Permalänk

Uppgradera/ ny dator

Kan börja med att säga att jag inte byter delar själv mer än att sätta i ram sticka/byta GPU inget annat. Vill ha mer fps då jag spelar i 2k ultrawide. Specs: rtx 3080(10gig) i5 13600kf , 32 gig ram(ddr4), ssd samsung 990 pro, nättagg:850 watt corsair. Värt att köpa endast rtx 5080 när det kommer eller bättre att köpa helt ny dator? Vet inte hur stor skillnad det gör om jag tex byter till amd cpu med hög cache+ddr 5. Tycker skillnaden just nu i förhållande till priset gör 4080 ointressant. Använder datorn endast för gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Kan börja med att säga att jag inte byter delar själv mer än att sätta i ram sticka/byta GPU inget annat. Vill ha mer fps då jag spelar i 2k ultrawide. Specs: rtx 3080(10gig) i5 13600kf , 32 gig ram(ddr4), ssd samsung 990 pro, nättagg:850 watt corsair. Värt att köpa endast rtx 5080 när det kommer eller bättre att köpa helt ny dator? Vet inte hur stor skillnad det gör om jag tex byter till amd cpu med hög cache+ddr 5. Tycker skillnaden just nu i förhållande till priset gör 4080 ointressant. Använder datorn endast för gaming

2K ultrawide, vad innebär det för upplösning på din nuvarande skärm är det 2560x1080 du menar då?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

2K ultrawide, vad innebär det för upplösning på din nuvarande skärm är det 2560x1080 du menar då?

3440×1440

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen dålig maskin du har där. Visst kommer ju ny att vara bättre, men knappast enormt.
Har du pengarna och vill ha det senaste/snabbaste, så visst kan du köpa ny.
Men är det nödvändigt el ger väldigt stor förbättring, knappast.

När det gäller minnena var det lätt att söka på "DDR4 vs DDR5 gaming" och sen komma till t ex denna.

Permalänk
Skrivet av D.:

Det är ju ingen dålig maskin du har där. Visst kommer ju ny att vara bättre, men knappast enormt.
Har du pengarna och vill ha det senaste/snabbaste, så visst kan du köpa ny.
Men är det nödvändigt el ger väldigt stor förbättring, knappast.

När det gäller minnena var det lätt att söka på "DDR4 vs DDR5 gaming" och sen komma till t ex denna.

Antar det är GPU då som är den stora skillnaden. Inväntar 5000 serien så får jag se om det blir någon större skillnad med ett 5080. 10 gig vram på 3080 känns väldigt lite när nya 4000 kort har typ dubbelt så mycket vram men kanske inte värt att uppgradera CPU då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

3440×1440

Du kommer inte att få högre fps med en snabbare cpu, det är endast en snabbare gpu som gäller.

Ditt val just nu är antingen ett begagnat 3090 eller ett nytt 4070... Men visst kan du vänta på ett 5000 serie men då kanske ett begagnat 4080 kommer att vara närmare din budget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Antar det är GPU då som är den stora skillnaden. Inväntar 5000 serien så får jag se om det blir någon större skillnad med ett 5080. 10 gig vram på 3080 känns väldigt lite när nya 4000 kort har typ dubbelt så mycket vram men kanske inte värt att uppgradera CPU då.

Är grafiken som främst gäller ja, men inte enbart.
Beror på hur mycket du är beredd att satsa.
Sök på din CPU vs den du tänker dig så kan du se att CPU:n visst har en betydelse.

3440x1440 är mellan 4K/UHD och 1440p, så har du en hyfsad referens hur skillnaden är mellan olika grafikkort och CPU:er.

Gällande VRAM går det också att söka fram info hur det påverkar. Det är som med RAM också, har man för mycket gör det inget bättre, men har man för lite ger det större negativ påverkan.
10 GB anses lite idag ja, samtidigt som 20+ GB också är overkill.