AMD prishöjer Radeon RX 6000-serien grafikkort med 10 procent

Permalänk
Melding Plague

AMD prishöjer Radeon RX 6000-serien grafikkort med 10 procent

Som direkt följd av TSMC:s prishöjningar följer AMD efter och skruvar upp priserna för grafikkretsar i Radeon RX 6000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle mer än gärna köpa ett till nya MSRP - men det lär förbli en utopi.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inte helt oväntat

Permalänk
Medlem

Hahaha, mitt 2080 tuffar på

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Detta låter ju skit bra. 🙄

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Avstängd

Gör inget, man får inte tag på dem ändå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är sååååååååååå glad att jag lyckades haffa ett nytt rx 6800 founders edition för 7k. Bara rent flyt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Ja allt tack till Fidde som släppt tips i tipstråden!

Permalänk
Medlem

Skönt att mitt Radeon VII duger en stund till. Blir inget nytt förns tidigast nästa generation.

Permalänk
Medlem

AMDs prishöjning på 10% är dock betydligt högre än TSMCs höjning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Men bra AMD, allt ni har är Raster prestanda för samma peng som Nvidia, Ni har inget CUDA vilket alla använder även i Linux och opensource drivern kommer inte ens med OpenCL stöd, det måste tas från eran slutna driver.
Ni kan inte konturera med Nvec encodern, mitt GTX970 slår mitt RX5700 med RÅGE i encoding vid video redigering, faktum är att min 3900XT med slår mitt RX5700 med råge, usless GPU för video redigering och också varför företag som sysslar med streaming och vide redigering inte kör AMD utan enbart nvidia.
Ray Tracing, en generation efter med.

Innan tyckte AMD deras kort var lika mycket värda Nvidias, nu prishöjer ni med 10%, MINDRE FÖR MER PENGAR! Är ni helt från vettet AMD?

Nej nästa GPU blir Nvidia, testat AMD i 4 år nu, och med 20 år med Nvidia så går jag tillbaks nästa gen, man får i alla fall mer än en One Trick Pony med Nvidia och skiter i vad folks säger, mina 3 linux riggar, en Intel IGP, En nvidia GPU och en AMD GPU med samma dist så är det bara AMD jävla kortet, RX5700 som har strulat.

Nvidia må vara onda att segmentera skiten ur sina kort och ta hutlösa priser, men AMD har inget att segmentera eller nåt av mervärde att begära extra betalt för ändå gör dom det!

Så länge vi mäter ett grafikkorts värde i Rasterisation prestanda endast så kommer detta fortsätta, ett grafikkort används till så mycket mer av folk i dag än bar spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

AMDs prishöjning på 10% är dock betydligt högre än TSMCs höjning.

Ja brukar ju bli så. Alla i ledet höjer 10% även om den sammanlagda kostnaden för att tillverka ett kort är lång ifrån bara GPUn. Sedan leverantörer så några hundralappar skulle det nog inte ens bli om någon körde med MSRP här i Norden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Incel kallas det när man inte får ligga men har en önskan om det... Vad kallas vi som ofrivilligt är utan grafikkorsuppdatering sen 2013?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Incel kallas det när man inte får ligga men har en önskan om det... Vad kallas vi som ofrivilligt är utan grafikkorsuppdatering sen 2013?

Ingraf?.....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Ingraf?.....

Jag är en ingraf o skäms inte för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Ingraf?.....

Fantastiskt bra ord. Tack! <3

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Incel kallas det när man inte får ligga men har en önskan om det... Vad kallas vi som ofrivilligt är utan grafikkorsuppdatering sen 2013?

involuntary celibate
Why Incels Hate Women: Their existence is not about being lonely. It is about blaming women for their loneliness.
Så du kan inte kalla ofrivilligt grafikkorsuppdatering någonting. Du kan inte hata tex Nvidia för att de inte kan tillverkar tillräckligt med grafikkort. Men du kan hata Scalpers eller miners som får alla grafikkort men vad det heter vet jag inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Ingraf?.....

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fantastiskt bra ord. Tack! <3

Nja, det skulle ju bli ofrivilligt grafikkort i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lite girigt av AMD eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men bra AMD, allt ni har är Raster prestanda för samma peng som Nvidia, Ni har inget CUDA vilket alla använder även i Linux och opensource drivern kommer inte ens med OpenCL stöd, det måste tas från eran slutna driver.
Ni kan inte konturera med Nvec encodern, mitt GTX970 slår mitt RX5700 med RÅGE i encoding vid video redigering, faktum är att min 3900XT med slår mitt RX5700 med råge, usless GPU för video redigering och också varför företag som sysslar med streaming och vide redigering inte kör AMD utan enbart nvidia.
Ray Tracing, en generation efter med.

Innan tyckte AMD deras kort var lika mycket värda Nvidias, nu prishöjer ni med 10%, MINDRE FÖR MER PENGAR! Är ni helt från vettet AMD?

Nej nästa GPU blir Nvidia, testat AMD i 4 år nu, och med 20 år med Nvidia så går jag tillbaks nästa gen, man får i alla fall mer än en One Trick Pony med Nvidia och skiter i vad folks säger, mina 3 linux riggar, en Intel IGP, En nvidia GPU och en AMD GPU med samma dist så är det bara AMD jävla kortet, RX5700 som har strulat.

Nvidia må vara onda att segmentera skiten ur sina kort och ta hutlösa priser, men AMD har inget att segmentera eller nåt av mervärde att begära extra betalt för ändå gör dom det!

Så länge vi mäter ett grafikkorts värde i Rasterisation prestanda endast så kommer detta fortsätta, ett grafikkort används till så mycket mer av folk i dag än bar spel.

Det är ju inte AMDs fel att TSMC höjer sina priser, verkligen att slåss med väderkvarnar det här. Sen är det som så många andra påpekat, det spelar ingen roll i slutänden för varenda grafikkort som säljs från butiker idag går för sinnessjuka fantasipriser i vilket fall.

Skrivet av lindahlj:

Lite girigt av AMD eller?

Hade väl varit helt otroligt om du lyckades hålla fingrarna borta från en AMD-nyhet. Du vet att företag alltid är ute efter att tjäna pengar och tillfredsställa aktieägare va? Således, blir produktion dyrare blir även produkten dyrare för kunden. Du sitter väl inte och inbillar dig att Nvidia och Intel som du håller så nära hjärtat sysslar med välgörenhet?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tror inte denna höjning påverkar de priser vi får betala särskilt mycket då de redan är extremt uppblåsta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror inte denna höjning påverkar de priser vi får betala särskilt mycket då de redan är extremt uppblåsta.

Det är ju tragedin i det hela, AMD har dessutom redan gigantiska problem med att få sina grafikkort till kunder överhuvudtaget och har tappat marknadsandelar till Nvidia trots den pågående katastrof som grafikkortsmarknaden är. Som det ser ut nu vore det fantastiskt om Intel kunde kliva in med ett billigt välpresterande grafikkort som gör att både Nvidia och AMD får tygla sina priser när produktion återgår till att ske i normal takt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

AMD 15% Nvidia 85% marknads andelar. AMD kort finns i lager hela tiden (kan vara brist från någon specifik tillverkare) Då väljer AMD att öka priset istället för att ta marknadsandelar från Nvidia. Som aktieägare så blir man lite fundersam till detta beslut. Tittar vi på CPU sidan så stört/minskade AMD priserna med ca10% för att försöka hålla sin marknadsvolym när Intel släppte 12000serien.

AMD borde sätta ett pris på RX6900 XT/RX6800 XT som gör att kortet aldrig finns i lager då det är en högmarginal produkt.
Tittar jag idag så finns "alla" modeller i lager på6900 XT med ett prisspan på hela +10`000kr mellan dyraste till billigaste.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är ju inte AMDs fel att TSMC höjer sina priser, verkligen att slåss med väderkvarnar det här. Sen är det som så många andra påpekat, det spelar ingen roll i slutänden för varenda grafikkort som säljs från butiker idag går för sinnessjuka fantasipriser i vilket fall.

Hade väl varit helt otroligt om du lyckades hålla fingrarna borta från en AMD-nyhet. Du vet att företag alltid är ute efter att tjäna pengar och tillfredsställa aktieägare va? Således, blir produktion dyrare blir även produkten dyrare för kunden. Du sitter väl inte och inbillar dig att Nvidia och Intel som du håller så nära hjärtat sysslar med välgörenhet?

Man kan absolut göra argumentet, AMD tog lika mycket betalt för sin skit som Nvidia baserat på enbart raster aka gaming prestanda.

Nu höjer dom priserna, har inte hört Nvidia höja priserna och dom erbjuder dessutom CUDA, Ljusår bättre video encoder, bättre Ray tracing prestanda.

Så jo att AMD har mage att höja priserna och ta mer betalat för MINDRE är nåt man legitimt kan vara emot.

AMD's grafikkort är inte prisvärda ett dugg.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Incel kallas det när man inte får ligga men har en önskan om det... Vad kallas vi som ofrivilligt är utan grafikkorsuppdatering sen 2013?

Intel!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Inte helt relevant då tråden är om AMD
Men, nästan 2200 sek för ett sånt här kort...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

Jag hade väl en jädrans bonnröta att få tag på ett 6800 referenskort på release. Spelar fasen aldrig på datorn men likväl sitter man på guld

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med ovan. Känns som man får för lite för pengarna. Jag var lycklig som fick tag på et 6800xt för relativt ok peng men nu har det spprat lite. NVidia ligger lite för långt före AMD i tekniker typ AI ljud, Cuda, drivare och allmän prestanda. Dyraste lagdt såklart men man får för pengarna. Jag som kör roddar Citrix miljöer känner lite att AMD ligger ljusår efter i deras vgpu. Dom saknar ”det där”. Innovation på nåt sätt.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Inte helt relevant då tråden är om AMD
Men, nästan 2200 sek för ett sånt här kort...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

”Max en per kund” 😂😂😂🤣

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|