Veckans fråga: Vad är viktigast när du väljer AIO-kylare?

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och tillförlitlighet är prio för mig. Saker som väsnas köper jag inte oavsett pris, prestanda eller features.

Utöver det skulle jag vilja se att man kan köpa en AIO utan fläktar, då jag i stort sett alltid vill ha Noctua eller beQuiet-fläktar oavsett.
Alternativt: gör som Asus och skapa samarbete med Noctua!
Jag menar, vilken succé det skulle vara att få en komplett bajsbrun historia med 3st Noctua A12x25 förmonterade och ingen RGB?
(se hypen som Asus RTX3070 Noctua Edition har skapat, t.ex.)

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Skulle ärligt talat vara intressant med en AIO som kommer utan fläktar så kan man själv få välja vilka fläktar man vill ha och använda. Men kanske skulle vara jobbigt från ett support perspektiv?

I mitt fall skulle det bli p12 fläktar från Arctic då deras 5-pack kostar mindre än en noctua fläkt men har hyfsat likvärdig prestanda.

Ljudnivå är nog viktigaste. Väsnas AIO så blir det genast retur, vägrar ha en pump som skriker som tyvärr flera modeller gör.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa en så är ju ljudnivå/kylprestanda solklart det viktigaste.
På plats nummer 2 är det att bling bling ska kunna stängas av...

Men så länge Noctua finns ser jag öht ingen anledning att byta

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Prio nummer 1 måste ju vara att den inte läcker, men sedan tycker jag storleken på klossen som ska sitta på CPU bör vara så avskalad som möjligt och helst ha pumpen annorstädes. Detta för att inte hindra luftkylning av andra komponenter.
Pris och prestanda är såklart alltid också viktigt, samt storleken på radiatorn är inte oväsentlig, jag skulle aldrig skaffa en AIO mindre än en 240mm.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Copy-pejstar mig själv angånde NZXT-kylare:

Det spelar egentligen ingen roll hur bra denna kyler när programvaran är så dålig.

Det finns inget supportat sätt att installera drivrutiner för NZXT-kylare som inte poppar upp fönster i tid och otid och tjatar om än det ena, än det andra. Den poppar upp meddelanden med nyheter när den har uppdaterat sig, tjatar om att logga in, ger meningslösa "tips". Även när allt funkar som det ska så visar den en splash-screen i ett par sekunder vid uppstart. Om nätet inte fungerade vid boot av någon anledning så misslyckas den med att logga in och visar en inloggningsruta utan "försök igen med det sparade lösenordet"-knapp så jag måste upp med LastPass...

När jag byter dator brukar jag låta någon mindre teknisk släkting ärva den gamla. Jag skulle aldrig kunna göra detta med en NZXT-kylare. Jag skulle få support-samtal var fjärde vecka av typen "Nu har det kommit upp en sån där konstig ruta igen. Är det virus? Vad ska jag klicka?".

Hallå, det är en jäkla CPU-kylare. En sådan måste man liksom kunna konfa så att den aldrig syns, aldrig märks, tills man aktivt startar konfigurationsprogrammet.

Permalänk
Avstängd

Att det INTE läcker?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har en Arctic Liquid Freezer II 280 i mitt ssupd Meshilicious. Kalas för ITX-bygge, och klart tystaste jag fått till av mina mITX-byggen.

Det som saknas är

  • Tempsensor kylvatten

  • Vinklade slangar till pumpen, det är trångt på höjden i ett mITX. Lättare att dra slangar åt sidan istället för utåt.

  • Bra fläktar. Arctic P14 som anses jättebra i alla tester, gnäller till så fort dom passerar typ 1000 RPM. "Syns" ej i ett dB-test. De allra flesta fläktar beter sig på liknande vis - även Fractals egna - och det blir ganska mycket dyrare att uppgradera till Noctua 140 mm, men dom funkar så klart perfekt.

  • Expansionsbar! Det vore jättekul om jag hade kunnat slänga på en GPU-loop.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Prestanda vs ljudnivå till en rimlig prislapp.
Kör själv "ARCTIC Liquid Freezer II 240" på 80% statiskt och min 5600x går aldrig över 65c.

Extremt tyst och helt utan nivåskillnader i ljud. Inget RGB trams och gömda strömsladdar ger en extremt clean look. Går runt 700kr och är otroligt svårslaget i prestanda vid samma ljudnivå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är att fråga på Sweclockers först.

Sen går man och köper en rejäl tornkylare istället.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är att jag köper en luftkylare istället, då kylprestandan är densamma men det finns inget som kan gå sönder och livslängden är åratal längre än vattenkylare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Valde RGB eftersom det är viktigt att det inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Att det INTE läcker?!

Ja det är en stor anledning till att jag kör luft. Kan lämna daton själv i dagar, veckor, månader utan oro för läckage.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag kunde bara välja alternativet "Annat":
De två absolut viktigaste parametrarna är
1. Kylblock som passar CPU-sockeln.
2. Format som passar i datorlådan.

Att den måste passa känns rätt underförstått

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd

Att den är tyst och har kraftig kylning. Nackdelen och inte liten är ju att efter några år måste man byta ur vätskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Att den inte är beroende av windows drivrutiner/mjukvara för att kunna kyla.

Finns det AIO som behöver drivrutiner för att kunna kyla???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Corsair H100 som har åkt ut & in i datorlådorna så det är gängpaj på nästan alla fästen...Tur att det är dubbla på mitten.
Jag brukar sällan köra original fläktarna...jag brukar ha ett tema i burkarna, med liknande fläktar i alla hål...
Därför kan jag hellre köpa billigt när det ges chans & ta tex. noctua fläktar istället...
Har gått ifrån Vatten nu & kör oftast på CoolerMaster 212 Black...ofta med Inets A-RGB fläktar...billiga & bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

(aldrig mer Corsair dock pga iCue)[/li]

Vad tycker du är fel med iCue? Själv tycker jag att det är väldigt händigt att styra all sin rgb, fläktar, mus, tangenbord mm från samma program.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PlogarN97:

Det viktigaste är att det inte är en AIO-kylare

Savage.

Exakt, man bygger ju en custom loop som alla andra normies.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör själv Fractal Design Celsius. Tyst och kyler hyfsat och har tuffat på i några år. Egen fläktstyrning i pumpen uppskattas men går också ställas in genom moderkortets UEFI. Tycker ni redan gjort en bra produkt! Svårt att ni överträffar er själva.

Det enda som är konstigt och kanske beror på mitt moderkort PRIME X370-PRO är att om man sätter det hela i AIO kontakten blir det liv i luckan men på vanliga CPU-fan connector funkar det som det ska.

skrev text på mobil och bättrat på från PC
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vad tycker du är fel med iCue? Själv tycker jag att det är väldigt händigt att styra all sin rgb, fläktar, mus, tangenbord mm från samma program.

Jag tycker inte man ska behöva ha en programvara för varje pryl man vill styra. Visst köper du bara Corsairgrejer så är det väl nice. Men Att behöva ha ett program för grafikkort, ett för kylaren, ett för minnen, ett för tangentbord, ett för mus och eventuellt något till moderkortet känns lite överdrivet.

Permalänk
Medlem

Kylprestanda, tillförlitlighet i första hand, ljudnivå sedan vilket är relativt då jag ändå kan använda andra fläktar än de som följer med.

Min första AIO var en Corsair H50 som snurrade i min gamla burk i 9 år utan problem tills pumpen började låta lite illa. Har en Corsair Hydro H100X i nuvarande och den gör ett bra jobb. Fläktarna som följde med den var dock inget vidare utan lät väldigt högt så kopplade den till chassits fläktar (Phanteks P400A) istället som är mycket tystare. Pumpen hör jag inte alls. Enda nackdelen med den är att det är en vit LED i kylblocket, något jag inte tänkte på när jag köpte den. Är ingen RGB-fan men då jag har andra delar med RGB så hade det ju varit trevligare om den också kunde styras till samma schema.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Måste ärligt talat säga att det viktigaste hade varit en bra recension hos Gamers Nexus.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dh15s och datorn låter inte alls längre. Samt min 8700k håller under 30C i idle och max 60C i load. Så en AIO skulle behöva prestera likvärdigt eller bättre för att vara intressant.

Permalänk
Medlem

Kylförmåga/ljudnivå på pumpen,resten går modda efter eget begär.
Som den billiga AeroCool Pulse kylaren jag har nu.
Inköpt för att den har i cpu-blocket en flödesindikator samt att pumpen sitter i radiatorn.

Kostar hälften av en Corsair Aio och presterar i nivå av en "billig" luftkylare,i original utförande...
Smällde dit 2 Corsair sp fläktar som jag hade liggande och nu presterar den lika bra som den dyrare Corsair Aio,n.

Att en AiO tar mindre plats på mobon ger i mina ögon också ett mer tilltalande och stilrent intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Att den måste passa känns rätt underförstått

Visst, men även det är en prioriteringsfråga.
Köper jag kylare som passar till befintliga komponenter, eller väljer jag kylaren först (baserat på diverse prestandaparametrar) och därefter komponenter som passar till den?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Va sjutton är AIO ? All-In-One?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Campaigner:

Va sjutton är AIO ? All-In-One?

Jepp, implicit "water cooling" därefter. Poängen är ju att skilja det från en custom loop vattenkylare, där du bygger ihop del efter del. Med en AIO så är det ju just "all in one", dvs ingen ytterligare montering än att skruva fast delarna och ansluta sladdar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

alla här som tycker något kan väl droppa namnet på en eller flera exempel de gillar.

OT: Jag fick en pre-built av min arbetsgivare där en svinvarm 5800x måste kylas ned hårdare och tystare än den medföljande vattenkylningen klarar. Jag köper ett chassi där en 240-kylare får plats. Helst ingen mjukvara för mobo är...ja ni vet.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jepp, implicit "water cooling" därefter. Poängen är ju att skilja det från en custom loop vattenkylare, där du bygger ihop del efter del. Med en AIO så är det ju just "all in one", dvs ingen ytterligare montering än att skruva fast delarna och ansluta sladdar.

Tack för förklaringen!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid