Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mrqaffe:

Nä det har jag inte sett, plasmorna har väldigt bra bild och det de saknar är väl 4k och hdr men det är få program som blir utnyttjar det på ett bra sätt, plasmorna står sig väldigt bra mot allt utom dagens topp modeller, dagens toppmodeller är lite bättre men definitivt inte mycket bättre, det har inte hänt så mycket på 10 år utan det har blivit lite bättre men ingen revolution har skett.

Jag har själv gått från plasma till OLED och delar verkligen inte din uppfattning de gånger jag har stött på plasma igen (t.ex. för kalibrering åt klient). All pulserande dithering och flimmer är mycket påtagligt, varpå detta man slipper helt med valfri modern TV. Även Panasonics bästa modeller hade väsentligen mer påtaglig IR och ABL än vad dagens ganska simpla OLEDs har.

Med detta sagt menar jag absolut inte att t.ex. VT60 är en dålig TV. Tvärtom finns det legitima skäl att ha kvar den, även om det kanske blir svårt på sikt att rättfärdiga den som primär bildvisare i samband med 4K och HDR. Men jämför man mot moderna OLEDs, för den delen från samma tillverkare och i samma prisklass, har jag väldigt svårt att se någon direkt fördel hos plasmorna.

Det är naturligtvis mer intressant att jämföra produkter än rena teknologier och dessa generaliserande kategoriseringar är jag inte mycket för, men personligen saknar jag inte de plasmor som fanns på marknaden.

Permalänk

Fortfarande kvar en Panasonic Plasma. När jag byter nästa gång blir det troligen OLED.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Kör en 65" Oled, LG C8 här som nu går in på sitt fjärde år. Har aldrig tidigare ägt en TV eller skärm som jag inte känner något som helst behov att uppgradera. Svärtan kombinerat med HDR gör att man nästan gråter av lycka ibland i soffan (nåja). Den får tugga på tills den dör, och hittills har den tuggat på enormt fint.

Supernöjd även om den kostade en hel del.

Permalänk
Medlem

Plasma LG 50PK550 sedan 2011

Permalänk
Medlem

DLP

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag har själv gått från plasma till OLED och delar verkligen inte din uppfattning de gånger jag har stött på plasma igen (t.ex. för kalibrering åt klient). All pulserande dithering och flimmer är mycket påtagligt, varpå detta man slipper helt med valfri modern TV. Även Panasonics bästa modeller hade väsentligen mer påtaglig IR och ABL än vad dagens ganska simpla OLEDs har.

Med detta sagt menar jag absolut inte att t.ex. VT60 är en dålig TV. Tvärtom finns det legitima skäl att ha kvar den, även om det kanske blir svårt på sikt att rättfärdiga den som primär bildvisare i samband med 4K och HDR. Men jämför man mot moderna OLEDs, för den delen från samma tillverkare och i samma prisklass, har jag väldigt svårt att se någon direkt fördel hos plasmorna.

Det är naturligtvis mer intressant att jämföra produkter än rena teknologier och dessa generaliserande kategoriseringar är jag inte mycket för, men personligen saknar jag inte de plasmor som fanns på marknaden.

Det du pratar om är ju dock endast något man upptäcker om man sitter närmare TV'n än vanlig tittning. Går du nära plasmapanelen kan man se brister, men vid vanligt användningsavstånd uppenbaras inte dessa, vilket är det väsentliga.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wibbe44:

Det du pratar om är ju dock endast något man upptäcker om man sitter närmare TV'n än vanlig tittning. Går du nära plasmapanelen kan man se brister, men vid vanligt användningsavstånd uppenbaras inte dessa, vilket är det väsentliga.

Vanligt avstånd kan ju vara väldigt individuellt. Jag sitter personligen 1,5 meter från en tv på 78 tum. (Om jag spelar något, film/serier sitter jag på mer normala ca 4 meter)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har en lcd Panasonic vt780dx 58"som är några år. Funderar på att flytta upp den till sovrummet men är osäker på vad som ska inhandlas istället. Kan tänka mig en ny lcd av mid/ toppklass av panasonic och ev sony. Samsung har aldrig fallit mig i smaken.
Ägde en Panasonic vt30 50" men den gick tyvärr sönder.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vanligt avstånd kan ju vara väldigt individuellt. Jag sitter personligen 1,5 meter från en tv på 78 tum. (Om jag spelar något, film/serier sitter jag på mer normala ca 4 meter)

Absolut, men du vet nog själv hur majoriteten i hemmen använder sin TV.
Mer åt din slutkläm alltså med film/serier. Är där mitt inlägg riktar sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lindahlj:

Har lugnat ner mig nu som tur är. Kontot blir kvar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Jag har själv gått från plasma till OLED och delar verkligen inte din uppfattning de gånger jag har stött på plasma igen (t.ex. för kalibrering åt klient). All pulserande dithering och flimmer är mycket påtagligt, varpå detta man slipper helt med valfri modern TV. Även Panasonics bästa modeller hade väsentligen mer påtaglig IR och ABL än vad dagens ganska simpla OLEDs har.

Med detta sagt menar jag absolut inte att t.ex. VT60 är en dålig TV. Tvärtom finns det legitima skäl att ha kvar den, även om det kanske blir svårt på sikt att rättfärdiga den som primär bildvisare i samband med 4K och HDR. Men jämför man mot moderna OLEDs, för den delen från samma tillverkare och i samma prisklass, har jag väldigt svårt att se någon direkt fördel hos plasmorna.

Det är naturligtvis mer intressant att jämföra produkter än rena teknologier och dessa generaliserande kategoriseringar är jag inte mycket för, men personligen saknar jag inte de plasmor som fanns på marknaden.

Framför allt så åldras väl plasma också, så även om man hade en grym TV när den var ny så kanske den inte är riktigt så bra nu efter minst åtta år eller så. Det känns mer som den vanliga teknik-nostalgin, att man köpte det bästa som sen försvann som produkt och ersattes av något som var sämre på någon eller några egenskaper. Därför håller man kvar vid det alldeles för länge, långt efter ersättarna har hunnit ikapp och förbi.

Personligen har jag haft fyra olika plasma, ett par toppmodeller, en budget och en mellanklass. Alla hade ju bra bild (för sin tid i alla fall) när de var nya men efter några år så har de ju tappat en del, både i skärpa och svärta, enligt min erfarenhet i alla fall. Den första och äldsta jag hade, vilket nog var den dyraste också (har för mig att den kostade över 30 papp för 42 tum och inte ens HD-upplösning), fick ett problem på slutet med någon lila nyans som framträdde allt mer. Samma problem kom faktiskt på min sista som var en LG mellanmodell på 60 tum och 1080p, men där var det mer sporadiskt. Ibland var det omöjligt att se något alls på skärmen men sen kunde den funka felfritt i någon vecka eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samma problem kom faktiskt på min sista som var en LG mellanmodell på 60 tum och 1080p, men där var det mer sporadiskt. Ibland var det omöjligt att se något alls på skärmen men sen kunde den funka felfritt i någon vecka eller så.

Det var precis det som hände med min 60" LG. Lödningar som spricker på några av korten. Lödde om ordentligt, sen har den rullat på bra. Enkel fix, dumt att slänga en stor och bra TV som annars duger kanon enligt mig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Sony XH95, LCD. Aldrig varit så nöjd med en TV som jag är med denna. Gick från en Panasonic plasma till denna för dryga året sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wibbe44:

Det du pratar om är ju dock endast något man upptäcker om man sitter närmare TV'n än vanlig tittning. Går du nära plasmapanelen kan man se brister, men vid vanligt användningsavstånd uppenbaras inte dessa, vilket är det väsentliga.

Nackdelarna hos en plasma med flimmer, temporal dither och false contouring var i allra högsta grad uppmärksammat och diskuterat på sin tid. Och det var en hel del som valde bort tekniken till förmån till en bättre LCD pga av detta eftersom de stördes av plasmabildens karaktär på just "vanligt" avstånd. Inte konstigare än att de som föredrog plasma störde sig på LCD:ns dåtida nackdelar, särskilt eftersläpen, på just "vanligt" avstånd.

Så det handlar om vad man är van med och vad hjärnan ofta omedvetet filtrerar bort. Den som nu haft 10+ år med enbart en plasmas väldigt egna karaktär har trimmat de grå cellerna att älska fördelarna och filtrera bort nackdelarna till den grad att de nu helt glömt bort nackdelarna – och lite nostalgiskt avfärdar kritiken varje gång den kommer upp.

Då riskerar man få det svårt med en ny TV. För det är saker hjärnan förväntar sig som inte finns där på en OLED eller en LCD. Och det är nya saker att störa sig på som inte fanns på plasman. Så det brukar komma ett par foruminlägg och trådstarter om året där någon är besviken på sin nya TV och önskar – förgäves – att den ska bete sig som den gamla plasman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nackdelarna hos en plasma med flimmer, temporal dither och false contouring var i allra högsta grad uppmärksammat och diskuterat på sin tid. Och det var en hel del som valde bort tekniken till förmån till en bättre LCD pga av detta eftersom de stördes av plasmabildens karaktär på just "vanligt" avstånd. Inte konstigare än att de som föredrog plasma störde sig på LCD:ns dåtida nackdelar, särskilt eftersläpen, på just "vanligt" avstånd.

Så det handlar om vad man är van med och vad hjärnan ofta omedvetet filtrerar bort. Den som nu haft 10+ år med enbart en plasmas väldigt egna karaktär har trimmat de grå cellerna att älska fördelarna och filtrera bort nackdelarna till den grad att de nu helt glömt bort nackdelarna – och lite nostalgiskt avfärdar kritiken varje gång den kommer upp.

Då riskerar man få det svårt med en ny TV. För det är saker hjärnan förväntar sig som inte finns där på en OLED eller en LCD. Och det är nya saker att störa sig på som inte fanns på plasman. Så det brukar komma ett par foruminlägg och trådstarter om året där någon är besviken på sin nya TV och önskar – förgäves – att den ska bete sig som den gamla plasman.

Jag saknar faktiskt en hel del egenskaper som de gamla CRT-burkarna hade, och vissa grejer med plasma. Fosforljuset är fint. Men jag uppskattar fördelarna med en modern Oled åh så mycket mer. Blir ibland lite smålöjligt när någon på fullt allvar hävdar att deras gamla plasma totalt sett är en bättre apparat än en ny Oled.

Permalänk
Medlem

OLED på vardagsrums-TV:n.
LCD i spelrummet.

Skrivet av mudde:

Vad hände med plasma? Är inte det ett alternativ längre?

Det är inte 2007 längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nackdelarna hos en plasma med flimmer, temporal dither och false contouring var i allra högsta grad uppmärksammat och diskuterat på sin tid. Och det var en hel del som valde bort tekniken till förmån till en bättre LCD pga av detta eftersom de stördes av plasmabildens karaktär på just "vanligt" avstånd. Inte konstigare än att de som föredrog plasma störde sig på LCD:ns dåtida nackdelar, särskilt eftersläpen, på just "vanligt" avstånd.

Så det handlar om vad man är van med och vad hjärnan ofta omedvetet filtrerar bort. Den som nu haft 10+ år med enbart en plasmas väldigt egna karaktär har trimmat de grå cellerna att älska fördelarna och filtrera bort nackdelarna till den grad att de nu helt glömt bort nackdelarna – och lite nostalgiskt avfärdar kritiken varje gång den kommer upp.

Då riskerar man få det svårt med en ny TV. För det är saker hjärnan förväntar sig som inte finns där på en OLED eller en LCD. Och det är nya saker att störa sig på som inte fanns på plasman. Så det brukar komma ett par foruminlägg och trådstarter om året där någon är besviken på sin nya TV och önskar – förgäves – att den ska bete sig som den gamla plasman.

Tack för ditt svar Thomas!
Själv sitter jag med Panasonics sista toppmodell av plasma, ZT60, som jag köpte när de sista såldes ut i januari 2014.
Är fortfarande grymt nöjd med bildkvaliteten på den även om jag kan sakna det där lilla sista som en av dina kalibreringar kunnat få fram!
Sen är hela min bildkedja med mediaspelare, BluRay-spelare, Receiver och då TV fortfarande begränsad till 1080p. Att byta upp mig till något bättre vilket då skulle vara en av Panasonics eller Sonys bättre OLED-modeller med ny receiver och UHD-spelare känns som en lite för dyr affär för mig i nuläget. Så ZT60n får rulla på ett tag till!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Mini-Led

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Sony plasma.

Permalänk
Medlem

Aperture Grille

Permalänk
Medlem

Plasma..?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Plasma Panasonic vt60.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Plasma - Panasonic UT50 från 2013 (modellår 2012).

Kommer ihåg att jag fick tipset om denna TV här på Sweclockers för priset hade på sommaren gått ner till 6000 kr. Har tänkt byta ut den i några år nu, men det blir inte av då den fungerar finfint och det tar emot att byta ut min 1080p-kedja inklusive 5.1-högtalarsystem men snart 20 år på nacken. Har dock börjat på ny kedja med en styck PS5 som 2022 kan vara starten på en kedjereaktion!

Permalänk
Medlem

Bor hos päronen än så länge, så vi har väl haft våran Panasonic TX-P65VT60 sedan ca 2013 när den var som ny. Pappa fick små-panik då plasma i stort var på g att försvinna vid den tiden, så ett rent impulsköp som inte var speciellt populärt med min mor (räcker 30k tro? ) Som grädde på moset för henne så väger TV:n 40-50 kg som vi alla fick hjälpa åt med att hänga på väggen, tror vi var nära på att ha ihjäl varann den dagen.

Tog tyvärr ett par år innan jag fick för mig att övertyga pappa att inställningarna han har funnit på något forum var inget annat än skräp när jag väl skaffade mig en Spyder5 och trixa runt (så nära Rec.709 (D65) som möjligt, stänga av diverse "förbättrings"-finesser, skyffla bort allt grus (överdriven skärpa mao) med hjälp av Lagom.nl - Sharpness osv). Var även svårt att få honom att sluta stretcha filmer som har svarta kanter vilket resulterade att skådisar blev pinnsmala, men han skulle tamifasiken utnyttja varje tum som fanns, för varför skulle man annars ha en sådan stor TV till? ... 🤔

Införskaffade en ColorMunki Photo härifrån som någon släppte för ett schysst pris ett par månader tillbaks, så har även kalibrerat min Spyder5 som är lite röd-dominant vilket jag har märkt nu (lär korrigeras för varje separat panel man har tänkt kalibrera). Ska noteras att jag är absolut ingen expert på allt det här, men om HCFR säger att allt är skapligt tillslut så tar jag den vinsten och hoppas på att jag inte behöver pilla något mer senare i framtiden då man lätt får träsmak efter att man har suttit obekvämt i soffan i flera timmar

Men ska även nämna att pappa har sneglat under åren på diverse OLED, men jag har avvägt honom varje gång då jag anser att våran plasma duger än idag och jag vettefasiken om jag kommer kunna matcha färgprecisionen om han råkar köpa sig en budget-/mellansegment. Inte minst så lär allt annat i kedjan uppgraderas om han ska kunna utnyttja alla nya funktioner då det vi har nu är rätt gammalt också. Han kan nog få en tumme upp av mig om han kikar på MicroLED när det väl finns att köpa och för rimliga priser

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade en LG 65CX men den åkte tillbaka pga usel uniformitet i svärtan. Visst, när det var helt svart så blev det bäcksvart, men det är få lägen då filmerna inte innehåller något ljus alls, istället blev det black crush.
Jag tyckte mig se en flammighet i bilden vid mörka scener och panoreringar. Och efter att ha hittat ett uniformity test på Youtube https://youtu.be/eIJxh9UGyak blev jag illamående. Med 1-20% ljusstyrka (enligt klippet) så såg det ut som norrsken över hela skärmen. Googlade runt och det var tydligen sånt man får leva med om man kör Oled!
Lite drygt att det skryts med perfekt svärta när området just över helt svart är uselt. 😒

Skaffade istället en Sony LCD och kan leva med dess nackdelar.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nackdelarna hos en plasma med flimmer, temporal dither och false contouring var i allra högsta grad uppmärksammat och diskuterat på sin tid. Och det var en hel del som valde bort tekniken till förmån till en bättre LCD pga av detta eftersom de stördes av plasmabildens karaktär på just "vanligt" avstånd. Inte konstigare än att de som föredrog plasma störde sig på LCD:ns dåtida nackdelar, särskilt eftersläpen, på just "vanligt" avstånd.

Så det handlar om vad man är van med och vad hjärnan ofta omedvetet filtrerar bort. Den som nu haft 10+ år med enbart en plasmas väldigt egna karaktär har trimmat de grå cellerna att älska fördelarna och filtrera bort nackdelarna till den grad att de nu helt glömt bort nackdelarna – och lite nostalgiskt avfärdar kritiken varje gång den kommer upp.

Då riskerar man få det svårt med en ny TV. För det är saker hjärnan förväntar sig som inte finns där på en OLED eller en LCD. Och det är nya saker att störa sig på som inte fanns på plasman. Så det brukar komma ett par foruminlägg och trådstarter om året där någon är besviken på sin nya TV och önskar – förgäves – att den ska bete sig som den gamla plasman.

Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.
Jag bryr mig endast om värdet av befintlig produkt kontra ny. Givetvis har jag jämfört OLED-TV's mot min Panasonic Plasma då jag gått i tankar att "det måste ju komma något som gör det värt att köpa ny TV".
Men som sagt har inte OLED övertygat i pris kontra produkt ännu. Hade din teori stämt så hade jag haft samma problem när jag gick från tidigare LCD-TV med VA-panel som hade bra svärta som exempel för sin tid. Även Full-HD, precis som Plasman.
Det hade jag dock inte. Plasman var så pass mycket bättre att priset var motiverat.
Jag hoppas att Samsungs nya teknik kanske kan få marknaden att bli mer mogen och att pris kontra produkt blir mer motiverad för ett byte framöver, men som det ser ut nu så får Plasman vara kvar tills den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag hade en LG 65CX men den åkte tillbaka pga usel uniformitet i svärtan. Visst, när det var helt svart så blev det bäcksvart, men det är få lägen då filmerna inte innehåller något ljus alls, istället blev det black crush.
Jag tyckte mig se en flammighet i bilden vid mörka scener och panoreringar. Och efter att ha hittat ett uniformity test på Youtube https://youtu.be/eIJxh9UGyak blev jag illamående. Med 1-20% ljusstyrka (enligt klippet) så såg det ut som norrsken över hela skärmen. Googlade runt och det var tydligen sånt man får leva med om man kör Oled!
Lite drygt att det skryts med perfekt svärta när området just över helt svart är uselt. 😒

Skaffade istället en Sony LCD och kan leva med dess nackdelar.

Det finns en stor exemplarvariation i det där. Du fick troligtvis ett otroligt dåligt exemplar tråkigt nog.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Novdid:

Det finns en stor exemplarvariation i det där. Du fick troligtvis ett otroligt dåligt exemplar tråkigt nog.

Ja, det kan verkligen vara en otrolig skillnad mellan en dålig panel och en bra panel. Ett bra exempel är @emilakered som fick en riktigt kass panel, men efter ha stått på sig mot LG-support och fått panelen utbytt fick ett otroligt bättre exemplar.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av wibbe44:

Jag bryr mig endast om värdet av befintlig produkt kontra ny. Givetvis har jag jämfört OLED-TV's mot min Panasonic Plasma då jag gått i tankar att "det måste ju komma något som gör det värt att köpa ny TV".
Men som sagt har inte OLED övertygat i pris kontra produkt ännu.

Det är en bra och viktig aspekt du är inne på här, tycker jag iaf.

Självklart kommer all teknik att åldras och sakna funktioner som framtida produkter kanske kommer att ge. Ju mer tiden går riskerar också brister att komma fram eller på annat vis uppenbara sig, vilket man kanske slipper med en ny TV i det här fallet.

Men å andra sidan är det ju rimligare att titta på nya TV-apparater för motsvarande pris som man köpte sin för och fråga sig om man fortfarande är nöjd eller om det finns något man saknar. I ditt fall låter det ju som att du har gjort det utan att känna dig missnöjd med plasman. Alltså är det fullt rimligt att du har kvar den. Personligen gjorde jag inte samma bedömning när jag övergav plasma 2016 men det är min ensak.

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Hadde troligen köpt LCD i dag igen, och Sony då, så sjukt nöjd med min tv, bästa jag har haft.

Gör du helt rätt i, äger själv en XH9505 å skulle alla dagar i veckan välja den före dagens Oled.