Asrock Deskmeet är kompakt chassi med specialmoderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock Deskmeet är kompakt chassi med specialmoderkort

Med Deskmeet plockar Asrock fram ATX-nätdel, extra brett Mini ITX-moderkort och skohorn för att nå chassivolym om 8 liter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag förstår. Varför göra sig själv den otjänsten att istället för att köpa SFX-PSU köpa ett ickestandardmoderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag vet inte om jag förstår. Varför göra sig själv den otjänsten att istället för att köpa SFX-PSU köpa ett ickestandardmoderkort?

Det är helt enkelt inte tillräckligt hippt att vara kvadratisk längre.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det är helt enkelt inte tillräckligt hippt att vara kvadratisk längre.

Jo, den coolaste delen i datorn är en fullstor ATX PSU
och därför byggde dom en dator kring den. / S

Hade de gjort tvärtom och specialbyggt en PSU för datorn hade det nog blivit bra, standardpsu leder bara till stolpskott som nzxt h1 med en skorstensdesign tilltäppt med en psu som blockerar allt luftflöde....

Permalänk
Medlem

Så en korsning av ITX och uATX? Ingen dum idé, finns ingen anledning att hålla sig på 170mm djup när man skall ha ett grafikkort som är längre än så i alla fall.

Skrivet av Pnorberg:

Det är helt enkelt inte tillräckligt hippt att vara kvadratisk längre.

I saw what you did there.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så istället för att göra ett mini dtx kort med två kortplatser (som hade varit något positivt) så får vi nu ett eget specialformat utan vettiga expansionsmöjligheter och ett onödigt stort PSU?

Det blir en diskett av fem möjliga i betyg

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Äsch, felpost.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte den här produkten heller:

1. Den har ATX-psu, så vi får plats med mer watt än SFX. Men moderkortet är begränsat till 65W och även om vi stoppar in ett överklockat 3090 som drar 400 watt så finns det gott om SFX-agg som klarar av det lätt som en plätt.
2. Den har 4 stickor RAM, men varför skulle jag kombinera 4 stickor RAM med en 65W-CPU?

Jag kan inte komma på ett vettigt use-case där det inte skulle vara bättre att köra på standard-ITX om man nu vill ha liten dator, eller om man vill ha kraftigare komponenter och mer RAM gå upp till uATX / ATX. Om processorn skulle klara mer än 65W så kan jag se poängen med 4 RAM-slots på ett litet kort men med det här? Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem

Gillar konceptet, men den faller platt.

Skrivet av Pnorberg:

Det är helt enkelt inte tillräckligt hippt att vara kvadratisk längre.

Det är helt enkelt ingen nyhet att vara i kvadrat längre.

Jag tycker om Asrock och ofta har de lösningar som tilltalar mig, men denna är bara mellanmjölk. Som flera påpekar saknas det logik i hur de har valt att designa konceptet.

Fyra RAM-stickor i kompakt formfaktor är trevligt, men vad i hela friden gör en ATX-PSU där? Släng in SFX-L eller en FlexATX, så går det ha lite vettiga komponenter i övrigt, så till vida att det inte låg en begränsning i moderkortet.

Det är sådana här koncept som får mig att fundera på hur dessa aktörer egentligen driver sina projekt.

Permalänk
Medlem

VGA? Que pasa?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

VGA? Que pasa?

Det var min reaktion med. haha

Permalänk

Ser ut som de kör PSUn med fläkten monterad som luftintag. Hade hellre sett chassit vänt 180 grader och SFX som blåser ut, men då hade det sett ut som mitt Jonsbo chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så en korsning av ITX och uATX? Ingen dum idé, finns ingen anledning att hålla sig på 170mm djup när man skall ha ett grafikkort som är längre än så i alla fall.

I saw what you did there.

Problemet med standarder är när man letar ITX-moderkort och får något helt annat ...

Visa signatur

Krusidullen är stulen