Phanteks Evolv Shift XT – ett kompakt chassi i toppklass

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Evolv Shift XT – ett kompakt chassi i toppklass

Phanteks äntrar testlabbet med Evolv Shift XT, ett kompakt premiumchassi som kan växa på höjden vid behov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Youtube är lite långsamt idag, men videon bör vara klar vilken minut som helst.

EDIT: It is done!

Permalänk
Medlem

Spontan reaktion då jag inte har tid att se videon innan jag nattat dottern, vilken vacker skapelse!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Har kikat en del medans Jonas har testat chassit. Ser väldigt trevligt ut och kommer lätt bli mitt nästa chassi, men blir den svarta modellen för mig.

Permalänk

Ser kul ut!

Man blir helt klart sugen att trycka på knappen.. https://www.inet.se/produkt/6905283/phanteks-evolv-shift-xt-d... Men kul med mer SFF chassin!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

I compact-läge hade jag gärna sett att man kunnat ställa chassit på högkant a la nzxt h1. But that's just me ...

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevligt ut.
Skulle gärna gå ner till mITX men tyvärr så verkar det svårt med de specifikationerna jag vill ha.
12900K, 128GB RAM och mitt 3090 verkar vara en omöjlig kombo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Har kikat en del medans Jonas har testat chassit. Ser väldigt trevligt ut och kommer lätt bli mitt nästa chassi, men blir den svarta modellen för mig.

Sannolikt för mig med. Men tror det blir silver.

Känns designen som en blandning av något från Star Wars och Halo på något vis? Kanske mest Halo. I alla fall mer sci-fi än ”gamer” designmässigt och det duger för mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Toppklass! Inte vanligt!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superpwnguin:

Toppklass! Inte vanligt!

Första gången till och med för ett chassi.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JonasT, så det blev en toppklass till slut! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här blev jag ju rätt sugen på också. Tackar Jonas!

Jag har redan ett ganska kompakt chassi. Node 304 som rymmer en noctua NH-D14. Jag är egentligen nöjd.
Men nog väcks uppgraderingslustan igen hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Måste ändå säga att det är kaxigt namn på serien från Phanteks, "Shift". Hade det varit dåliga chassin så hade namnet lätt kunnat uttalas med en bokstav mindre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

@JonasT, så det blev en toppklass till slut! 😁

Ska bli kul att läsa din testpilot sen! Eller ja, jag har ju visserligen redan tjuvläst den, men ändå.

Permalänk
Medlem

Phanteks är #1
Har kört evolv x sedan det kom och kvalitén är väldigt hög samt är det otroligt genomtänkt chassi.
När evolv x kom var de flera år före konkurrenterna.

Permalänk

Skulle vara intressant att testa montera mitt grafikkort i det chassit.

XFX Radeon RX 6700 XT MERC 319 är 323mm långt och max i detta är 324mm. 🤔

Stavfel
Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se poängen med att tränga ner sina komponenter i ett så litet chassi.

Så en genuin fråga: Av vilken anledning vill ni ha ett så litet chassi?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har lite svårt att se poängen med att tränga ner sina komponenter i ett så litet chassi.

Så en genuin fråga: Av vilken anledning vill ni ha ett så litet chassi?

Tar upp mindre plats på skrivbordet och om man flyttar datorn ofta så är det ju en stor fördel. Snyggare också än en stor datorlåda imo Kör dock själv ATX, men alltid varit sugen på mITX.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Men @JonasT, det BLEEV verkligen en Toppklass, som jag siade om för några veckor sedan!? Hoppas ni har firat pompa och ståt!
#19427608

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Bokade ett svart på inet, får ersätta mitt Ghost S1 som jag tycker blir lite för varmt när jag spelar

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt najs.

Brukar inte själv bygga små mITX-system men detta ger ju ett riktigt genomtänkt och bra intryck.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Riktigt snyggt, hade valt detta istället för mitt NR200P (som jag ändå är nöjd med).

Jonas ser faktiskt ut att ha det lite jobbigt när han delar ut toppklass. Tycker också ni ska ha någon form av cermoni och typ ge Phanteks ett litet chassi i guld eller något

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt genomtänkt ut! Gillar att dom har haft dom med FE kort i åtanke. Dock så gillar jag inte riktigt utseendet, föredrar mer stilrent och minimalistiskt.

Permalänk

Inget dammfilter på topp eller i botten?

Permalänk
Medlem

Tycker Lian Li A4-H2O verkar vara ett bättre chassi (om man inte ska luftkyla och måste köra Noctua NH-L12S över Alpenföhn Black Ridge). 11,1 Liter och har stöd för 240mm radiator jämfört med 17,4 Liter för detta chassi och det har också stöd för 3-slot GPU. Ser även ut att ha bättre ventilation, 200 kr billigare och betydligt mer stilrent (om man gillar sånt).

https://www.inet.se/produkt/6905269/lian-li-a4-h2o-x4-pcie-4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Första gången till och med för ett chassi.

Det var det första som slog mig när jag läste rubriken. Det här är stort!

Permalänk
Medlem

Är ju kul med innovation men ser inte fördelen gentemot nr200p dock?

Permalänk

Riktigt bra recension! Kul med tempsiffror på de olika "lägena".

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med kvaliteten på Phanteks, ser framemot ett sånt här chassi till nästa bygge

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Jäkligt sexigt måste jag säga, framförallt att man kan göra valen själv och att det följer med om man vill ändra, till och med skrivmejseln!

Till och med priset var inte helt fel om man kollar andra premium sff...

Grymt, som vi har väntat på ett chassi med godkänt från högsta hönset!