Permalänk

11400F sjukt bra

Bytte precis Moderkort/cpu/minne efter att ha dragit på det flera år! haft en 3570K som jag varit nöjd med, kört OC på 4,2GHZ men blev less på att inte kunna köra WIN 11 så införskaffade "nya" prylar

ASUS TUF GAMING B560M-PLUS
11400F
Kingston Fury 16 GB DDR4

Kör allt på "auto" xmp i BIOS

rullar på i 4,2 GHZ så jävla bra, med stock cooler på ca 50 grader, förstår inte riktigt hysterin kring att köpa vattenkylt eller monster kylare när det funkar med skiten som kommer i lådan?

Permalänk
Inaktiv

Stora kylare behövs när du går upp till fler kärnor men till 11400f är nog stock kylare mer än tillräcklig

Permalänk
Medlem

Är ju ett superkliv ifrån 4c/4t till 6c/12t med samma frekvenser så jag förstår hur lyrisk du är.
Grattis till att ha givit datorn ett helt nytt liv

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med allt med din stockkylare så grattis, du är en av få.
Men var väl medveten om att den har en tendens att packa allt skit du får in i lådan. Så blås rent den då och då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd men det finns objektiva siffror som visar tydligt varför många kör annat än stockkylaren.

Jag kör monsterkylare i min dator för jag vill inte höra något vindsus överhuvudtaget.
Jag kan trycka på en stockkylare jag med och det kommer tekniskt sett fungera, men med throttling och jetplansljud som resultat.

Permalänk
Medlem

Som vissa hintar, den skulle säkert i längden må bättre av en riktig kylare men i denna cpu:ns fall så kostar dom som duger inte mer än runt 3-400kr som högst så du blir ju inte rånad den dagen du vill ha ner temperaturerna

Permalänk
Entusiast

jag kände väl själv att 280mm AIOn inte längre behövdes när jag uppgraderade från i7 4960x till i5 10400f. Utvecklingen har trevligt nog gått framåt

Permalänk
Medlem

11400F fungerar ok med standardkylaren så länge man håller sig till dess 65W TDP
och inte har allt för höga krav på ljudnivån för kylningen.

Om man däremot låter processorn sträcka på benen med upplåst strömbudget,
då räcker inte standardkylaren till. Och därför kör många med annan kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Är ju ett superkliv ifrån 4c/4t till 6c/12t med samma frekvenser så jag förstår hur lyrisk du är.
Grattis till att ha givit datorn ett helt nytt liv

Ja i synnerhet med tanke på att det är extremt mycket bättre IPC på en 11400f i jämförelse med en 3570k, jag gissar att en 11400f är nästan 50% snabbare i enkeltrådad prestanda trots att det på papret är samma GHz.

Skrivet av TechWolf:

11400F fungerar ok med standardkylaren så länge man håller sig till dess 65W TDP
och inte har allt för höga krav på ljudnivån för kylningen.

Om man däremot låter processorn sträcka på benen med upplåst strömbudget,
då räcker inte standardkylaren till. Och därför kör många med annan kylning.

Exakt, en 11400f är ju väldigt strömsnål i stock och klarar sig ok med stockkylaren. Men som andra har sagt så är det ju dels för ljudnivån man vill ha en bättre kylare men också eftersom många av oss har betydligt mer strömtörstiga cpu'er som man dessutom vill ska få tillräckligt med thermal headroom att boosta upp runt 5GHz.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tack för alla kommentarer, jag är ganska tolerant mot ljud då min 970 viner rätt bra vid lite load så CPU fläkten dränks ändå men jag kanske köper en bättre kylare senare.

Permalänk

Var nog lite väl optimistisk , efter att ha kört lite mer med mera load så....ja den håller sig kring 80grader så den verkar inte trottla något men den låter högt. får bli något bättre senare,

Permalänk
Medlem

Jag har en 11400F är supernöjd med den, jag har dock köpt till en schysst AIO eftersom jag tänkt att den går att flytta med vid uppgradering eller återanvända till nästa bygge.

Har även kört den med en Dark Rock 4 från be quiet!

Funkar klockrent till det jag håller på med i alla fall.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Håller med som att stockkylarna kan göra ett ok jobb. Men utgångspunkten är lite fel, väldigt få som rekommenderar vattenkylning till en 11400f, enda anledningen är väll om man tycker det är snyggt.

AIOs och stora kylare är mer rekommenderat till mer strömtörstiga CPUer, som 12900K.

Permalänk

Härlig läsning, ska idag bygga min dator med 11400f! Ska använda Noctua NH-U12 Chromax black för kylning.