Vilken ratt? Ej logitech, thrustmaster

Permalänk
Medlem

Vilken ratt? Ej logitech, thrustmaster

Gillade thrustmaster t300 rs dock lite liten diameter, men efter 4 garanti fall var det inte kul längre.
Testade då logitech g29, efter 5 minuter var den ner packad, ingen känsla mot thrustmastern.

Så vad skall jag testa nu? Gillar rally spel. Spelar wrc 8 och dirt rally 1 och 2.
Spelar på ps4

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Om du fortfarande vill ha något vettigt men varken Logitech eller Thrustmaster lockar så kan nog Fanatec vara ett alternativ. Dyrare men också mycket bättre. Deras nya och enklare CSL DD verkar sjukt lovande och fick väldigt höga betyg av Tomas på FZ. kan vara värt en kik

https://fanatec.com/eu-en/racing-wheels-wheel-bases/wheel-bas...

Permalänk
Medlem

Ge Thrustmaster en chans till. 4 garantifall måste varit något måndags-ex. Om det inte passar så är nog enda alternativet att kliva upp i pris till Fanatec eller något.

Jag köpte en beg T300 RS som jag servade med ny fläkt och ny hållare till hall monitor sensors, har fungerat perfekt i åtskilliga timmar sedan dess. Finns ju rätt stort utbud på rattar att köpa till också, om du inte bara vill köra adapter och riktig bilratt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ge Thrustmaster en chans till. 4 garantifall måste varit något måndags-ex. Om det inte passar så är nog enda alternativet att kliva upp i pris till Fanatec eller något.

Jag köpte en beg T300 RS som jag servade med ny fläkt och ny hållare till hall monitor sensors, har fungerat perfekt i åtskilliga timmar sedan dess. Finns ju rätt stort utbud på rattar att köpa till också, om du inte bara vill köra adapter och riktig bilratt.

Ingen jag känner eller mig själv är övernöjd med thrustmasters kvalitet. För mig har min bas varit inne två gånger, Pedalerna har 4 potentiometrar gått sönder, växelspaken har "bara" knoppen delat sig.
Kompisens hade mindre problem men varit inne en gång för ratstången och trasiga pedaler efter 2 år.
Efter min blev träffad av blixten (inte thrustmasters fel iallfall) så har jag reservdelar till pedalerna och ratten.
Sen har rattarna sett mer slitage än vad de borde ha, 3 knäckta växelpaddel fästen och mycket sligate på ställen det inte borde slitas på.

Fanatec har ryckt upp sig vad jag sett sen csw1 och 2 samt thrustmasters nyare pedaler borde inte paja på samma sätt då de inte längre kör potentiometer....men det blir inte thrustmaster för mig igen iallfall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Måndags ex kan man inte kalla det för det var 4 olika rattar.
Skall kolla vidare på fanatec ser ut som jag skall testa dom, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ingen jag känner eller mig själv är övernöjd med thrustmasters kvalitet. För mig har min bas varit inne två gånger, Pedalerna har 4 potentiometrar gått sönder, växelspaken har "bara" knoppen delat sig.
Kompisens hade mindre problem men varit inne en gång för ratstången och trasiga pedaler efter 2 år.
Efter min blev träffad av blixten (inte thrustmasters fel iallfall) så har jag reservdelar till pedalerna och ratten.
Sen har rattarna sett mer slitage än vad de borde ha, 3 knäckta växelpaddel fästen och mycket sligate på ställen det inte borde slitas på.

Fanatec har ryckt upp sig vad jag sett sen csw1 och 2 samt thrustmasters nyare pedaler borde inte paja på samma sätt då de inte längre kör potentiometer....men det blir inte thrustmaster för mig igen iallfall.

Skrivet av Sunkann:

Måndags ex kan man inte kalla det för det var 4 olika rattar.
Skall kolla vidare på fanatec ser ut som jag skall testa dom, tack för tipset

Hur behandlar ni era grejer egentligen? Ser inte hur det är möjligt.

Men om så är fallet borde ni kanske kolla på rena metallprylar eller bygga eget.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande min Thrustmaster T150 (deras billigare version) som jag köpte 2016... Märkligt hur olika upplevelser folk kan ha med samma tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

alla har kvalitets problem Fanatec inte minst å sen att Fanatec också har en värdelös support hjälper ju inte direkt till.
Men om inte logitech eller Thrustmaster så finns ju egentligen bara Fanatec om man inte vill pyttsa ännu mer på DD och t.ex. Heusinkveld eller nåt av alla andra dyra pedaler som finns

Har själv haft två fall av rattar från Thrustmaster och en från logitech som gått i retur. Sitter just nu på en T300 Alcantara edition som tuffat på i lätt 1000++ timmar utan problem samma dom medföljande T3PA pedalerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur behandlar ni era grejer egentligen? Ser inte hur det är möjligt.

Men om så är fallet borde ni kanske kolla på rena metallprylar eller bygga eget.

Jag är inte direkt vårdslös. Inget annat jag har i mitt hushåll har gått sönder av användning. Ratten paja första gången efter 3 månader snitt användning kanske 30 - 60 min om dagen. Tycker saker ska hålla av det. Jag hade inte ens FFB på full då för det blev för utmattande så hur den ändå går sönder är ett under.
Hade ett 15 år gamalt ratt set (logitech driving force för gran turismo 3) som jag drog fram de gånger t300 var på reparation...den hade inte gått sönder på så lång tid så varför ska thrustmaster vara sämre?
Potentiometrarna är inte på pedalerna belastade i sig så det är rent slitage de inte höll för..dålig design helt enkelt. Fanatecs gamla pedaler med pottar behövde bytas de också men de går iallfall att få tag i och byta.

Min växelspak användes till eurotruck så inget direkt våldsamt spel men var "bara" knoppen som lossnade.

"knakande/gnidande" av någon del av styr-axeln mot en fast skiva var första reparationen på basen. Sen 6 månader senare så började det komma tillbaka igen men något annat ballade ur före för den gick inte längre att kalibrera och började slå okontrolerat mot ena ändläget, märkte till en början att ena endläget smällde den stenhårt i under kalibrering och andra ville den precis nå innan ratten stannade. Sakta men säkert så bara gav den upp på andra endläget och slog om och om igen mot första läget och vred bara ett kvartsvart innan den slog mot läget igen.

Tror jag träffat på alla 3 vanligaste felen. Kom inte ihåg vad kompisens bas hade för fel när han reparerade den men den funkar för mig nu efter min första gick och dog efter ett åsknedslag som jag missade att rycka ur och det small sen 20m från huset.

Men blir något bättre nu. CSL DD så småningom men först ett par bättre pedaler, börjar få slut på potentiometrar att byta i pedalerna.

Kan dock säga att jag tycker thrustmasters support var bra och enkla att hantera på mejl, de skickade fraktsedel, lämna in på ups och tog ish 2-3 veckor innan jag fick tillbaka från frankrike (inräknat frakttid).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Följer detta. Hade tänkt skaffa min första "sim-rigg". Blir bara stol, ratt och pedaler till att börja med. Några tips? Hade bestämt mig för Thrustmaster men blir ju lite avskräckt av denna tråden. 😧 Är det playseat som gäller för stolen eller vad ska man välja där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Följer detta. Hade tänkt skaffa min första "sim-rigg". Blir bara stol, ratt och pedaler till att börja med. Några tips? Hade bestämt mig för Thrustmaster men blir ju lite avskräckt av denna tråden. 😧 Är det playseat som gäller för stolen eller vad ska man välja där?

Bli inte för avskräckt är mitt tips. Om jag får gissa så är thrustmaster näst störst i genren (efter logitech) så det är inte konstigt att internet fylls av skräckhistorier men som vanligt glömmer man bort de som är fullkomligt nöjda med sina prylar och som inte skriver av sig.

Svårt att ge tips om man inte vet budget

Billigast möjliga som ändå håller något sorts minimum av kvalitet och känsla? Logitech. Jag har för mig att de brukar kosta runt 2.000 på rea. Men jag har sett att de fortfarande säljer både den nya (g923) tillsammans med förra generationen så jag låter det vara osagt om den nya kommer sjunka så lågt detta år.

Har du en större budget så kan du köpa en rattbas från simucube för 15.000, en ratt för 7.000, pedaler från Heusinkveld för 7.000 (utan någon bas att sätta dem på) osv osv. Priserna är ungefärliga, mest där för att visa att det finns lite dyrare saker också :p.

Men men, mitt tips är att om du har en någorlunda hyfsad budget så gå på Fanatec. Köper du deras 1.000 kronorsratt under black friday kan du få ett bra kit med rattbas, ratt och pedaler (endast broms och gas dock) för ca 5.500. Då kan du vid ett senare tillfälle köpa ett tillbehör som gör rattbasen starkare, en bromspedal med loadcell (då blir den gamla bromspedalen en kopplingspedal) samt att du enkelt kan köpa rattar från deras ekosystem om du vill.

Stor skillnad i pris men du får en rattbas som är direct drive vilket är en ganska stor grej. Och med ”ganska” så menar jag ”väldigt” (sett till upplevelsen, fysiskt sett är den mindre).

Med det sagt så kommer var och varannan människa som kör racing köpa Fanatecs direct drive så andrahandsmarknaden kommer nog svämma över av rattar de närmsta månaderna.

Permalänk

Jag har haft logitech pedaler och ratt tidigare. Först en g27 och sedan en g29. Och tyckte de var kul att leka lite med, men ramlade aldrig ned i kanin hålet. Jag beställde ett Fanatec CslDd med pedaler och växelspak. Satte upp det på mitt extra skrivbord… vilken skillnad! Även med den dåliga ergonomin med skrivbord så var jag helt plötsligt på Spa och kunde öva spår och bromspunkter. Jag testade spa med en bil jag kört på spa och var helt såld. Nu har jag köpt en rigg… och sitter och nöter på ringen. Ska lära mig den ordentligt och åka ner och kolla skillnaden mellan sim / riktigt. Kan bara rekommendera csl DD! Nya csl pedalerna är trevliga men bromsen är för mjuk och kopplingen utan känsla. Planen är att bromsen blir koppling när loadcell kit kommer.

Visa signatur

Pixel Pusher

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag är inte direkt vårdslös. Inget annat jag har i mitt hushåll har gått sönder av användning. Ratten paja första gången efter 3 månader snitt användning kanske 30 - 60 min om dagen. Tycker saker ska hålla av det. Jag hade inte ens FFB på full då för det blev för utmattande så hur den ändå går sönder är ett under.
Hade ett 15 år gamalt ratt set (logitech driving force för gran turismo 3) som jag drog fram de gånger t300 var på reparation...den hade inte gått sönder på så lång tid så varför ska thrustmaster vara sämre?
Potentiometrarna är inte på pedalerna belastade i sig så det är rent slitage de inte höll för..dålig design helt enkelt. Fanatecs gamla pedaler med pottar behövde bytas de också men de går iallfall att få tag i och byta.

Min växelspak användes till eurotruck så inget direkt våldsamt spel men var "bara" knoppen som lossnade.

"knakande/gnidande" av någon del av styr-axeln mot en fast skiva var första reparationen på basen. Sen 6 månader senare så började det komma tillbaka igen men något annat ballade ur före för den gick inte längre att kalibrera och började slå okontrolerat mot ena ändläget, märkte till en början att ena endläget smällde den stenhårt i under kalibrering och andra ville den precis nå innan ratten stannade. Sakta men säkert så bara gav den upp på andra endläget och slog om och om igen mot första läget och vred bara ett kvartsvart innan den slog mot läget igen.

Tror jag träffat på alla 3 vanligaste felen. Kom inte ihåg vad kompisens bas hade för fel när han reparerade den men den funkar för mig nu efter min första gick och dog efter ett åsknedslag som jag missade att rycka ur och det small sen 20m från huset.

Men blir något bättre nu. CSL DD så småningom men först ett par bättre pedaler, börjar få slut på potentiometrar att byta i pedalerna.

Kan dock säga att jag tycker thrustmasters support var bra och enkla att hantera på mejl, de skickade fraktsedel, lämna in på ups och tog ish 2-3 veckor innan jag fick tillbaka från frankrike (inräknat frakttid).

Jag har haft problemet att min t300 inte kalibrerade korrekt och då löste det sig genom att dra ratten fullt åt ena hållet och sedan sätta i USB kontakten igen.
Om knoppen lossnar på växelspaken är det ju bara att skruva på den igen, för du lyckades väl seriöst inte dela den på mitten?!
Jag har använt min växelspak i cirka 2500 timmar och ratten i 2300 och det fungerar fortfarande fint, förutom den gången den inte ville kalibrera men den lösningen hittade jag enkelt via google. Att behöva byta så ofta måste verkligen vara höjden av otur.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har haft problemet att min t300 inte kalibrerade korrekt och då löste det sig genom att dra ratten fullt åt ena hållet och sedan sätta i USB kontakten igen.
Om knoppen lossnar på växelspaken är det ju bara att skruva på den igen, för du lyckades väl seriöst inte dela den på mitten?!
Jag har använt min växelspak i cirka 2500 timmar och ratten i 2300 och det fungerar fortfarande fint, förutom den gången den inte ville kalibrera men den lösningen hittade jag enkelt via google. Att behöva byta så ofta måste verkligen vara höjden av otur.

Är ett "metall" lock på toppen av knoppen. Den ramlar av och nyper skinnet. Nu sitter där eltejp. Inte biggest issue, mekaniskt är den rätt bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur behandlar ni era grejer egentligen? Ser inte hur det är möjligt.

Men om så är fallet borde ni kanske kolla på rena metallprylar eller bygga eget.

I ditt tidigare inlägg skrev du att det hade fungerat perfekt i åtskilliga timmar, vissa kanske spelar åtskilliga timmar varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur behandlar ni era grejer egentligen? Ser inte hur det är möjligt.

Men om så är fallet borde ni kanske kolla på rena metallprylar eller bygga eget.

Jag gissar på drifters de våldar grejerna brutalt

Men kan ju kanske va dags titta på directdrive rattar ala simucube 2 eller liknande. Blir ju billigt om man måste köpa ny ratt varannat år. Sällan att man hör rapporter om folk som nött sönder dessa motorer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde kommer nog väldigt många sälja sina gamla rattar när deras csl dd anländer. Det plus att det alltid finns många som antingen tröttnar på hobbyn eller uppgraderar sina instegsrattar gör att det finns mycket begagnat.

Kolla på facebookgruppen ”sim racing hårdvara”. En bra grupp där det finns en del diskussioner samt säljes- och köpesannonser.

Permalänk
Medlem

Fanatec har för övrigt släppt en ny ratt idag, perfekt för nybörjaren

(Endast ratten, bas ingår ej.)

För att försvara priset så är det de facto exakt samma ratt som kommer användas av bmw i deras bilar. Med det i åtanke är priset till och med lågt…

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt välja Logitech.

Jag har G920, som är ett bra set för en nybörjare.

Jag funderar dock på om den ska bytas ut om jag väljer att lägga mer tid på spelen där man kan köra med ratt.

Visa signatur

KJS - happy and smiling :)

Permalänk
Medlem

Jag antar du inta provat annan ratt?
Jag kunde inte byta från thrustmaster t300 till logitech.

Permalänk
Medlem

Om du är trött på thrustmaster (likt mig, även om min T300 fungerat bra länge nu, pedalerna not so much) så tror jag du inte har så mycket val utan det är fanatec eller upp i DD segmentet...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14