Permalänk
Medlem

Datorn fryser/startar om sig under spel

Går bet på detta problem, kan för mitt liv inte komma på vad felet kan vara och jag lyckas inte heller åtgärda det hur jag än försöker.

Okej, problemet är att då jag spelar onlinespel (Pubg i detta fall) så dör bara datorn hux flux, ingen blue screen, det blir som att jag tryckt på "Reset-knappen" och så botar den om och startar som vanligt. Sällan, men ibland så fryser den också och då behöver jag själv göra en reset. Detta händer inte vid singel-player spel lokalt.

Windows-loggen visar varje gång det händer något i denna stil fast kan variera lite: "Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54} och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402} från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster."

Jag har självklart googlat på det och gjort allt jag hittar som tips på hur man kan lösa problemet.

OBS! Ram-memtest är gjort, inget fel på mig ram. Ska tilläggas är att problemet började efter jag bytte ut min main nvme-disk och installerade nytt Windows på den.
Alla drivrutiner/bios m.m. är updaterat!

Någon som haft samma/liknande problem?

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det felmeddelandet har något med krascherna att göra, det låter som ett sånt där "normalt" harmlöst Windows-fel. Inga andra mer kritiska meddelanden?

Vad har du för hårdvara? Låter konstigt att det bara skulle hända i onlinespel. Vore det någon buggig nätverksdrivrutin eller så borde det resultera i BSOD tycker jag. Har du kvar en spegling av den gamla Windows-installationen och på ett smidigt sätt kan testa den så vore det ju en grej för att utesluta tillkommet hårdvarufel.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Vad är temperaturerna på CPU och GPU ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tveksamt om det felmeddelandet har något med krascherna att göra, det låter som ett sånt där "normalt" harmlöst Windows-fel. Inga andra mer kritiska meddelanden?

Vad har du för hårdvara? Låter konstigt att det bara skulle hända i onlinespel. Vore det någon buggig nätverksdrivrutin eller så borde det resultera i BSOD tycker jag. Har du kvar en spegling av den gamla Windows-installationen och på ett smidigt sätt kan testa den så vore det ju en grej för att utesluta tillkommet hårdvarufel.

Kan mycket väl vara så att loggen inte har något med felet att göra utan bara blir en restprodukt av själva felet. Nej, det finns inga andra loggar jag jag kan hitta som är kopplat till felet, men har du du något tipps på vart jag ska leta i loggen?

Min sambo spelar en del Sims och då går det utan problem, ska testa något annat onlinespel ikväll då jag ej hunnit installera något annat än pubg sedan nyinstalltionen.

Har kvar den gamla disken och har ej formaterat den, så det är ju möjligt att byta tillbaka och testa I guess.

Ryzen 3800x, Corsair 16gb 3600mhz, Asus X570, Gtx 1080ti. Samsung 980 Pro 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är temperaturerna på CPU och GPU ?

Cpu ~60-65°C och Gpu ~50-55°C under load. Kör med Custom loop och har dubbelkollat temps med Hw monitor för att utesluta hög temp.

Permalänk
Medlem

Kanske inte relevant, men har du XMP aktiverat? Hade själv liknande problem med BSOD, reboots mm. tills jag avaktiverade XMP i BIOS

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Kanske inte relevant, men har du XMP aktiverat? Hade själv liknande problem med BSOD, reboots mm. tills jag avaktiverade XMP i BIOS

Testat både med och utan utan förändring. (kör med xmp som standard) Har som sagt även kört med Memtest64 i 3h med 0 errors med xmp påslaget, så bör inte vara Ram-fel

Permalänk
Medlem

Testa med ny nätdel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Testa med ny nätdel...

Det har jag inte gjort, men det känns lustigt att nätaggregat skulle gå sönder i och med att jag installerat om windows. Klart att jag måste utesluta det om felet kvarstår, men vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonx9455:

Det har jag inte gjort, men det känns lustigt att nätaggregat skulle gå sönder i och med att jag installerat om windows. Klart att jag måste utesluta det om felet kvarstår, men vi får väl se

Det verkar ju som att felet uteslutande uppträder under högre belastning av PSU, vilket kan peka mot det som en möjlig orsak.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat Windows på min lagringsdisk och testat spela Pubg, verkar inte vara samma fel. Tror det blir att installera Windows på nytt på min main Ssd-disk helt enkelt. Felet verkar inte vara hos min Psu