mat, verktyg, tält, tarp, sovsäckar mm.
Detta eftersom jag och min dotter gärna är ute i naturen och vill vara "självförsörjade"

Vill kunna ta (min enda) bil på en kostig, fram till någon liten sjö och kunna slå läger. Vill kunna dra ett tungt släp när det ska flyttas, resnas i trädgården eller flyttas grejer. Osv - en bruksbil som också funkar till och från jobbet.

En oöm bil (kombi) med god markfrigång (+20 cm) som klarar hårda tag och är funktionell och inte känns som ett rymdskepp med bara touchpaneler överallt.

Tyvärr går det i dagsläget inte att kombinera detta med eldrift. Den enda bil som har markfrigången som Outbacken är XC40:in.
den å andra sidan är alldeles för trång och har alldeles för låg aktionsradie. Samt att den är dyr.

Så varför valde jag ändå att sälja min Outback till förmån för en elbil och just en Kia E-Niro?
Kostnaden. Jag har långt till jobbet (9,5 mil enkel), har inte råd att ha två bilar och med både höga servicekostnader (Subaru har 1500mil vilket blir två servicar/år) och skenande bränslepriser så fick jag ge upp en stor del av min identitet (outdoorbilen/livet) för att få kalkylen att gå ihop.

Så det fick bli en E-Niro.

Varför? Vettig aktionsradie, till vettigt pris i en bil som inte är ett rymdskepp där allt skall manövreras via touchpaneler.
(Kör V90 Cross Country i jobbet och blir lika irriterad varje gång man ska justera, sätes/rattvärme eller temperaturen via sensus-touchen.)

Fullutrustad till ett pris som konkurrenterna inte kommer i närheten av.
Bra - om än inte blixtrande prestanda (på denna punkten har den slöa Outbacken inte en chans).
Möjligheten till 3000mil i leasingavtalet. (Jag hoppas likt Superapan på en skogsmulle-elbil inom 3 år)

Hyfsad markfrigång (16,5cm) som gör att jag ändå kan ta mig någonstans utan att vara livrädd för att råka trycka upp en sten som gömmer sig i gräset, rakt upp i batteriet.

Så jag kunde inte få den elbilen jag ville - eftersom den i nuläget inte existerar, utan fick nu göra som så många andra gånger i livet - kompromissa, för att få helheten att gå ihop.

Tack!

@superapan Här har du ett utmärkt förslag att kika på en bil precis för dig!

Skrivet av superapan:

Ta en kopp kamomillté nu. Nej då, det är inget mystiskt, jag har inte bett om hjälp med något utan konstaterade att Subaru saknas på innovationslistan, och jag hoppades att när jag ska byta bil nästan gång blivit bättring på det, så att det kan bli en Outback igen. Det existerar inget elektriskt som motsvarar den bilen just nu.

Jättebra inlägg, precis så ser det ut. Kan vara svårt för vissa i Teslamatchade loafers att förstå . Men vi får hålla ut i 2-3 år till för den ultimata elbilen

Känns nu som du mest är ute efter att dissa elbilar, och speciell Tesla. Vad är poängen med det??

Att sedan Subaru/Toyota är laggards på elbilar, och enormt dåliga på det och på innovation är väl inte Teslas fel?

Men Kia e-Niro finns idag. Den behöver du inte vänta två år på.

Var ju ett konstruktivt förslag för en elbil som borde kunna passa dig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Markfrigången är ju faktiskt nice på E-Niro, 5mm mer än EV6, men jag valde ändå en EV6 och hoppas att de 5mm inte ställer till det på grusvägar uppåt i landet. 😊

Även EV6 och Ioniq 5 är ju utmärkta förslag!

@superapan Har du kikat på om dessa två bilar skulle kunna fungera för dig?

Du har fortsatt vägra att ange vilken markfrigång du behöver, men tycker du fått flera bra konstruktiva förslag på elbilar här i tråden.

En smidig fördel med dessa bilar är att du har eluttag som du kan använda till camping och annat i skogen. Vilket är potentiellt grymt bra för många som vildcampar.

Skrivet av superapan:

Jag räknade förut på en ID4 GTX jämfört med Outbacken, men skulle bara spara 10k över tre år (2000 mil/år, 25 kr/liter i kalkylen), och istället behöva leva med nuvarande teknik och infrastruktur för laddning. Inte heller en riktigt rätt bil, ska väl också sägas.

Du kan ju inte jämföra kostnaden för en helt ny elbil med en gammal beg. fossilbil.

Blir ju helt skevt då.

Vad var problemet med ID4 för dig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Den dagen elbilar kan svänga in på en "mack" och ladda bilen likt en bensinbil, Jag kan sitta i en 3 hs bilkö i 15 - utan att oroa mig för att kunna köra där ifrån utan problem ( var ju en större bilkö i vintras efter en krock där efter bärga en rad elbilar pga dom hade laddat ur sig för folk satt med värme på)

Gällande nyheten så var den felaktig och fejk news.

Det var 1 elbil som övergavs transporterades bort, men motsvarande så var det 52 fossilbilar som fick problem att transporteras bort eller övergavs på samma sträcka.

Du har ju i många elbilar 4-5 dygn av värme om batterierna är laddade. Vilket är bra mycket längre än många fossilbilar som är tankade.

Sunt förnuft här är ju att inte ge sig iväg i svåra snöstormar oavsett drivlina, om det är möjligt?

Annars hänger det ju mest på att man tankat/laddat ordentligt innan man ger sig iväg. Verkar vara där konsekvenstänkandet brister för en del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag försöker inte övertyga någon säger bara min personliga uppfattning. jag frågade för jag och sambon ska börja kolla efter ny bil till henne. Jag har yttrat några av mina orosområden gällande elbilar och fått vissa av frågorna delvis svarade vilket jag är tacksam för. Den dagen elbilar kan svänga in på en "mack" och ladda bilen likt en bensinbil, Jag kan sitta i en 3 hs bilkö i 15 - utan att oroa mig för att kunna köra där ifrån utan problem ( var ju en större bilkö i vintras efter en krock där efter bärga en rad elbilar pga dom hade laddat ur sig för folk satt med värme på) när priset på elbilar är samma som andra alternativ på marknaden. listan kan göras längre. Lägger jag en massa pengar på en bil vill jag kunna använda den som jag vill utan ha en begränsning. Jag håller helt med att elbilar är bra och funkar men känns fortfarande för osäkert för jag ska tycka det känns 110% rätt för mig.

Det var väl en elbil som var tvungen att bärgas? Det är lika stor risk med en bensinare som elbil. Har du inte tankat så står du där. Är bilen varm då drar den inte så mycket och du kan stå i flera timmar utan problem.

Sen att du ska in och tanka på en mack kommer kanske att hända om du ska byta hela batteriet men jag tror inte på den idén. Bättre att planera resan och när det väl finns fler destinationsladdare då behöver du inte planera på samma sätt.

Enda nackdelen som jag kan se med en elbil är när du behöver dra tunga släp. Det är knappt möjligt med dagens elbilar och räckvidden blir riktigt dålig. Kanske vi slipper husvagnar i framtiden ;).