Måste man köpa ASUS TPM?

Permalänk
Medlem

Måste man köpa ASUS TPM?

ASUS TPM är 14 pinnars och jag har 20-1
Den ser inte ut att passa på min bräda. Asus med andra ord.
Så frågan lyder kan man inte köpa Gigagytes TPM?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

ASUS TPM är 14 pinnars och jag har 20-1
Den ser inte ut att passa på min bräda. Asus med andra ord.
Så frågan lyder kan man inte köpa Gigagytes TPM?

Långt svar = Kanske
Kort svar = Nej

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är det Windows 11 du vill uppnå? Nästan alla CPUer som stödjer Windows 11 stödjer PTT alt vad de nu är AMDs variant heter, och då behöver man inte ett TPM separat,

Permalänk
Medlem

Borde väl funka, den stödjer TPM 2.0 vilket är kravet för Windows 11. Men som ovan nämnde, många moderkortstillverkare idag stödjer software TPM, vilket kan gå att enkelt slå på i bios, utan extra hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Är det Windows 11 du vill uppnå? Nästan alla CPUer som stödjer Windows 11 stödjer PTT alt vad de nu är AMDs variant heter, och då behöver man inte ett TPM separat,

Vill minnas Firmware TPM eller fTPM.

Permalänk
Medlem

Mjae, jag sitter fast.
jag funderar på att ödlsa pengar på https://www.amazon.se/JUSTYAOFENG-Plattformsmodul-skyddsmodul...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Mjae, jag sitter fast.
jag funderar på att ödlsa pengar på https://www.amazon.se/JUSTYAOFENG-Plattformsmodul-skyddsmodul...

Du tänker alltså köpa en TPM modul för ökad säkerhet från tillverkaren JUSTYAOFENG?? Låter som ett bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Är det Windows 11 du vill uppnå? Nästan alla CPUer som stödjer Windows 11 stödjer PTT alt vad de nu är AMDs variant heter, och då behöver man inte ett TPM separat,

Asus 20-1 pin är en indikation på att datorn är av modell äldre som definitivt inte finns med i listan och ytterst sannolikt inte stödjer firmware TPM

Men Windows 11 kan installeras, utan modifikation, på datorer som inte finns med i "CPU-listan" också, så länge man startar installationen själv. Då är enda kraven att plattformen har stöd för UEFI Secure Boot samt en TPM-modul (1.2).

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Tråden är inaktuell från nu (Fredag 25e Feb)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating