Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Maysay:

Tycker ni borde ändra meddelandet när det gäller 404-sidan.

Har haft sidan på bokmärken och varje gång jag har surfat in den senaste veckan för att kolla så har jag fått upp

Detta har gjort så att jag har trott att den legat nere (och kollat andra butiker istället). Men märkte nyss att URL:n (https://www.komplett.se/k/k.aspx) inte är aktuell längre. Ni borde ha ett annat meddelande eller en redirect till korrekt sida.

Aj då, ja det ska vi ta en titt på så det blir lite tydligare. Tack för att du uppmärksammade oss på det.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Enligt info så ska det gå att köpa ASUS bildskärmar med FLEX, mem jag hittar ingen ”blå” knapp på exempelvis ASUS ROG Strix XG349C.

https://i.imgur.com/NhZa1QM.png

Konceptet blir ju i princip en hyra av produkten och vill man köpa ut den så får du betala mer än ordinarie pris vilket gör att det blir en ränta trots att Komplett säger annat. Förstår inte syftet.

Skärmar från Asus går att Flexa. Varje produkt måste först, manuellt, kontrolleras och få ett "restvärde" innan flexknappen blir synlig. Detta görs på rutin men jag ser att för just XG349C och ett par andra ASUS-skärmar så har det missats i sommarvärmen. Men vi fixar detta direkt och du bör kunna Flexa dessa modeller i nästa vecka, om inte tidigare. Tack för att du noterade detta.

Nu missförstod du nog vad Flex är. Det är inte en hyra, du äger produkten. Flex är en typ av avbetalningsplan på 36 månader där du redan efter 24 månader kan förnya avtalet med en ny produkt utan att betala klart den tidigare. Eller så kan du fortsätta betala klart produkten på totalt 36 månader.

Om vi tar Komplett a141 Epic Gaming PC som exempel. Där betalar du 392kr i månaden under 36 månader. Ett totalpris på strax över 17 000kr. Mot 15 000kr du får slant upp om du vill betala direkt. Väljer du att Flexa till en annan produkt efter 24 månader så har du bara betalat ca 9 500kr och då sparat ca 5 500kr

Det blir såklart en extrakostnad för att du gör en avbetalning, men det är ingen procentuell ränta utan ett fast månadspris. Du behöver inte "köpa loss" produkten då du äger den.

Skrivet av BadNewsBrod:

En skärm kan jag förstå. Men ta en laptop tillexempel, chansen att den uppfyller alla lämna-tillbaka-kriterier efter 2 år känns ju lite risky.

Om du inte skadat eller på annat sätt orsakat onormalt slitage så bör du inte vara orolig. Men mycket kan hända på två eller tre år och därför erbjuder vi även ett trygghetsavtal som kan hjälpa en få lite lugn i själen, särskilt om man har för avsikt att Flexa till en ny produkt efter 24 månader. Du äger ju produkten och behöver inte skicka tillbaka den om du inte ska Flexa.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@Komplett

Hur gör jag för att besöka Komplett utan att tacka ja till övervakning genom "pixlar"?

https://i.imgur.com/uzopsR4.png

Lämna pixelrutan tom och tryck på ”det är ok”. Eller missförstår jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lämna pixelrutan tom och tryck på ”det är ok”. Eller missförstår jag något?

Ja. Läs den svarta texten. Orsaken till varför jag är så irriterad är för att de skriver att kryssrutan inte betyder något. Tycker du "det är ok" så godkänner du pixlar.

Hade det bara stått "kakor" i den svarta texten så hade det kunnat vara så kallade nödvändiga kakor, men det finns inga "nödvändiga pixlar"

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Vive la liberté!

Tycker det är väligt stelbent returhantering att insistera på att varje retur ska skickas i separata paket, även om alla tillhör samma order.
På sätt och vis uppmuntrar det till att beställa flera saker i separata ordrar istället för att beställa flera saker i samma order.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av johanandersson:

Ja. Läs den svarta texten. Orsaken till varför jag är så irriterad är för att de skriver att kryssrutan inte betyder något. Tycker du "det är ok" så godkänner du pixlar.

Hade det bara stått "kakor" i den svarta texten så hade det kunnat vara så kallade nödvändiga kakor, men det finns inga "nödvändiga pixlar"

Nu blev det genast tydligare vad du menar. Tack för förtydligandet.

När jag kollar på det så håller jag med om att det är tvetydigt vad du godkänner/inte godkänner. Vi ska forska lite mer i detta och se vad vi behöver göra för att förtydliga vad som gäller. Jag återkommer så snart jag vet mer.

Skrivet av Apanx:

Tycker det är väligt stelbent returhantering att insistera på att varje retur ska skickas i separata paket, även om alla tillhör samma order.
På sätt och vis uppmuntrar det till att beställa flera saker i separata ordrar istället för att beställa flera saker i samma order.

Det upplevs kanske mer stelbent än vad det är. I dag är vår standard att varje retur ska gå i ett eget paket för att kunna behandlas korrekt i vårt logistikflöde. Men om du kontaktar vår kundservice så kan du antingen upprätta en retur med flera produkter ur samma beställning. Eller slå samman befintliga returer så att du kan skicka flera i samma paket. Inget är omöjligt så slå oss en pling, maila eller chatta med oss så löser vi något.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Komplett:

Det upplevs kanske mer stelbent än vad det är. I dag är vår standard att varje retur ska gå i ett eget paket för att kunna behandlas korrekt i vårt logistikflöde. Men om du kontaktar vår kundservice så kan du antingen upprätta en retur med flera produkter ur samma beställning. Eller slå samman befintliga returer så att du kan skicka flera i samma paket. Inget är omöjligt så slå oss en pling, maila eller chatta med oss så löser vi något.

//Erik

Fick intrycket av den kundtjänstrepresentant jag chattade med att det var strikt ett paket per returvara som gällde och att det inte gick att göra avsteg från detta.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Apanx:

Fick intrycket av den kundtjänstrepresentant jag chattade med att det var strikt ett paket per returvara som gällde och att det inte gick att göra avsteg från detta.

Då får vi se till att alla kollegor har rätt info. Det går, men man måste först kontakta oss så vi får länkat returerna i våra system.
Om du är i stånd att returnera något nu så ta kontakt igen så ska vi fixa det. Eller droppa ditt ordernummer som PM så ber jag en kollega att höra av sig.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Vill bara ge lite beröm. Mailade in en fråga angående en pågående order till er kundsupport idag. Fick svar 2h senare. Super! Tack för det!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av johanandersson:

Ja. Läs den svarta texten. Orsaken till varför jag är så irriterad är för att de skriver att kryssrutan inte betyder något. Tycker du "det är ok" så godkänner du pixlar.

Hade det bara stått "kakor" i den svarta texten så hade det kunnat vara så kallade nödvändiga kakor, men det finns inga "nödvändiga pixlar"

Återigen, tack för att du förtydligade vad du menade. Vår text syftade till att du godkänner de val som gjorts, där pixlar omnämns. Man har aldrig godkänt pixlar utan att det varit markerat. Så texten har varit missvisande. Men vi har nu tagit bort den delen av texten för att undvika förvirring.

Skrivet av Aje:

Vill bara ge lite beröm. Mailade in en fråga angående en pågående order till er kundsupport idag. Fick svar 2h senare. Super! Tack för det!

Härligt att höra! Vi har vidarebefordrat detta till kundservice-teamet som svarade med glada giffar

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Återigen, tack för att du förtydligade vad du menade. Vår text syftade till att du godkänner de val som gjorts, där pixlar omnämns. Man har aldrig godkänt pixlar utan att det varit markerat. Så texten har varit missvisande. Men vi har nu tagit bort den delen av texten för att undvika förvirring.

Härligt att höra! Vi har vidarebefordrat detta till kundservice-teamet som svarade med glada giffar

//Erik

Tack för uppdateringen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Hej @komplett

Beställde en Komplett i195 Epic Gaming PC från er i måndags, i hopp om att få den levererad i början av nästa vecka.
Innan jag lade beställningen så tog jag kontakt med er chatt och frågade om ni hade en backlog på datorbyggandet. Jag blev då lovad att produktionstiden skulle ta 2-4 dagar.
Efter att ingenting har hänt med min order på två dagar så tog jag kontakt med er igen (igår) för att få en uppdatering, jag blev då lovad igen att det skulle ta 2-4 dagar.

Idag så fick jag svaret att det skulle ta 9 dagar pga backlog, vilket är mer än dubbla än det som ni har utlovat två gånger om.
Om ni ej kan hålla det som står på er sida, varför inte inkludera detta på er sida eller i bekräftelsemejlet?

Sedan var kontakten med er support fruktansvärt dålig, copy-paste varje gång.
Ingen personlig kontakt.

Permalänk
Medlem

Eftersom ni sponsrar lite grejjor här och främst era byggen så kommer jag och anmärker denna.

https://www.komplett.se/product/1170799/dator-surfplatta/komp...

Komplett Epic Gaming, en 16-kärnig AMD-processor kombinerat med ett GeForce GT710. Komiskt obalanserad och oduglig för just gaming. Finns risk för onöjd kund här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Burkmedbönor:

Hej @komplett

Beställde en Komplett i195 Epic Gaming PC från er i måndags, i hopp om att få den levererad i början av nästa vecka.
Innan jag lade beställningen så tog jag kontakt med er chatt och frågade om ni hade en backlog på datorbyggandet. Jag blev då lovad att produktionstiden skulle ta 2-4 dagar.
Efter att ingenting har hänt med min order på två dagar så tog jag kontakt med er igen (igår) för att få en uppdatering, jag blev då lovad igen att det skulle ta 2-4 dagar.

Idag så fick jag svaret att det skulle ta 9 dagar pga backlog, vilket är mer än dubbla än det som ni har utlovat två gånger om.
Om ni ej kan hålla det som står på er sida, varför inte inkludera detta på er sida eller i bekräftelsemejlet?

Sedan var kontakten med er support fruktansvärt dålig, copy-paste varje gång.
Ingen personlig kontakt.

Hej. Först av allt, tråkigt att du upplever att vi inte ger en personlig service.
Ang. produktionstiden så ska jag forska vidare i det. Vi eftersträvar att ha så korrekt info som möjligt om när man kan förvänta sig sin beställning. Den tid som står på produktsidorna uppdateras manuellt och uppenbarligen har vi missat något här.
Skicka gärna ärendenummer eller ordernummer via PM så ska jag be att kundservice tar en titt på hur de kommunicerat med dig samt återkopplar gällande produktionstiden.

Skrivet av Teddis:

Eftersom ni sponsrar lite grejjor här och främst era byggen så kommer jag och anmärker denna.

https://www.komplett.se/product/1170799/dator-surfplatta/komp...

Komplett Epic Gaming, en 16-kärnig AMD-processor kombinerat med ett GeForce GT710. Komiskt obalanserad och oduglig för just gaming. Finns risk för onöjd kund här.

Här ser det ut att saknas lite info. Denna modell är av typen "köp dator nu och komplettera själv med ett biffigt grafikkort när du får tag på ett". Givetvis borde den info stå utskriven i produktbeskrivningen.
Fast spelar du extremt många instanser av harpan och MS röj samtidigt så är detta en perfekt maskin 😁
Tack för att du påpekade detta. Jag ska be mina kollegor på PC-avdelningen fixa detta.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se

Vi expanderar och söker folk!

Nu söker vi en Junior Marketing Coordinator, eller junior marknadskoordinator som det heter på svenska
Om du gillar e-handel och marknadsföring, har en passion och förståelse för teknik och gaming samt gillar att jobba i team, så ska du läsa vidare!

Som Junior Marketing Coordinator blir din huvuduppgift att, tillsammans med kollegor i Sverige och Norge, ta ansvar för den löpande driften runt många av våra marknadsaktiviteter. Det handlar till exempel om kampanjer, produktlanseringar, aktiveringar i sociala medier och genomförande av olika offline/onlineprojekt. Exempelvis tävlingar här på Sweclockers.

Utöver att få jobba med gamla Sweclockers-rävar som Emil och Erik så får du en tillsvidareanställning med kollektivavtal, möjlighet att växa och utveckla din roll över tid och vara med på en spännande tillväxtresa.

Är du sugen? Klicka dig vidare och ansök!
https://komplett.easycruit.com/intranet/intranet/vacancy/2784...

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

@Komplett
Hej!

Jag har en Acer Nitro 5 laptop som jag hade problem med. Jag fick hjälp av er kundtjänst och den skickades till er för att sedan skickas vidare till elcare nordic. Mitt tangentbord som jag hade problem med lagades och jag fick tillbaka datorn. Allt frid o fröjd!
Men nej!

När jag inspekterar datorn så ser jag att min nätverksports är trasig. Som du ser på bilden, så ska den se ut.
Min hängde bara helt öppet. Den är ju fjäderbelastad och nu vart den som att fjädern är helt borta.
Så jag misstänker att dom har antingen om dom testar datorn när dom är klara o kopplar in en ethernetkabel helt enkelt o råkade ta sönder den. Eller att dom helt enkelt var tvungen o öppna upp mycket för att komma åt tangentbordet och fjädern helt enkelt råkade försvinna eller att dom glömde den.

Jag pratade med er chatt och gjorde en ny anmälan och skickade in den.
Nu är problemet för min del att jag fick ett kostnadsförslag för att laga den. Jag ska alltså betala för att dom tog sönder nätverksporten.

Jag fick det här som alternativ..

1. Kostnadsförslag godkännes
2. Nej tack, returnera enheten mot undersökningsavgift och frakt och ev. emballage + moms
3. Nej tack, enheten kan skrotas på verkstaden. Debitera endast undersökningsavgift + moms. (Eventuell infrakt debiteras)

exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad 154.93 193.66
Arbeta (fast pris) 620.00 775.00
Frakt 160.00 200.00
Summa 934.93 1168.66

Så nu verkar det som att jag måste betala för att dom tog sönder en del på min dator? Jag kan alltså inte ens få tillbaka den utan den hålls gisslan mot betalning. Det här kan väl ändå inte vara rimligt?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jonathanknet:

@Komplett
Hej!

Jag har en Acer Nitro 5 laptop som jag hade problem med. Jag fick hjälp av er kundtjänst och den skickades till er för att sedan skickas vidare till elcare nordic. Mitt tangentbord som jag hade problem med lagades och jag fick tillbaka datorn. Allt frid o fröjd!
Men nej!

När jag inspekterar datorn så ser jag att min nätverksports är trasig. Som du ser på bilden, så ska den se ut.
Min hängde bara helt öppet. Den är ju fjäderbelastad och nu vart den som att fjädern är helt borta.
Så jag misstänker att dom har antingen om dom testar datorn när dom är klara o kopplar in en ethernetkabel helt enkelt o råkade ta sönder den. Eller att dom helt enkelt var tvungen o öppna upp mycket för att komma åt tangentbordet och fjädern helt enkelt råkade försvinna eller att dom glömde den.

Jag pratade med er chatt och gjorde en ny anmälan och skickade in den.
Nu är problemet för min del att jag fick ett kostnadsförslag för att laga den. Jag ska alltså betala för att dom tog sönder nätverksporten.

Jag fick det här som alternativ..

1. Kostnadsförslag godkännes
2. Nej tack, returnera enheten mot undersökningsavgift och frakt och ev. emballage + moms
3. Nej tack, enheten kan skrotas på verkstaden. Debitera endast undersökningsavgift + moms. (Eventuell infrakt debiteras)

exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad 154.93 193.66
Arbeta (fast pris) 620.00 775.00
Frakt 160.00 200.00
Summa 934.93 1168.66

Så nu verkar det som att jag måste betala för att dom tog sönder en del på min dator? Jag kan alltså inte ens få tillbaka den utan den hålls gisslan mot betalning. Det här kan väl ändå inte vara rimligt?

Väldigt tråkigt att din datorn verkar ha gått sönder hos serviceverkstaden. Skicka ditt kundnummer/ordernummer som PM så ska jag vidarebefordra det till kundservice som hör av sig //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Vad kommer det sig att det är sådan brist på Fractal Design Define 7 lådor? 7-8veckors leveranstid.
[Besviken att jag inte beställde igår när det fanns 3 kvar, haha]

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av faber:

Vad kommer det sig att det är sådan brist på Fractal Design Define 7 lådor? 7-8veckors leveranstid.
[Besviken att jag inte beställde igår när det fanns 3 kvar, haha]

Som med mycket så är svaret dessvärre pandemi och containerbrist. Större varor som chassi skickas normalt endast med containerfartyg och med rådande, globala, containerbrist så är leveranstiderna på chassi m.m. ovanligt långa.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Hej,

Jag beställde Komplett a132 PC och efter att jag packat upp den enligt eran process så startade den inte. Har nu fått skicka tillbaka den för reklamation/reparation. Såg nu att den går till Ljungby, har ni serviceavdelning där? Hur ser väntetiden ut idag från serviceavdelningen?

Har varit i kontakt med eran kundtjänst och jag hoppas få någon form av kompensation för detta, otroligt olyckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepersson:

Hej,

Jag beställde Komplett a132 PC och efter att jag packat upp den enligt eran process så startade den inte. Har nu fått skicka tillbaka den för reklamation/reparation. Såg nu att den går till Ljungby, har ni serviceavdelning där? Hur ser väntetiden ut idag från serviceavdelningen?

Har varit i kontakt med eran kundtjänst och jag hoppas få någon form av kompensation för detta, otroligt olyckligt.

Hoppas den inte skickas till elcare nordic för din del.
Jag hade problem med min bärbara dator med att tangentbordet inte fungerade som det skulle.
När jag skickade in den o fick tillbaks den lagad så hade dom tagit sönder nätverksporten på datorn.
Jag reklamerade det men det ledde ingen vart. Komplett brydde sig helt enkelt inte. Jag fick ett presentkort som plåster på såren.
Nu sitter jag här med min trasiga nätverkssport..

Det du skulle gjort är att ta kort och/eller filma datorn för att ifall det likt mig händer samma sak för dig så kommer inte komplett att bry sig helt enkelt.
https://se.trustpilot.com/review/www.elcare.com

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av nikkepersson:

Hej,

Jag beställde Komplett a132 PC och efter att jag packat upp den enligt eran process så startade den inte. Har nu fått skicka tillbaka den för reklamation/reparation. Såg nu att den går till Ljungby, har ni serviceavdelning där? Hur ser väntetiden ut idag från serviceavdelningen?

Har varit i kontakt med eran kundtjänst och jag hoppas få någon form av kompensation för detta, otroligt olyckligt.

Först av allt vill vi verkligen beklaga att din dator var trasig vid leverans Verkligen tråkigt.
Vi kommer göra allt vi kan för att reparationen ska gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.

Vår egen reparationsverkstad som reparerar våra Komplett PC ligger tillsammans med vårt huvudlager i Norska Sandefjord och datorn skickas från vår logistik-hub i Ljungby, vidare till Sandefjord där den kommer att repareras. Exakt hur lång tid det tar jag jag inte svara på då det helt beror på vad felet är och hur många serviceärenden vi har i tillfälelt då datorn ankommer till oss. Men kontaktar du vår kundservice så kan de svara på allt som rör reparationen och ev. andra lösningar och kompensation.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se

Med referens till #19364626
Där @totte1015 vill ångar köpet på en enskild produkt ur ett paketerbjudande.

Skrivet av totte1015:

Jag vill returnera moderkortet i uppgraderingspaket från komplett, men dom påstår att man måste returnera samtliga komponenter??
Är det så? Hittar inget om det i vilkoren?

Jag menar moderkortet ligger ju helt i sin egna kartong precis som man vore köpa separat

När du köper ett paket, oavsett om det är ett uppgraderingspaket eller en bundle (TV+soundbar, Konsol+spel, eller liknande) så ses det som en egen produkt. Paketet har ett eget artikelnummer och är enligt konstens alla regler en fristående produkt, även om den består av flera underprodukter (Childs). Det gäller även de paketerbjudanden där du kan anpassa innehållet.

Paketen är nästan alltid rabatterade på något sätt. Antingen genom en tydlig prissänkning eller att paketet är billigare än att köpa respektive komponent löst. Köper du en ett paketerbjudande så köper du just paketet som en helhet och kan således inte ångra köpet på en enskild produkt. Skulle något däremot gå sönder så tar vi givetvis in enskilda delar av paketet för reparation eller utbyte -det ska vara smidigt att returnera och få eventuella fel avhjälpta.

Så dessvärre tillåter vi inte ångerköp på en del av paketet, även om just den delen av paketet är oanvänd. Du är välkommen att kontakta konsumentverket eller ARN i frågan men av erfarenhet så är jag rädd att de kommer ge dig svar i linje med ovan.
Är du missnöjd med moderkortet så kan du förhoppningsvis få sålt det och “hämta hem” värdet för det eftersom du köpt det till ett rabatterat pris.

Hoppas att det ger svar på dina frågor. Om inte så är du välkommen att fortsätta diskussionen här.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar ju försöka hustle:a så mycket som jag bara kan. Att försöka lämna tillbaka en del i ett paket är no no för min del. Finns 0% chans att ta hem det hos ARN.

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Med referens till #19364626
Där @totte1015 vill ångar köpet på en enskild produkt ur ett paketerbjudande.

När du köper ett paket, oavsett om det är ett uppgraderingspaket eller en bundle (TV+soundbar, Konsol+spel, eller liknande) så ses det som en egen produkt. Paketet har ett eget artikelnummer och är enligt konstens alla regler en fristående produkt, även om den består av flera underprodukter (Childs). Det gäller även de paketerbjudanden där du kan anpassa innehållet.

Paketen är nästan alltid rabatterade på något sätt. Antingen genom en tydlig prissänkning eller att paketet är billigare än att köpa respektive komponent löst. Köper du en ett paketerbjudande så köper du just paketet som en helhet och kan således inte ångra köpet på en enskild produkt. Skulle något däremot gå sönder så tar vi givetvis in enskilda delar av paketet för reparation eller utbyte -det ska vara smidigt att returnera och få eventuella fel avhjälpta.

Så dessvärre tillåter vi inte ångerköp på en del av paketet, även om just den delen av paketet är oanvänd. Du är välkommen att kontakta konsumentverket eller ARN i frågan men av erfarenhet så är jag rädd att de kommer ge dig svar i linje med ovan.
Är du missnöjd med moderkortet så kan du förhoppningsvis få sålt det och “hämta hem” värdet för det eftersom du köpt det till ett rabatterat pris.

Hoppas att det ger svar på dina frågor. Om inte så är du välkommen att fortsätta diskussionen här.

//Erik

Hade produkten varit uppackad/modifierad eller liknande då förstår jag resonemanget, och att påtala att det är "samma princip som när man köper komplett PC" är bara löjligt.
I en PC är alla delar "använda" och monterade, där förstår jag självklart resonemanget att man inte kan returnera en produkt man ångrar.

Men nu är det ju ändå så att ni låter mig välja fritt mellan ett antal moderkort i detta uppgraderingspaket, och jag har ju nu råkat välja ett icke passande moderkort för det jag försökte pussla ihop.
Resten av produkterna i paketet är monterade och använda nu, så hur ska jag göra nu??

Förklara VARFÖR ni inte erbjuder den måtta mängd kundservice som man kan förvänta sig för att lösa denna typ av ärende?
När moderkortet finns i erat ordinarie lager och det är samma produkt, så ser jag inte anledningen till varför ni inte tar det i retur, och samtidigt räknar ut vad det är för rabatt ni har applicerat på den?

Ni kan ju inte bara slänga i en massa produkter i en stor kartong, sänka 2000kr rakt av utan att tänka igenom egentliga värdet på vardera produkt och vilka marginaler ni har för att gå vinst eller inte? Ni har ju det egentliga rabatterade värdet någonstans uppskrivet.

Berätta även för mig varför ni är extremt otydliga med denna sortens tvist i era villkor och avtal? Står INGENTING tydligt om att "uppgraderingspaket eller en bundle" ska undantas på något sätt eller vis.
Det bör stå tydligt när man fritt kan välja mellan komponenter att tänka på man isåfall inte kan returnera om man väljer fel.

Sedan kan det även vara kul att ta upp ett annat problem jag hade i erat paket, nämligen processorn, jag fick inte någon originalkartong med från paketet överhuvudtaget, processorn låg i ett blått kartongfodral med skummgummivaddering inuti.
Jag trodde det var någon reklam eller nått smått så när jag öppnade höll jag på tappa processorn i golvet.
Det var bland det mest häpna jag har varit med om, då det inte heller står någonstans på erat paket att processorn anländer i en totalt opassande kartong för en såpass värdefull och känslig komponent.
Varför är det så här?
Jag har ju ingen möjlighet nu att returnera processorn i något i fall det skulle gå sönder eller liknande?
Var är originalkartongen? Garantisedeln? Det ska ju alltid följa med, gör det ju på alla andra ställen.

Permalänk
Medlem

Det är extremt sällan man ser mig försvara stora företag som komplett men här är jag faktiskt på deras sida. Visst hade det varit trevligt om de visat goodwill och låtit dig skicka tillbaka en vara men det är ingenting jag förväntar mig att de ska göra och jag ser inte heller något fel i att inte göra det.

Skrivet av totte1015:

Men nu är det ju ändå så att ni låter mig välja fritt mellan ett antal moderkort i detta uppgraderingspaket, och jag har ju nu råkat välja ett icke passande moderkort för det jag försökte pussla ihop.

Menar du att du fått ett moderkort som inte är kompatibelt med processorn? Eller menar du att moderkortet inte passar dina behov?

Om det är det första så blir det i mina ögon en annan femma, då borde du kunna få skicka tillbaka moderkortet. Det är ju ett uppgraderingspaket trots allt och då förväntar man sig att alla delarna är kompatibla med varandra.

Skrivet av totte1015:

Förklara VARFÖR ni inte erbjuder den måtta mängd kundservice som man kan förvänta sig för att lösa denna typ av ärende?

Jag skulle gissa att det handlar om pengar, Komplett är ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhetsorganisation. Tycka vad man vill om det men så är det.

Skrivet av totte1015:

Berätta även för mig varför ni är extremt otydliga med denna sortens tvist i era villkor och avtal? Står INGENTING tydligt om att "uppgraderingspaket eller en bundle" ska undantas på något sätt eller vis.

Man kan ju vrida på det och fråga varför de skulle behöva göra så?

Att skriva ut allting som hos de flesta är underförstått är lite som att skriva en varning på microvågsugnen att man inte får torka hundar i den.

Skrivet av totte1015:

Sedan kan det även vara kul att ta upp ett annat problem jag hade i erat paket, nämligen processorn, jag fick inte någon originalkartong med från paketet överhuvudtaget, processorn låg i ett blått kartongfodral med skummgummivaddering inuti.

Skulle det kunna vara en oem-förpackning kanske? De brukar vara ganska simpla eftersom de inte kommer vara på display i en butik. Företagen tycker att det är onödigt att betala för design i onödan.

Skrivet av totte1015:

Jag har ju ingen möjlighet nu att returnera processorn i något i fall det skulle gå sönder eller liknande?

Jo, det har du. Antingen genom att spara kartongen eller att frakta den i en annan säker förpackning.

Skrivet av totte1015:

Garantisedeln? Det ska ju alltid följa med, gör det ju på alla andra ställen.

Jag är lite osäker på vad du menar med en garantisedel. Men det som behövs vid garantiärenden är såvitt jag vet bara ett kvitto som du gissningsvis fått på mailen och om du har ett konto på komplett finns det säkert sparat där också.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det är extremt sällan man ser mig försvara stora företag som komplett men här är jag faktiskt på deras sida. Visst hade det varit trevligt om de visat goodwill och låtit dig skicka tillbaka en vara men det är ingenting jag förväntar mig att de ska göra och jag ser inte heller något fel i att inte göra det.

Menar du att du fått ett moderkort som inte är kompatibelt med processorn? Eller menar du att moderkortet inte passar dina behov?

Om det är det första så blir det i mina ögon en annan femma, då borde du kunna få skicka tillbaka moderkortet. Det är ju ett uppgraderingspaket trots allt och då förväntar man sig att alla delarna är kompatibla med varandra.

Jag skulle gissa att det handlar om pengar, Komplett är ett vinstdrivande företag och ingen välgörenhetsorganisation. Tycka vad man vill om det men så är det.

Man kan ju vrida på det och fråga varför de skulle behöva göra så?

Att skriva ut allting som hos de flesta är underförstått är lite som att skriva en varning på microvågsugnen att man inte får torka hundar i den.

Skulle det kunna vara en oem-förpackning kanske? De brukar vara ganska simpla eftersom de inte kommer vara på display i en butik. Företagen tycker att det är onödigt att betala för design i onödan.

Jo, det har du. Antingen genom att spara kartongen eller att frakta den i en annan säker förpackning.

Jag är lite osäker på vad du menar med en garantisedel. Men det som behövs vid garantiärenden är såvitt jag vet bara ett kvitto som du gissningsvis fått på mailen och om du har ett konto på komplett finns det säkert sparat där också.

Jag vet inte hur fan man citerar per del så jag svarar rakt av.

Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att folk ska försvara och ta sida utan att vara en del av tvisten.
Hade detta varit du, hade du känt dig riktigt underminerad av att se elva stycken sitta och hålla med dig, plus massa motargument.

Moderkortet passar inte. Jag skulle ha mATX men det var ATX.

Hur får du det till välgörenhet när vi pratar om fullt rimliga förväntningar på ett stort företag att kunna lösa? Det är inte så att dom går back på min begäran, jag hatar när folk drar det till sådana stora proportioner när det inte är så överhuvudtaget.

Nej, vadå vrida? Varför drar du upp sådana motargument? Det är ju helt snevridet, uppenbarligen är anledningen just för denna situationen inte ska uppstå?
Hur ska jag som konsument kunna veta att man inte får returnera delar av ett uppgraderingspaket som man får fritt välja mellan?
I min värld är det självklart att man ska få kunna göra det, då man själv får välja vilka delar man vill ha...
Att du drar det till någon jämförelse med mikrovågsugn är helt sinnessjukt, vadå torkar hundar? Vad pratar du om?
Det står som sagt inte ens i deras villkor/undantag/avtal något gällande uppgraderingspaket, det SKA det göra, dom kan inte från luft bara uttrycka sig med när det är för sent med "så är det det funkar här"
Det står dessutom när man trycker på Ångra Köp "Retur av denna varan hanteras speciellt. Ta kontakt med kundservice."
Det låter EXAKT som att det går att lösa, bara kundservice råkar vara på gott humör eller något...

Det kanske det är? Har aldrig varit med om så dåligt förpackad med något bygge innan, så det var något jag noterade.

Jag menade den lilla lappen man får från Intel med "WARRANTY", jag har alltid fattat det som om man måste vända sig till Intel själva för garantiärenden så måste det bladet finnas med, men kanske inte är så.

Aa nää... Jag tycker det är helt sinnessjukt att man ska behöva sitta här med ett moderkort jag inte har någon användning för utan att kunna returnera den överhuvudtaget.
Åter igen, exakt samma vara finns i deras ordinarie sortiment så hade dom bara varit serviceminded hade dom kunnat ta tillbaka den, och sedan lägga i lagret. Så enkelt.

Hur det än argumenteras här så står jag fast vid min åsikt, att detta är inget "stort" ärende för Komplett egentligen.
Bara kreditera det rabatterade priset för moderkortet, stäng ärendet och isåfall skriv till i Villkoren "Komponenter i uppgraderingspaket är undantagna från ångerrätten" istället för att bete sig så här.

Permalänk
Medlem

Har du ens testat sälja moderkortet? Om det är oöppnat borde du kunna få iväg det utan att förlora så mycket, speciellt inte om du skulle betala frakt, retur/hanteringsavgift samt betala bort det rabatterade priset.

Beroende på hur lättsålt kortet är samt hur stor rabatten var kanske du till och med går plus.

Skrivet av totte1015:

Tycker det är så fruktansvärt tråkigt att folk ska försvara och ta sida utan att vara en del av tvisten.
Hade detta varit du, hade du känt dig riktigt underminerad av att se elva stycken sitta och hålla med dig, plus massa motargument.

Så du skriver i ett offentligt forum och blir förvånad att folk lägger sig i? Vill du hantera det med enbart Komplett så vänder du dig till deras ”riktiga” (eller vad man ska kalla det) kundtjänst. Deras konto här finns förstås inte till för att lösa specifika tvister utan snarare för att ge allmän information.

Tråkigt om du känner dig underminerad men om du bara vill ha folk som håller med dig så kan det bli knepigt.

Skrivet av totte1015:

Moderkortet passar inte. Jag skulle ha mATX men det var ATX.

Ok, men eftersom det var en miss från din sida så har tyvärr Komplett troligtvis rätten på sin sida.

Skrivet av totte1015:

Hur får du det till välgörenhet när vi pratar om fullt rimliga förväntningar på ett stort företag att kunna lösa? Det är inte så att dom går back på min begäran, jag hatar när folk drar det till sådana stora proportioner när det inte är så överhuvudtaget.

Fast här går ju uppenbarligen åsikterna isär. Jag (och komplett) tycker inte att det är ”fullt rimligt” att de ska ta tillbaka moderkortet.

Som sagt tycker jag det vore trevligt om de visade lite goodwill mot dig men det är ingenting jag förväntar mig.

Det jag menar med att det inte är en välgörenhet är att det inte ligger i Kompletts intresse att betala mantimmar för att du tabbat dig.

Skrivet av totte1015:

Nej, vadå vrida? Varför drar du upp sådana motargument? Det är ju helt snevridet, uppenbarligen är anledningen just för denna situationen inte ska uppstå?

Skrivet av totte1015:

Att du drar det till någon jämförelse med mikrovågsugn är helt sinnessjukt, vadå torkar hundar? Vad pratar du om?

Nej, det är inte sinnesjukt. Du vill att Komplett ska lägga till saker i sina villkor som för nästan alla är uppenbart. Precis som att man inte får torka sin hund i en mikrovågsugn är uppenbart för de flesta.

(Om du inte är medveten om det så brukar man ibland kunna hitta löjliga varningar på vissa produkter för att företag i vissa länder är rädda för att bli stämda om idioter använder deras produkter på fel sätt. T.ex. genom att stoppa in ett husdjur i micron i tron att de ska torka snabbt.)

Skrivet av totte1015:

Hur ska jag som konsument kunna veta att man inte får returnera delar av ett uppgraderingspaket som man får fritt välja mellan?

Sunt förnuft? Och om inte det räcker så genom att kontakta butiken.

Skrivet av totte1015:

Det står som sagt inte ens i deras villkor/undantag/avtal något gällande uppgraderingspaket, det SKA det göra, dom kan inte från luft bara uttrycka sig med när det är för sent med "så är det det funkar här"

Vem säger att det ”SKA” göra det? Du? Vad har du i så fall för auktoritet i saken?

Du köper ett ”paket”, inte lösa komponenter. Att komponenterna sedan skickas i respektive förpackning bör inte till saken, det är fortfarande ett paket du köpt.

Skrivet av totte1015:

Det låter EXAKT som att det går att lösa, bara kundservice råkar vara på gott humör eller något...

I så fall är det ju bara att du ringer dem ett par gånger per dag och hoppas att du hittar en representant som är på gott humör.

Skrivet av totte1015:

Det kanske det är? Har aldrig varit med om så dåligt förpackad med något bygge innan, så det var något jag noterade.

Jag vet inte hur den här förpackningen såg ut så om den var bra eller dåligt förpackad låter jag vara osagd. Normalt sätt ska det dock inte vara något problem med hur skyddad den är, enda skillnaden brukar vara att det är en mindre flashig förpackning.

Skrivet av totte1015:

Jag menade den lilla lappen man får från Intel med "WARRANTY", jag har alltid fattat det som om man måste vända sig till Intel själva för garantiärenden så måste det bladet finnas med, men kanske inte är så.

Nu har jag visserligen inte behövt nyttja garanti väldigt mycket men de gånger jag behövt kontakta ett företag för garanti så räcker det med ett ”proof of purchase” (=kvitto). Hur det är med intel vet jag inte så om du behöver den lappen låter jag vara osagt.

Med allt detta sagt: Släng iväg en anmälan till ARN. Jag är genuint intresserad av vad de tycker, finns absolut en möjlighet att de går på din linje.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Trunk:

Har du ens testat sälja moderkortet? Om det är oöppnat borde du kunna få iväg det utan att förlora så mycket, speciellt inte om du skulle betala frakt, retur/hanteringsavgift samt betala bort det rabatterade priset.

Beroende på hur lättsålt kortet är samt hur stor rabatten var kanske du till och med går plus.

Så du skriver i ett offentligt forum och blir förvånad att folk lägger sig i? Vill du hantera det med enbart Komplett så vänder du dig till deras ”riktiga” (eller vad man ska kalla det) kundtjänst. Deras konto här finns förstås inte till för att lösa specifika tvister utan snarare för att ge allmän information.

Tråkigt om du känner dig underminerad men om du bara vill ha folk som håller med dig så kan det bli knepigt.

Ok, men eftersom det var en miss från din sida så har tyvärr Komplett troligtvis rätten på sin sida.

Fast här går ju uppenbarligen åsikterna isär. Jag (och komplett) tycker inte att det är ”fullt rimligt” att de ska ta tillbaka moderkortet.

Som sagt tycker jag det vore trevligt om de visade lite goodwill mot dig men det är ingenting jag förväntar mig.

Det jag menar med att det inte är en välgörenhet är att det inte ligger i Kompletts intresse att betala mantimmar för att du tabbat dig.

Nej, det är inte sinnesjukt. Du vill att Komplett ska lägga till saker i sina villkor som för nästan alla är uppenbart. Precis som att man inte får torka sin hund i en mikrovågsugn är uppenbart för de flesta.

(Om du inte är medveten om det så brukar man ibland kunna hitta löjliga varningar på vissa produkter för att företag i vissa länder är rädda för att bli stämda om idioter använder deras produkter på fel sätt. T.ex. genom att stoppa in ett husdjur i micron i tron att de ska torka snabbt.)

Sunt förnuft? Och om inte det räcker så genom att kontakta butiken.

Vem säger att det ”SKA” göra det? Du? Vad har du i så fall för auktoritet i saken?

Du köper ett ”paket”, inte lösa komponenter. Att komponenterna sedan skickas i respektive förpackning bör inte till saken, det är fortfarande ett paket du köpt.

I så fall är det ju bara att du ringer dem ett par gånger per dag och hoppas att du hittar en representant som är på gott humör.

Jag vet inte hur den här förpackningen såg ut så om den var bra eller dåligt förpackad låter jag vara osagd. Normalt sätt ska det dock inte vara något problem med hur skyddad den är, enda skillnaden brukar vara att det är en mindre flashig förpackning.

Nu har jag visserligen inte behövt nyttja garanti väldigt mycket men de gånger jag behövt kontakta ett företag för garanti så räcker det med ett ”proof of purchase” (=kvitto). Hur det är med intel vet jag inte så om du behöver den lappen låter jag vara osagt.

Med allt detta sagt: Släng iväg en anmälan till ARN. Jag är genuint intresserad av vad de tycker, finns absolut en möjlighet att de går på din linje.

Jag förstår exakt vad du vill göra DU vill inte ångra köpet du vill BYTA moderkort, nu får du nog tyvärr ta smällen o köpa ett nytt moderkort o sälja det gamla. Du bör gå +-0 med frakt osv eller några hundringar minus men det får man göra när man råkar göra misstag.

Ibland är det speciella paket som de tagit fram med tillverkare osv och då är det just dom produkterna som gäller, massor med backend stuff osv osv. Så tycker du att Komplett ska slösa minst 1h för att korrigera i deras system (Antagligen lön på person + frakt + allting) för att du gjort ett misstag?

Sitt ner i båten släng iväg ett SNÄLLT mail och fråga om goodwill men förvänta dig inte det PUNKT och var noggrann att du inte vill ångra köpet utan du vill byta. Jag antar med tonen i dina inlägg att du inte varit "snäll" i dina mail.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

Jag förstår exakt vad du vill göra DU vill inte ångra köpet du vill BYTA moderkort, nu får du nog tyvärr ta smällen o köpa ett nytt moderkort o sälja det gamla. Du bör gå +-0 med frakt osv eller några hundringar minus men det får man göra när man råkar göra misstag.

Ibland är det speciella paket som de tagit fram med tillverkare osv och då är det just dom produkterna som gäller, massor med backend stuff osv osv. Så tycker du att Komplett ska slösa minst 1h för att korrigera i deras system (Antagligen lön på person + frakt + allting) för att du gjort ett misstag?

Sitt ner i båten släng iväg ett SNÄLLT mail och fråga om goodwill men förvänta dig inte det PUNKT och var noggrann att du inte vill ångra köpet utan du vill byta. Jag antar med tonen i dina inlägg att du inte varit "snäll" i dina mail.

Åter till det faktum att jag fick välja fritt mellan komponenterna. Och just samma modell av moderkort står just nu hos Komplett som "ej i lager" vilket borde göra dem isåfall ytterligare mottaglig för retur.

Samt att det går att välja mellan flera tillverkare på komponenterna i paketet, Kingston, Corsair, ASUS, MSI, så det med att det är någon speciell deal mellan Komplett och tillverkare verkar högst osannolikt, och dom har inte nämnt något om det.

"tonen i dina inlägg" alltså jag blir så less på folk online, så fort tonen inte passar personen i fråga man diskuterar med ja då är det direkt hugg på att man som person är omogen i beteende och inte klarar av en normal konversation. Riktigt tröttsamt.
Jag känner mig lurad, på något jag ännu sitter och ältar borde gå på ångerrätt då jag fick välja mellan komponenter, varför, VARFÖR ska jag behöva hålla god och trevlig ton på ett forum som uppenbarligen är helt emot mig? Finns ingen anledning.
Första kontakten med Komplett sa jag rakt och enkelt att jag skulle vilja returnera moderkort då jag ångrar den.

Är förbannat trött och alltid behöva lusläsa villkor och dylikt för att försöka ha rätten på sin sida, detta har jag fått uppleva mycket på senaste året som inte är relaterat till just dator och elektronik, men känner mig snart som en egenutbildad jurist bara på grund av alla villkor, policys och skit jag har varit tvungen att lusläsa för att få minsta lilla hopp om rätt.
Har hittills lyckats rätt bra i slutändan men man mår inte speciellt bra av det.

Jag har inte någon lust överhuvudtaget att sälja på marketplace eller liknande, har upplevt dåliga erfarenheter av det, känns otryggt.
Man tror att Komplett skulle kunna bete sig på samma sätt som Inet, men icke.

Verkar inte som någon förstår mig här, men på viss nivå känner jag mig lurad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Åter till det faktum att jag fick välja fritt mellan komponenterna. Och just samma modell av moderkort står just nu hos Komplett som "ej i lager" vilket borde göra dem isåfall ytterligare mottaglig för retur.

Samt att det går att välja mellan flera tillverkare på komponenterna i paketet, Kingston, Corsair, ASUS, MSI, så det med att det är någon speciell deal mellan Komplett och tillverkare verkar högst osannolikt, och dom har inte nämnt något om det.

"tonen i dina inlägg" alltså jag blir så less på folk online, så fort tonen inte passar personen i fråga man diskuterar med ja då är det direkt hugg på att man som person är omogen i beteende och inte klarar av en normal konversation. Riktigt tröttsamt.
Jag känner mig lurad, på något jag ännu sitter och ältar borde gå på ångerrätt då jag fick välja mellan komponenter, varför, VARFÖR ska jag behöva hålla god och trevlig ton på ett forum som uppenbarligen är helt emot mig? Finns ingen anledning.
Första kontakten med Komplett sa jag rakt och enkelt att jag skulle vilja returnera moderkort då jag ångrar den.

Är förbannat trött och alltid behöva lusläsa villkor och dylikt för att försöka ha rätten på sin sida, detta har jag fått uppleva mycket på senaste året som inte är relaterat till just dator och elektronik, men känner mig snart som en egenutbildad jurist bara på grund av alla villkor, policys och skit jag har varit tvungen att lusläsa för att få minsta lilla hopp om rätt.
Har hittills lyckats rätt bra i slutändan men man mår inte speciellt bra av det.

Jag har inte någon lust överhuvudtaget att sälja på marketplace eller liknande, har upplevt dåliga erfarenheter av det, känns otryggt.
Man tror att Komplett skulle kunna bete sig på samma sätt som Inet, men icke.

Verkar inte som någon förstår mig här, men på viss nivå känner jag mig lurad.

det är ju skillnad att lämna tillbaka moderkort och byta det än att återköpa det. Byta... varför inte? Jag har handlat från Komplett över 20 års tid. I början var det ALDRIG problem, fanns en Magnus på Komplett som var grym. Det är ju få kronor det handlar om. Räkna värdet på moderkort och beroende på vilket mATX-kort du vill ha, så får du antingen betala mer eller få några kronor tillbaka. No brainer...