Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De har lagt batteriet under golvet och höjt golvet uppp till 10cm.
Jag fick om i båda fotlederna när jag provsatt e-niron

Okej, det låter ju som om dom sänkt sitthöjden för att spara in så dom slipper höja taket. Det är ju kasst för en reslig svensk. Jag har en Niro mildhybrid (2019) med elstyrda skinnsäten och jag sitter riktigt bra i den, man kan sitta högt å fint även med långa ben. Det var en av huvudanledningarna till att jag tog den, fick kramp i benen efter några minuter i Toyota Corolla mildhybrid tex (är 188cm).

Men då är hel-el Niro inget för mig heller då med andra ord. Såvida inte den nya faceliften nu har gjort det annorlunda.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Efter en hel del testande och räknande har jag nu beställt en MG5. Hoppas den kommer i Q4 som de säger.

3400 kr i månaden inkl. 1500 mil, vinterdäck och försäkring. Jag tycker det verkar som en bra deal.

Jmf med nuvarande leasing av Golf SC 1.5TSI som går på ca 3750:- utan v.däck och då tillkommer ca 1400:- i bensin per månad.

Intryck från provkörning av MG5: Känns solid, lagom med kraft, MJUK fjädring (tänk amerikansk) som dock backas upp av låg tyngdpunkt, så ligger ändå okej i släta kurvor. Framhjulsdrift är tråkigt och slirar direkt om du gasar i en våt kurva. Bekväma stolar. Bra backningskameror för priset. Dåligt med fotytrymme i baksätet för vuxna. Relativt tyst kupé.

Överlag bra intryck men det är ju ingen rolig bil. Jag tyckte att Model 3 var den enda "roliga" elbil jag provat och den kostar ju mycket mer.

Hade en konstig bugg med provbilen: AC tyckte att yttertempen var -45c och körde därför full patte i början. Senare la den av helt och kom igång normalt efter några minuter. Hoppas på att detta är mjukvara som går att fixa, men kändes ju sådär.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Du tror att en bil med 50% lägre vridmoment och totaleffekt, något högre vikt och markant lägre topphastighet gör en lång omkörning från säg 70km/h snabbare för att det är en elbil? Vilken magi är det?

Inte magi, fysik. Det finns ingen cupra med dubbla effekten mot en Id3 som har drygt 200 hästar utan de toppar väl någonstans runt 300. Resten är tid för växling och förstås för motorn att gå upp i varv.

Citat:

Absolut att en ICE bil har ett markant "lag" pga varvtal/effektkurvan och koppling/växling men det ger en halvsekund i startögonblicket på sin höjd.

Snarare ett par sekunder om vi pratar att ligga på hög växel i 70, växla ned med kickdown och gasa på. Blir det en uppväxling också så tar det mer tid. Sen har ju elbilen mycket mer drag i nästan alla lägen.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Du får jämföra mot en ny bensinare/diesel. Vad kommer den kosta i skatt, försäkring osv baserat på dina körvanor.
Sen kanske din gamla bil börjar dras med stora reparationskostnader, men det är rätt spekulativt.

Största kostnaden är värdeminskningen och om några år - hoppas jag iaf - vill ingen ha fossilbilar och då blir det svårt att sälja, medan elbilarna kommer bli mer eftertraktade.

Sen att ett batteri skulle vara dåligt om tio år är en myt. Kan själv känna samma oro kring det och är själv reserverad för att köpa begagnat. Iof är jag det med allt…

Jag har väldigt svårt att se fossilbilar försvinna från marknaden. Så länge inköpspris, batterihälsa och laddningstider är ett problem så kommer de inte bli en lösning för average joe. Ett batteri som får ta imott laddning i princip dagligen kommer ju tappa i effekt säger sig självt. 15 minus ute? Tappar du effekt från batteriet etc. Jag ser mer elbilar som en fas bara. Idag är de elbilar för 5-10 år sen var de miljö premie om du köpte diesel, om 10 år är de något annat tex vätebilar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har väldigt svårt att se fossilbilar försvinna från marknaden. Så länge inköpspris, batterihälsa och laddningstider är ett problem så kommer de inte bli en lösning för average joe. Ett batteri som får ta imott laddning i princip dagligen kommer ju tappa i effekt säger sig självt. 15 minus ute? Tappar du effekt från batteriet etc. Jag ser mer elbilar som en fas bara. Idag är de elbilar för 5-10 år sen var de miljö premie om du köpte diesel, om 10 år är de något annat tex vätebilar

Själv tror jag helt tvärt om. Fossilbilens är redan utdömd att dö. Alla stora tillverkare har planer på att sluta tillverka fossilbilar, och växlar upp för elbilar.

Tror inte elbilar alls är något slags middleware som kommer bytas ut emot något annat, utan det alla kommer gå emot (om en motvilligt i t.ex. Toytas fall).

Det som kommer hända är att batteritekniken kommer fortsätta utvecklas och med varje nytt genombrott så så blir det ett nytt slag i kistan för alla andra drivlinor (i personbilar) .

Anledningen till att väte inte kommer slå i bilar, är många, utöver att det är svårt att lagra/transportera/framställa (jämfört med ren el -> batteri) samt att det helt enkelt är ganska stor energi förlust gentemot batteri, är enligt mig de främsta.

Det som snabbt kommer behöva bli bättre är ladd infrastruktur, och nät kapacitet (som säkert kan mitigeras något om V2G blir någorlunda standardiserat).

Väte som bränsle kan säkert slå inom vissa sektorer, men inte personbilar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har väldigt svårt att se fossilbilar försvinna från marknaden. Så länge inköpspris, batterihälsa och laddningstider är ett problem så kommer de inte bli en lösning för average joe. Ett batteri som får ta imott laddning i princip dagligen kommer ju tappa i effekt säger sig självt. 15 minus ute? Tappar du effekt från batteriet etc. Jag ser mer elbilar som en fas bara. Idag är de elbilar för 5-10 år sen var de miljö premie om du köpte diesel, om 10 år är de något annat tex vätebilar

Inköpspris kommer att gå ner, teknik brukar alltid vara som dyrast i början.
Batterihälsa ser jag inte som ett problem eftersom många tester visar att dom håller bättre än väntat.
Laddningstider tycker jag inte är ett problem, handlar om planering, kommer förmodligen även bli bättre med nyare teknik.
Sen tror jag dock ice bilar kommer fortsätta vara kvar av andra anledningar många år framöver.

Att ladda ett batteri dagligen är inget som påverkar negativt, det är antalet laddcykler som påverkar.
En laddcykel är en laddning från 0 till 100%, laddar du t.ex. 10% varje dag är det 1/10 laddcykel och du når alltså en full laddcykel efter 10 dagar.

Vätebilar?
Finns ju redan men har inte lyckats, tror få vill köra omkring i en potentiell bomb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vätebilar?
Finns ju redan men har inte lyckats, tror få vill köra omkring i en potentiell bomb

Funkade bra för bilköpare under hela 1900-talet.

Jag tycker personligen bensin är allra läskigast, men batterier kan också få intensiva bränder.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Okej, det låter ju som om dom sänkt sitthöjden för att spara in så dom slipper höja taket. Det är ju kasst för en reslig svensk. Jag har en Niro mildhybrid (2019) med elstyrda skinnsäten och jag sitter riktigt bra i den, man kan sitta högt å fint även med långa ben. Det var en av huvudanledningarna till att jag tog den, fick kramp i benen efter några minuter i Toyota Corolla mildhybrid tex (är 188cm).

Men då är hel-el Niro inget för mig heller då med andra ord. Såvida inte den nya faceliften nu har gjort det annorlunda.

Är 190 och kört eniro ett år, funkat helt ok för mig, så testa tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Är 190 och kört eniro ett år, funkat helt ok för mig, så testa tycker jag!

Kan även tillägga att jag är 183 och kört bilen 2-3 månader. Inga problem här.

Finns en review ute på bilen från en sweclockare https://youtu.be/mJG0iXXpuiM
Att köra landsväg är grymt när den styr själv måste jag säga, hela vägen från Södertälje till Uppsala i lätt vinterunderlag gick utan problem, samt mellan Södertälje och Kolmården.

Gick från Kia till Kia så visste att vägljud inte är något som prioriteras tyvärr, klart bättre än 2013 ceed, men fortfarande bullrigt. Finns klart utrymme för frunk, men dom orkade inte lägga energi på det heller (finns 3e part att köpa till överpris) men men..

jag kör bilar från A till B och tänker inte så mycket mer än så, elstol kommer jag även vilja ha i framtida bilar då jag behöver ställa om stolen på grund av ryggproblem. Ventilerade stolar är säkert okey på vintern. Tycker stolar fram är helt okey att sitta i.

(Skrev av mig lite ... Sorry... Not sorry)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1 580 000 för den "snikna" modellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

1 580 000 för den "snikna" modellen...

Inte bara det, jag tycker den är otroligt ful exteriört, kaross designen ser gammal ut.
Men visst, gillar man klassiskt utseende kan den säkert tilltala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Dyrare inköp lär ju göra att priset om/ när bilen skall säljas sen lär ju vara rätt högt? jag har kollat runt på en del olika elbilar å flesta bilar jag sett har batterihyra men om inte så får du ju stå för bytet av de när batteriet blir dåligt vilket de blir inom en 10 års period? vilket jag fattat är ju olika från modell till modell men allt från 50 k å uppåt. Jag kör idag en skoda fabia combi kostade 160 k med lite extra utrustning för några år sedan. jag kunde då få tre sådana bilar för samma priset som en ZOE. min bil kostar 380 kr i skatt och runt 5 k i helförsäkring å drar runt 0,45-0,5 blandad körning. I mina ögon är det väldigt svårt att försvara en El bilsinköp med tanke på kostnaden i inköp värdeminskning installationskostnader etc även om bensin är svin dyr. Du måste ju köra väldigt många mil om året för att en Elbil ska betala tillbaka sig? jag vill mest bara få uppfattning om mitt resonemang är någorlunda rätt

Är nog alltid så att vilka argument man än ger dig så kommer du vända på dom så du fastnar för en fossilare. Utan att ens försöka övertyga någon vill jag bara skriva att min id4 nu är över ett år gammal och hittills gått plus cirka 20 kr/mil. Har kört 2500 mil. Inte så taskigt med tanke på det dåliga andrahandvärdet på elbilar som det kraxas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

1 580 000 för den "snikna" modellen...

Är det verkligen snik-modellen med 400kW? (xDrive 60)
Om dom följer deras tidigare nomenklatur borde det komma en 40, och i alla fall en 50.

Skrivet av MacAllan:

Inte bara det, jag tycker den är otroligt ful exteriört, kaross designen ser gammal ut.
Men visst, gillar man klassiskt utseende kan den säkert tilltala.

Designen står iaf i kontrast till Mercas ballonger. Men tänkte precis som du, traditionellt utseende. Det betyder mer än lågt luftmotstånd för somliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte bara det, jag tycker den är otroligt ful exteriört, kaross designen ser gammal ut.
Men visst, gillar man klassiskt utseende kan den säkert tilltala.

Måste hålla med att den ser gammaldags ut, fast istället för retro, så är den bara sådär allmänt tråkig i designen. Väldigt mycket gubb-bil, både framtill och bakifrån. Gör den svart så ser det ut som en i mängden av de där "VIP" lyx-taxibilarna man ser på tex Bangkok flygplats 😅

Men klart att det finns en marknad för en sån bil. Inget fel med det. De som köper sådana bilar har oftast råd med det mesta.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Om det finns nån anledning till att fossilbilen är ett minne blott i Sverige om 10-15 år så är det just dessa skattehöjningar år efter år. Att betala nästan 15,000kr i skatt per år för en random diesel med 200 hästar är bara sjukt. Även den som har råd kommer att vägra betala dessa summor.

Sen visst, begagnatmarknaden finns ju där, men om folk knappt plockar ut nya bensin/dieselbilar om 5 år (eftersom tidigare nämnd dieselbil då troligen kostar 25,000kr per år i skatt) så kommer det knappt finnas en begagnatmarknad kvar på bilar som är 3-7år gamla. Då återstår bara elbilar att köpa, eller 10-15 år gamla skrotbilar som fortfarande rullar. Men även dessa lär bli sönderskattade med tiden. Om inte miljöskatt så blir det väl skyhög kilometerskatt på gamla åk.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Beställde en ID.4 2wd i början av mars. Säljaren estimerade då leverans till okt-nov ungefär. Igår fick jag mail om att "Bilen ligger i preliminär produktionsvecka 24." Så det ser ju ljust ut om de inte springer på några problem 😀

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Om det finns nån anledning till att fossilbilen är ett minne blott i Sverige om 10-15 år så är det just dessa skattehöjningar år efter år. Att betala nästan 15,000kr i skatt per år för en random diesel med 200 hästar är bara sjukt. Även den som har råd kommer att vägra betala dessa summor.

Sen visst, begagnatmarknaden finns ju där, men om folk knappt plockar ut nya bensin/dieselbilar om 5 år (eftersom tidigare nämnd dieselbil då troligen kostar 25,000kr per år i skatt) så kommer det knappt finnas en begagnatmarknad kvar på bilar som är 3-7år gamla. Då återstår bara elbilar att köpa, eller 10-15 år gamla skrotbilar som fortfarande rullar. Men även dessa lär bli sönderskattade med tiden. Om inte miljöskatt så blir det väl skyhög kilometerskatt på gamla åk.

Håller med att skatterna på nya ice börjar gå till överdrift, men dom måste ju få in pengarna någon stans så att vi som vill ha elbil kan få vår bonus

Blir väl att ice försäljningen blir mer inriktad mot företag framöver, för det är nog inte många privatpersoner som vill plocka ut nya ice med dom skatterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med att skatterna på nya ice börjar gå till överdrift, men dom måste ju få in pengarna någon stans så att vi som vill ha elbil kan få vår bonus

Blir väl att ice försäljningen blir mer inriktad mot företag framöver, för det är nog inte många privatpersoner som vill plocka ut nya ice med dom skatterna.

Tror inte företag kommer vilja köpa bensinare/diesel heller eftersom de också vill visa att de tänker på hållbarhet och miljö.
Att höja skatten för att påskynda övergången mot el är ett sätt att lösa det istället för att komma med förbud.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Är nog alltid så att vilka argument man än ger dig så kommer du vända på dom så du fastnar för en fossilare. Utan att ens försöka övertyga någon vill jag bara skriva att min id4 nu är över ett år gammal och hittills gått plus cirka 20 kr/mil. Har kört 2500 mil. Inte så taskigt med tanke på det dåliga andrahandvärdet på elbilar som det kraxas om.

.. för jag är väldigt skeptisk till elbilar. Jag har inte helt stängt dörren till äga elbil i framtiden men just nu tveksam.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

.. för jag är väldigt skeptisk till elbilar. Jag har inte helt stängt dörren till äga elbil i framtiden men just nu tveksam.

Inte skeptisk men tveksam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

.. för jag är väldigt skeptisk till elbilar. Jag har inte helt stängt dörren till äga elbil i framtiden men just nu tveksam.

Jag kan förstå att man är skeptisk och kommer in i en tråd med över 10 000 inlägg för att stilla sin oro, men du verkar mer vilja övertyga oss andra om att det är kasst.
Elbil är fantastiskt roligt och jag kommer aldrig att köpa en ICE igen.

Det är bara att tuta och köra och vill du veta mer för att du är intresserad så fråga på annars ha det bra.

Permalänk
Medlem

Körde en ICE bil några dagar förra veckan. Herregud vilken skillnad det är jämför med att köra elbil. Det kändes som att jag gick tillbaka till stenåldern. Jag älskar elmotorn pga rappa vridmoment och bara en växel. Jag kommer aldrig gå tillbaka till ICE.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte magi, fysik. Det finns ingen cupra med dubbla effekten mot en Id3 som har drygt 200 hästar utan de toppar väl någonstans runt 300. Resten är tid för växling och förstås för motorn att gå upp i varv.
Snarare ett par sekunder om vi pratar att ligga på hög växel i 70, växla ned med kickdown och gasa på. Blir det en uppväxling också så tar det mer tid. Sen har ju elbilen mycket mer drag i nästan alla lägen.

Så Cupran med 300hk (aldrig sagt dubbelt) och begränsad effektkurva och växlingar gör 0-100 på 4.9s
En Id3 med 50% mindre effekt men omedelbar tillgång till sitt vridmoment och elbilens magiska fysik gör 0-100 på… just precis 50% långsammare 7.4s

Men kanske är någon annan fysik mellan 70 och 140 där ID3 drar ifrån? Fast med en toppfart på 160 måste den bromsa in ganska hårt då efter 140?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så Cupran med 300hk (aldrig sagt dubbelt) och begränsad effektkurva och växlingar gör 0-100 på 4.9s
En Id3 med 50% mindre effekt men omedelbar tillgång till sitt vridmoment och elbilens magiska fysik gör 0-100 på… just precis 50% långsammare 7.4s

Men kanske är någon annan fysik mellan 70 och 140 där ID3 drar ifrån? Fast med en toppfart på 160 måste den bromsa in ganska hårt då efter 140?

Elbil har mycket mer linjär acceleration än förbränningsmotorer och id.3 accelererar jämnt och fint upp till 160. Nu får andra rätta mig om jag har fel men maxfarten på id.3 är inte en fysiskt begränsad hastighet utan bilen är spärrad till den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart, men räcker det med säg 300-400 hästar och direkt kraft från elmotorn för att göra den manövern tror du, eller krävs det ännu mer kraft? Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.

Jag kör gärna ganska snabbt, även om jag försöker behålla lugnet i trafiken och så, och jag har haft bilar som har varit för klena och där liknande situationer blivit nästan lite läskiga, men då pratar vi typ en Toyota Iq med 68 hästar eller så. Den funkade rätt bra i allmänhet men accelerationen var ju katastrof förstås, ändå gick det ju att köra fort med den och jag tror inte förhållandet omkörd/köra om skiljer sig så mycket med min nuvarande bil som är bra mycket mer kraftig, men när man snabbt behövde accelerera för att klämma in sig i en lucka eller så, så var den jobbig.

Men man kan ju också anamma en lugnare körstil istället liksom. Jag har fått köra en del långa resor med Toyotas hybrider i jobbet som är rejält sega, och det är ju frustrerande tills man liksom börjar anpassa körstilen efter bilens förmåga och siktar på effektivitet snarare än hastighet.

Det jag gillar med elbilar är att de är så oerhört flexibla och bra på all typ av körning; oavsett om du vill ha kul och köra aktivt/hårt på små kurviga vägar, långköra i jämn fart på motorväg (skönt med så tyst resa), sitta fast i långsamma köer (gärna med autopilot), eller bara chilla och köra lungt/långsamt (även det fungerar bättre med elbil och mindre ryckigt än ICE-bil).

Kanske jag låter lite elbilsfrälst, men elbilar slår faktiskt fossilbilar på nästan all form av körning (undantag riktigt långt med stort tungt släp, etc). Finns inga bättre bilar i vardagen; oavsett om du är på "chill"-humör eller "sport"-humör!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Sen undrar jag utifall någon när har några erfarenheten om Teslas autopilot och huruvida den fungerar i praktiken. Hur mycket gör bilen och hur mycket måste man egentligen göra själv? Självfallet kan YouTube ge hyfsade svar på den frågan men jag hade gärna hört ett kontret exempel på hur en resa ser ut med någon som pendlar några mil varje dag, hur mycket bilen sköter osv.

Jag har bara den grundläggande autopiloten, dvs. att den håller nuvarande fil och fart, men tycker den fungerar riktigt bra. Finns några fall där den kan bromsa någon gång lite oförklarligt/onödigt, men väldigt fin jämn styrning (bäst av alla bilar som jag testat).

Förra året så provade jag de två extranivåerna gratis i några veckor, Enhanced Autopilot (kan byta fil), och FSD ("full" självkörning), men tyckte inte att de var speciellt mycket bättre. Skulle inte betala extra för de.

Vanliga gratis/medföljande AP gör dock både långresor och köer i stan otroligt mycket behagligare, trots att man får byta fil och slå på AP manuellt igen när man bytt. Kommer extremt långt med det tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så Cupran med 300hk (aldrig sagt dubbelt) och begränsad effektkurva och växlingar gör 0-100 på 4.9s
En Id3 med 50% mindre effekt men omedelbar tillgång till sitt vridmoment och elbilens magiska fysik gör 0-100 på… just precis 50% långsammare 7.4s

Men kanske är någon annan fysik mellan 70 och 140 där ID3 drar ifrån? Fast med en toppfart på 160 måste den bromsa in ganska hårt då efter 140?

Fast att jämföra en 300 hästars Cupra med en 200 hästars ID3 blir ju lite missvisande. Jämför med en elbil som har likvärdig prestanda eller lika många hästkrafter så får du en bra bild över skillnaden på acceleration med en elbil från direkt gaspådrag.
En Marvel R Performance tex, typ 290hk och gör precis som Cupran du nämner, 0-100 på 4.9s. Men tittar du på 0-50km/h så gör Marveln det på 1.8s vilket är drygt en halv sekund snabbare än Cupran. När Cupran fått upp varvtalen (och turbon kickar in?) så tar den igen Marvelns försprång, men det tar inte bort det faktum att Marveln, som är elbil, är bra mycket kvickare iväg efter gaspådrag.
Ungefär samma resultat från tex 50km/h till 70km/h, där Cupran knappast kommer utföra den hastighetsökningen inom samma tid direkt efter att du stampat plattan i botten när du ligger i 50km/h.

När jag hade ID3 Pro Performance som lånebil under en heldag så tyckte jag att den var grymt mycket piggare och snabbare i omkörningar än min föredetta 200 hästars Arteon diesel som också gjorde 0-100 på 7.5 eller nåt sånt. Så "på pappret" var de ungefär lika snabba, så att säga. Men inte ens i närheten i praktiken.

Sen ska vi inte glömma att Cupra är en bil med tydlig sportkaraktär, medans ID3 är en... mindre familjebil...typ? Det är hursomhelst ingen bil som anses sportig på något sätt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant rapport om ananlys kring de mest innovativa elbilaföretagen. Förutom Tesla så placerar sig VAG-gruppen, koreanska Hyundai-gruppen och kinesiska BYD väldigt högt. Även Geely (inkluderande Polestar och Volvo) kommer väldigt högt upp. Kul att se!

Tyvärr för de japanska företagen så ligger de i bottenligan, men de som placerar sig högst bland de är inte förvånande Nissan och Mazda.

CAM-Studie: Tesla bleibt weltweit innovationsstärkster Hersteller von Elektroautos

https://ecomento.de/2022/04/08/tesla-bleibt-weltweit-innovati...

Hoppas Subaru rycker upp sig, de är ju inte ens med på listan. Jag älskar min 2022 års Outback, och vill inte ha ett rullande rymdskepp likt många elbilar där enda målet verkar vara att klå Tesla på fetaste infotainmentsystemet och uppfinna allt nytt igen - jag vill ha en skogsmullebil! Hoppas Outback kommer som el- eller laddhybridbil snart!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF