Hittar inte IP adressen för kameran

Permalänk
Medlem

Hittar inte IP adressen för kameran

ok, med risk för idiotförklaring.. Jag har ett 4g modem som jag ska koppla en kamera till för att sedan få koll på djuren. Är det inte rimligt att jag får upp ip adressen på kameran i modemet när den är inkopplad?

Modem - DLink DWR-921
Kamera -HIKVision Ds-2cd3246g21-i
Kameran får ström genom PoE

/Magnus

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magvall:

ok, med risk för idiotförklaring.. Jag har ett 4g modem som jag ska koppla en kamera till för att sedan få koll på djuren. Är det inte rimligt att jag får upp ip adressen på kameran i modemet när den är inkopplad?

Modem - DLink DWR-921
Kamera -HIKVision Ds-2cd3246g21-i
Kameran får ström genom PoE

/Magnus

Du bör se den i routern om den har fått ett ip ?
I manualen står det.
The default IP address of the device is 192.168.1.64.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör "arp -a" i kommandotolken så bör du hitta alla IP-adresser som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kör "arp -a" i kommandotolken så bör du hitta alla IP-adresser som används.

- Efter t ex ett ICMP-anrop eller motsvarande kan tilläggas, annars finns inte IP-adressen i ARP-tabellen.

Eller så skapar man en egen IP-adress om man vet mac-adressen (förutsätter dock att enheterna befinner sig på samma subnät). Ex: arp -s 192.168.1.64 00-AD-24-xx-xx-xx

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Routern verkar bo på 192.168.0.1 som default, så byta subnät på den borde hjälpa tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör se den i routern om den har fått ett ip ?
I manualen står det.
The default IP address of the device is 192.168.1.64.

Precis, men den finns inte //magnus

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kör "arp -a" i kommandotolken så bör du hitta alla IP-adresser som används.

provar det

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk

Har du kollat så att kameran verkligen får någon ström?

Permalänk
Medlem

G:\>arp -a

Interface: 192.168.0.50 --- 0x3
Internet Address Physical Address Type
192.168.0.1 e0-1c-fc-92-1c-19 dynamic
192.168.0.255 ff-ff-ff-ff-ff-ff static
224.0.0.2 01-00-5e-00-00-02 static
224.0.0.22 01-00-5e-00-00-16 static
224.0.0.251 01-00-5e-00-00-fb static
224.0.0.252 01-00-5e-00-00-fc static
239.255.255.250 01-00-5e-7f-ff-fa static
255.255.255.255 ff-ff-ff-ff-ff-ff static

verkar inte finnas mycket kamera på det här nätet. Datorn är den enda adressen jag hittar

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

på hikvision hemsida står det att man ska aktivera/godkänna kameran, dock borde ip adressen dyka upp i modemet? eller

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Är kameran verkligen på? Hur får den PoE?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Skrivet av Lolpold:

Är kameran verkligen på? Hur får den PoE?

Genom viljans kraft tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

på hikvision hemsida står det att man ska aktivera/godkänna kameran, dock borde ip adressen dyka upp i modemet? eller

Som den ovan angav, jag antar att du saknar en POE-injektor och jag har extremt svårt att tro att det finns inbyggt i din router

Jag tror du behöver köpa antingen en poe-injektor, eller en extern strömkälla till kameran

Edit*
Dvs, du hittar den inte eftersom den saknar strömförsörjning

Edit2*
Du bör ha en coax strömadapter som levererar 12V som du behöver köra med istället (enl instruktionsboken

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Som den ovan angav, jag antar att du saknar en POE-injektor och jag har extremt svårt att tro att det finns inbyggt i din router

Jag tror du behöver köpa antingen en poe-injektor, eller en extern strömkälla till kameran

Edit*
Dvs, du hittar den inte eftersom den saknar strömförsörjning

Edit2*
Du bör ha en coax strömadapter som levererar 12V som du behöver köra med istället (enl instruktionsboken

Jag har en poe injektor, har provat med en annan med mer fräs i. Om kameran är på?? det finns inget som lyser eller liknande som kan antyda att den är igång. men den är lite ljummen så det är väl ett ok tecken att nånting fungerar iaf

o andra sidan vet jag inte om det finns någonting som kan avslöja den ifall den är på eller av

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Skrivet av magvall:

Jag har en poe injektor, har provat med en annan med mer fräs i. Om kameran är på?? det finns inget som lyser eller liknande som kan antyda att den är igång. men den är lite ljummen så det är väl ett ok tecken att nånting fungerar iaf

o andra sidan vet jag inte om det finns någonting som kan avslöja den ifall den är på eller av

Har du då rätt sorts POE-injektor? Passiv? Aktiv? af?at?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magvall:

Jag har en poe injektor, har provat med en annan med mer fräs i. Om kameran är på?? det finns inget som lyser eller liknande som kan antyda att den är igång. men den är lite ljummen så det är väl ett ok tecken att nånting fungerar iaf

o andra sidan vet jag inte om det finns någonting som kan avslöja den ifall den är på eller av

Du borde prova att ansluta dig direkt till kameran utan att gå via en router för är kameran på ett annat nät kan den vara onåbar från datorn nät, du ger alltså datorn en statisk ip på kamerans förvalda nät och startar om dator och kamera och ser om du kan logga in via kamerans förvalda ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis som någon ovan skrev så ligger dom på olika subnät.
Du får antingen ändra subnätet i din router till 192.168.1.X eller så får du sätta en fast ip på en dator t.ex. 192.168.1.10 och koppla dig direkt in i kameran och därifrån logga in på 192.168.1.64 och ändra kamerans adress till 192.168.0.X

Om du inte driver massa andra saker på nätet som sitter på statiska adresser så skulle jag personligen byta i Routern

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte likadana Hikvision kameror men mina behöver jag initiera i SADP tool innan man kommer åt dem. Borde kanske få ett IP ändå men du kan ju alltid kolla om du hittar dina kamera i SADP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Nu har jag inte likadana Hikvision kameror men mina behöver jag initiera i SADP tool innan man kommer åt dem. Borde kanske få ett IP ändå men du kan ju alltid kolla om du hittar dina kamera i SADP.

SADP??

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

G:\>ping 192.168.0.64

Pinging 192.168.0.64 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.50: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.50: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.50: Destination host unreachable.
Reply from 192.168.0.50: Destination host unreachable.

Ping statistics for 192.168.0.64:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

gissar att den hittar kameran iaf? eller hur tolkar jag det

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

Reply from 192.168.0.50: Destination host unreachable.

^
Nope

Det den säger är att "Jag skickar en massa, men får inget svar, men jag har inte tappat några packets i alla fall".
Du får samma svar om du pingar en random adress någonstans i nätverket.

Jag skulle rekommendera att du tar en ethernetkabel, stoppar i poe-injektorn (Dvs Kamera -> POE -> Dator)
Ändrar dina subnet-inställningar ( Genom ex. denna guide ).

Sätt dina IP-inställningar som
ipv4 -> 192.168.1.10
subnet -> 255.255.255.255
Default gateway -> 192.168.1.1
DNS -> 1.1.1.1 om du måste, annars spelar det nog ingen roll.

När det är klart bör antingen kunna köra arp -a och se om den dyker upp.
Oavsett skulle jag testa om den går att nå i webbläsaren via 192.168.1.64 i adressfältet

Edit*
Du sitter alltså just nu på 192.168.0.nn, och försöker prata med 192.168.0.64.
Då manualen säger att den egentligen har som adress 192.168.1.64, så måste du manuellt ändra subnet, antingen i datorn, eller som rekommenderat ovan, ändra i routerns inställningar att den istället kör DHCP med start på 192.168.1.1 istället för n.n.0.1

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

https://www.hikvision.com/en/support/tools/hitools/clea8b3e4e...

Men som sagt, borde väl få IP och dyka upp i routern ändå men kan ju alltid testa SADP. Brukar bara ta någon minut för mina kameror att dyka upp här efter att jag har kopplat in dem.

Permalänk
Medlem

192.168.1.64 och 192.168.0.64 är ju olika adresser,
sätt ett statiskt ip på ditt fasta nätverksuttag och koppla den direkt till kameran via injektorn som inlägget ovan säger.

Men om du kopplat den till routern så tror jag nog ändå att det finns en chans att den tagit ett IP nummer via dhcp,
logga in på routern först och försök lista alla enheter på nätverket, kolla speciellt över de på ethernet och inte wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

192.168.1.64 och 192.168.0.64 är ju olika adresser,
sätt ett statiskt ip på ditt fasta nätverksuttag och koppla den direkt till kameran via injektorn som inlägget ovan säger.

Men om du kopplat den till routern så tror jag nog ändå att det finns en chans att den tagit ett IP nummer via dhcp,
logga in på routern först och försök lista alla enheter på nätverket, kolla speciellt över de på ethernet och inte wifi.

Jag får bara upp datorn som jag kopplat till modemet, ingen kamera

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

Jag får bara upp datorn som jag kopplat till modemet, ingen kamera

Citat:

Jag skulle rekommendera att du tar en ethernetkabel, stoppar i poe-injektorn (Dvs Kamera -> POE -> Dator)
Ändrar dina subnet-inställningar ( Genom ex. denna guide ).

Sätt dina IP-inställningar som
ipv4 -> 192.168.1.10
subnet -> 255.255.255.255
Default gateway -> 192.168.1.1
DNS -> 1.1.1.1 om du måste, annars spelar det nog ingen roll.

När det är klart bör antingen kunna köra arp -a och se om den dyker upp.
Oavsett skulle jag testa om den går att nå i webbläsaren via 192.168.1.64 i adressfältet

Edit*
Du sitter alltså just nu på 192.168.0.nn, och försöker prata med 192.168.0.64.
Då manualen säger att den egentligen har som adress 192.168.1.64, så måste du manuellt ändra subnet, antingen i datorn, eller som rekommenderat ovan, ändra i routerns inställningar att den istället kör DHCP med start på 192.168.1.1 istället för n.n.0.1

Gör som denna kloka person säger, finns ingen annan lösning då enheterna är på olika nät. Precis som flera andra sagt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Blir det inte problem att komma åt kameran utifrån om den körs över 4G?
Ligger inte i princip alla mobilabonnemang bakom CGNAT? Möjligtvis bortsett från företagsabonnemang.

Fast det har kanske TS redan löst med VPN eller något.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Blir det inte problem att komma åt kameran utifrån om den körs över 4G?
Ligger inte i princip alla mobilabonnemang bakom CGNAT? Möjligtvis bortsett från företagsabonnemang.

Fast det har kanske TS redan löst med VPN eller något.

Inte en aning hur det fungerar, jag har abonnemanget genom ett företag om det har någon betydelse?

Jag behöver hurusom via 4G komma åt kameran.

//Magnus

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Och iden om att kameran behöver låsas upp med hjälp av mjukvara behövs inte?

Jag ska se om jag kan lista ut det där med att ändra så kamera och jag ligger i samma nät

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det bör räcka med att du sätter fast ip/nät på din dator alternativt ändrar allt sådant i router och kör ipconfig /renew i routern?

Permalänk
Medlem

Uppdatering. Jag tog hem kameran och 4G modemet. Koppade in allt i en bärbar och bytte subnät och vipps var kameran igång. Tack alla för den supporten. Nu ska jag komma åt kameran via 4modemet med en mobil, hur svårt kan det vara

Visa signatur

if it sound good, it´s good